W8 kz.docx

(24 KB) Pobierz

W8

OUTSOURCING

Outsourcing

To koncepcja zarządzania, która pojawiła się w latach 80-tych XX wieku;

Wywodzi się z połączenia dwóch słów angielskich:

- outside: zewnętrzny, od zewnątrz, na zewnątrz

- resource: zasoby, zapasy, środki, możliwości, majątek

To wykorzystanie zewnętrznych źródeł lub wykorzystanie zewnętrznych zasobów.

Out Sources Using  – czyli wykorzystywanie zewnętrznych źródeł

lub outside resources using czyli wykorzystywanie zewnętrznych zasobów.  

Inaczej Outsourcing – to możliwość wykorzystania niezależnych zewnętrznych podmiotów, którzy mogą dostarczać naszemu przedsiębiorstwu zasobów (materiały, komponenty) lub też określonych usług – bez/zamiast konieczności rozwijania tych sfer działalności wewnątrz naszego przedsiębiorstwa. ZASADĄ OUTSORCINGU JEST OGRANICZENIE KOSZTÓW

Granice outsourcingu /które w zasadzie są nieograniczone/:

Źródłami zasobów mogą być różne materiały, części, półprodukty, które możemy mieć zamiast rozwijania tej sfery produkcji w naszej firmie a nie jest ona dla nas jakaś kluczowa. Może być to również świadczenie, a więc przekazywanie usługi na zewnątrz firmy ochroniarskie, sprzątające, żywienia zbiorowego (żeby nie musieć rozwijać takich sfer w swoim przedsiębiorstwie – np. stołówka na uczelni).

Oferent komponentów --> Odbiorca <-- Oferent usług sprzedaż/marketing

Outsideà Outsourcing ß Resourcing

Granica outsorcingu może być bardzo szeroka – należy zadać sobie pytania:

Zakres: co?(Co ma poglegać wydzieleniu )do Np. system zaopatrzenia

Rodzaj: Jak? (czy to ma być pojedyncza sytuacja, czy dłuższa) Np. pojedyncze dostawy

Lokalizacja: gdzie? Np. globalne zaopatrzenie

Aby się zastanowić czy warto trzeba dokonać ANALIZY INTERNALIZACJI, czyli podjąć decyzję, co do tego, jaką działalność chcemy „uwięzić”, bo jest naszą największą wartością a jaką wypchnąć na zewnątrz. Pierwszym podstawowym wyznacznikiem decyzji o wydzieleniu na zewnątrz bądź pozostawieniu danego obszaru działania wewnątrz jest analiza wielkość kosztów transakcyjnych. Czy jest opłacalne wydzierżawienie pewnego zakresu usług firmą zewnętrznym? Gdzie kwota będzie atrakcyjniejsza.

O.E.  Williams wskazuje trzy wymiary różniące transakcje między sobą – są wrażliwe na wynik/efektywność kosztów Są to:

1.       Specyficzność aktywów

2.       Częstotliwość zawierania transakcji

3.       Niepewność towarzysząca zawieraniu transakcji

Wprowadzenie outsourcingu do firmy oznacza nowe spojrzenie na klasyczną funkcję zaopatrzenia:

W ujęciu tradycyjnym wszystkie niezbędne do produkcji części oraz komponenty do maszyn i urządzeń wytwarzane są na miejscu. Wyroby i podzespoły sprowadza się z zewnątrz szuka się dostawców oferujących produkty po korzystnych dla firmy cenach.

Nowe ujęcie zaopatrzenia zakłada koncentracje na kluczowych obszarach firmy. Oznacza to rezygnacje z produkcji szerokiej gamy części i komponenty zostają dostarczane przez partnerów. Partnerzy dobierani są na podstawie specjalnych kryteriów, do których zalicza się bliższą współpracę w dłuższym czasie i zrozumienie obopólnych korzyści.

Tradycyjne i współczesne ujęcie funkcji zaopatrzenia:

Tradycyjne:

- produkcja wszystkich części

- szeroki proces know-how

- zakup pojedynczych części komponentów

- rozwój własny

- niskie ceny

- zakupy lokalne

- korzystna zmiana dostawców

- możliwe wiele źródeł zaopatrzenia

- izolowana funkcja zakupu

Współczesne:

- koncentracja na obszarach kluczowych

- zakupy kompleksowe

- zakup kompletnych systemów i komponentów

- zakup know-how od dostawców

- całościowe traktowanie kosztów

- zaopatrzenie uniwersalne

- długotrwałe partnerstwo

- wygrani, akredytowani dostawcy

- wewnętrzna i zewnętrzna integracja przedsiębiorstwa

- strategiczna analiza

W ujęciu współczesnym do funkcji zaopatrzenia należy również zakup kompletnych grup komponentów systemów lub pewnych funkcji. Przedsiębiorstwo kupuje od swoich partnerów know-how – nie musi, więc starać się o rozwijanie własnych badań.

Wprowadzenie w życie nowej koncepcji spowodowanych niekiedy drastycznie zmniejszenie liczby bezpośrednich źródeł zaopatrzenia. W skrajnych przypadkach firmę obsługuje wyłącznie jeden dostawca.

Na nowa sytuacje dostawców maja również wpływ obserwowane tendencje związane z rozwojem:

A)    Zmienia się zakres gatunkowy dostaw. Zamiast prostych pojedynczych części dostarczane SA obecnie bardziej złożone komponenty

B)     Dostawom części i środków towarzysza odpowiednie usługi np. w zakresie utrzymania maszyn i urządzeń w ruchu

C)     Zmienia się sposób pracy dostawcy. Zamiast kierowania uwag na problem kładzie się nacisk na jego rozwiązanie.

Podstawowa sprawa w outsourcingu jest wybór przedsiębiorstwa. W kontraktach zaleca się:

1.       Zawierać obopólnie korzystne umowy

2.       Rozszerzać usługi świadczone przez kooperantów na logistykę i magazynowanie

3.       Wykorzystywać innowacyjne możliwości systemów informacyjnych.

4.       Rozwijać partnerska współprace na szczeblu operacyjnym

5.       Popierać prace mające na celu poprawę stanu środowiska

Z wyborem przedsiębiorstwa kooperującego wiąże się ryzyko. Aby je zminimalizować należy znaleźć odpowiedzi na pytania:

1.       Czy przedsiębiorstwo decydujące się na outsourcing nie naraża się na utratę kluczowych kompetencji?

2.       Czy współpraca będzie stabilna w dłuższym okresie i czy będzie możliwość wycofania się z umowy kooperacyjnej?

3.       Czy z upływem czasu nie osłabnie lojalność partnera?

Outsourcing usług

Koncepcja outsourcingu zakłada również tworzenie nowego modelu w zakresie usług. Można zrezygnować z ulg, które nie maja większego znaczenia dla firmy i w tym wypadku można skorzystać z usług firm zewnętrznych, które je świadczą.

Najczęściej wymienia się tu takie usługi jak: Przetwarzanie informacji, ochrona firmy, zbiorowe żywienie, serwis urządzeń, usługi remontowe, utrzymywanie czystości, księgowanie.

 

Atrakcyjność outsourcingu usług

STOPIEŃ

INTEGRACJI (z firmą)

Niski

Utrzymanie ruchu

Ochrona, czystość

Wysoki

Przetwarzanie informacji

Księgowość , finanse

 

Złożone

Proste

RODZAJ USŁUG

 

Pozbyć /przenieść na zewnątrz/ się możemy w pierwszej kolejności tych rzeczy, których stopień integracji z firmą jest niski a rodzaj usług prosty (utrzymanie czystości, ochrona, księgowanie).

Problem kosztów

W KONCEPCJI OUTSOURCINGU CENTRALNĄ ROLE ODGRYWAJĄ KOSZTY - jest to centralny problem koncepcji:

Jeśli przedsiębiorstwo samo produkuje określone części Lub komponenty to ponosi określone koszty stałe i zmienne. Jeśliby zastosować outsourcing to pojawią się koszty nabycia i pozostałe koszty stałe.

Przy zastosowaniu outsorcingu koszty stałe ulęgną jednak znacznemu obniżeniu, co da pożądane oszczędności. Mogą one stać się źródłem przewagi konkurencyjnej konkurencji danego przedsiębiorstwa

W decyzjach outsourcingowych oprócz kosztów zwraca się uwagę również, na jakość. Obecnie panuje przekonanie, że zlecenie zadań na zewnątrz poprawia, jakość świadczonych usług oraz poprawia się ogólną sprawność działania przedsiębiorstwa.

 

 

 

Blaski i cienie outsourcingu

Głównym argumentem przemawiającym za outsourcingiem jest obniżka kosztów:

- Outsourcing umożliwia płynne dostosowywanie się do sezonowych wahań i

- Outsourcing umożliwia lepsze wykorzystywanie potencjału czasu który ma do dyspozycji przedsiębiorstwo.

- Outsourcing odciąża formę od rozwijania know-how.

Wśród innych korzyści oprócz obniżki kosztów w outsourcingu wymienia się także:

1.       Poprawę wyników formy

2.       Wyraźniejsza specjalizacja formy

3.       Dostęp do zewnętrznych umiejętności

4.       Lepsza, jakość i wydajność prac zleconych

5.       Większa konkurencyjność

6.       Nowe źródła przychodów

Outsourcing pozwala na większa kontrole przychodów i kosztów, lepsza wymagalność i egzekucję świadczonych zleceń, gwarancja większej dyspozycyjności i ciągłości świadczenia zlecenia oraz pozwala „eksportować” ryzyko i niepewność.

Nie powinny być zlecane na zewnątrz:

1.       Obszary działalności wykorzystujące zasoby lub procesy specyficzne,

2.       Procesy decydujące i jej przewadze konkurencyjnej, identyfikujące określony rodzaj czy charakter firmy na rynku,

3.       Procesy o wyjątkowej rentowności nawet, gdy nie są on związane z podstawowym profilem produkcji.

Wady:

1. Firma nie rozwija się, przerzuca np. badania

 

5

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin