Ryzyko_cwicz.doc

(40 KB) Pobierz
Dokumentacja oceny ryzyka zawodowego na stanowisku

Karta pomiaru ryzyka zawodowego na stanowisku n-la /................../

-  zagrożenia -

 

Zagrożenie wg PN-80/ Z-08052

Przyczyny zagrożenia

Skutki (opisowo)

Ciężkość następstw

Prawdo-podobieństwo

Ryzyko

Działanie korygujące lub zapobiegawcze

Ryzyko po redukcji

Obciążenie narządu mowy

Brak umiejętności operowania głosem, jako narzędziem pracy.

Przeciążenie strun głosowych.

Wysuszenie błon śluzowych

Podrażnienie górnych dróg oddechowych kurzem i pyłem kredowym.

Choroba zawodowa i parazawodowe. Przewlekłe choroby narządu głosu związane z nadmiernym wysiłkiem głosowym (guzki śpiewacze, niedowłady strun głosowych, zmiany przerostowe)

Choroby dróg oddechowych (astma, zapalenie oskrzeli)

d

p

2

Nieprzekrzykiwanie uczniów

Częste picie letniej wody mineralnej, herbaty ziołowej w trakcie zajęć

Stosowanie aktywizujących metod nauczania-uczenia się, umiejętne planowanie toku lekcji

 

Obciążenie narządu wzroku

Niewłaściwe oświetlenie sztuczne pomieszczeń, brzęczenie i migotanie świetlówek

Sprawdzenie prac pisemnych, opracowywanie materiałów dydaktycznych

Wzmożona koncentracja uwagi (obserwowanie zachowania uczniów). Obsługiwanie urządzeń audiowizualnych.

Pogorszenie ostrości widzenie, zmęczenie, rozdrażnienie psychiczne, ból głowy, mikroolśnienie spojówek

ś

p

2

Dostosowanie oświetlenia sztucznego do wymogów normy PN-84/E-02033

Utrzymywanie w czystości szyb okiennych, opraw oświetleniowych oraz niezasłaniane okien firanami.W razie nasłoniecznienia stosowanie żaluzji przeciwsłonecznych

Przetrzeganie zasad bezpiecznej pracy z urządzeniami audiowizualnymi

Przestrzeganie podziału uczniów na grupy podczas zajęć o podwyższonym ryzyku, (wych. fiz., chemia, ćwiczeń, wycieczek przedmiotowych itp.).

 

Obciążenie nerwowo psychiczne

Agresja, nieakceptowane postawy uczniów, brak dyscypliny, konflikty w relacjach przełożony -podwładny, uczeń-nauczyciel, nauczyciel-rodzice, odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo uczniów .

Depresje, dyskomfort psychiczny, choroby układu wegetatywnego,

nerwice, stres, pobicie.

d

wp

3

Ćwiczenie relaksujące dla nauczycieli, pogadanki pedagogizujące dla rodziców, uczniów i nauczycieli na temat uzależnień, przestępczości nieletnich itp.

Urlopy zdrowotne, sanatoria dla nauczycieli, warsztaty terapeutyczne.

 

Zagrożenia biologiczne

Nieodpowiedni stan urządzeń sanitario-higienicznych, brak środków higieny (płynne mydło, papier toaletowy, płyny odkażające itp.). Kontakt z uczniami chorymi na choroby wirusowe, bakteryjne i grzybiczne

Stałe narażenie na choroby zakaźne, w tym:

·         wirus zapalenia wątroby typu B (HDV)

·         wirus ospy i półpaśca

·         wirus grypy

·         wirus zapalenia przyusznic

·         wirus różyczki

·         pałeczka czerwonki

·         gronkowiec złocisty

·         paciorkowiec ropotwórczy

ś

p

2

Utrzymywanie należytego stanu sanitarno-higienicznego szkoły

Profilaktyczna opieka lekarska nauczycieli w ramach badań dla celów higieniczno-sanitarnych. Stosowanie szczepień ochronnych przeciwko grypie i WZW

 

Ostrza, ostre krawędzie, ruchome elementy urządzeń technicznych

Prowadzenie instruktażu w zakresie posługiwania się elektronarzędziami (pokaz ćwiczeń z objaśnieniem), przygotowywanie materiałów do zajęć (cięcie desek, płyt na pilarce tarczowej), ostrzenie narzędzi (wiertła, dłuta itp.)

Skaleczenia, amputacje urazowe, zmiażdżenia, stłuczenia palców dłoni, wplatanie, wyciągnięcie nie podpiętych włosów, lub luźnych części garderoby, urazy oka

ś

p

2

Przestrzeganie zasad bhp i metodyki prowadzenia zajęć, używanie obuwia roboczego i dobrej jakości odzieży roboczej oraz ochronnej, sprzętu ochrony osobistej (okulary ochronne, rękawice, fartuchy) podczas zajęć praktycznych i ćwiczeń. Dbanie o sprawność sprzętu technicznego, wyposażenie pracowni przedmiotowych i laboratoriów. Opracowanie regulaminów pracowni i egzekwowanie ich przez uczniów. Poddawanie się lekarskim badaniom wstępnym, okresowym i kontrolnym.

 

Napięcie w obwodzie elektrycznym

Eksploatowanie uszkodzonej instalacji elektrycznej, oświetleniowej, niesprawnych elektronarzędzi lub przyrządów.

Porażenia prądem elektrycznym, zawarcie instalacji, nieodwracalne uszkodzenia przyrządów, urządzeń, pożar.

d

p

2

Przestrzeganie terminów badania elektronarzędzi i instalacji. Stosowanie wyłączników różnicowoprądowych i obniżonego napięcia (tzw. „bezpiecznego”). Informowanie przełożonych o zauważonych usterkach w instalacji lub urządzeniach i przyrządach.

 

Chemiczne czynniki o działaniu toksycznym

Brak ewidencji jakościowej i ilościowej posiadanych substancji (wykaz A). Przechowywane substancji w słoikach po produktach spożywczych, nieoznakowanie ich oraz składowanie obok odczynników niewiadomego pochodzenia lub nieokreślonej reakcji chemicznej. Brak zabezpieczeń szafek lub pomieszczeń przed dostępem uczniów. Brak wentylacji mechanicznej i digestorium oraz sprzętu ochrony osobistej. Lekceważenie reguł bezpieczeństwa i higieny pracy, niebezpieczne postawy.

Ostre lub przewlekłe zatrucia toksykologiczne.

d

m

2

Prowadzenie zeszytu kontroli trucizn.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin