WRZESIEŃ-miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich-wych. mgr Małgorzata Żmuda
Cykl tematyczny: „ Wesoła nowina, przedszkole się zaczyna”
Temat dnia
Cele ogólne:
Plan pracy-tematyka
Obszary aktywności
Przewidywane osiągnięcia-dziecko:
1„Wesoła nowina, przedszkole się zaczyna”
-poznawanie swojego miejsca w grupie;
-wdrażanie do kulturalnego zachowania w kontaktach społecznych;
-prezentowanie literatury dziecięcej;
-poznawanie swojej sali zabaw, łazienki, swojego miejsca w szatni;
-poznawanie imion rówieśników;
-poznawanie i ustalanie wybranych norm i zasad zachowania obowiązujących w grupie; zasady bezpieczeństwa zabaw;
-uświadomienie sobie, jakie dźwięki można wydobyć rękoma i nogami, synchronizacja ruchów;
I. Zabawy integrujące grupę metodą pedagogiki zabawy-stwarzanie sytuacji ułatwiających lepsze poznanie się dzieci, tworzenie przyjaznej atmosfery i poczucia bezpieczeństwa;
II. Osłuchanie z piosenką „Dzień dobry”- zapoznanie z tekstem i melodią piosenki, zabawy ruchowe ilustrujące treść piosenki;
-prezentacja opowiadania M. Kownackiej „ Dziś wesoła nowina, przedszkole się zaczyna” – ze zbioru „Wesołe przedszkole”;
-poznanie sali zabaw – rozmieszczenie i przeznaczenie kącików zainteresowań, sprzętów, zabawek, szatni, łazienki – poznawanie i wspólne ustalanie wybranych norm i zasad obowiązujących w grupie;
-zabawy muzyczne z użyciem rąk i nóg jako źródła dźwięku;
-słuchanie opowiadania M. Kownackiej „Kukuryku na ręczniku”- ustalenie hasła wzywającego dzieci do mycia rąk;
-pokazanie znaczków indywidualnych i miejsc, w których się znajdują;
społeczna
językowa
zdrowotna
muzyczna
-bierze udział w zabawach integracyjnych i
ruchowych,
-odtwarza ruchem treść piosenki, śpiewa jej fragmenty;;
-zna wybrane imiona rówieśników i nauczycielki;
-rozpoznaje swoją salę zabaw, szatnię i łazienkę;
-zna wybrane zasady- słuchania i mówienia, zabaw w sali zajęć, korzystania z toalety i spożywania posiłków;
-wie jak wygląda jego znaczek rozpoznawczy i gdzie się znajduje;
-posługuje się każdą kończyną z osobna, synchronizuje ruchy rąk i nóg, rozróżnia brzmienie w zależności od uderzanej powierzchni lub tempa uderzeń;
2.„Poznajmy się –zabawy integracyjne”
-kształcenie umiejętności autoprezentacji;
-integrowanie grupy – tworzenie przyjaznej atmosfery i poczucia bezpieczeństwa;
-prezentacja wybranych norm i zasad zachowania obowiązujących w grupie;
-ćwiczenie słuchu fonematycznego;
-wprowadzenie pierwszych wyrazów do globalnego czytania – imiona dzieci;
-doskonalenie wypowiedzi na temat treści obrazka;
I. Zabawy swobodne w kącikach zabaw;
Zabawa integracyjna „Powitalny impuls”.
II. „Dzień dobry” – zabawa ze śpiewem piosenki;
-grupowa zabawa integracyjna „Przedstawiamy się”;
-zabawy ruchowe przełamujące onieśmielenie dzieci „Szukamy znajomych”, „Człowiek do człowieka”;
-zabawa ćwicząca słuch fonematyczny „Moje imię brzmi....”.
-„Dywanik imion” – odrysowywanie swojej dłoni na arkuszu szarego papieru, wklejenie kartonika ze swoim imieniem;
-„Kłębek przyjaźni” – zabawa utrwalająca znajomość imion połączona z ćwiczeniem drobnych ruchów rąk;
-„Domino obrazkowe”- gra dydaktyczna w parach;
-zapoznanie dzieci z książką „ABC książka sześciolatka” – omawianie ilustracji, nazywanie przedmiotów, analiza sylabowa wybranych nazw K. „ABC” s.1;
ruchowa
-zna wybrane imiona rówieśników i imię nauczyciela;
-nawiązuje kontakt z wybranymi dziećmi;
-zna wybrane zasady zachowania się (słuchania i mówienia, zabawy w sali itd.) i ich przestrzega;
-wyraża emocje w sposób werbalny i niewerbalny;
-wyodrębnia pierwszą głoskę z własnego imienia i nazwiska;
-wyklaskuje swoje imię podzielone na sylaby;
-potrafi posługiwać się dominem;
-wypowiada się na temat treści obrazka, wypowiada sylabami wybrane nazwy;
3„Poznajemy nasze przedszkole”
-poznawanie różnych pomieszczeń przedszkolnych i ich położenia;
-bezpieczne poruszanie się po budynku przedszkolnym oraz na terenie ogrodu przedszkolnego;
-poznawanie personelu przedszkola;
-poznawanie otoczenia przedszkola-ogród przedszkolny;
-rozwijanie czynnej postawy wobec zdrowia (pobyt na świeżym powietrzu, aktywny wypoczynek);
-kształcenie motoryki(zabawy ruchowe);
I. Integrowanie grupy-tworzenie przyjaznej atmosfery i poczucia bezpieczeństwa;
II. Oprowadzenie dzieci po placówce (właściwe ustawianie się dzieci, przeliczanie i porównywanie liczby chłopców i dziewczynek; - oglądanie i nazywanie różnych pomieszczeń na terenie przedszkola (sale zajęć, sypialnie, gabinety np. dyrektora, intendentki, sala gimnastyczna, kuchnia)-zapoznanie z dyrekcja i personelem przedszkola;
-zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym-rozmowa na temat zasad obowiązujących podczas zabaw i pobytu w ogrodzie przedszkolnym;
-praca plastyczna „Nasze przedszkole”- odtwarzanie w formie plastycznej przeżyć związanych z wycieczką po przedszkolu;
-praca z książką – liczenie zabawek K. „ABC” s. 3;
plastyczna
-zna pomieszczenia przedszkola, potrafi je opisać;
-zna dyrektora przedszkola i innych pracowników;
-poznaje teren, sprzęt i roślinność ogrodu przedszkolnego;
-potrafi bezpiecznie poruszać się na terenie przedszkola i ogrodu przedszkolnego;
-korzysta ze sprzętu i zabawek zgodnie z zasadami ich użytkowania;
-potrafi posługiwać się kredkami, umie wyrazić swoje przeżycia w formie plastycznej, dba o estetykę prac;
4.„Każdy z nas ma swój znaczek”
-uważne słuchanie opowiadania nauczyciela;
-wypowiadanie się na podany temat;
-rozpoznawanie swojego znaczka rozpoznawczego;
-ćwiczenia w liczeniu w zakresie 6;
-posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi;
-kształcenie motoryki dużej – ćwiczenia gimnastyczne;
I. Zabawy integracyjne metodą pedagogiki zabawy;
-zabawa „Magiczny balonik” – ćwiczenie kontroli nad swoim ciałem;
II. Opowiadanie „O naszych wieszaczkach i pięknych znaczkach”- utrwalenie znajomości indywidualnych znaczków rozpoznawczych;
-praca w książce – łączenie worków z szafkami w szatni, rysowanie znaczków K. „ABC” s.2;
- zabawa dydaktyczna „Czyj to znaczek?”;
-rysowanie swojego znaczka rozpoznawczego-umieszczenie go na teczce indywidualnej na prace, zagospodarowanie półek indywidualnych;
-wyszukiwanie znaczków rozpoznawczych w szatni i łazience;
-zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą w Sherborne;
-bierze udział w zabawach integracyjnych
-uważnie słucha treści opowiadania, potrafi opowiedzieć jego treść;
-rozpoznaje swój znaczek indywidualny, wie gdzie się on znajduje;
-zna podstawowe kolory;
-estetycznie wykonuje pracę w książce;
-prawidłowo łączy w pary obrazki;
-sprawnie przelicza w zakresie 6;
-właściwie komponuje rysunek;
-wykorzystuje symbole do oznaczenia swojej teczki na prace;
- sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne;
5.„Każda rzecz ma swoje miejsce”
-poznawanie swoich praw i obowiązków, zasady zachowania obowiązujące w grupie;
-rozwijanie słuchu fonemowego;
-globalne czytanie wybranych podpisów;
-rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego na podstawie historyjki obrazkowej;
-zapoznanie dzieci z biblioteką przedszkolną i kącikiem książki;
-rozbudzanie zainteresowania książkami;
II. Inscenizacja bajki J. Huszczy pt. „Bajeczka o tym, jak to zabawki pewnego razu uciekły z szafki”- wprowadzenie umów dotyczących korzystania z zabawek i przyborów. Wprowadzenie napisów dotyczących rozmieszczenia kącików zainteresowań, zabawek, pomocy;
-historyjka obrazkowa „Uwaga, uwaga” – rozmowa na temat zachowania się bohaterów historyjki i dzieci w podobnych sytuacjach K. „ABC”s.4;
-wizyta w przedszkolnej bibliotece i w kąciku książki – zasady korzystania z książek;
-oglądanie książek i opowiadanie o wybranej przez siebie ilustracji;
-poznawanie przez dzieci wybranej bajki – ilustrowanie wybranych fragmentów wysłuchanej bajki przez dzieci ruchem (wykorzystanie elementów pantomimy);
...
metka611