Teoria instytucjonalna.doc

(48 KB) Pobierz
Teoria instytucjonalna

Teoria instytucjonalna

 

Teoria instytucjonalna

Postweberowska interdyscyplinarna teoria złożonych organizacji (takich organizacji czy instytucji jak: państwo, parlament, biurokracja, organizacja pozarządowa, uniwersytet, prywatna spółka realizująca zadania publiczne).

 

c          James Q. Wilson, Bureaucracy. What Government Agencies Do and Why They Do It, New York 1989.

c          James G. March, Johan P. Olsen, Rediscovering In-stitutions, New York 1989.

Podnosząc ograniczenia nauk ekonomicznych i logiki rynkowej dla teoretycznego wyjaśnienia funkcjonowania instytucji, Autorzy powyższych prac budują swoje teorie analizując:

         strukturę organizacyjną, a w szczególności hierarchię

         zachowania indywidualne i grupowe w kontekście instytucjonalnym

         interakcje jednostek i organizacji w szerszym kontekście politycznym, ekonomicznym i społecznym

         wpływ norm zawodowych i kulturowych na wzory zachowania instytucjonalnego oraz efektywność i długowieczność organizacji

 

George H. Frederickson,

Instytucja to organizacja, która pozostaje w szczególnym związku z ludźmi, którym służy:

         może korzystać z władztwa

         dysponuje legitymacją do działania, jaką daje przyczynianie się do realizacji interesu publicznego

         dysponuje głęboką kulturową tożsamością związaną z językiem, religią, zwyczajami, geografią

         jest nasycona takimi wartościami jak obywatelstwo, patriotyzm i określona tożsamość

 

Elliott Jaques, In Praise of Hierarchy, Harvard Business Review 1990 (January-February):

Dwadzieścia pięć lat badań przekonało mnie, że hierarchia kierownicza jest najbardziej efektywną, najpewniejszą i w rzeczywistości najbardziej naturalną strukturą jaka kiedykolwiek została wymyślona dla dużych organizacji. Właściwie ustrukturalizowana hierarchia może uwolnić energię i twórczość, zracjonalizować produktywność, a także w istocie podnieść morale. Co więcej, myślę, że większość kierowników wie to intuicyjnie i tylko brakuje im odpowiedniej struktury i odpowiedniego uzasadnienia dla tego, o czym zawsze wiedzieli, że może pracować i pracuje dobrze.

 

Dlaczego hierarchia jest ciągle niezastąpiona, a poszukiwania alternatyw dla niej – bezowocne?

         praca jest organizowana wokół zadań, których złożoność, pomimo podziału na odrębne kategorie, ciągle wzrasta

         ciągle wzrasta złożoność umysłowej pracy kierowników, która także dzieli się na odrębne kategorie

 

Dobrze funkcjonująca hierarchia strukturalizuje ludzi w sposób, który pozwala zaspokoić następujące potrzeby organizacyjne:

         powiększyć wartość pracy „przesuwającej” się przez organizację

         zidentyfikować i przypisać odpowiedzialność na każdym etapie

         umieścić ludzi o niezbędnych kompetencjach na każdym szczeblu organizacyjnym

         zbudować ogólny konsensus i akceptację dla konieczności nierównej segmentacji pracy 

 

Hierarchia kierownicza jest jedyną formą organizacyjną rozmieszczenia ludzi i zadań na komplementarnych szczeblach, gdzie:

         ludzie mogą wykonywać przypisane im zadania

         ludzie na dowolnym szczeblu mogą powiększać wartość pracy ludzi znajdujących się na niższym szczeblu

         stratyfikacja kierownictwa jest dla każdego konieczna i niezbędną

 

Postacie hierarchii – adhokracja

Adhokracja jest przeciwieństwem biurokracji. Stuart Crainer traktuje adhokrację jako wzorzec dla organizacji nowego typu, którą charakteryzuje następująco:

         nowa organizacja jest elastyczna i łatwo się przekształca

         nowa organizacja jest mniej hierarchiczna

         nowa organizacja jest oparta na uczestnictwie

         nowa organizacja jest twórcza i przedsiębiorcza

         nowa organizacja wykorzystuje powiązania sieciowe

           w nowej organizacji ważniejsze od wąsko określonych celów funkcjonalnych są cele całościowe

         jednym z najważniejszych zasobów wykorzystywanych w nowej organizacji jest technologia informatyczna  

 

James D. Thompson (1920-1973)

Niepewność wydaje się być podstawowym problemem zewnętrznym, wobec którego stoją złożone organizacje, a radzenie sobie z niepewnością jest istotą procesu administracyjnego.

Jeżeli niepewność jest dla instytucji dominującym problemem kontekstualnym, to pod-stawowym problemem wewnętrznym jest współzależność.

 

James D. Thompson

Istnieją trzy podstawowe formy współzależności organizacyjnej:

         Współzależność sumująca: funkcjonowanie każdej części organizacji nie jest bezpośrednio powiązane z funkcjonowaniem pozostałych części, nato-miast stanowi odrębny wkład na rzecz całości. Ponieważ jednak każda część jest wspierana przez całą organizację, której powodzenie byłoby zagrożone przez brak sprawności którejś z części, wszystkie części są współzależne od siebie i efekty ich funkcjonowania są sumowane w obrębie całej organizacji.

         Współzależność sekwencyjna: funkcjonowanie jednej części organizacji jest zależne od wykonania pewnej pracy przez inną (inne) część organizacji. Innymi słowy, zadania tych części muszą być wykonywane sekwencyjnie, odpowiednio do przyjętego w organizacji podziału pracy i istniejących w niej więzi technicznych. Przepływ różnych zasobów pomiędzy częściami organizacji jest w takiej sytuacji jednostronny.

         Współzależność wzajemna: przepływ zasobów pomiędzy częściami organizacji nie jest jak w przypadku współzależności sekwencyjnej jednostronny, lecz dwustronny. Innymi słowy, wyjście jednej części organizacji jest wejściem drugiej i vice versa.

 

 

James D. Thompson

Fakt, że organizacja jest całością złożoną ze współzależnych części, oznacza, że jednym z najważniejszych zadań kierownictwa organizacji jest zapewnienie w niej niezbędnej koordynacji.

Zakres koordynacji zależy przy tym od przyjętych w organizacji form współzależności:

         największa potrzeba koordynacji występuje w przypadku współzależności wzajemnej,

         mniejsza w przypadku współzależności sekwencyjnej

         najmniejsza w przypadku współzależności sumującej się

 

Systemy o wysokiej niezawodności

         technologie tych systemów są ściśle powiązane, co oznacza, że wystąpienie istotnego zakłócenie na dowolnym etapie procesu technologicznego może spowodować załamanie całego systemu

         ścisłe powiązanie wyraża się w istnieniu ustalonych i relatywnie sztywnych standardowych procedur operacyjnych, które z zasady nie ulegają zmianie

         ludzie pracujący w dowolnym miejscu systemu o wysokiej niezawodności wymagają  doskonałego wykształcenia i stałego prze-szkolenia

         systemy o wysokiej niezawodności tworzone są na poziomie, który gwarantuje wysoką wydajność

         systemy wysoce niezawodne są wysoce redundantne

         systemy wysoce niezawodne charakteryzuje znaczna sieciowość

         systemy wysoce niezawodne stanowią połączenie organizacji rządowych, pozarządowych i biznesowych

         w prawidłowo funkcjonujących systemach wysoce niezawodnych informowanie o błędach jest nagradzane, a nie karane

         systemy wysoce niezawodne są z reguły hierarchiczne

 

 

3

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin