Natalia Kamińska
TiR I rok MSU
Studia Stacjonarne
Grupa III
Charakterystyka infrastruktury kolejowej w Unii Europejskiej
Transport kolejowy jest to gałąź transportu zaliczana do transportu lądowego, a szerzej, do transportu powierzchniowego. Kolejowy system transportowy obejmuje infrastrukturę, czyli linie kolejowe, stacje (dworce, przystanki), zaplecze techniczne. Drugim elementem systemu jest tabor kolejowy, czyli środki transportu (np. lokomotywy i wagony). W systemie tym operują instytucje kolejowe, do których zaliczyć można przewoźników kolejowych i administratorów infrastruktury (zarządy kolejowe). W ujęciu gospodarczym przewoźnicy świadczą usługi transportowe (zaspokajają popyt) z wykorzystaniem infrastruktury kolejowej. Infrastruktura ta z kolei jest zarządzana i udostępniana przewoźnikom przez administratorów infrastruktury. W potocznym użyciu termin kolej może odnosić się do każdego z tych głównych elementów, zwłaszcza linii kolejowej albo przedsiębiorstwa kolejowego.
Kolejowe środki transportu poruszają się po trasie wytyczonej torem kolejowym albo liną, którą poruszają się pociągi lub pojedyncze wagony, czy kabiny. Kolej jest formą transportu sztywnotorowego, tzn. jej pojazdy mogą poruszać się tylko charakterystycznym dla danej technologii torem.
Najszerzej rozpowszechniona w krajach rozwiniętych jest kolej na torze dwuszynowym (kolej konwencjonalna), zwykle o rozstawie 1435 mm, zwana też normalnotorową. Kolej konwencjonalna o napędzie mechanicznym rozwijała się od II ćwierci XIX wieku i stanowi formę przemieszczania, której rozwój poprzedził upowszechnienie się wszystkich innych mechanicznych środków transportu.
1. Kolej konwencjonalna
2. Kolej niekonwencjonalna
1. Kolej "ciężka"
2. Kolej "lekka"
1. Kolej sieci krajowej
2. Kolej międzyregionalna
3. Kolej regionalna
4. Kolej lokalna
5. Kolej podmiejska
6. Kolej dojazdowa
7. Szybka Kolej Miejska (SKM)
8. Metro
9. Kolej towarowa
10. Kolej przemysłowa
1. Kolej grawitacyjna
2. Kolej atmosferyczna
3. Kolej parowa
4. Kolej niezelektryfikowana
5. Kolej elektryczna
6. Kolej linowa
· wg własności
1. Kolej państwowa
2. Kolej gminna, kolej powiatowa
3. Kolej prywatna
4. Kolej "trzeciego sektora"
W dobie motoryzacji i lotnictwa istnieje wielka różnorodność form kolei, które nie ujawniają się w powierzchownych statystykach. Poniższa tabela prezentuje kilka trudniej dostępnych danych o kolejach w wybranych krajach Unii Europejskiej, uszeregowanych wg popularności podróży kolejowych.
Kraj
długość siecitys. km
roczna praca kolei(2004)mld pkm
wykorzystanie lini. ruch pasaż.
roczna praca pociągów pasażerskichmln poc.km
gęstość ruchu pociągów pasażerskichf/a
liczba podróży rocznie na mieszkańca(2005)
udział w strukturze modalnej kraju pkm
Holandia
2,81(2004)
14,1
~5,02
115,6(2005)
~41,1(2004-05)
39,60
9,3%
Austria
5,64
8,7
1,54
94,8(2005)
~16,8(2002-05)
27,56
9,1%
Niemcy
35,80
72,9
2,04
796,5(2005)
20,3
25,96
7,0%
Wielka Brytania
16,46(2004)
43,3
2,64
469,7(2005)
~28,5(2004-05)
~18,52(2003-05)
5,5%
...
miki873