ppa2.pdf

(16945 KB) Pobierz
Polsie Pismo Amigowe 2
iT4m
Numer 1/2010 (2)
cena 20 zł
?
?
?
?
?
466954693.019.png 466954693.020.png
APEL O
ARTYKUŁY!
APEL O
Konkurs na artykuł
ARTYKUŁY!
Redakcja PPA ogłasza konkurs na
napisanie artykułu do Polskiego Pisma
Amigowego. Temat artykułu powinien
pasować do profilu pisma i powinien
być wstępnie uzgodniony z redakcją
(np. e-mailowo na adres kontaktowy
redakcja@ppa.pl ). Artykuł zgłoszony do
konkursu nie może być krótką notką,
orientacyjne minimum to 10 000 zna-
ków, oraz ilustracje.
Na autora zwycięskiego artykułu czeka
atrakcyjna nagroda. Może on wybrać
jedną spośród trzech nagród:
● oryginalny AmigaOS 4.1 ,
● licencję na system MorphOS 2.x na
wskazany komputer,
● scandoubler Indivision ECS .
Drodzy Czytelnicy,
Czekamy na Wasze artykuły, które
zasilają bazę artykułów do kolej-
nych numerów. Przed nadesła-
niem artykułu prosimy o skonsulto-
wanie tematu z redakcją. Artykuły
prosimy nadsyłać w postaci plików
tekstowych (ASCII) wraz z dołą-
czonymi obrazkami lub zdjęciami
(format PNG lub JPG). Propozycje
oraz sugestie należy nadsyłać na
adres podany w stopce redak-
cyjnej.
Oprócz tego tradycyjnie każdy autor
artykułu zakwalifikowanego do druku
otrzyma bezpłatny (papierowy lub, na
życzenie, elektroniczny) egzemplarz
pisma. Termin nadsyłania artykułów
upływa 15 czerwca 2010 roku.
Redakcja zakwalifikuje zgłoszone arty-
kuły, a następnie wybierze zwycięzcę.
Zastrzegamy sobie prawo do wydruko-
wania każdego ze zgłoszonych artyku-
łów w Polskim Pismie Amigowym.
Artykuł wybrany do druku nie może być
nigdzie opublikowany ani przed, ani rok
po wydaniu go drukiem w PPA. Oczy-
wiście zwycięski artykuł ma gwaran-
towany druk w naszym pismie.
Przy ocenie artykułów będziemy brali
pod uwagę atrakcyjność tematu, styl
pisania, wnikliwe podejście do opisy-
wanych zagadnień, przygotowanie ilu-
stracji. Zapraszamy do udziału!
2
POLSKIE PISMO AMIGOWE 1/2010
466954693.021.png
Wiadomości z kraju i ze świata
Polskie Pismo Amigowe
W numerze
Redaktor naczelny: Sebastian Rosa.
Zespół redakcyjny: Grzegorz Kraszew-
ski, Grzegorz Murdzek, Piotr Sadowski,
Krzysztof Żegleń.
Wiadomości ..................................................................................... 3
Kryptos, część 1. ............................................................................. 5
Skład: Grzegorz Kraszewski.
Instalacja AmigaOS 4 na Amidze 4000, część 2. .......................... 7
Historia Amiga Eastern Meeting – 2002 ........................................ 8
Niezbyt krótki kurs używania FFmpeg, część 1. .......................... 9
Sam & Max Hit the Road ................................................................ 10
O Efice w praktyce, część 2. .......................................................... 12
Kontakt: redakcja@ppa.pl, http://ppa.pl.
Skład pisma wykonywany jest w progra-
mie OpenOffice 3. Druk na urządzeniach
cyfrowych firmy Ricoh.
Polskie Pismo Amigowe jest wydawane
w wolnym czasie członków redakcji i
autorów. Redakcja nie gwarantuje regu-
larnego ukazywania się kolejnych nume-
rów. Cena jaką płacisz za pismo pokrywa
jedynie koszty jego wydawania, pismo
nie przynosi zysków.
Amiga i gry z naszego podwórka .................................................. 14
OpenSUSE i Pegasos II .................................................................. 17
Minimig – powrót do przeszłości .................................................. 20
MorphOS 2.4 na Macu mini, część 1. ............................................ 23
Amiga Audio, część 2. ..................................................................... 25
Poglądy wyrażane w artykułach są po-
glądami ich autorów i niekoniecznie od-
powiadają stanowisku redakcji.
Krzyżówka ....................................................................................... 27
Komiks ............................................................................................. 28
Prawa autorskie artykułów należą do ich
autorów. Przedruk i publikacja w formie
elektronicznej wyłącznie za zgodą redak-
cji. Pojawiające się w artykułach słowne i
graficzne znaki towarowe firm trzecich są
użyte wyłącznie w celach informacyjnych
i pozostają własnością tych firm. PPA nie
jest gospodarczo związane z żadną z
tych firm.
Od redakcji
W światku muzycznym istnieje powiedzenie
„syndrom drugiej płyty”. Objawia się tym, że
zespół lub wykonawca, przygotowując nowy
materiał, mają przed sobą trudne zadanie, w
którym następca rewelacyjnego, debiutanckie-
go albumu musi być przynajmniej tak samo
dobry. Wielokrotnie wychodzi jednak tak, że
„dwójka” jest bardzo słaba, stanowi odpady po
sesji z „jedynki” i czasami przekreśla całkowi-
cie dalsze losy istnienia zespołu, który albo się
rozpada, albo znika na lat pięć, po czym robi
wielki i niespodziewany „come back”.
czątkowane dwa większe artykuły, których ciąg
dalszy na pewno ujrzycie w kolejnych nume-
rach. Mowa o opisie Kryptosa – systemu szy-
frowania wchodzącego w skład MorphOS-a 2.x
oraz kursie użytkowania programu FFmpeg, z
którego pożytek przyjdzie każdemu, nieza-
leżnie od wykorzystywanej platformy czy
systemu.
© Polski Portal Amigowy 2010.
Tux (maskotka Linuksa) © Larry Ewing,
Simon Budig i Anja Gerwinski.
http://www.ppa.pl
Dla graczy proponujemy recenzję gry „Sam n'
Max: Hit The Road” oraz niezwykle interesują-
cy artykuł charakteryzujący specyfikę polskie-
go rynku gier w połowie lat 90-tych. Ponadto
czeka na Was chyba pierwsza w języku pol-
skim recenzja Minimiga, recenzja systemu
MorphOS 2.4 na Macu mini, a dla spragnio-
nych Linuksa – instalacja openSUSE na Pega-
sosie 2. Wisienką na torcie niech będzie zapo-
czątkowany cykl poświęcony historii spotkań
amigowców ze wschodnich kresów – Amiga
Eastern Meeting.
Nowa Amiga?
Przygotowując drugi numer Polskiego Pisma
Amigowego nawet przez myśl nam nie
przyszło, że może być słabszy od poprzednika.
Co więcej, już w założeniu wypada lepiej, gdyż
proponujemy o cztery strony więcej przy nieo-
malże niezmienionej cenie. Ale ilość nie zaw-
sze musi iść w parze z jakością, choć naszym
skromnym zdaniem, tutaj również nie wypad-
liśmy źle. Oprócz stałych rubryk, proponujemy
ciąg dalszy rozpoczętych w poprzednim nume-
rze artykułów: instalacja systemu AmigaOS 4.0
na Amidze 4000, wrażenia z użytkowania Efiki
czy kącik muzyczny prowadzony przez Adama
Zalepę. Ciekawym punktem numeru są zapo-
    
Na początku roku, w dosyć enigmatyczny spo-
sób firmy A-Eon i Hyperion Entertainment
poinformowały, że zawarły umowę, na mocy
której powstanie nowy sprzęt high-end firmo-
wany marką AmigaOne z działającym na nim
AmigaOS 4. AmigaOne X1000 ma należeć do
klasy desktopów i opierać się na płycie głów-
nej formatu ATX pod nazwą „Nemo”. Zapre-
zentowana specyfikacja przedstawia się nastę-
pująco:
● niezany jeszcze procesor dwurdzeniowy
zgodny ze specyfikacją PowerISA v2.04+,
● układ specjalizowany „Xena” XMOS XS1-L1
128 SDS,
● układ dźwiękowy 7.1 HD,
● 4 sloty pamięci DDR2,
● 10 portów USB 2.0,
● karta sieciowa Gigabit Ethernet,
● 2 sloty PCIe x16 (1x16 lub 2x8),
● 2 sloty PCIe x1,
● interfejs Xorro,
● 2 sloty PCI,
● 2 porty RS232,
● 4 porty SATA 2,
● kontroler IDE,
● złącze JTAG,
● Compact Flash.
Zestaw chyba interesujący i mamy nadzieję,
że nie obciążony „syndromem bycia drugim”.
Udanej lektury.
P.S. I nie zapomnijcie o kontynuacji komiksu...
Układ specjalizowany Xena ma stanowić na-
wiązanie do amigowej przeszłości. W obecnej
rzeczywistości ma być czymś w rodzaju kopro-
cesora wspomagającego funkcje sprzętowe,
funkcje DSP, robotykę, emulację konsol czy
choćby układu SID. Układ jest programowalny,
a przez to elastyczny. Z kolei Xorro to interfejs
będący bezpośrednim połączeniem procesora
z Xena, pozwalający na rozszerzenie możli-
wości układu o dodatki w postaci kolejnych
procesorów Xcore, czy innego sprzętu. Obec-
nie nadal niewiele wiadomo o procesorze, jaki
ma być zamontowany w nowej Amidze. Jedy-
ną informacją jest jego dwurdzeniowość oraz
to, że inżynierowie pracują na wersjach 1.6
GHz. Nie została określona cena ani dokładna
data wprowadzenia komputera na rynek, choć
nie jest ukrywane, że ma to nastąpić w roku
2010.
Źródło: http://www.a-eon.com/6.html
POLSKIE PISMO AMIGOWE 1/2010
3
466954693.022.png 466954693.001.png 466954693.002.png 466954693.003.png 466954693.004.png
Wiadomości z kraju i ze świata
Hollywood 4.5 –
Snowflake
AmigaOS 4.1 –
Update 1
YAM 2.6
Snowflake
Update 1
Firma Airsoft Softwair wprowadziła do swojej
oferty nową wersję popularnego pakietu Holly-
wood . W głównej mierze dostrzeżemy zmiany
w interfejsie programu. Umożliwia on otwarcie
kilku okien projektów. Poza tym wykorzystane
czcionki można włączyć do pliku wykonywal-
nego, okna mogą korzystać z przezroczys-
tości, możliwe jest stosowane efektów przeni-
kania wykorzystujących akcelerację sprzętową
(dostępne tylko pod systemami AmigaOS 4.1
oraz MorphOS 2.x). W programie zaimplemen-
towano pełną obsługę systemowego schowka,
odczyt i zapis formatu GIF ANIM, zapis filmów
do plików AVI, obsługę „przeciągnij i upuść” i
wiele innych funkcji, które w znacznej części
były prośbami użytkowników. Podobnie jak
poprzednio, program dostępny jest do nabycia
w dwóch postaciach: wysyłkowo na płycie CD
lub do pobrania ze strony firmy, a następnie do
wypalenia na płytę we własnym zakresie. Dla
osób, które posiadają poprzednie wersje
programu, najnowsza dostępna jest po
obniżonej cenie.
Firma Hyperion Entertainment przygotowała
uaktualnienie systemu AmigaOS 4.1. Wśród
wprowadzonych zmian i poprawek znajdziemy:
● większą stabilność kernela na SAM440ep,
większą efektywność systemu zarządzania
pamięcią oraz stronicowania,
● nowy mechanizm uruchamiania narzędzi
wymaganych dla określonych zadań (URL-
open),
● nową funkcję ułatwiająca określenie lokali-
zacji programu (AppDir),
● usprawnioną obsługę obiektów współdzie-
lonych z wyraźnie przyspieszonym wczyty-
waniem,
● poprawione funkcje zarządzania ekranami,
które wpłynęły na ograniczenie zużycia pa-
mięci graficznej,
● usprawnioną funkcję obsługi tematów gra-
ficzych,
● uaktualnione okna wyboru plików ASL,
● nowy system notyfikacji,
● usprawnioną funkcję automatycznego wy-
krywania zainstalowanych urządzeń (w tym
obsługę DDC),
● usprawnioną obsługę zewnętrznych urzą-
dzeń USB,
● uaktualnione datatypy wav oraz sound ,
● nowy kalkulator systemowy z możliwością
pracy w trybie rozszerzonym,
● nowe, konfigurowalne narzędzie Startup za-
stępujące WBStartup,
● skalowane ikony,
● funkcję Workbench auto update,
● aktualną wersję języka Python,
● MiniGL 2.2.
Uaktualnienie dostępne jest do pobrania ze
serwera firmy Hyperion Entertainment.
Po ponad dwóch latach, jakie minęły od ostat-
niej aktualizacji programu pocztowego YAM,
wreszcie pojawiła się nowa wersja. Co nowe-
go? Dodano funkcję importowania i eksporto-
wania do różnych obcych formatów książek
adresowych (w tym formatu XML stosowanego
np. w SimpleMail), w wersji dla AmigaOS 4.1
pojawiła się obsługa systemu notyfikacji (użyt-
kownik jest informowany o nowych wiadomoś-
ciach) oraz nowego handlera URL: (zamiast
biblioteki openurl), wprowadzono indywidualny
zestaw znaków dla różnych funkcji programu
(jeden może służyć do odczytywania wiado-
mości, a inny do odpisywania), usprawniono
system wyświetlania załączników oraz funkcji
spamu (książka adresowa użytkownika trakto-
wana jest jako tzw. „biała lista”), przepisano
procedury RFC2047 (MIME) oraz RFC2821
(SMTP), aby były zgodne z obecnymi, zaleca-
nymi standardami. Ponadto w programie zna-
lazła się cała masa różnych poprawek i
usprawnień, które szczegółowo zostały wymie-
nione w dokumentacji. Program skompilowany
został w wersji dla wszystkich systemów, w
tym po raz pierwszy dla systemu AROS (trzy
odmiany).
Źródło: http://www.yam.ch/
Popularność programu jest tak duża, że
zdecydowano się na uruchomienie portalu
poświęconego wyłącznie programom Holly-
wood i Hollywood Designer. Znaleźć można na
nim wszystko, co należy wiedzieć na temat
tych dwóch narzędzi, włączając w to zrzuty
ekranów oraz możliwość kupna. Na portalu
otwarte zostało również forum dyskusyjne.
Nowe wcielenie
C&A
C&A
Kontynuacja kultowego magazynu C&A, pod
nazwą C&A Fan, radzi sobie coraz lepiej. Na
koniec roku pojawił się piąty numer
czasopisma, które nie tylko zwiększyło swoją
objętość, ale również znacznie poprawiło
swoją jakość. W piśmie przeważa głównie
część poświęcona Commodore 64, ale
amigowcy nie mają powodów do narzekania,
gdyż znajdą również coś dla siebie. Redakcja
magazynu lubi jednak zaskakiwać i w styczniu
przygotowała obszerny dodatek C&A Games,
w którym skupiono się wyłącznie na
recenzjach gier. Gratulujemy pomysłu i
czekamy na kolejne numery.
