Kwiecień 6l.doc

(132 KB) Pobierz
Kwiecień -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich -wych

 

Kwiecień -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich -wych. M.Żmuda (gr.VII)

 

 

Temat dnia

Cele ogólne

Plan pracy-tematyka

Obszary aktywności

Przewidywane osiągnięcia- dziecko:

Cykl tematyczny: „Wielkanocne tradycje

1.„Wielkanocne dekoracje”

-poznawanie zwyczajów, tradycji i sztuki ludowej związanej ze Świętami Wielkanocnymi;

-kształcenie umiejętności redagowania ustnych wypowiedzi na temat wielkanocnych tradycji;

-rozwijanie umiejętności plastycznych;

-rozwijanie wrażliwości muzycznej – nauka piosenki ludowej;

-kształcenie umiejętności tworzenia akompaniamentu do piosenki;

-wprowadzenie litery „j”;

-zapoznanie z graficznym obrazem litery „j;

-kształcenie prawidłowych nawyków przy pisaniu;

I. „Spełnianie życzeń” – zabawa integracyjna;

II. Rozmowa na temat zwyczajów ludowych związanych ze Świętami Wielkanocnymi i ich pochodzenia na podstawie ilustracji;

-zabawa ruchowa „Kurczaczki”;

-oglądanie programu dla dzieci z cyklu „Domowe Przedszkole” – „Zwyczaje wielkanocne”;

-prezentacja i nauka piosenki ludowej „Wieziemy tu kogucika”;

-„Kogucik” – zabawa ruchowa przy piosence;

-spacer ulicami miasta – obserwacja świątecznych dekoracji sklepów;

-wykonanie ćwiczenia graficznego „Palmy i koszyczek wielkanocny” K. „ABC” s.18 -19 – rysowanie szlaczka w sposób ciągły;

-słuchanie wiersza K. Różeckiej „Pisanki” z pokazywaniem kolejnych pisanek;

-„Wielkanocny zajączek” –zapoznanie dzieci z tą tradycją wielkanocną, wykonanie zajączka techniką origami;

 

społeczna

 

 

językowa

 

 

ruchowa

 

 

plastyczna

 

 

-opowiada o zwyczajach i obrzędach wielkanocnych;

-ogląda z zainteresowaniem program o tradycjach wielkanocnych;

-potrafi wypowiedzieć się na temat obejrzanego programu;

-estetycznie i precyzyjnie wykonuje ćwiczenie graficzne;

-posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie10;

-śpiewa poznaną piosenkę i wykonuje do niej akompaniament rytmiczny na wybranych instrumentach perkusyjnych;

-aktywnie uczestniczy w zabawie ruchowej przy piosence;

-potrafi opisać wystrój świątecznych wystaw sklepowych;

-składa zajączka techniką origami;

2.„Pisanki”

-poznawanie przysłów nawiązujących do aktualnych wydarzeń i sytuacji;

-interesowanie się zwyczajami i sposobami świętowania w swoim domu;

-projektowanie wzorów na pisankach;

-rozwijanie umiejętności plastycznych;

-kształcenie umiejętności redagowania twórczych opowiadań;

I. „Przysłowia ludowe”- omawianie przysłów związanych ze świętami i z aktualną porą roku;

II. Prezentacja wiersza D. Gellner „Pisanki” –omówienie treści K.s.115;

-„Święta w moim domu” –redagowanie twórczego opowiadania;

-słuchanie wiersza T. Kubiaka „Wierzbowe kotki” – omówienie;

-oglądanie różnych stroików i kompozycji wielkanocnych;

-wykonanie ćwiczenia graficznego „Wielkanocny bukiet” K. „ABC” s. 34 – zaprojektowanie własnych wzorów na pisankach;

-zabawa ruchowa „Złodziej jajek”;

-wprowadzenie litery „j” metodą dobrego startu;

-ćwiczenia językowe, ćwiczenia grafomotoryczne oraz ułatwiające umiejętność pisania litery,

-ćwiczenie utrwalające w książce „ABC s.2 – 3;

 

językowa

 

 

plastyczno-techniczna

 

 

społeczna

-rozumie pojęcie „przysłowie”;

-wypowiada się na temat treści wierszy;

-porównuje różne stroiki i kompozycje wielkanocne, opisuje ich wygląd;

-starannie i precyzyjnie wykonuje ćwiczenia grafomotoryczne;

-starannie i precyzyjnie ozdabia pisanki wg własnego pomysłu;

-redaguje twórcze opowiadanie na podany temat;

-rozpoznaje literę „j” i identyfikuje ją z głoską „j”;

-intuicyjnie rozpoznaje głoskę „j” jako spółgłoskę;

3.„Świąteczne życzenia”

- kształcenie umiejętności redagowania życzeń wielkanocnych;

-rozwijanie wyobraźni – ilustrowanie ruchem treści literackich;

-kształcenie umiejętności posługiwania się liczbą naturalną w aspekcie porządkowym;

-rozwijanie umiejętności plastycznych;

-rozwijanie sprawności ruchowej - ćwiczenia gimnastyczne;

I. Zabawa dydaktyczna „Przesyłamy życzenia świąteczne”

II. Prezentacja i inscenizacja wiersza o tematyce wielkanocnej „Siedzi zajączek”;

-zabawa „Świąteczne życzenia”

-utrwalenie piosenki „Wieziemy tu kogucika”;

-kształtowanie pojęcia liczby naturalnej w aspekcie porządkowym,

-„Kraszanki i pisanki” – ćwiczenie graficzne K. „ABC” s. 35 – przeliczanie kolejnych gromadek pisanek i kraszanek oraz kurczaczków, dorysowywanie brakujących części, czytanie napisów w chmurkach, kolorowanie;

-zestaw ćwiczeń gimnastycznych –„Ćwiczenia na ławeczce” s.212;

 

społeczna

 

 

językowa

 

 

ruchowa

 

 

plastyczna

 

matematyczna

-redaguje życzenia świąteczne;

-inscenizuje wiersz;

-posługuje się liczbą naturalną w aspekcie porządkowym;

-estetycznie wykonuje pracę plastyczną – nalepia i koloruje;

-czyta podpisy do rysunków;

-aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych;

                                             Cykl tematyczny: „Wiosna, wiosna idzie przez świat

1.„Wycieczka do Wieliczki”

-wdrażanie do właściwego zachowania się w czasie przejazdu i podczas udziału w lekcji muzealnej;

-poznawanie kopalni soli;

-integrowanie grupy przez zabawy ruchowe;

-rozwijanie umiejętności obserwacji oraz umiejętności zadawania pytań;

I.  Całodniowa wycieczka do Wieliczki;

-przed wyjazdem rozmowa z dziećmi na temat zachowania się w czasie wycieczki i przejazdu autokarem;

-zwiedzanie kopalni soli w Wieliczce z przewodnikiem;

-wykonywanie pamiątkowych zdjęć;

- wypoczynek na łące z przestrzeganiem zasad bezpieczeństwa; przeprowadzenie zabaw ruchowych, wspólne spożywanie suchego prowiantu;

-bezpieczny powrót do przedszkola;

 

społeczna

 

 

przyrodnicza

 

 

językowa

 

 

ruchowa

-potrafi przygotować się do wycieczki;

-zna zasady bezpiecznego zachowania się podczas wycieczki;

-potrafi właściwie zachować się w autokarze;

-wie, jak należy zachować się w miejscach publicznych i umie się do tego dostosować;

-bierze aktywny udział w wycieczce, szczególnie w lekcji muzealnej, pilnie obserwuje, zadaje pytania;

-opowiada wrażenia z wycieczki;

2.„Motyle jak kwiaty”

-ćwiczenia doskonalące pamięć;

-nauka na pamięć wiersza o tematyce wiosennej;

-rozmowa na temat warunków życia zwierząt wiosną;

-zachęcanie do ochrony przyrody;

-rozwijanie logicznego myślenia – rozwiązywanie zagadek o tematyce wiosennej;

-ćwiczenia w przeliczaniu przedmiotów;

-estetyczne wykonywanie prac plastyczno-technicznych;

-wprowadzenie litery „J”;

-zapoznanie z graficznym obrazem litery „J;

 

I. Zabawa ruchowa „Motyle i kwiaty”;

-rozpoznawanie i nazywanie kwiatów przedstawionych na fotografiach, kolorowanie wiosennych kwiatów  -omówienie podobieństw i różnic, liczenie kwiatów;

II. Nauka na pamięć wiersza o tematyce wiosennej M. Strzałkowskiej „Wiosna”- czytanie wiersza przez N., omówienie treści, utrwalanie w pamięci – powtarzanie fragmentów;

-rozmowa przy ilustracjach na temat warunków życia zwierząt wiosną(zachowanie zwierząt z nadejściem wiosny);

-rozpoznawanie i nazywanie zwierząt na podstawie opisu;

-poznawanie przepisów dotyczących ochrony przyrody;

-praca w książce „ABC”s.35-kolorowanie motyli, dopasowywanie kształtów do cieni;

-wprowadzenie litery „J” metodą dobrego startu;

-praca w książce „ABC”s. 4 –ćwiczenia utrwalające;

-„Kwiaty”- praca plastyczno-techniczna;

 

przyrodnicza

 

 

językowa

 

 

matematyczna

 

 

plastyczna

-rozpoznaje wybrane wiosenne kwiaty;

-uważnie słucha i zapamiętuje podane informacje;

-wypowiada się na podany temat;

-recytuje wiersz o wiośnie;

-rozwiązuje zagadki;

-rozumie potrzebę ochrony przyrody;

-projektuje i wykonuje znaki informacyjno-ostrzegawcze;

-estetycznie wykonuje pracę plastyczno-techniczną z wycinanki;

-przelicza i określa liczbę elementów zbioru;

3.„Wiosna na łące”

-wzbogacanie wiadomości o zwierzętach żyjących na łące: rozpoznawanie mieszkańców łąki;

-rozumienie roli owadów w przyrodzie, wyjaśnienie znaczenia wody w przyrodzie;

-kształtowanie postawy badawczej wobec świata;

-ćwiczenia ortofoniczne – rozwiązywanie zagadek słuchowych;

-rozwijanie sprawności grafomotorycznej;

-kształtowanie czynnej postawy wobec zdrowia;

-ćwiczenia w czytaniu i liczeniu;

I. Zabawa integracyjna „Jestem kwiatem”;

-„Jak zbudowany jest kwiat?”- zabawa badawcza;

II. Słuchanie opowiadania wg H. Bechlerowej „O żabkach w czerwonych czapkach”- rozmowa na temat mieszkańców łąki na podstawie wysłuchanego opowiadania (interpretacja morału opowiadania – barwy ochronne zwierząt);

-praca plastyczna - wykonanie żabki techniką origami;

-odgłosy łąki – rozpoznawanie dźwięków z otoczenia i nagranych;

-„Poznajemy owady”- oglądanie albumów przedstawiających owady, prezentacja ciekawostek przyrodniczych,;

-„Gdzie się ukryła woda?”- zabawa badawcza, rozmowa na temat znaczenia wody w przyrodzie;

-„Na łące”- zabawa ortofoniczno-pantomimiczna; 

-praca w książce „ABC”s. 24-26 –ćwiczenia w liczeniu i czytaniu nazw wiosennych kwiatów;

-zestaw ćwiczeń gimnastycznych w terenie;

 

 

przyrodnicza

 

 

językowa

 

 

plastyczna

 

 

ruchowa

 

 

matematyczna

-wymienia niektóre zwierzęta żyjące na łące oraz występujące na niej rośliny;

-wypowiada się na temat roli owadów w przyrodzie;

-rozumie znaczenie barw ochronnych;

-sprawnie składa żabkę z papieru;

-aktywnie uczestniczy w przeprowadzanych doświadczeniach;

-wypowiada się na temat znaczenia wody w przyrodzie;

-rozpoznaje i naśladuje głosy znanych zwierząt żyjących na łące;

-aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych;

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin