VADEMECUM SPECJALNOŚCIOWE.pdf

(473 KB) Pobierz
Vademecum specjalnościowe
Poradnik Harcerskich Specjalności
Czym są harcerskie specjalności?
Cóż to jest „specjalność”? Jest to wybrana dziedzina harcerskiego programu wychowawczego,
którą w sposób szczególny i pogłębiony zajmują się harcerze zrzeszeni w drużynach i klubach. I tak,
każda drużyna wędruje, ale tylko drużyna turystyczna traktuje tą dziedzinę jako sposób na całoroczną
działalność programową. Każda drużyna może pojechać na wycieczkę do stadniny koni, czy spotkać się z
weteranem kawalerii, ale tylko członkowie drużyny jeździeckiej lub kawaleryjskiej stale doskonalą
umiejętności i poszerzają wiedzę związaną z jazdą konną i kawalerią polską. Każda drużyna może
zorganizować sobie strzelanie lub kurs spadochronowy, ale tylko drużyny proobronne czynią z tych
elementów zasadniczy kierunek swojego programu. Dlatego specjalność jest to coś, co stanowi podstawę
programu działania drużyny, co przenika większość form pracy, co stanowi element wyróżniający
drużyny spośród wielu innych, co w końcu stanowi zasadniczą ścieżkę doskonalenia harcerza - od
zaciekawienia do specjalizacji.
Określenie specjalności w nazwie drużyny stanowi element wyróżniający. Stąd drużyna, w której
stopień wiedzy jej członków z zakresu pierwszej pomocy nie przekracza poziomu, jaki powinien posiadać
każdy harcerz, nie powinna używać nazwy drużyny ratowniczo-medycznej. Drużyna, w której w ciągu
roku organizuje się trzy jednodniowe wycieczki w teren, nie powinna się określać jako drużyna
turystyczna. Jeśli zaś raz do roku wystartuje się w hufcowym przeglądzie piosenki harcerskiej, i to
wszystko, czym można się pochwalić – to nie powinno się nazywać drużyną artystyczną! Specjalność
wyróżnia, specjalność stwarza możliwości doskonalenia wiedzy i umiejętności jej członków w konkretnej
dziedzinie, ale specjalność również wymaga zaangażowania i konkretnych działań.
Specjalność nie jest czymś identycznym dla wszystkich członków ZHP – inaczej wygląda udział
programu specjalności w pracy zuchów, inaczej w pracy harcerzy, a zupełnie inaczej w pracy harcerzy
starszych, czy też wędrowników.
Najmniejszy udział w programie specjalnościowym mają zuchy, choć dzięki cyklom
sprawnościowym mają już okazję do swoistej preorientacji specjalnościowej i może u nich wystąpić
pierwszy etap w rozwoju zainteresowania – zaciekawienie. Jak jednak wynika ze specyfiki tej grupy
wiekowej, zuchy mogą się jedynie bawić w harcerskie specjalności nie koncentrując się zbyt długo na
określonej specjalności zbyt długo. Stąd też przyjęto, że gromady zuchowe nie specjalizują się w żadnej
dziedzinie, choć mogą korzystać z oferty programowej poszczególnych specjalności.
Większe możliwości program specjalnościowy oferuje harcerzom. Specjalności bowiem, to
przede wszystkim uczenie w działaniu (choć głównie na poziomie technik harcerskich), a wiele
harcerskich specjalności stanowi wdzięczną pożywkę do gier fabularnych. Stąd duża popularność wśród
harcerzy specjalności stawiających na gry, współzawodnictwo i opanowanie technik harcerskich
(turystyczna, wodna, pożarnicza, proobronna, sportowa). Wśród harcerzy prócz zaciekawienia może
wystąpić również etap zamiłowania, czyli stadium wykonywania pewnych czynności z zabarwieniem
emocjonalnym, lecz jeszcze bez dążenia do rozszerzenia wiedzy w danym kierunku. Program
specjalnościowy na tym etapie dostarcza bogatą ofertę instrumentów wychowawczych – sprawności
pierwszej gwiazdki, oraz odznaki najniższych stopni – popularna oraz mała brązowa GOT i OTP,
brązowe KOT, ŻOT, MOK, pierwsze uprawnienia żeglarskie, kartę rowerową itp.
Wśród harcerzy starszych pojawia się trzeci etap w pracy ze specjalnościami – zainteresowanie.
Harcerze starsi w naturalny sposób poszukują wiedzy na temat wybranej dziedziny, do której mają
stosunek emocjonalny i to właśnie nazywamy zainteresowaniem. Kłopot w tym, że tych dziedzin jest
zazwyczaj kilka, a do tego często nie związanych ze sobą. Dlatego też specjalności na tym poziomie
powinny umożliwić odkrywanie różnych pól działania, jak też wszechstronne zastosowanie konkretnych
umiejętności. Stąd dużym zainteresowaniem wśród harcerzy starszych cieszą się specjalności dające
szerokie możliwości: turystyka (nizinna, górska, wysokogórska, kolarska, kajakowa), proobronna (skoki,
strzelanie, techniki przeprawowe, działania specjalne, bytowanie), żeglarska (szeroki wachlarz
sprawności i uprawnień związanych z żeglarstwem). Według badań przeprowadzonych w 2000 roku, aż
98% badanych harcerzy starszych w tym wieku chciałoby należeć do drużyny specjalnościowej, w tym
do drużyny: turystycznej – 72%, surwiwalowej – 66%, ratowniczo-medycznej – 63%, a wodnej – 61%.
Jak z tego widać specjalności są magnesem przyciągającym młodzież w wieku gimnazjalnym, a ich
przynależność do konkretnej drużyny specjalnościowej wynika z lokalnych warunków – przychodzą do
tej, która istnieje.
Wśród wędrowników pojawia się czwarty, finalny etap rozwoju zainteresowań – specjalizacja.
Specjalizacja to uprawianie określonej dziedziny ze szczególnym zamiłowaniem, działanie oparte na
solidnej wiedzy i doświadczeniu. Wędrownik dąży do osiągnięcia mistrzostwa, ale już nie w wielu
różnych kierunkach (choć nadal mogą być one przedmiotem zainteresowań), lecz jednym określonym. To
mistrzostwo osiąga się w określonym celu – pełnienia służby. Zresztą to przyjęte pole służby decyduje o
obraniu specjalności przez zastępy, patrole i drużyny wędrownicze – poszczególni członkowie grupy
mogą osiągać mistrzostwo w różnych, wybranych samodzielnie dziedzinach, przydatnych w pełnionej
służbie. Stąd rosnąca popularność drużyn ratowniczo-medycznych i Harcerskich Grup Ratowniczych,
oferujących konkretną służbę swoim członkom z zastosowaniem wielu dziedzin specjalności.
Specjalności jak żaden inny element programu dają możliwość konkretnego działania noszącego
znamiona wyczynu wędrowniczego – na pograniczu możliwości, choć w granicach bezpieczeństwa.
hm. Tomasz Nowak
Z dziejów harcerskich specjalności
Tworzące się w drugiej dekadzie XX wieku harcerstwo, będące swoistą kontynuacją doświadczeń
polskich wychowawców (zwłaszcza dr Henryka Jordana), stało się dogodną płaszczyzną przygotowania
młodzieży do walki zbrojnej o niepodległość, a korzystną formę i wzorzec metodyczno – organizacyjny
stanowił skauting. Ten niepodległościowy charakter od początku różnił harcerstwo od skautowego
pierwowzoru. Młodzież spontanicznie garnęła się do drużyn, szukając przygód w czasie ćwiczeń, gier,
harców, wędrówek i obozów, a przede wszystkim pociągały ją perspektywy zbrojnej walki o
niepodległość. Przygotowania do walki wyzwoleńczej i oblicze I wojny światowej wysunęły na pierwsze
miejsce wyszkolenie wojskowe, na które składały się:
·
umiejętności wywiadowcze,
·
sygnalizacja i funkcja łączników,
·
umiejętność poruszania się w terenie (terenoznawstwo i topografia),
·
pionierka,
·
ćwiczenia strzeleckie,
·
umiejętności sanitarne (samarytanka),
·
musztra i dbałość o ogólny rozwój fizyczny (wychowanie sportowe).
Powyższe techniki stanowiły pierwsze harcerskie specjalności, a ich powszechna znajomość wśród
członków drużyn harcerskich zaowocowała licznym udziałem harcerzy i harcerek w walkach o
niepodległość w latach 1914-1921. Równolegle rozwijano drużyny o charakterze rzemieślniczym,
wspierając ich działalność sprawnościami rzemieślniczymi, przygotowującymi młodzież do zawodu.
W okresie międzywojennym ZHP – nie bez inspiracji władz państwowych i wojskowych –
powstały nowe koncepcje programu specjalności harcerskich. Po eksperymentach środowiskowych oraz
doświadczeniach metodycznych ówczesnych szkół instruktorskich ZHP w Górkach Wielkich i Buczu,
zaczęły powstawać drużyny specjalnościowe o nowym charakterze:
·
żeglarskie,
·
lotnicze,
·
łączności,
·
kolejowe.
Drużyny prowadziły też warsztaty krawieckie, szewskie, introligatorskie, dziewiarskie, spontanicznie
powstawały harcerskie kluby sportowe, lotnicze, narciarskie. Organizowano pracę zarobkową, która
przysparzała funduszy na obozy letnie i umożliwiała zarobek starszym harcerkom i harcerzom, co było
niezmiernie ważne przy istniejącym bezrobociu. W sposób szczególny rozwinęła się działalność drużyn
uprawiających turystykę i krajoznawstwo.
Okazją do upowszechniania specjalności były narodowe zloty harcerskie, podczas których
drużyny prezentowały swoje wyszkolenie harcerskie i specjalnościowe, organizując mikroszkolenia w
danych dziedzinach. Nie bez znaczenia dla rozwoju specjalności były międzynarodowe zloty skautów o
zasięgu ogólnoświatowym zwane Jamboree. W Jamboree w Gödölo na Węgrzech wzięła udział 1126 –
osobowa reprezentacja ZHP, w skład której wchodziła wyprawa żeglarska, szybowcowa, motorokolarska.
Popisy polskich szybowników i lotników były prawdziwą rewelacją zlotu. Harcerze zaprezentowali
również tańce narodowe. Na Jamboree w 1937 r. w Vogelensang – Bloemendaal w Holandii przybyła
również wyprawa lotnicza prezentująca popisy akrobatyczne, a prawdziwą sensacją były skoki z
opóźnionym otwarciem spadochronu. Do Holandii zawinęły także jachty harcerskie: „Korsarz” i
„Zawisza Czarny”.
W obliczu zagrożenia wojną harcerstwo aktywnie zaczęło się przygotowywać do obrony kraju.
Wiosną 1938 roku przeprowadzono rejestrację harcerek i harcerzy powyżej 15 roku życia pod kątem ich
przydatności do służby samarytańskiej, łączności, gospodarczej, kwatermistrzowskiej oraz biurowej i
opiekuńczej. W tych specjalnościach odbyły się kursy i szkolenia organizowane dla młodzieży.
Rozkazem naczelniczki harcerek w 1938 roku zostało powołane w całym kraju Pogotowie Harcerek, a w
1939 roku naczelnik harcerzy powołał Pogotowie Harcerzy. Większość instruktorów harcerskich została
objęta mobilizacją. Latem 1939 roku na pograniczu polsko – niemieckim zorganizowano 75 obozów
służby harcerek, która polegała na uświadamianiu obywatelskim ludności wsi, przygotowaniu kobiet i
dziewcząt do samoobrony na wypadek wojny oraz opiece nad dziećmi.
W czasie Kampanii Wrześniowej harcerze udzielali pomocy władzom wojskowym i
administracyjnym w organizowaniu łączności, akcji ratowniczej podczas bombardowania, opieki nad
uciekinierami oraz organizowali i pełnili służbę sanitarną. Wiele jednostek harcerskich wzięło udział w
walce zbrojnej odznaczając się bohaterstwem. Należy tu wspomnieć o obrońcach Poczty Gdańskiej,
Wieży Spadochronowej w Katowicach, Poznania i Warszawy.
27 września 1939 roku ZHP przeszło do podziemia przyjmując kryptonim ”Szare Szeregi” oraz
program „Dziś – Jutro – Pojutrze”. Przez cały okres okupacji Szare Szeregi prowadziły swoją działalność
w trzech grupach wiekowych:
1. „Zawiszacy” – najmłodsi przygotowujący się do pełnienia służby pomocniczej. W czasie
Powstania Warszawskiego przygotowywali oni i prowadzili polową pocztę harcerską, szkolili się
w zakresie strzelectwa, w służbie zwiadu i łączności sanitarnej.
2. Drużyny „Bojowych Szkół” (BS) pełniące służbę w małym sabotażu. Członkowie BS rozlepiali
plakaty i afisze, rozdawali ulotki, kolportowali gazety, zrywali flagi niemieckie itp. Przechodzili
też kurs szkolenia podoficerskiego w zakresie dowódcy drużyny strzeleckiej.
3. Drużyny „Grup Szturmowych” (GS) – pełniły służbę w wielkiej dywersji. Brały udział w wielu
akcjach bojowych, w wysadzaniu mostów, pociągów, w odbijaniu więźniów i likwidacji
funkcjonariuszy niemieckich. GS brały udział w walkach oddziałów partyzanckich, prowadziły
intensywne szkolenie w szkołach podchorążych, np. „Agrikola”.
Wszystkie grupy odbywały jednocześnie naukę na tajnych kompletach. Szczególny dowód heroizmu
harcerze dali w czasie powstania warszawskiego.
Po zakończeniu działań wojennych harcerki i harcerze przystąpili do odbudowy kraju ze zniszczeń
wojennych, a pracę drużyn i zainteresowania młodzieży wiązano z potrzebami gospodarczymi i
kulturalnymi kraju. Do 1949 roku dominowały takie specjalności jak: łączność, kultura, obozownictwo i
turystyka, żeglarstwo i wyszkolenie wojskowe.
Prawdziwy renesans harcerskich specjalności nastąpił w 1957r.. Powstaje wtedy Centralny
Harcerski Ośrodek Techniki (CEHOT) upowszechniający w ZHP wychowanie politechniczne, a w Gdyni
(w 1959 r.) na bazie Harcerskiego Ośrodka Morskiego powstaje Centrum Wychowania Morskiego ZHP.
Do najbardziej popularnych specjalności należały w tym okresie: kulturalno – artystyczna, lotnicza,
modelarska, łączność, Młodzieżowa Służba Ruchu (MSR), obronna (Czerwonych Beretów), pożarnicza,
sanitarno – medyczna, turystyczno – krajoznawcza i wodna. Młodzież o zainteresowaniach sportowych
należała do Szkolnych Klubów Sportowych.
W 1973 roku specjalności stały się podstawą do powoływania i działalności harcerskich klubów
specjalnościowych – organizacyjnej formy pracy harcerstwa, równoległej do drużyn HSPS. Kluby oprócz
harcerzy mogły zrzeszać również niezorganizowanych. W sposób nieprzerwany działalność
kontynuowały jako drużyny specjalnościowe – drużyny wodne, lotnicze, łącznościowe, turystyczne i
artystyczne.
Okres lat 80 – tych to czas, w którym rodziły się nowe specjalności np. informatyczno –
komputerowa, astronomiczna, ekologiczna jako odpowiedz na wyzwanie cywilizacji. W 1983 roku na
bazie środowiska specjalnościowego w Łosicach powstał Centralny Ośrodek Łączności ZHP. Na
szczeblu centralnym organizowano finały różnorakich konkursów, turniejów, olimpiad i festiwali, co
miało wymuszać oddolne przygotowanie się do udziału w nich na poszczególnych etapach eliminacji. Do
takich działań należy zaliczyć Manewry Techniczno – Obronne, Festiwal Kultury Młodzieży Szkolnej,
Olimpiadę Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym, Olimpiadę Wiedzy Technicznej, Turniej Wiedzy
Zgłoś jeśli naruszono regulamin