Poradnik do sporządzania projektów – technik rachunkowości
I. Tytuł: Zwykle pomijamy słowo „opracuj lub zaproponuj” przepisujemy resztę i kończymy zdaniem „oraz wykonanie prac wynikających z opracowanego projektu”
II. Założenia
Przykładowy schemat grupowania założeń:
1. Dane identyfikacyjne
- naszej firmy
- dostawców i odbiorców (z załączników, faktur)
2. Dodatkowe informacje dotyczące funkcjonowania podmiotu
- czy jednostka jest podatnikiem VAT, podać stawkę
- ewidencja operacji gospodarczej na kontach księgi głównej/ i pomocniczej (pomocnicza to konta analityczne, wskazać do jakiego konta prowadzona jest analityka)
- ceny w jakich prowadzona jest ewidencja materiałów, towarów, wyrobów gotowych (należy podać oddzielnie, wynika to z treści zdarzeń oraz planu kont - jeśli nie ma odchyleń to w rzeczywistych cenach zakupu)
- koszty są ewidencjonowane w zespole...... (widać to w planie kont: zespół czwarty, piąty lub czwarty i piąty łącznie, czyli pełen wariant ewidencji kosztów)
- marża/narzut zysku (czasem są podane przy zdarzeniu gospodarczym związanym ze sprzedażą, czasami w załącznikach)
- w jakim terminie odbiorcy płacą należności oraz forma rozliczeń
- jak jest prowadzona numeracja dokumentów
- osoby upoważnione do sporządzania, odbierania dokumentów
- zysk jaki gwarantuje opłacalność produkcji
- numery indeksu materiałowego wraz z cenami
- inne
- zakładowy plan kont
- stany początkowe wybranych kont
3. Dane dotyczące analizy (wielkość zapasów, wybrane wielkości z bilansu i rachunku zysków i strat, ilość zapasów niezbędna do zapewnienia ciągłości produkcji, przewidywane zużycie i zapasy minimalne i maksymalne, zużycie teoretyczne itd. w zależności od projektu)
III. Wykaz operacji gospodarczych
Sporządzony w formie tabeli dekretacyjnej:
Lp.
Data operacji
Dowód księgowy
Treść operacji gospodarczej
Wartość operacji gospodarczej
Dekretacja
Wn (Dt)
Ma (Ct)
Jeśli dowód księgowy otrzymujemy z zewnątrz, np. Fa VAT zakupu numer będzie na tym dokumencie, numeracja dokumentów wystawionych przez naszą firmę wynika z założeń
IV. Wykaz prac związanych z ewidencją operacji gospodarczych z ......okresu
(uczymy się na pamięć)
· otwarcie kont saldami początkowymi na dzień ...........
· sprawdzenie dowodów księgowych pod względem merytorycznym, formalnym i rachunkowym
· zakwalifikowanie dowodów księgowych do ujęcia w księgach rachunkowych poprzez wskazanie miesiąca oraz uporządkowanie ich pod względem chronologicznym
· ułożenie treści operacji gospodarczych
· dekretacja
· zaksięgowanie operacji gospodarczych
· sporządzenie bilansu zamknięcia
· wydrukowanie dziennika księgowań oraz zestawienia obrotów i sald
V. Sporządzona ewidencja operacji gospodarczych
Tutaj należy zaksięgować operacje w programie Rewizor i wydrukować dziennik księgowań pełny
VI. Wykaz prac związanych ze sporządzeniem bilansu zamknięcia
- dobór kont bilansowych
-ustalenie sald końcowych kont bilansowych
- sporządzenie i wydrukowanie bilansu zamknięcia
VII. Wykaz prac związanych z przeprowadzeniem analizy
(uczymy się na pamięć, chociaż w zależności od projektu mogą się one delikatnie różnić)
· dobór wskaźnika do ..... tego co mamy analizować
· obliczenie wielkości wskaźników
· interpretacja ekonomiczna wyników wskaźnika
· porównanie wielkości wskaźników w czasie z założeniami
· ocena/wyciagnięcie wniosków dotyczących ........tego, co analizowaliśmy
VIII. Analiza
Czyli obliczone i zinterpretowane wskaźniki
1
Granii