Dariusz Zalewski - Klucz do edukacji klasycznej.pdf

(128 KB) Pobierz
Klucz do edukacji klasycznej
Klucz do edukacji klasycznej
Dariusz Zalewski
Published: 2010
Categorie(s): Non-Fiction, Education, Essays
Tag(s): "Dariusz Zalewski" edukacja klasyczna trivium Polska charakter
1
443216268.001.png
wychowania. Wynika to z nieskuteczności współczesnej pedago-
giki opartej na utopijnych ideologiach. Rodzice, którzy ponieśli porażkę,
stosując tzw. "bezstresowe wychowanie", zaczynająuświadamiać sobie
błędyzawartewtegotypukoncepcjach.Równieżnauczycieleiwychow-
awcy szkolni dostrzegają jałowość oraz brak realizmu tzw.
"postępowych" metod nauczania.
Efektem nadmiernej ideologizacjipedagogiki jest uniemożliwianie
spełnianiapodstawowych funkcji przez szkołę. W takiej sytuacjiosoby
bezpośrednio odpowiedzialne zakształcenie młodego pokolenia za-
czynają się rozglądać, poszukując alternatyw dlaoświatowego modern-
izmu i postmodernizmu. Alternatywą jest właśnie powrótdo edukacji
klasycznej, czyli sprawdzonych przez wiekimetod, które nie tylko
okazały się byćdobre (tzn. godziwe moralnie), ale iskuteczne.
Temat jest obszerny. Jak sam tytuł wskazuje, w tym opracow-
aniuCzytelnik zostanie wprowadzonyw zagadnienie.Zaznaczam, iż
jest toraczej osobista wizja paidei, która niekoniecznie musi się pokry-
wać z wyobrażeniami Czytelników.
Celem książki jestzaznajomieniez podstawowymi informacjami na
temat edukacji klasycznej.Każdyznajdzie w niej odpowiedźna trzy
podstawowe pytania:
1) czym właściwie jest edukacja klasyczna?
2) jakie są jej wzorce i ideały?
3) jakie są jej metody?
Mam nadzieję, że wiedza zdobyta w trakcieczytanie tego e-booka
wskażerodzicom oraz zawodowym pedagogom (nauczycielom),
nazapomniane horyzonty w wychowaniu i kształceniu młodego
pokolenie.
2
Wstęp
C oraz więcej rodziców poszukuje sprawdzonych wzorców i metod
nauczania i wychowania. Te metody bowiem wynikająz pewnej
specyficznej filozofii kształcenia.Muszązatem ogniskować sięwokół
określonych celów, ale teżwizji człowieka.
Źródła omawianej koncepcji znajdujemy już u pisarzy i filozofów
starożytnych, a kontynuację w tradycyjnej myśli katolickiej.Znakiem
rozpoznawczymtradycyjnej paidei jest solidne wykształcenie poparte
rozległą,merytoryczną wiedzą, a takżeznajomością
językówklasycznych (łacina, greka), dzięki którymbudowana była cy-
wilizacja zachodnia. Równocześnie akcentuje ona konieczność uprawy
ludzkiej "natury" tak, abymłody człowiek opanowałpodstawowe
popędy i ukształtował swój charakter.
Pedagogia klasyczna jest zatem zbiorem metod ukształtowanych na
gruncie klasycznej filozofii greckiej oraz chrześcijańskiej, które dążą
do usprawnieniawszystkichwymiarówżyciaczłowieka.Wefekcietego
usprawnieniajest on zdolny realizować swoje cele doczesne oraz
wieczne.
Klasyczny ideał kształcenia
Ideałem wychowawczym starożytnych Greków był człowiek moralnie
piękny ( kalokagathia ) - wszechstronnie wykształcony oraz udoskonalony
przez zdobywane cnoty i sprawności. W greckiej paidei kładziono
bowiem duży nacisk na słowo morphosis , oddawane najczęściej jako for-
mowanie i kształtowanie[por. Werner Jaeger, "Wczesne chrześcijaństwo
i grecka paideia,Bydgoszcz 2002, s.98-99]. Jego pochodzenia należy
doszukiwać się w pismach ówczesnych filozofów, a szczególnie w sys-
temie stworzonym przez Arystotelesa.
Forma” obok „aktu” była jednym z podstawowych terminów
metafizyki Mędrca ze Stagiry. To dzięki niej z materii formował się
odrębny byt. Analogicznie na gruncie paidei, dzięki kształtowaniu
poszczególnych sprawności urabiano naturę tak, by wyłonił się z niej
udysponowany do życia człowiek. Materią była natura, wzorem -
kalokagathia .
Ale ktoś, kto zmierza do pełni szczęścia musi wybiegać myślą poza
doczesność. Dopiero chrześcijańskie spojrzenie na teorie cnót nadaje jej
transcendentalny wymiar. F.W. Foerster zanotował w związku z
powyższym, że "chrześcijaństwo jest (… ) największym zdarzeniem w
3
Wzorce i ideały
E dukacja klasyczna jest nie tylko zbiorem określonych metod
pedagogice"F.W. Foerster, "Religja a kształcenie charaktery", brak daty
wydania]. Perspektywa wieczności sprawia, że życie ludzkie odnajduje
sens. Teraz już usprawniamy ciało i ducha, nie tylko na te krótkie, ziem-
skie chwile, ale przede wszystkim by być udysponowanym do zdoby-
wania wieczności.