Źródło: http://www.airsoftsoftwair.com/
Źródło: http://www.hyperion-entertainment.biz/
Amigowa scena
Scena amigowa nie jest obecnie tak aktywna
jak miało to miejsce choćby te trzy lata temu,
choć jest nadal zauważalna i czasami trafiają
się produkcje i wydarzenia godne odnotowa-
nia. Początek roku przyniósł cykliczne podsu-
mowanie produkcji scenowych za rok poprzed-
ni publikowane przez portal 4Sceners.de . Od
dwóch lat Amiga znajduje się wspólnie z
Commodore 64 i Atari w kategorii „Best
Oldskool-Demo”. Tym razem jednak zdomino-
wała konkurencję, okupując aż pięć miejsc w
pierwszej siódemce, przy czym podium w
całości było amigowe z taki produkcjami jak
Jesus Christ Motocross , Lightshaft oraz
Luminagia .
się, jak co roku, w Święta Wielkanocne, w
dniach od 2. do 5. kwietnia 2010 roku . Loka-
lizacja pozostała bez zmian – miejscowość
Bingen nad Renem w Niemczech. Jak zwykle
przewidziano sporą liczbę atrakcji, o których
dokładnie możemy przeczytać na stronie party
(zalicza się do tego także przyznanie nagród
Scene.org Awards 2009, w ramach którego
rozpoczęło się już głosowanie). Warto odnoto-
wać, że jest to prawdopodobnie ostatnia
impreza z tego cyklu organizowana przez tę
ekipę. Szczegóły swojej decyzji wyjawiono w
oficjalnej informacji. Ekipa nie wyklucza jednak
asysty dla osób, które zechciałyby w przysz-
łym roku przedsięwzięcie kontynuować.
Magazyn dostępny jest w postaci pliku PDF.
Źródło: http://www.ca-fan.pl/
Blender
pełną parą
pełną parą
Grupa Moodsplateau, jak to ma w zwyczaju co
trzy lata, przygotowała musicdisk o nazwie Hot
Affairs składający się z ośmiu czterokanało-
wych modułów skomponowanych przez Psy-
creatora i Blakhara. Podczas odsłuchiwania
utworów można obejrzeć różne zdjęcia i gra-
fiki. Grupa idzie zgodnie z trendami i zapew-
niła kompatybilność swojej produkcji zarówno
ze sprzętem klasycznym, jak i nieco nowszym.
Zimowe miesiące sprzyjały rozwojowi Blen-
dera. Użytkownicy AmigaOS 4.x doczekali się
portu przeznaczonego dla ich systemu. Stoi za
nim Andy Broad. Program zyskał wiele cech,
które odróżniają go od zwykłego portu, a
bardziej przypomina natywną aplikację, głów-
nie z uwagi na implementację portu ARexxa
(na razie w wersji eksperymentalnej) oraz
obsługę ścieżek AmigaDOS. Do działania tej
wersji niezbędna jest wersja AmigaOS 4.1
Update 1. Port oznaczony jest numerem 2.48.
Kolejną scenową wieścią powinna być zapo-
wiedź tegorocznej edycji największego i cie-
szącego się największą popularnością sceno-
wego party Breakpoint. Impreza odbędzie się,
   
Źródło:
http://www.broad.ology.org.uk/amiga/blender/
4
POLSKIE PISMO AMIGOWE 1/2010
AmigaOS 4.1 –
Hollywood 4.5 –
Nowe wcielenie
Blender
466954693.005.png 466954693.006.png 466954693.007.png 466954693.008.png 466954693.009.png 466954693.010.png 466954693.011.png 466954693.012.png 466954693.013.png 466954693.014.png 466954693.015.png
Kryptos
Kryptos część 1
część 1
edną z nowych cech systemu MorphOS w
wersji 2.2 jest Kryptos – system szyfrowania
danych. Kryptos jest portem popularnego pro-
gramu TrueCrypt, wydanego na systemy Win-
dows, Linux i MacOS X. Kryptos zachowuje
kompatybilność formatu partycji, a więc umo-
żliwia dwustronną wymianę danych zaszyfro-
wanych na dyskach twardych, pamięciach
USB, czy płytach CD i DVD między wszystkimi
wymienionymi systemami. Dane można rów-
nież wymieniać siecią, np. jako załączniki
poczty albo poprzez serwisy hostujące pliki.
Jak to drzewiej bywało
Szyfrowanie danych to problem stary jak świat.
Żartobliwie można by zacząć, że „już staro-
żytni Rzymianie...” i byłaby to... prawda. Jeden
z pierwszych znanych szyfrów to tak zwany
szyfr Cezara, używany między innymi przez
Juliusza Cezara, cesarza Rzymu. Jest on
prymitywny z punktu widzenia współczesnej
kryptografii, ale pokazuje, że potrzeba utajnia-
nia danych towarzyszy ludziom od dawna. Do
końca XIX wieku szyfry były dość proste, bo
szyfrowanie i rozszyfrowywanie wykonywano
ręcznie. Dla potrzeb kryptografii szybko jednak
wprzęgnięto osiągnięcia mechaniki precyzyjnej
i elektrotechniki. W latach poprzedzających
drugą wojnę światową zbudowano urządzenia
elektromechaniczne do szyfrowania tekstu.
Najsłynniejszym z nich była niemiecka „Enig-
ma”, której szyfr złamali polscy matematycy.
Już w 1932 roku zespół kierowany przez
Mariana Rejewskiego, Jerzego Różyckiego i
Henryka Zygalskiego był w stanie odczytywać
zakodowane depesze armii niemieckiej. Póź-
niej na bazie ich wiedzy Anglicy zbudowali w
czasie drugiej wojny światowej automatyczne
urządzenia dekodujące. Warto zauważyć, że
postęp techniczny z jednej strony pozwalał na
używanie coraz bardziej złożonych szyfrów, ale
z drugiej dawał do ręki kryptoanalitykom coraz
skuteczniejsze narzędzia do ich łamania.
Skonstruowanie komputerów przeniosło szyfry
i kryptografię na kolejny poziom złożoności.
Szybkość działania komputerów pozwalała na
zastosowanie do łamania szyfrów metody
„brute force” (na siłę, przez sprawdzenie wszy-
stkich możliwych kombinacji). Z drugiej strony
zbudowano szyfry, w których ilość tych możli-
wych kombinacji jest nieprawdopodobnie duża
i wymaga setek tysięcy lat pracy współczes-
nych komputerów. Jak w wielu innych dziedzi-
nach, w kryptografii trwa odwieczny wyścig
zbrojeń, niczym walka między pancerzem a
pociskiem w technice wojskowej.
biznesowych, może przynieść ogromne straty.
Obejście hasła, powiedzmy, systemu Win-
dows, to żadna filozofia. Zabezpieczyć przed
skutkami kradzieży może tylko szyfrowanie
danych na dysku.
lowi” wiadomości przesyłanych jawnym kana-
łem (np. nadawanych przez radio). Tak było
również po pojawieniu się komputerów, przede
wszystkim szyfrowano wiadomości. Już w
1991 roku pojawiła się pierwsza wersja pro-
gramu PGP (Pretty Good Privacy), przezna-
czonego do szyfrowania poczty elektronicznej.
Oczywiście to jeden z wielu podobnych
programów, ale najbardziej znany ze względu
na niezwykle skuteczne algorytmy i jedno z
pierwszych popularnych zastosowań szyfrowa-
nia z parą kluczy – tajnym i jawnym. Rozgłosu
dodał PGP fakt wdrożenia śledztwa przeciw
autorowi, Phillowi Zimmermannowi, przez rząd
USA. Zarzutem był nielegalny eksport techno-
logii wojskowych. Śledztwo w końcu umorzo-
no, a w międzyczasie Zimmermann zabezpie-
czył się w zabawny sposób wydając książkę
zawierającą... kompletny kod źródłowy PGP.
Eksport książek jest jak najbardziej w zgodzie
z amerykańskim prawem.
Początkowo szyfrowaniu poddawano pojedyn-
cze pliki. Najczęściej operacja szyfrowania jest
połączona z kompresją danych. Zgodnie z
teorią kryptografii, bezstratna kompresja
danych przed szyfrowaniem zwiększa „siłę”
szyfru, utrudniając atak. Dzieje się tak dlatego,
że kompresja usuwa powtarzające się dane i
ujednolica statystyczny rozkład symboli w szyf-
rowanej wiadomości. Dlatego niemal każdy
program szyfrujący jest jednocześnie kompre-
sorem. Szyfrowanie pojedynczych plików
umożliwiał na Amidze już słynny PowerPacker,
również do XPK mamy moduły szyfrujące.
Opcję zaszyfrowania hasłem znajdziemy
również w kompresorach popularnych na
innych platformach (ZIP, RAR). Niemniej siła
szyfrowania używanego w tych programach
nie jest zbyt wielka, o czym świadczy spora
liczba skutecznych programów do łamania
haseł. Również wygoda pracy nie jest wstrzą-
sająca. Jeżeli np. pracujemy nad tajnym doku-
mentem tekstowym, przed każdym rozpoczę-
ciem pracy musimy rozszyfrować plik, a
następnie zaszyfrować go na zakończenie.
Dodatkowo ryzykujemy zapomnieniem o ska-
sowaniu rozszyfrowanej wersji oraz tym, że
zdolny człowiek znajdzie na dysku tę rozszyf-
rowaną wersję nawet po jej skasowaniu.
W miarę rozwoju komputerów, zwłaszcza
osobistych, rozwijały się również pamięci
masowe, gromadząc coraz więcej danych.
Komputery stawały się coraz mniejsze,
pojawiły się laptopy. Dane znajdujące się na
ich dyskach są nieraz warte miliony dolarów. O
ile trudno sobie wyobrazić kradzież dysku
twardego o pojemności 5 MB i wadze 50 kg z
centrum komputerowego (napędy z lat
siedemdziesiątych XX wieku), o tyle kradzież
laptopa nie jest problematyczna. Pal licho
samego laptopa, ale kradzież danych np.
         
Zasada działania
Współczesne oprogramowanie szyfrujące
działa w inny, znacznie wygodniejszy sposób.
Szyfrowanie odbywa się na poziomie partycji
dysku. Program szyfrujący tworzy w systemie
wirtualną partycję. Aplikacje traktują ją tak, jak
zwykły wolumen, ale wszystkie dane zapisy-
wane na taką partycję są automatycznie
szyfrowane. Przy odczycie rozszyfrowywanie
odbywa się również „w locie”. Co ważne, dane
jawne nigdy nie trafiają na dysk, istnieją tylko
w pamięci RAM komputera, a więc znikają po
jego wyłączeniu (jest to pewne uproszczenie, o
czym dalej). Jak wiadomo dane zapisane na
dysku twardym są często możliwe do
odtworzenia, nawet po fizycznym nadpisaniu
zawierających je sektorów dysku. Programy
takie jak TrueCrypt gwarantują, że dane w
postaci jawnej nigdy nie zostaną zapisane w
pamięci masowej. Szyfrowane są nie tylko
same pliki, ale również cała struktura systemu
 
Początkowo głównym zastosowaniem szyfrów
było uniemożliwienie odczytania „nieprzyjacie-
 
POLSKIE PISMO AMIGOWE 1/2010
5
Kryptos
J
466954693.016.png 466954693.017.png 466954693.018.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin