Kwiecień -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich -wych. M.Żmuda (gr.VII)
Temat dnia
Cele ogólne
Plan pracy-tematyka
Obszary aktywności
Przewidywane osiągnięcia- dziecko:
Cykl tematyczny: „Wielkanocne tradycje”
1.„Wielkanocne dekoracje”
-poznawanie zwyczajów, tradycji i sztuki ludowej związanej ze Świętami Wielkanocnymi;
-kształcenie umiejętności redagowania ustnych wypowiedzi na temat wielkanocnych tradycji;
-rozwijanie umiejętności plastycznych;
-rozwijanie wrażliwości muzycznej – nauka piosenki ludowej;
-kształcenie umiejętności tworzenia akompaniamentu do piosenki;
-wprowadzenie litery „j”;
-zapoznanie z graficznym obrazem litery „j”;
-kształcenie prawidłowych nawyków przy pisaniu;
I. „Spełnianie życzeń” – zabawa integracyjna;
II. Rozmowa na temat zwyczajów ludowych związanych ze Świętami Wielkanocnymi i ich pochodzenia na podstawie ilustracji;
-zabawa ruchowa „Kurczaczki”;
-oglądanie programu dla dzieci z cyklu „Domowe Przedszkole” – „Zwyczaje wielkanocne”;
-prezentacja i nauka piosenki ludowej „Wieziemy tu kogucika”;
-„Kogucik” – zabawa ruchowa przy piosence;
-spacer ulicami miasta – obserwacja świątecznych dekoracji sklepów;
-wykonanie ćwiczenia graficznego „Palmy i koszyczek wielkanocny” K. „ABC” s.18 -19 – rysowanie szlaczka w sposób ciągły;
-słuchanie wiersza K. Różeckiej „Pisanki” z pokazywaniem kolejnych pisanek;
-„Wielkanocny zajączek” –zapoznanie dzieci z tą tradycją wielkanocną, wykonanie zajączka techniką origami;
społeczna
językowa
ruchowa
plastyczna
-opowiada o zwyczajach i obrzędach wielkanocnych;
-ogląda z zainteresowaniem program o tradycjach wielkanocnych;
-potrafi wypowiedzieć się na temat obejrzanego programu;
-estetycznie i precyzyjnie wykonuje ćwiczenie graficzne;
-posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie10;
-śpiewa poznaną piosenkę i wykonuje do niej akompaniament rytmiczny na wybranych instrumentach perkusyjnych;
-aktywnie uczestniczy w zabawie ruchowej przy piosence;
-potrafi opisać wystrój świątecznych wystaw sklepowych;
-składa zajączka techniką origami;
2.„Pisanki”
-poznawanie przysłów nawiązujących do aktualnych wydarzeń i sytuacji;
-interesowanie się zwyczajami i sposobami świętowania w swoim domu;
-projektowanie wzorów na pisankach;
-kształcenie umiejętności redagowania twórczych opowiadań;
I. „Przysłowia ludowe”- omawianie przysłów związanych ze świętami i z aktualną porą roku;
II. Prezentacja wiersza D. Gellner „Pisanki” –omówienie treści K.s.115;
-„Święta w moim domu” –redagowanie twórczego opowiadania;
-słuchanie wiersza T. Kubiaka „Wierzbowe kotki” – omówienie;
-oglądanie różnych stroików i kompozycji wielkanocnych;
-wykonanie ćwiczenia graficznego „Wielkanocny bukiet” K. „ABC” s. 34 – zaprojektowanie własnych wzorów na pisankach;
-zabawa ruchowa „Złodziej jajek”;
-wprowadzenie litery „j” metodą dobrego startu;
-ćwiczenia językowe, ćwiczenia grafomotoryczne oraz ułatwiające umiejętność pisania litery,
-ćwiczenie utrwalające w książce „ABC s.2 – 3;
plastyczno-techniczna
-rozumie pojęcie „przysłowie”;
-wypowiada się na temat treści wierszy;
-porównuje różne stroiki i kompozycje wielkanocne, opisuje ich wygląd;
-starannie i precyzyjnie wykonuje ćwiczenia grafomotoryczne;
-starannie i precyzyjnie ozdabia pisanki wg własnego pomysłu;
-redaguje twórcze opowiadanie na podany temat;
-rozpoznaje literę „j” i identyfikuje ją z głoską „j”;
-intuicyjnie rozpoznaje głoskę „j” jako spółgłoskę;
3.„Świąteczne życzenia”
- kształcenie umiejętności redagowania życzeń wielkanocnych;
-rozwijanie wyobraźni – ilustrowanie ruchem treści literackich;
-kształcenie umiejętności posługiwania się liczbą naturalną w aspekcie porządkowym;
-rozwijanie sprawności ruchowej - ćwiczenia gimnastyczne;
I. Zabawa dydaktyczna „Przesyłamy życzenia świąteczne”
II. Prezentacja i inscenizacja wiersza o tematyce wielkanocnej „Siedzi zajączek”;
-zabawa „Świąteczne życzenia”
-utrwalenie piosenki „Wieziemy tu kogucika”;
-kształtowanie pojęcia liczby naturalnej w aspekcie porządkowym,
-„Kraszanki i pisanki” – ćwiczenie graficzne K. „ABC” s. 35 – przeliczanie kolejnych gromadek pisanek i kraszanek oraz kurczaczków, dorysowywanie brakujących części, czytanie napisów w chmurkach, kolorowanie;
-zestaw ćwiczeń gimnastycznych –„Ćwiczenia na ławeczce” s.212;
matematyczna
-redaguje życzenia świąteczne;
-inscenizuje wiersz;
-posługuje się liczbą naturalną w aspekcie porządkowym;
-estetycznie wykonuje pracę plastyczną – nalepia i koloruje;
-czyta podpisy do rysunków;
-aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych;
Cykl tematyczny: „Wiosna, wiosna idzie przez świat”
1.„Wycieczka do Wieliczki”
-wdrażanie do właściwego zachowania się w czasie przejazdu i podczas udziału w lekcji muzealnej;
-poznawanie kopalni soli;
-integrowanie grupy przez zabawy ruchowe;
-rozwijanie umiejętności obserwacji oraz umiejętności zadawania pytań;
I. Całodniowa wycieczka do Wieliczki;
-przed wyjazdem rozmowa z dziećmi na temat zachowania się w czasie wycieczki i przejazdu autokarem;
-zwiedzanie kopalni soli w Wieliczce z przewodnikiem;
-wykonywanie pamiątkowych zdjęć;
- wypoczynek na łące z przestrzeganiem zasad bezpieczeństwa; przeprowadzenie zabaw ruchowych, wspólne spożywanie suchego prowiantu;
-bezpieczny powrót do przedszkola;
przyrodnicza
-potrafi przygotować się do wycieczki;
-zna zasady bezpiecznego zachowania się podczas wycieczki;
-potrafi właściwie zachować się w autokarze;
-wie, jak należy zachować się w miejscach publicznych i umie się do tego dostosować;
-bierze aktywny udział w wycieczce, szczególnie w lekcji muzealnej, pilnie obserwuje, zadaje pytania;
-opowiada wrażenia z wycieczki;
2.„Motyle jak kwiaty”
-ćwiczenia doskonalące pamięć;
-nauka na pamięć wiersza o tematyce wiosennej;
-rozmowa na temat warunków życia zwierząt wiosną;
-zachęcanie do ochrony przyrody;
-rozwijanie logicznego myślenia – rozwiązywanie zagadek o tematyce wiosennej;
-ćwiczenia w przeliczaniu przedmiotów;
-estetyczne wykonywanie prac plastyczno-technicznych;
-wprowadzenie litery „J”;
-zapoznanie z graficznym obrazem litery „J”;
I. Zabawa ruchowa „Motyle i kwiaty”;
-rozpoznawanie i nazywanie kwiatów przedstawionych na fotografiach, kolorowanie wiosennych kwiatów -omówienie podobieństw i różnic, liczenie kwiatów;
II. Nauka na pamięć wiersza o tematyce wiosennej M. Strzałkowskiej „Wiosna”- czytanie wiersza przez N., omówienie treści, utrwalanie w pamięci – powtarzanie fragmentów;
-rozmowa przy ilustracjach na temat warunków życia zwierząt wiosną(zachowanie zwierząt z nadejściem wiosny);
-rozpoznawanie i nazywanie zwierząt na podstawie opisu;
-poznawanie przepisów dotyczących ochrony przyrody;
-praca w książce „ABC”s.35-kolorowanie motyli, dopasowywanie kształtów do cieni;
-wprowadzenie litery „J” metodą dobrego startu;
-praca w książce „ABC”s. 4 –ćwiczenia utrwalające;
-„Kwiaty”- praca plastyczno-techniczna;
-rozpoznaje wybrane wiosenne kwiaty;
-uważnie słucha i zapamiętuje podane informacje;
-wypowiada się na podany temat;
-recytuje wiersz o wiośnie;
-rozwiązuje zagadki;
-rozumie potrzebę ochrony przyrody;
-projektuje i wykonuje znaki informacyjno-ostrzegawcze;
-estetycznie wykonuje pracę plastyczno-techniczną z wycinanki;
-przelicza i określa liczbę elementów zbioru;
3.„Wiosna na łące”
-wzbogacanie wiadomości o zwierzętach żyjących na łące: rozpoznawanie mieszkańców łąki;
-rozumienie roli owadów w przyrodzie, wyjaśnienie znaczenia wody w przyrodzie;
-kształtowanie postawy badawczej wobec świata;
-ćwiczenia ortofoniczne – rozwiązywanie zagadek słuchowych;
-rozwijanie sprawności grafomotorycznej;
-kształtowanie czynnej postawy wobec zdrowia;
-ćwiczenia w czytaniu i liczeniu;
I. Zabawa integracyjna „Jestem kwiatem”;
-„Jak zbudowany jest kwiat?”- zabawa badawcza;
II. Słuchanie opowiadania wg H. Bechlerowej „O żabkach w czerwonych czapkach”- rozmowa na temat mieszkańców łąki na podstawie wysłuchanego opowiadania (interpretacja morału opowiadania – barwy ochronne zwierząt);
-praca plastyczna - wykonanie żabki techniką origami;
-odgłosy łąki – rozpoznawanie dźwięków z otoczenia i nagranych;
-„Poznajemy owady”- oglądanie albumów przedstawiających owady, prezentacja ciekawostek przyrodniczych,;
-„Gdzie się ukryła woda?”- zabawa badawcza, rozmowa na temat znaczenia wody w przyrodzie;
-„Na łące”- zabawa ortofoniczno-pantomimiczna;
-praca w książce „ABC”s. 24-26 –ćwiczenia w liczeniu i czytaniu nazw wiosennych kwiatów;
-zestaw ćwiczeń gimnastycznych w terenie;
-wymienia niektóre zwierzęta żyjące na łące oraz występujące na niej rośliny;
-wypowiada się na temat roli owadów w przyrodzie;
-rozumie znaczenie barw ochronnych;
-sprawnie składa żabkę z papieru;
-aktywnie uczestniczy w przeprowadzanych doświadczeniach;
-wypowiada się na temat znaczenia wody w przyrodzie;
-rozpoznaje i naśladuje głosy znanych zwierząt żyjących na łące;
-aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych;
...
metka611