Formalne i teoretyczne sprawności umysłu
Kształcenie umysłu polega na formowaniu konkretnych sprawności z
nim związanych. Sprawności te można podzielić na formalne oraz
celowe. Formalne - służą ogólnemu udysponowaniu umysłu do
skutecznego poszukiwania prawdy i są to:czytanie, pisanie, logiczne
wnioskowanie, pamięć, liczenie, sprawne posługiwanie się mową itp.
Bez nich zdobycie wykształcenia w klasycznym rozumieniu jest
niemożliwe.
Celowezaświążąsięjużzkonkretnymitreściami.Imożnajepodzielić
na sprawności umysłu teoretycznego oraz praktycznego. Wśród tych
pierwszych wyróżnia się między innymi mądrość (daje odpowiedź na
najważniejsze pytania o człowieka, prawdę, byt, Boga) i wiedzę
(teoretyczne wiadomości z danego przedmiotu). Praktyczne zaś to
sztuki, czyli umiejętności polegające na swoistej współpracy umysłu i
ciała (np. rąk) w tworzeniu rzeczy pięknych i użytecznych. W tym kon-
tekście mówi się przede wszystkim o sztukach pięknych oraz rzemiośle,
technice.
Podstawowym celem nauczania powinno być zdobycie mądrości,
która jest szczególnym rodzajem wiedzy, łączonym niegdyś z
metafizyką [o. Jacek Woroniecki, "Katolicka etyka wychowawcza, t.1,
Lublin 1986, s.339]. Nadrzęd ność mądrości w stosunku do innych
sprawności umysłu, wynika z tego, że jej zadaniem jest przeniknięcie
niezmiennych, wiecznych prawd, wpływających na życie świata i ludzi.
Dlatego już w starożytnych kulturach, a nawet wśród prymitywnych
plemion pogańskich, elity kształcono w oparciu o tradycje, wierzenia,
mity, bajki, ojczystą historię. Ów powrót do najprostszych form
&nbs;pierwotnych (… ) kultury, polityki, historii [por. F.W. Foerster,
"Stare i nowe wychowanie", Katowice 1938, s.128] sprzyja poznawaniu
niezmiennych zasad, niezależnych od epoki, dając szersze spojrzenie na
prawidła rządzące ludzkim życiem.
Obecnie w szkołach kładzie się jednak nacisk głównie na zdobycie
wiedzy. Wiedza doskonali umysł w poznaniu pewnego rodzaju rzeczy
[por. św, Tomasz z Akwinu, "Suma teologiczna. O sprawnościach", t.11,
4
Londyn 1965, s.96]. Dotyczy poszczególnych przedmiotów szkolnych i
powinna wspomagać rozum na drodze do mądrości. Oparta jednak na
przedmiotach matematyczno - przyrodniczych, utwierdza umysł w
pewnej mechanicystycznej wizji świata, która wdraża np. do postaw
agnostycznych [por. Piotr Jaroszyński, "Patrzmy na rzeczywistość",
Warszawa 1998, s. 126
W tradycji klasyczno-tomistycznej wyróżniano jeszcze jedną
sprawność umysłu teoretycznego - pojętność lub, jak wolą inni, inteli-
gencję (gr. sinesis ). Chodzi o błyskotliwość w myśleniu i pojmowaniu,
równoległą do prasumienia (synderezy) w moralności. I choć tę
sprawność można w pewnym stopniu wyćwiczyć, w dużej mierze ma
ona charakter wrodzony.
Praktyczne sprawności umysłu
Obok teoretycznych dyspozycji umysłu, filozofowie opisywali jego
praktyczne umiejętności zwane sztukami. Już w ramach sztuk wyzwolo-
nych wyróżniano umiejętności mówienia i argumentowania (retoryka),
pisania, czytania, logicznego rozumowania i wnioskowania (gramatyka,
dialektyka), liczenia (arytmetyka), rysowania, wykreślania (geometria),
grania na instrumentach muzycznych (muzyka).
Przyjęło się jednak dzielić praktyczne sprawności umysłu na dwie
główne grupy: sztuki artystyczne (np. rzeźbiarstwo) i techniczne (np.
budowa samochodów, szycie butów itp.). Współczesne
wytyczne ministerialne kładą co prawda silny nacisk na kształcenie
umiejętności, lecz podporządkowują je celom ideologicznym, gospodar-
czym i politycznym, zamiast ogólnokształcącym. W efekcie programy
preferują umiejętności praktyczne - kosztem mądrości, a nawet wiedzy.
Klasyczna pedagogikaakcentowała wyższość sprawności ogólnych,
umysłowych, które służyły podstawowemu rozwojowi człowieka, nad
tzw. sztukami niewolniczymi ( artes serviles ). W praktyce przekładało się
to na położeniu akcentu w pierwszej kolejności na kształcenie ogólne, a
dopiero w następnej - stricte zawodowe.
Przestawienie tej kolejności, to znaczy preferowanie przedmiotów o
charakterze praktycznym i użytecznym, owocuje: obniżeniem poziomu
intelektualnego narodu, a tym samym, np. większą podatnością na ma-
nipulacje polityczne.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin