Mises_Mentalnosc.pdf

(257 KB) Pobierz
439274865 UNPDF
Mentalnoæ
antykapitalistyczna
1
 
439274865.004.png
Ludwig von Mises
Mentalnoæ
antykapitalistyczna
Przek³ad:
Jan M. Ma³ek
Warszawa 2008
2
3
439274865.005.png 439274865.006.png
S PIS TRECI
W STÊP
7
© Copyright for the Polish translation and edition by Jan M. Ma³ek
Tytu³ orygina³u:
The Anti-Capitalistic Mentality
Pierwsze amerykañskie wydanie niniejszej ksi¹¿ki ukaza³o siê
w 1956 roku nak³adem Van Nostrand, Princetown, N.J.
T³umaczenie z upowa¿nienia spadkobiercy praw autorskich
na podstawie wydania amerykañskiego z 1981 roku.
R OZDZIA£ I
Spo³eczna charakterystyka kapitalizmu
i psychologiczne przyczyny jego dyskredytowania
9
1. Wszechw³adny konsument
9
2. Czynnik wzrostu gospodarczego
11
3. Kapitalizm a spo³eczeñstwo stanowe
13
4. Zawiedzione ambicje
17
5. Urazy inteligentów
21
6. Antykapitalistyczne uprzedzenia amerykañskich intelektualistów
23
7. Urazy pracowników umys³owych
25
8. Urazy kuzynów
28
9. Komunizm Broadwayu i Hollywoodu
33
Przygotowanie wersji PDF:
Polsko-Amerykañska Fundacja Edukacji
i Rozwoju Ekonomicznego PAFERE
www.pafere.org.
Wszelkie powielanie i kopiowanie wy³¹cznie za podaniem ród³a.
R OZDZIA£ II
Filozofia spo³eczna zwyk³ego cz³owieka
37
1. Kapitalizm rzeczywisty a kapitalizm
widziany oczyma przeciêtnego cz³owieka
37
2. Front antykapitalistyczny
44
4
5
439274865.001.png
R OZDZIA£ III
Literatura w kapitalizmie
49
1. Rynek zbytu na literaturê
49
2. Sukces na rynku ksi¹¿kowych
51
3. Powieci kryminalne
52
4. Wolnoæ prasy
55
5. Bigoteria prasy
57
6. Tematy spo³eczne w powieci, filmie i teatrze
63
Wstêp
R OZDZIA£ IV
Zarzuty natury ideologicznej
69
1. Argument szczêcia
69
2. Materializm
71
3. Niesprawiedliwoæ
75
4. Bur¿uazyjny przes¹d wolnoci
82
5. Wolnoæ a cywilizacja zachodnia
89
Zast¹pienie przedkapitalistycznych metod zarz¹dzania gospodar-
k¹ systemem wolnorynkowego kapitalizmu spowodowa³o zwie-
lokrotnienie liczby ludnoci i podniesienie redniego standardu
¿ycia w sposób bezprecedensowy. Tym bogatsze staje siê spo³e-
czeñstwo im mniej stawia mu siê przeszkód na drodze wolnej
przedsiêbiorczoci i prywatnej inicjatywy. Mieszkañcom Stanów
Zjednoczonych powodzi siê lepiej ni¿ mieszkañcom innych kra-
jów, poniewa¿ rz¹d amerykañski podj¹³ póniej, ni¿ to mia³o
w innych miejscach wiata politykê ingerencji pañstwa w dzie-
dzinê prywatnej przedsiêbiorczoci. Niemniej wielu ludzi, szcze-
gólnie intelektualistów, odnosi siê z niechêci¹ do kapitalizmu.
Z ich punktu widzenia ten system organizacji spo³eczno-ekono-
micznej nic prawie nie przyniós³ oprócz biedy i nieszczêæ. Lu-
dzie byli szczêliwi i dobrze im siê powodzi³o w dobrych daw-
nych czasach poprzedzaj¹cych rewolucjê przemys³ow¹. Teraz
w kapitalizmie wiêkszoæ stanowi¹ ludzie g³oduj¹cy oraz biedacy
nielitociwie eksploatowani przez bezwzglêdne jednostki. Dla tych
ostatnich nic siê nie liczy za wyj¹tkiem pieniê¿nych interesów.
Nie produkuj¹ dobrych i naprawdê u¿ytecznych rzeczy, lecz tyl-
R OZDZIA£ V
Antykomunizm a kapitalizm
94
6
7
439274865.002.png
ko co przynosi najwiêksze zyski. Zatruwaj¹ cia³a alkoholem i ty-
toniem, a dusze i umys³y treci¹ szmat³awych czasopism, porno-
graficznych ksi¹¿ek i g³upich filmów. Ideologiczn¹ nadbudow¹
kapitalizmu jest literatura zgnilizny i upodlenia, burleska i sztuka
strip-teasu, hollywoodzkie filmy i powieci detektywistyczne.
Uprzedzenie i fanatyzm opinii publicznej przejawia siê naj-
wyraniej w fakcie, ¿e odnosi ona epitet kapitalistyczny do rze-
czy le widzianych i zjawisk negatywnych, a nie do tych, które
ciesz¹ siê powszechn¹ aprobat¹. Jak mo¿e co dobrego wynikaæ
z kapitalizmu? Wartociowe rzeczy s¹ wytwarzane wbrew kapi-
talizmowi, a z³e s¹ jego domen¹.
Analiza tych antykapitalistycznych uprzedzeñ, oraz ujawnia-
nie ich podstaw, oraz skutków, jest celem niniejszego opraco-
wania.
R OZDZIA£ I
Spo³eczna charakterystyka kapitalizmu
i psychologiczne przyczyny jego dyskredytowania
1. W SZECHW£ADNY KONSUMENT
Charakterystyczn¹ cech¹ nowoczesnego kapitalizmu jest maso-
wa produkcja dóbr przeznaczonych do konsumpcji dla mas. Wy-
nikiem tego jest tendencja do ci¹g³ego polepszania siê redniego
standardu ¿ycia, co polega na postêpuj¹cym bogaceniu siê wielu
ludzi. Kapitalizm awansuje szarego cz³owieka i wywy¿sza go
do rangi bur¿uja.
W spo³eczeñstwie kapitalistycznym szary cz³owiek jest
wszechw³adnym konsumentem, który kupuj¹c, lub powstrzymu-
j¹c siê od kupowania, ostatecznie okrela to co powinno byæ dla
rynku produkowane i w jakiej iloci i jakoci. Te sklepy i warszta-
ty, które wy³¹cznie i przewa¿nie, zaspokajaj¹ tylko wyrafinowane
potrzeby bogatych obywateli, odgrywaj¹ jedynie podrzêdn¹ rolê
w ca³ej gospodarce rynkowej. Z zasady nie osi¹gaj¹ one rozmia-
rów wielkiego przedsiêbiorstwa. Wielki biznes zawsze s³u¿y³
masom, bezporednio lub porednio. Na tym awansie pospólstwa
polega radykalna przemiana spo³eczna spowodowana rewolucj¹
przemys³ow¹. Lud, który we wszystkich poprzednich wiekach
8
9
439274865.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin