2011-2Rys.pdf

(568 KB) Pobierz
Maria Ryś
KSZTAŁTOWANIE SIĘ POCZUCIA WŁASNEJ WARTOŚCI
I RELACJI Z INNYMI W RÓŻNYCH SYSTEMACH RODZINNYCH
Wprowadzenie
Relacje z innymi odgrywają istotną rolę w życiu każdego człowieka. Dzięki
relacjom kształtuje się poczucie własnej wartości, rozwija się osobowość, zaspokajane
są potrzeby, dzięki relacjom zachodzi proces socjalizacji.
Tak więc nie sposób przecenić roli relacji w życiu każdego człowieka. W tych
relacjach już od wczesnego dzieciństwa ważne stają się powtarzające się sytuacje,
wypowiedzi (te akceptujące lub odrzucające), czy też traumatyczne przeżycia, które
zostawiają głębokie ślady w psychice człowieka.
Prawidłowe relacje z innymi zapewniają człowiekowi poczucie bezpieczeństwa,
ufne spojrzenie w przyszłość, świadomość, że są osoby, którym można zaufać,
zawierzyć, na które można liczyć, pozwalają na kształtowanie postawy wiary w to, że
jest się osobą kochaną, osobą godną miłości.
Umiejętność nawiązywania trwałych, pozytywnych i głębokich relacje z innymi
osobami jest podstawą dojrzałości uczuciowej człowieka. U podstaw prawidłowych
relacji leży autentyczność – czyli szczerość, otwartość, prostolinijność. Relacje
prawidłowe zakładają poszanowanie godności drugiego człowieka, tolerancję dla jego
odmiennych poglądów, postaw, wartości.
Relacje jednostki z innymi rozwijają się w ciągu całego jego życia od okresu
najwcześniejszego aż po jego koniec. W tym procesie rozwoju relacji można
wyodrębnić dwa etapy: pierwszy to rozwój podstawowy, drugi - to wzrost dojrzałości
relacji. W rozwoju podstawowym główną rolę pełni najbliższe środowisko społeczne,
rodzice, wychowawcy, nauczyciele, katecheci oraz grupy rówieśnicze. W drugim
etapie człowiek sam przejmuje odpowiedzialność za świadome i samodzielne
kształtowanie swoich relacji. Środowisko i inne osoby także są istotne w tym drugim
okresie. Mogą ułatwiać, utrudniać lub wręcz uniemożliwiać rozwój wzajemnych
relacji.
1. Systemowe ujęcie rodziny
Ogólną teorię systemów stworzył austriacki biolog i filozof Ludwig von
Bertalanffy. Według niego system to zbiór elementów, tak powiązanych ze sobą, że są
całością zdolną do funkcjonowania w określony sposób. Najogólniej można
powiedzieć, że system rodzinny tworzą wszystkie osoby wchodzące w skład rodziny
oraz interakcje, które między nimi zachodzą 1 .
Na gruncie problematyki dotyczącej rodziny teoria systemów została
rozwinięta przez Salvatora Minuchina 2 czy Murraya Bowena 3 . Analizę systemowego
ujęcia rodziny w polskiej literaturze psychologicznej podejmowali między innymi:
1 L. von Bertalanffy, General System Theory , New York 1978; tenże, Ogólna teoria systemów ,
Warszawa 1984.
2 S. Minuchin, Families and Family Therapy , Cambridge 1974.
3 M. Bowen, Family Therapy and family group therapy , (w:) Comprehensive group psychotherapy ,
red. H. Kaplan, Baltimore 1971; tenże, Family Therapy in Clinical Practice , New York 1978.
ISSN 2082-7067 2(6)2011 KWARTALNIK NAUKOWY
823249257.007.png
W TROSCE O ŻYCIE
M. Barbaro 4 , M. Braun-Gałkowska 5 ; J. Cz. Czabała 6 , M. Radochoński 7 , M. Ryś 8 .
Określenie „system” jest pojęciem względnym, co oznacza, że składowe
wchodzące w skład jednego systemu mogą również być elementem innego systemu.
W odniesieniu do rodziny oznacza to, że członkowie rodziny są również elementami
otoczenia społecznego. Elementy te wzajemnie na siebie oddziałują i pozostają
w dynamicznej równowadze i wraz z interakcjami i relacjami zachodzącymi między
nimi stanowią strukturę systemów. Struktura ta wyznacza jego funkcje (działanie)
wraz z ograniczeniami, czyli dopuszczalnym dla danego systemu zbiorem działań.
Przekroczenie dopuszczalnej dla danego systemu wartość zmienności powoduje, że
system ulega zniszczeniu lub przekształca się w inny system. System oscyluje więc
pomiędzy stałością a tendencja do zmian 9 .
Relacje panujące wewnątrz systemu stanowią o jego strukturze i specyfice. Są
one wyznaczone przez role pełnione w systemie i przez zasady określające sposób
wypełniania zadań. One stanowią o organizacji systemu, o jego charakterze i
strukturze. Rodzina ma więc do spełnienia istotne zadania, takie jak np. zaspokojenie
potrzeb jej członków czy pełnienie określonych ról społecznych. Tym celom
podporządkowane są zasady regulujące funkcjonowanie danego systemu 10 .
Rodzina jako system jest złożoną strukturą składającą się ze wzajemnie od
siebie zależnych grup osób, które dzielą historię, przeżywają jakiś stopień
emocjonalnej więzi i wprowadzają strategie interakcji potrzebne indywidualnym
członkom rodziny i grupie jako całości 11 .
Podstawową właściwością systemów rodzinnych jest zjawisko emergencji,
oznaczające, iż system rodzinny jest czymś więcej, niż wyłącznie sumą składających
się nań elementów. Należy więc uznać, że rodziny nie można ujmować jako grupy,
która składa się z poszczególnych indywidualności. Nie można również zrozumieć
tego, co dzieje się w rodzinie, odwołując się jedynie do właściwości intrapsychicznych
poszczególnych osób, ich motywacji uwewnętrznionej przeszłości lub innych kategorii
psychologicznych opisujących dane jednostki. Oznacza to, że system rodzinny stanowi
integralną całość, która nie jest tylko prostą sumą elementów. Jest to struktura
porównywalna z żywym organizmem, w którym poznanie poszczególnych elementów
nie wystarcza do całościowego poznania systemu 12 . Poznanie to wymaga globalnego
spojrzenia na funkcjonowanie całej rodziny, gdyż każdy system jest rezultatem
4 M. de Barbaro, Struktura rodziny , (w:) Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny , red.
M. de Barbaro, Kraków 1994.
5 M. Braun-Gałkowska, Psychologiczna analiza systemów … dz., cyt..
6 J.Cz. Czabała, Rodzina a zaburzenia psychiczne , Kraków 1988; tenże, Krótkoterminowa terapia
rodzin nastawiona na rozwiązanie problemu , (w:) Terapia rodzin i małżeństw , red. M. Orwid,
Cz. Czabała, Warszawa 1990.
7 M. Radochoński, Psychoterapia rodzinna w ujęciu systemowym , Rzeszów 1984; tenże, Rodzina jako
system psychospołeczny , „Problemy Rodziny” 1986, nr 5, s. 13-21; tenże, Wybrane problemy
metodologiczne w badaniach rodziny jako systemu psychospołecznego , (w:) Rodzina jako system
interakcji , Lublin 1988, s. 202-212.
8 M. Ryś, Systemy rodzinne. Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej , CPPP,
Warszawa 2001; M. Ryś, Rodzinne uwarunkowania psychospołecznego funkcjonowania dorosłych
dzieci alkoholików , PWEN, Warszawa 2007.
9 L. Drożdżowicz, Ogólna teoria systemów , (w:) Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny ,
B. de Barbaro (red.), Kraków 1997, s. 9-17.
10 M. Braun-Gałkowska, Psychologiczna analiza systemów rodzinnych osób zadowolonych
i niezadowolonych z małżeństwa , Lublin 1992.
11 M. Plopa, Psychologia rodziny. Teoria i badania . Kraków 2005, s. 15.
12 B. Tryjarska, Skrypty życiowe małżonków , Warszawa 2000.
FIDES ET RATIO
Strona 65
823249257.008.png 823249257.009.png 823249257.010.png
 
interakcji między wszystkimi jego elementami 13 .
Tak więc wszystkie osoby w rodzinie współtworzą sieć wzajemnych relacji.
W systemie rodzinnym każda osoba ma własną indywidualność, a jednocześnie
niejako nosi w sobie ślady całego systemu 14 . Między jednostkami w systemie
rodzinnym istnieją różnego rodzaju sprzężenia zwrotne. Zmiana w zakresie jednego
elementu (np. odejście ojca) pociąga za sobą zmiany w całości funkcjonowania
systemu rodzinnego.
Systemy różnią się stopniem otwartości. Poziom otwartości zależny jest od
rodzaju sił działających wewnątrz systemu oraz od współdziałania z siłami
zewnętrznymi. W zdrowej rodzinie siły dośrodkowe (np. przywiązanie, miłość,
spójność) równoważą siły odśrodkowe, jak choćby chęć utrzymywania zewnętrznych
relacji, podejmowanie prac społecznych 15 .
Systemowe ujęcie rodziny przyjmuje przyczynowość cyrkularną, traktowaną
jako proces kołowy, bez widocznego początku i końca. Członkowie rodziny oddziałują
na siebie za pomocą sprzężeń zwrotnych, w których zachowania osób wzajemnie się
wzmacniają. Trudno tu ustalić, czyje zachowanie było przyczyną, a czyje skutkiem.
Następuje eskalacja zachowań w postaci samowzmacniających się cykli. Przykładem
może tu być rodzina, w której ojciec nadużywa alkoholu, gdyż, jak twierdzi, jego żona
jest stale rozdrażniona, żona zaś jest rozdrażniona jeszcze bardziej, gdy mąż
przychodzi do domu pijany.
Cyrkularność charakteryzuje sposób, w jaki dokonują się interakcje. Między
wejściem a wyjściem systemu dokonuje się gra sprzężeń zwrotnych, w którym
elementy systemu wzajemnie na siebie oddziałują. Inaczej mówiąc, relacje między
elementami nigdy nie są jednostronne. W myśl tego założenia małżonkowie swoim
zachowaniem oddziałują na siebie wzajemnie, na dziecko, z kolei jego postępowanie
wpływa także na dorosłych.
Każdy system ma swoje wyraźnie określone granice, zapewniające intymność
rodziny. Granice te są jednak na tyle przepuszczalne, że umożliwiają wymianę
z otoczeniem. W prawidłowo funkcjonujących systemach rodzinnych granice te są
jasno określone. W zaburzonych systemach rodzinnych granice mogą być rozmyte
(np. nadmierna ingerencja teściów czy sąsiadów w życie rodziny), lub też
nieprzepuszczalne, powodujące izolację rodziny. Granice te istnieją także wewnątrz
systemu rodzinnego (np. rodzice – dzieci).
Granice elastyczne zapewniają poszczególnym członkom uczestniczenie
w szerszych grupach społecznych, ale jednocześnie powinny zapewnić pewną
autonomię i intymność danego systemu, co pozwoli mu zachować tożsamość różniącą
go od innych systemów, a także umożliwiają komunikację wewnątrzrodzinną bez
interwencji osób z zewnątrz.
Granice systemu rodzinnego są bardzo ważne dla prawidłowego
funkcjonowania i można je rozpatrywać na kontinuum wyznaczającym stopień
przepływu informacji 16 .
W skład systemu rodzinnego wchodzą podsystemy. Mogą je stanowić np.
rodzice, dzieci, dziadkowie. Jak to trafnie ujmuje Bradshaw 17 każda z osób jest
częściowo całością i całkowicie częścią. Podsystemy o elastycznych granicach,
realizujące określone zadania, umożliwiające bliski kontakt członków rodziny, mają
charakter przymierza. Subsystemy sztywne, łączące nadmiernie osoby w podsystemie,
13 J. Bradshaw, Zrozumieć rodzinę. Rewolucyjna droga odnalezienia samego siebie , Warszawa 1994.
14 Tamże .
15 M. Ryś, Systemy rodzinne. Metody badań … dz. cyt.
16 I. Namysłowska, Terapia rodzin …, dz. cyt.
17 J. Bradshaw, Zrozumieć rodzinę …, dz. cyt., s. 42.
ISSN 2082-7067 2(6)2011 KWARTALNIK NAUKOWY
823249257.001.png
W TROSCE O ŻYCIE
a skierowane przeciwko innym przybierają postać koalicji 18 .
Prawidłowy system rodzinny cechuje nie tylko otwartość i elastyczność, ale
także niepowtarzalność. Zdrowy system rodzinny stwarza możliwość rozwoju
każdemu członkowi rodziny, zaspokaja potrzeby emocjonalne, zachowuje właściwą
równowagę pomiędzy zależnością i autonomią 19 .
Ekwifinalność w systemie oznacza, że te same rezultaty można osiągnąć
startując z różnych punktów, a ekwipotencjalność z kolei, z podobne przyczyny mogą
wywoływać różne skutki. Inaczej mówiąc zmiany zachodzące w systemie nie są
zdeterminowane jedynie warunkami początkowymi, lecz również przez strukturę
i charakter systemu oraz naturę samych procesów zmian. Wynika z tego, że dla
opisania systemu bardziej potrzebne jest zrozumienie jego organizacji strukturalnej
i funkcjonowania niż opis genezy 20 .
Na ogół każda rodzina przechodzi podobne fazy rozwoju, chociaż poszczególne
rodziny mogą tu tworzyć swój niepowtarzalny rytm 21 .
2. Charakterystyka podstawowych systemów rodzinnych
Analizując systemy rodzinne najogólniej można je podzielić na systemy
prawidłowe i dysfunkcyjne.
2.1. Rodzina prawidłowa
Rodzina prawidłowa powstaje na bazie kochającego się związku małżeńskiego
dwóch osób o dojrzałej osobowości. Silny związek małżeński tworzy harmonijną
całość, a dobre porozumiewanie się, właściwe zaspokajanie potrzeb, troska o siebie
dają solidną podstawę wychowywania dzieci 22 .
W strukturze rodzinnej małżeństwo jest relacją najważniejszą, tworzącą
podstawę całej rodziny 23 . Małżonkowie rozwój i troskę o związek uważają za istotną
wartość. Dojrzałość osobowości sprawia, że małżonkowie mają poczucie zaspokojenia
najważniejszych potrzeb – akceptacji, miłości, bezpieczeństwa. Szczególną troską
otaczają wzajemną komunikację, starają się, aby była ona szczera, otwarta, aby
pomagała w pogłębianiu wzajemnego zaufania i życzliwości.
Rodzina funkcjonująca prawidłowo ma elastyczne granice, które służą
ochronie odrębności i autonomii poszczególnych osób tworzących i otaczających
rodzinę, a także regulują liczbę kontaktów z innymi. Zachowanie odpowiednich granic
to ważny czynnik mający wpływ na strukturę rodziny.
W szczęśliwej i zdrowej rodzinie podsystemy układają się zgodnie
z pokoleniami: są to podsystemy małżonków, dzieci czy dziadków. Granice pomiędzy
nimi powinny być wyraźne, choć elastyczne 24 . Jasna hierarchia zapewnia rodzinie
poczucie bezpieczeństwa i stabilności 25 .
18 Por. M. Radochoński, Psychoterapia rodzinna ..., dz. cyt.
19 J. Bradshaw, Zrozumieć rodzinę …, dz. cyt.
20 I. Namysłowska, Terapia rodzin …, dz. cyt.
21 K. Ostoja-Zawadzka, Mity rodzinne , (w:) Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny , red.
B. de Barbaro. Kraków 1994, s. 85-91.
22 Por. np. M. Ryś, Psychologia małżeństwa w zarysie , Warszawa 1999.
23 M. Braun-Gałkowska, Psychoprofilaktyka życia rodzinnego , Niezależny Kwartalnik Naukowy
Małżeństwo i Rodzina, 2002 nr 2, s. 11-17.
24 M. Braun-Gałkowska, Psychoprofilaktyka życia rodzinnego ..., dz. cyt., s. 16.
25 J. Rogala-Obłędowska, Komunikacja wewnątrzrodzinna , Nowiny Psychologiczne, 1996 nr 2, s. 25.
FIDES ET RATIO
Strona 67
823249257.002.png 823249257.003.png 823249257.004.png 823249257.005.png
 
Stabilność środowiska rodzinnego stanowi bardzo istotny czynnik równowagi
i zdrowia psychicznego dziecka. W prawidłowej rodzinie rodzice zaspokajają potrzeby
miłości, akceptacji, kontaktu, więzi. Dzieci w tego typu rodzinie mają wystarczająco
dużo swobody, aby być sobą, i dużo ciepła, aby czuć się kochanym. Dziecko, które
przekracza wyznaczone normy i zasady jest szybko dyscyplinowane, a rodzice stosując
określone środki dyscyplinujące nie obawiają się utraty miłości dzieci. Rodzice
zachęcają dzieci do wyrażania swojego zdania w sprawach dotyczących całej rodziny,
a szczególnie w tych, które odnoszą się do samego dziecka; rezerwują sobie jednak
prawo veta, gdy decyzja dziecka jest niewłaściwa. Rodzice zachęcają dzieci do
kontaktów z innymi ludźmi, dbają o to, by dzieci utrzymywały bliskie więzi
z dziadkami. Dzieci są wdrażane do samodzielności i odpowiedzialności 26 . Znając
silne i słabe strony dziecka, rodzice pomagają dzieciom w rozwoju.
W prawidłowej rodzinie rodzice wdrażają w rodzinie właściwy model
komunikacji, wzajemnego odnoszenia się; problemy są ujawniane zaraz po
pojawieniu się i są właściwie rozwiązywane. Konflikty w rodzinach prawidłowych są
rozwiązywane zaraz po pojawieniu się problemu, w sposób szanujący godność
uczestniczących w konflikcie osób, zawsze z troską o dobro wspólne. Rodzice chronią
dzieci przed wszystkim, co niszczyłoby świat wartości przyjęty przez rodzinę 27 .
Wielu psychologów podkreśla, że o efektach wychowania dzieci nie decydują
specjalne metody, lecz więzi rodziców z dziećmi 28 . Carl Rogers 29 , znany amerykański
psycholog twierdził, że prawdziwe relacje z innymi prowadzą do wzrastania,
ulepszania się osób, dojrzewania rozwoju. U podstaw takich relacji leży autentyczność
– czyli to, czy wchodząc w relacje z innymi człowiek jest sobą, szczerym, otwartym,
prostolinijnym.
Rodzina kształtuje podstawowe zręby osobowości dziecka, m.in. system postaw
i potrzeb, sposoby ich zaspokajania oraz niezwykle ważny mechanizm samooceny 30 .
Ukształtowanie się prawidłowego obrazu siebie jest podstawowym warunkiem
dostrzeżenia świata wartości innych ludzi. Poczucie wartości oraz wiara w siebie
samego mogą rozwinąć się u dziecka tylko w atmosferze aprobaty i zachęcenia do
pokonywania trudności 31 .
Rodzina prawidłowa jest określana jako wspólnota życia i miłości, ponieważ
powstaje w oparciu o miłość małżonków i jej zadaniem jest tworzenie, a także
pogłębianie tej miłości. Wspólnototwórcza funkcja rodziny odnosi się do małżonków
i do dzieci. Jest zadaniem każdego członka rodziny na wszystkich etapach rozwoju
życia rodziny.
Więzi rodzinne wywodzą się z identyfikowania się członków tej wspólnoty jaką
jest rodzina z jej przekonaniami, celami i działaniami. Prawidłowe więzi rodzinne
świadczą o integracji rodziny. Psychologiczny aspekt wytwarzania więzi oznacza, że
członków rodziny wiążą między sobą wzajemne zależności. Kształtowanie się
stosunków interpersonalnych pomiędzy rodzicami i dziećmi jest uwarunkowane
wieloma zmiennymi takimi jak: osobowość rodziców, ich postawy, przystosowanie do
życia i do małżeństwa, ich system wartości, sytuacja ekonomiczna, wykonywany
26 Por. także np.: G. Malcher, Wychowanie do miłości - rodzina szkołą miłości , (w:) Wychowanie w
rodzinie , F. Adamski (red.), Kraków 1982, s. 216-246.
27 M. Ryś, Konflikty w rodzinie. Niszczą czy budują? Warszawa 1998.
28 Por. np. Handbook of Family Therapy , ed. A.S. Gurman, D.P. Kniskern, Burnner-Mazel, New York
1981.
29 C.R. Rogers, Client Centered Therapy: Its Current Practice Implications and Theory . Boston 1951.
30 Z. Zaborowski, Kształtowanie się osobowości dziecka, Rodzina jako grupa społeczno-
wychowawcza , Warszawa 1980, s. 115.
31 B. Strojnowska, Rola rodziny w uczuciowym i społecznym rozwoju dziecka , (w:) Spojrzenie na
współczesną rodzinę w Polsce , A. Podsiad i A. Szafrańska (red.), Warszawa 1986, s. 192-226.
ISSN 2082-7067 2(6)2011 KWARTALNIK NAUKOWY
823249257.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin