Czerwiec 2009 R odp.doc

(84 KB) Pobierz

8

Egzamin maturalny z biologii

Odpowiedzi i schemat punktowania – poziom rozszerzony

ODPOWIEDZI I SCHEMAT PUNKTOWANIA

POZIOM ROZSZERZONY

Zasady oceniania

·      Za rozwiązanie zadań z arkusza do poziomu rozszerzonego można uzyskać maksymalnie 60 punktów.

·      Model odpowiedzi uwzględnia jej zakres merytoryczny, ale nie jest ścisłym wzorcem sformułowania (poza odpowiedziami jednowyrazowymi i do zadań zamkniętych).

·      Za odpowiedzi do poszczególnych zadań przyznaje się wyłącznie pełne punkty.

·      Za zadania zamknięte, w których udzielono więcej odpowiedzi niż to wynika z polecenia należy przyznać zero punktów.

·      Za zadania otwarte, za które można przyznać tylko jeden punkt, przyznaje się punkt wyłącznie za odpowiedź w pełni poprawną.

·      Za zadania otwarte, za które można przyznać więcej niż jeden punkt, przyznaje się tyle punktów, ile prawidłowych elementów odpowiedzi, zgodnie z wyszczególnieniem w modelu, przedstawił zdający.

·      Jeżeli podano więcej odpowiedzi (argumentów, cech itp.) niż wynika to z polecenia w zadaniu, ocenie podlega tyle kolejnych odpowiedzi (liczonych od pierwszej), ile jest w poleceniu.

·      Jeżeli podane w odpowiedzi informacje świadczą o braku zrozumienia omawianego zagadnienia i zaprzeczają udzielonej prawidłowej odpowiedzi lub zawierają błąd merytoryczny, odpowiedź taką należy ocenić na zero punktów.

Uwagi do zapisu modelu:

·        Odpowiedzi alternatywne (tylko jedna z nich podlega ocenie) oddzielone są od siebie ukośnikami (/), np.: ruch kończyn /ruch i w ocenie są równoważne.

·        Sformułowanie zapisane w nawiasach nie jest wymagane w odpowiedzi. Jego umieszczenie w odpowiedzi nie ma wpływu na ocenę.

 

Numer

zadania

Oczekiwana odpowiedź

Maksymalna

punktacja za

zadanie

Uwagi

1.

Za każde z dwóch poprawnie zaznaczonych zdań    – po 1 p.

B, D.

2

 

2.

Za zaznaczenie B i poprawne uzasadnienie    – 1 p.

Przykład uzasadnienia:

ponieważ zaistniałe w erytrocytach zmiany powodują, że nie wracają one/ nie mogą one wrócić/ nie mogą się cofnąć do stanu wyjściowego/proces nieodwracalny, ponieważ tracą jądro i mitochondria/ jądro/ mitochondria.

1

 

3.

Za zaznaczenie B i poprawny argument    – 1 p.

Przykład argumentu:

Komórki miękiszu asymilacyjnego zawierają (dużo) chloroplasty (i duże wakuole).

1

 

4.

Za trzy poprawne przyporządkowania  – 2 p.

Za dwa poprawne przyporządkowania  – 1 p.

A 1,   B 3,   C 4.

2

 

5.

a) Za określenie kierunku transportu obu jonów w stosunku do gradientów ich stężeń – 1 p.

Przykład odpowiedzi:

Obydwa jony są transportowane wbrew gradientom ich stężeń/ niezgodnie z gradientami ich stężeń.

b) Za podanie nazwy aktywnego transportu jonów i od czego jest zależny – 1 pkt.

– pompa sodowo-potasowa,     jest zależny – od ATP/ energii.

2

 

6.

Za każdy poprawnie opisany etap – po 1 pkt.

2.        Na terenie cytoplazmy wiąże się z odpowiednim receptorem tworząc kompleks: „receptor- hormon”.

4.        W jądrze komórkowym podwójny kompleks przyłącza się do DNA (uruchamia/ stymuluje transkrypcję odpowiednich genów/ syntezę białek/ enzymów komórkowych).

2

 

7.

a) Za ustalenie reakcji jako endoergicznej oraz za poprawne uzasadnienie  – 1 p.

Przykłady odpowiedzi:

Jest to reakcja endoergiczna, bo jej produkty zawierają więcej energii niż substraty / bo

w jej wyniku nastąpił wzrost zawartości energetycznej układu reagującego/ potrzebuje energii żeby zajść/ trzeba dostarczyć energii.

b) Za podanie poprawnej nazwy energii oznaczonej literą  A      – energia aktywacji   – 1 p.

2

 

8.

a) Za poprawny opis działania inhibitora w przypadku inhibicji kompetycyjnej  – 1 p.

b) Za poprawny opis działania inhibitora w przypadku inhibicji niekompetycyjnej  – 1 p.

Przykłady odpowiedzi:

a) W przypadku inhibicji kompetycyjnej –  inhibitor, łącząc się z enzymem w miejscu

wiązania substratów/ centrum aktywnym,  utrudnia  (uniemożliwia)  przyłączenie się

substratów  do enzymu.

– inhibitor konkuruje z substratem o centrum aktywne, co ,  utrudnia  (uniemożliwia)

przyłączenie się substratów  do enzymu.

 

b) W przypadku inhibicji niekompetycyjnej –  inhibitor,  łącząc się z enzymem (poza    miejscem wiązania substratów) zmienia centra aktywne, co utrudnia  (uniemożliwia)  przyłączenie się substratów do enzymu.

2

 

9.

Za podanie A i poprawne uzasadnienie  –  1 p.

Przykład uzasadnienia:

– W środowisku, w którym żyją te rośliny aparaty szparkowe w dzień muszą być zamknięte (co chroni roślinę przed nadmierną utratą wody). Dyfuzja CO2 do tkanek możliwa jest tylko w nocy.

1

 

10.

Za każde z dwóch poprawnie wybranych stwierdzeń  –  po 1 p.

B, C

2

W ocenianiu uwzględniamy zasadę kolejności.

11.

a) Za podanie obydwu dróg aktywacji    – 1 p.

1.      enterokinaza aktywuje trypsynogen do trypsyny,

2.      trypsyna aktywuje inne enzymy trzustkowe.

b) Za podanie drogi autokatalizy – 1 p.

Przykład odpowiedzi:

Aktywowanie innych enzymów trzustki przez trypsynę, np. trypsynogen.

2

Kolejność odpowiedzi w a) może być zmieniona. W takim przypadku odpowiedź b) musi się odnosić do kolejności odpowiedzi udzielonej w a).

12.

Za każde z dwóch prawidłowych przyporządkowań     – po 1 p.

A.      1,  4,  7.

B.      2,  5,  6.

2

 

13.

Za poprawne wyjaśnienie    – 1 p.

Przykład odpowiedzi:

Enzymy restrykcyjne tną/ rozkładają/ niszczą DNA wirusa (faga) na fragmenty chroniąc w ten sposób komórkę przed zakażeniem.

1

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin