Luty -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich -wych. M.Żmuda (gr.VII)
Temat dnia
Cele ogólne
Plan pracy-tematyka
Obszary aktywności
Przewidywane osiągnięcia- dziecko:
Cykl tematyczny: „Mróz się bawić chce - szczypie ciebie, mnie”
1.„Goście za oknem”
-poznawanie wybranych gatunków ptaków – zimowych gości w karmniku;
-prowadzenie ukierunkowanych obserwacji przyrodniczych;
-kształcenie umiejętności
posługiwania się encyklopedią;
-dowiadywanie się o sposobach pomocy zwierzętom w zimie;
-potrzeba opiekowania się i systematycznego dokarmiania zwierząt (w tym głównie ptaków) zimą;
-rozpoznawanie zmian dynamiki i rejestru w muzyce;
I. Układanie puzzli o tematyce zimowej;
II. Słuchanie opowiadania pt. „Goście za oknem” – poznawanie i kształcenie umiejętności rozróżniania ptaków – zimowych gości w karmniku, wyszukiwanie wybranych ptaków w encyklopedii;
-przypomnienie wiadomości o ptakach odlatujących na zimę;
-ćwiczenia ortofoniczne – naśladowanie odgłosów wybranych ptaków;
-praca w książce „ABC” s.33 –omówienie i uzupełnianie obrazka „Jak ludzie pomagają zwierzętom zimą”;
-składanka obrazkowa przedstawiająca znane ptaki (wg wzoru i bez wzoru – stopniowanie trudności);
-słuchanie wierszy o ptakach w zimie, rozwiązywanie zagadek słownych i słuchowych o ptakach;
-osłuchanie z piosenką „Buli” – wyrabianie wrażliwości na zmiany dynamiki i skrajnych rejestrów ruchem, głosem i rysunkiem;
-obserwacja ptaków przy karmniku i w czasie pobytu na spacerze – rozmowy na temat wyglądu ptaków, ich nazw, sposobu zachowania i odżywiania (sypanie pokarmu);
językowa
przyrodnicza
matematyczna
muzyczna
-rozpoznaje i przelicza ptaki – gości zimowych przy karmniku;
-zna nazwy i wygląd wybranych ptaków przebywających u nas zimą;
-wie, czym odżywiają się ptaki zimą;
-wie, jak korzystać z encyklopedii;
-wymienia ptaki odlatujące na zimę do ciepłych krajów;
-rozpoznaje i naśladuje głosy ptaków;
-wypowiada się na temat sposobów pomagania ptakom i zwierzętom w zimie;
-składa obrazek z części według wzoru i bez wzoru;
-podaje rozwiązania zagadek;
-potrafi zaśpiewać piosenkę;
-reaguje ruchem, głosem i rysunkiem na zmiany dynamiki i rejestru w muzyce;
2.„Gadzie pogaduszki”
-poznawanie sposobów ubierania się w zależności od temperatury – różne rodzaje ubrań zimowych;
-poznawanie sposobów mierzenia temperatury powietrza – przyrządy do mierzenia temperatury: termometry pokojowe i zaokienne;
-ćwiczenie umiejętności czytania w zakresie poznanych liter;
-ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowo-słuchowej wyrazów;
-rozwijanie sprawności grafomotorycznej;
-wprowadzenie litery „g”;
-zapoznanie z jej graficznym obrazem;
-kształcenie prawidłowych nawyków przy pisaniu;
I. Zabawy ruchowe „Lepimy bałwana”;
-zabawy i gry stolikowe –przestrzeganie reguł gier;
II. Rozmowa na temat odpowiedniego ubierania się w zależności od temperatury – pokazanie termometrów zaokiennego i pokojowego – wyjaśnienie podstawowej zasady działania, polegającej na podnoszeniu i opadaniu słupka rtęci;
-wprowadzenie litery „g” metodą dobrego startu;
-zabawy wprowadzające przy piosence pt. „Gadzie pogaduszki”ćwiczenia usprawniające orientację w schemacie ciała i w przestrzeni;
-ćwiczenia językowe;
-ćwiczenia ruchowe, ruchowo-słuchowe, i ruchowo –słuchowo-wzrokowe ułatwiające umiejętność pisania litery, omówienie prac i samoocena, zabawa relaksująca;
-praca w książce „ABC” s. 34 - 35–ćwiczenia utrwalające znajomość litery „s”, czytanie globalne, ćwiczenia słuchu fonematycznego (wysłuchiwanie głoski „s” w wyrazach, rozpoznawanie litery „s”, pisanie po śladzie;
społeczna
graficzna
ruchowa
-rozpoznaje i nazywa różne rodzaje ubrań, wie, jak się ubierać w zależności od pogody;
-wie, do czego służy termometr, zna zasadę jego działania;
-stara się prawidłowo artykułować głoskę „g”;
-potrafi wysłuchać głoskę „g” w tekście,
-rozpoznaje literę „g” i identyfikuje ją z głoską „g”;
-rozpoznaje głoskę „g” jako spółgłoskę;
-potrafi wyszukać poznaną literę w tekście;
-rytmicznie śpiewa piosenkę ze wskazywaniem nut (sylaby);
-rytmicznie śpiewa piosenkę z jednoczesnym pisaniem litery;
-wyszukuje poznane litery w wyrazach;
-odczytuje sylaby i wyrazy oraz czyta ze zrozumieniem krótkie teksty;
3. „Lubimy jeździć na sankach i lepić bałwanka”
-rozwiązywanie i próby układania zagadek;
-kształcenie umiejętności zespołowego konstruowania twórczych opowiadań
-doskonalenie umiejętności tanecznych;
-nauka piosenki o tematyce zimowej;
-rozbudzanie zainteresowania otaczającym światem (przeprowadzenie doświadczeń);
-kształcenie umiejętności opowiadania o swoich przygodach zimowych;
-bogacenie słownictwa – wyjaśnianie różnego znaczenia tych samych słów;
-estetyczne wykonywanie prac plastyczno-technicznych;
I. Zagadki zimowe – rozwiązywanie zagadek i próby ich samodzielnego układania;
II. Wypowiedzi przy ilustracjach na temat sportów zimowych i sprzętu potrzebnego do ich uprawiania;
-dlaczego po lodzie i śniegu łatwo się ślizgać?- przeprowadzenie doświadczenia;
-zabawa ruchowa „Wycieczka na lodowisko”;
-dzielenie się własnymi pomysłami na zabawy zimowe (bezpieczeństwo zabaw zimowych);
-zabawa przy piosence „Buli”– rozmowa na temat treści, nastroju piosenki, tempa melodii, próby śpiewu piosenki, ilustrowanie ruchem piosenki – zabawa w zespołach;
-zabawa taneczna z wykorzystaniem melodii piosenki;
-praca w książce „ABC” s. 47 – rozpoznawanie zimowego sprzętu sportowego, układa z liter wyraz „sporty”;
-redagowanie opowiadania w grupach „Bałwanek”, prezentacja opowiadań grup;
-analiza i synteza wyrazów „bałwanek”, „bałwany” – poznawanie różnych znaczeń tych wyrazów;
-„Bałwanki”- wykonywanie rzeźby przestrzennej z masy solnej;
plastyczna
-poprawnie rozwiązuje zagadki słowne i podejmuje próby ich układania;
-inscenizuje ruchem słowa piosenki we współpracy z grupą;
-tańczy przy muzyce;
-śpiewa piosenkę o tematyce zimowej;
-bierze aktywny udział w doświadczeniach;
-rozpoznaje sprzęt sportowy przydatny zimą;
-układa z liter wyraz „sporty”;
-opowiada o swoich przygodach zimowych;
-podaje własne rozwiązania trudnych sytuacji podczas zabaw zimowych;
-zna piosenkę o tematyce zimowej;
-potrafi przedstawić ruchem treść piosenki;
-tworzy taniec do podanej melodii;
-estetycznie wykonuje pracę plastyczno- techniczną;
4.„O dwóch takich, co ukradli księżyc”
- zapoznanie dzieci z teatrem dużych lalek;
-utrwalenie pojęć związanych z teatrem;
-wdrażanie do właściwego zachowania się w czasie oglądania przedstawienia;
-doskonalenie umiejętności swobodnego wypowiadania się na podstawie wysłuchanego tekstu;
-rozwijanie rozumowania przyczynowo-skutkowego na podstawie ustalania kolejności zdarzeń i morału obejrzanej bajki;
-estetyczne wykonanie prac plastycznych;
I. Zabawy swobodne w kącikach zainteresowań, zgodna zabawa dzieci, umiejętność przezwyciężania konfliktów;
-zabawy i gry stolikowe;
II. Teatr w przedszkolu – oglądanie przedstawienia lalkowego pt. „O dwóch takich, co ukradli księżyc”;
–właściwe zachowanie się w czasie spektaklu, rozmowa na temat obejrzanego przedstawienia –wdrażanie do wypowiedzi wielozdaniowych;
-ustalanie kolejności zdarzeń, wyciągnięcie morału bajki;
-wykonanie pracy plastycznej inspirowanej obejrzaną sztuką;
-zestaw ćwiczeń gimnastycznych w sali gimnastycznej metodą W. Sherborne - dzielenia przestrzeni z innymi ludźmi i nawiązywanie z nimi bliskiego kontaktu;
-wie, jak należy zachować się w czasie przedstawienia i umie się do tego dostosować;
-zna i rozumie wybrane pojęcia związane z teatrem;
-ogląda przedstawienie i rozumie jego treść;
-wypowiada się swobodnie na podstawie obejrzanego przedstawienia;
-wyraża myśli w formie zdania lub kilku zdań;
-potrafi ustalić kolejność zdarzeń i morał obejrzanej bajki;
-potrafi przedstawić swoje wrażenia z przedstawienia w formie plastycznej;
5.„Góral
Grzegorz”
-wprowadzenie litery „G” - poznanie jej graficznego obrazu litery;
-kształcenie prawidłowych nawyków przy pisaniu; (zachowanie kierunku z lewej do prawej strony, z góry na dół);
-wyrabianie poczucia rytmu;
-wdrażanie do samokontroli i samooceny;
-rozwijanie koordynacji ruchowo - wzrokowo - słuchowej (integracji percepcyjno- motorycznej);
-układanie schematu piosenki;
I. Zabawa ze śpiewem „Pingwinki”
II. Wprowadzenie litery „G” metodą dobrego startu;
-zabawy wprowadzające, ćwiczenia usprawniające orientację w schemacie ciała i w przestrzeni;
-poznawanie piosenki „Góral Grzegorz” - ćwiczenia językowe
-ćwiczenia ruchowe, ruchowo-słuchowe (wyklaskiwanie w parach i wystukiwanie rytmu na woreczkach)i ruchowo-słuchowo-wzrokowe (prezentacja i omówienie litery „G”, uczenie się polisensoryczne, odtwarzanie litery, pisanie po śladzie z jednoczesnym recytowaniem wierszyka, ćwiczenia grafomotoryczne oraz ułatwiające umiejętność pisania litery, omówienie prac i samoocena, zabawa relaksująca;
-praca w książce „ABC” s. 36 –ćwiczenia utrwalające;
-nauka dzieci z piosenki „Zima, zima, zima” –zabawa inscenizująca treść piosenki, układanie z gotowych elementów geometrycznych schematu piosenki (formalnego i metrycznego);
-improwizacje muzyczne do wybranych zdań o tematyce zimowej;
-potrafi wysłuchać głoskę „g” w tekście, przelicza ile razy wystąpiła;
-rozpoznaje literę „G” i identyfikuje ją z głoską „g”;
-układa schemat piosenki;
Cykl tematyczny: „W karnawale same bale”
1„Cała sala tańczy”
metka611