W 7 kz.docx

(20 KB) Pobierz

W 7

LEAN MANAGEMENT

 

Lean Management- zarządzanie szczupłe podobnie jak reinginieering, benchmarking lub outsourcing, należy do rodziny nowych koncepcji zarządzania, oznacza „odchudzone” lub „wyszczuplone” zarządzanie.

LM ma swe źródło w koncepcji Lean Production (odchudzonej produkcji), która po raz pierwszy została zastosowana w japońskim koncernie samochodowym Toyota, przez szefa produkcji tego koncernu – Ohno. Przed tym potentatem motoryzacyjnym w pewnym momencie rozwoju stanął problem braku zasobów. Znaleziono rozwiązanie, które polegało na znacznym ograniczeniu zasobów potrzebnych do produkcji: ludzi, powierzchni, nakładów, czasu, inwestycji. Upowszechnienie koncepcji Lean Production zaowocowało tym, że producenci japońscy potrzebowali połowę powierzchni produkcyjnej, siły roboczej, czasu niezbędnego do montażu, czasu przeznaczonego na badania i rozwój, zapasów materiałowych itp., w porównaniu z konkurentami z USA i Europy Zach. Dodatkowym efektem zastosowania tej koncepcji był wzrost jakości produktu finalnego.

Założenia i komponenty Lean Management:

LM (wyszczuplone zarządzanie; -zwrot LM oznacza koncepcję odchudzającą całego przedsiębiorstwa; -dzięki eliminacji zbędnych szczebli zarządzania dokonuje się racjonalizacji komunikacji w przedsiębiorstwie;

-wyszczuplone zarządzanie odnosi się nie tylko do przemysłu samochodowego, ale także wszystkich innych gałęzi gospodarki;

- LM powinno skłaniać kierownictwo do ponownego przemyślenia swych zadań; traci sens autokratyczny styl kierowania, gdyż wiele kompetencji i odpowiedzialności przenosi się na niższe szczeble, a więc należy porzucić myślenie hierarchiczne na rzecz myślenia o współpracy z grupą, przy czym kierownik powinien realizować się w nowej roli trenera;

- racjonalizacja odnosi się nie tylko do zarządzania, ale obejmuje wszystkie obszary przedsiębiorstwa- od produkcji do logistyki.

Z. Martyniak wymienia następujące komponenty LM: praca grupowa, odpowiedzialność osobista, sprzężenie zwrotne, racja klienta, priorytet wartości dodanej, standaryzacja, ciągłe ulepszanie, natychmiastowe eliminowanie przyczyn błędów, przewidywanie, stopniowe doskonalenie.

Praca grupowa: w japońskich przedsiębiorstwach praktykowana jest praca grupowa (efekt synergii). Na grupę deleguje się zadania i odpowiedzialność, a przede wszystkim samodzielność decyzyjną. W rezultacie następuje ograniczenie kontroli przełożonego na rzecz samokontroli. Lansuje się pogląd, że im większa autonomia grupy, tym większa motywacja i gotowość do pracy członków grupy.

Decentralizacja decyzji: w japońskich przedsiębiorstwach kompetencje decyzyjne przekazywane są na niższe szczeble struktury organizacyjnej. W rezultacie wzrasta autonomia, odpowiedzialność za grupę oraz samokontrola. Decentralizacja decyzji powoduje eliminację średnich szczebli zarządzania.

Orientacja na klienta: jest to idea, którą żyją wszyscy pracownicy japońskiego przedsiębiorstwa- od kierownictwa do pracowników przy taśmie produkcyjnej. Chcąc związać klienta z produktem, trzeba być wrażliwym na jego życzenia, odwiedzać go w domu i słuchać jego uwag. Spełnianie życzeń zaczyna się od dostawcy, dlatego także on powinien być przeświadczony o ważności klienta.

Ciągle ulepszanie – Kaizen: to znak rozpoznawczy japońskiego przedsiębiorstwa i japońskiego pracownika; to zobowiązanie do zgłaszania propozycji usprawnień, jest źródłem japońskiej przewagi konkurencyjnej.

Spłaszczona struktura – hierarchia: japońskie przedsiębiorstwa maja płaska strukturę organizacyjną; dzięki temu łatwiejsza jest koordynacja działalności, sprawniej przebiega komunikacja oraz wzrasta zainteresowanie klientem.

Odrzucenie błędów u źródła: nie należy zadowalać się powierzchownym szukaniem przyczyn wad, niskiej jakości, defektów itp. szukanie błędów musi odkrywać głębsze przyczyny, aby móc antycypować błędy na przedpolu.  Wykrycie i eliminacja błędów najmniej kosztuje w miejscu jego powstania.

Unikanie rozrzutnościlikwidowanie marnotrawstwa. Działania, które nie powiększają wartości, są marnotrawstwem. Do nich zalicza się np. zapasy buforowe, stany bezpieczeństwa, czas oczekiwania, naprawy ogrzewania. Każdy proces można dalej racjonalizować a więc eliminować marnotrawstwo. Np.. towar leżący w magazynie ponad limit – też kosztuje – powierzchnia magazynowania.

Ciągły przepływ materiałów – w Japońskich przedsiębiorstwach nie ma zapasów bezpieczeństwa. Cały materiał jest w ruchu. Tworzenie zapasów oznacza zamrażanie kapitału, a to nie tworzy wartości. Dlatego proces produkcyjny powinien być tak dalece zoptymalizowany, aby wyeliminować wszelkie zapasy bezpieczeństwa. W tym celu stosuje się zasady dostawa na czas ‘just in time’.

Totalne zarządzanie jakością  (TQM) – przedsiębiorstwa japońskie swój sukces na polu jakości zawdzięczają totalnemu zarządzaniu jakością. Do myślenia o jakości włączeni są wszyscy pracownicy. Fundamentem takiego zarządzania są tzw. koła jakości. Jakość jest zawsze definiowana z punktu widzenia klienta. NALEŻY WŁĄCZYĆ WSZYSTKICH PRACOWNIKÓW.

Jednoczesne usprawnienia – w japońskich przedsiębiorstwach tradycyjny proces rozwoju produktu jest zastępowany procesem symulatorniczym – jednoczesnym. Tak więc jednocześnie rozwija się koncepcja, planuje produkt, planuje produkcję i realizację wytwarzania. Dzięki temu oszczędza się czas, będący ważnym czynnikiem konkurencyjności.

M. Stedelmann i W. Lux zauważają , że LM opierają się na 6 komponentach STRATEGIACH CZĄSTKOWYCH:

1) Koncentracja na potrzebach klienta i odchudzona produkcja,

2) Nieustanne doskonalenie jakości,

3) Przyspieszanie rozwoju nowych produktów i szybkie wprowadzanie ich na rynek,

4) Stosowanie aktywnego marketingu w celu pozyskania nowych klientów,

5) Zdolność do wzrostu i pozyskania inwestora strategicznego,

6) Harmonijne powiązanie przedsiębiorstwa ze społeczeństwem.

 

Zagrożenia:
- przekształcenie się koncepcji w prosta racjonalizację, z groźbą obniżenia płynności, spadku jakości i zaniedbania usług,

- stres pracowników i spadek motywacji,

- powierzchowna redukcja personelu,

- wzrost zapotrzebowania na siły fachowe, przy równoczesnym zaniedbaniu problemów pracowników o niższych kwalifikacjach.

 

Warunki kulturowe wprowadzenia lean management – nie można automatycznie przenosić tej, bądź co bądź japońskiej koncepcji na inny rynek. Przeznaczenie pewnych metod z jednych obszarów kulturowych do innych nie może się odbyć mechanicznie.

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin