Luty6l.doc

(175 KB) Pobierz
Luty -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich -wych

 

Luty -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich -wych. M.Żmuda (gr.VII)

 

 

Temat dnia

Cele ogólne

Plan pracy-tematyka

Obszary aktywności

Przewidywane osiągnięcia- dziecko:

                                               Cykl tematyczny: „Mróz się bawić chce - szczypie ciebie, mnie”

1.„Goście za oknem”

-poznawanie wybranych gatunków ptaków – zimowych gości w karmniku;

-prowadzenie ukierunkowanych obserwacji przyrodniczych;

-kształcenie umiejętności

posługiwania się encyklopedią;

-dowiadywanie się o sposobach pomocy zwierzętom w zimie;

-potrzeba opiekowania się i systematycznego dokarmiania zwierząt (w tym głównie ptaków) zimą;

-rozpoznawanie zmian dynamiki i rejestru w muzyce;

I. Układanie puzzli o tematyce zimowej;

II. Słuchanie opowiadania pt. „Goście za oknem” – poznawanie i kształcenie umiejętności rozróżniania ptaków – zimowych gości w karmniku, wyszukiwanie wybranych ptaków w encyklopedii;

-przypomnienie wiadomości o ptakach odlatujących na zimę;

-ćwiczenia ortofoniczne – naśladowanie odgłosów wybranych ptaków;

-praca w książce „ABC” s.33 –omówienie i uzupełnianie obrazka „Jak ludzie pomagają zwierzętom zimą”;

-składanka obrazkowa przedstawiająca znane ptaki (wg wzoru i bez wzoru – stopniowanie trudności);

-słuchanie wierszy o ptakach w zimie, rozwiązywanie zagadek słownych i słuchowych o ptakach;

-osłuchanie z piosenkąBuli” – wyrabianie wrażliwości na zmiany dynamiki i skrajnych rejestrów ruchem, głosem i rysunkiem;

-obserwacja ptaków przy karmniku i w czasie pobytu na spacerze – rozmowy na temat wyglądu ptaków, ich nazw, sposobu zachowania i odżywiania (sypanie pokarmu);

 

 

językowa

 

 

 

przyrodnicza

 

 

 

matematyczna

 

 

 

muzyczna

-rozpoznaje i przelicza ptaki – gości zimowych przy karmniku;

-zna nazwy i wygląd wybranych ptaków przebywających u nas zimą;

-wie, czym odżywiają się ptaki zimą;

-wie, jak korzystać z encyklopedii;

-wymienia ptaki odlatujące na zimę do ciepłych krajów;

-rozpoznaje i naśladuje głosy ptaków;

-wypowiada się na temat sposobów pomagania ptakom i zwierzętom w zimie;

-składa obrazek z części według wzoru i bez wzoru;

-podaje rozwiązania zagadek;

-potrafi zaśpiewać piosenkę;

-reaguje ruchem, głosem i rysunkiem na zmiany dynamiki i rejestru w muzyce;

2.„Gadzie pogaduszki”

-poznawanie sposobów ubierania się w zależności od temperatury – różne rodzaje ubrań zimowych;

-poznawanie sposobów mierzenia temperatury powietrza – przyrządy do mierzenia temperatury: termometry pokojowe i zaokienne;

-ćwiczenie umiejętności czytania w zakresie poznanych liter;

-ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowo-słuchowej wyrazów;

-rozwijanie sprawności grafomotorycznej;

-wprowadzenie litery „g”;

-zapoznanie z jej graficznym obrazem;

-kształcenie prawidłowych nawyków przy pisaniu;

I. Zabawy ruchowe „Lepimy bałwana”;

-zabawy i gry stolikowe –przestrzeganie reguł gier;

II. Rozmowa na temat odpowiedniego ubierania się w zależności od temperatury – pokazanie termometrów zaokiennego i pokojowego – wyjaśnienie podstawowej zasady działania, polegającej na podnoszeniu i opadaniu słupka rtęci;

-wprowadzenie litery „g” metodą dobrego startu;

-zabawy wprowadzające przy piosence pt. „Gadzie pogaduszki”ćwiczenia usprawniające orientację w schemacie ciała i w przestrzeni;

-ćwiczenia językowe;

-ćwiczenia ruchowe, ruchowo-słuchowe, i ruchowo –słuchowo-wzrokowe ułatwiające umiejętność pisania litery, omówienie prac i samoocena, zabawa relaksująca;

-praca w książce „ABC” s. 34 - 35–ćwiczenia utrwalające znajomość litery „s”, czytanie globalne, ćwiczenia słuchu fonematycznego (wysłuchiwanie głoski „s” w wyrazach, rozpoznawanie litery „s”, pisanie po śladzie;

 

społeczna

 

 

językowa

 

 

 

graficzna

 

 

 

muzyczna

 

 

ruchowa

-rozpoznaje i nazywa różne rodzaje ubrań, wie, jak się ubierać w zależności od pogody;

-wie, do czego służy termometr, zna zasadę jego działania;

-stara się prawidłowo artykułować głoskę „g”;

-potrafi wysłuchać głoskę „g” w tekście,

-rozpoznaje literę „g” i identyfikuje ją z głoską „g”;

-rozpoznaje głoskę „g” jako spółgłoskę;

-potrafi wyszukać poznaną literę w tekście;

-rytmicznie śpiewa piosenkę ze wskazywaniem nut (sylaby);

-rytmicznie śpiewa piosenkę z jednoczesnym pisaniem litery;

-wyszukuje poznane litery w wyrazach;

-odczytuje sylaby i wyrazy oraz czyta ze zrozumieniem krótkie teksty;

3. „Lubimy jeździć na sankach i lepić bałwanka”

-rozwiązywanie i próby układania zagadek;

-kształcenie umiejętności zespołowego konstruowania twórczych opowiadań

-doskonalenie umiejętności tanecznych;

-nauka piosenki o tematyce zimowej;

-rozbudzanie zainteresowania otaczającym światem (przeprowadzenie doświadczeń);

-kształcenie umiejętności opowiadania o swoich przygodach zimowych;

-bogacenie słownictwa – wyjaśnianie różnego znaczenia tych samych słów;

-estetyczne wykonywanie prac plastyczno-technicznych;

I. Zagadki zimowe – rozwiązywanie zagadek i próby ich samodzielnego układania;

II. Wypowiedzi przy ilustracjach na temat sportów zimowych i sprzętu potrzebnego do ich uprawiania;

-dlaczego po lodzie i śniegu łatwo się ślizgać?- przeprowadzenie doświadczenia;

-zabawa ruchowa „Wycieczka na lodowisko”;

-dzielenie się własnymi pomysłami na zabawy zimowe (bezpieczeństwo zabaw zimowych);

-zabawa przy piosence „Buli”– rozmowa na temat treści, nastroju piosenki, tempa melodii, próby śpiewu piosenki, ilustrowanie ruchem piosenki – zabawa w zespołach;

-zabawa taneczna z wykorzystaniem melodii piosenki;

-praca w książce „ABC” s. 47 – rozpoznawanie zimowego sprzętu sportowego, układa z liter wyraz „sporty”;

-redagowanie opowiadania w grupach „Bałwanek”, prezentacja opowiadań grup;

-analiza i synteza wyrazów „bałwanek”, „bałwany” – poznawanie różnych znaczeń tych wyrazów;

-„Bałwanki”- wykonywanie rzeźby przestrzennej z masy solnej;

 

 

językowa

 

 

 

muzyczna

 

 

 

ruchowa

 

 

 

 

plastyczna

 

-poprawnie rozwiązuje zagadki słowne i podejmuje próby ich układania;

-inscenizuje ruchem słowa piosenki we współpracy z grupą;

-tańczy przy muzyce;

-śpiewa piosenkę o tematyce zimowej;

-bierze aktywny udział w doświadczeniach;

-rozpoznaje sprzęt sportowy przydatny zimą;

-układa z liter wyraz „sporty”;

-opowiada o swoich przygodach zimowych;

-podaje własne rozwiązania trudnych sytuacji podczas zabaw zimowych;

-zna piosenkę o tematyce zimowej;

-potrafi przedstawić ruchem treść piosenki;

-tworzy taniec do podanej melodii;

-estetycznie wykonuje pracę plastyczno- techniczną;

4.„O dwóch takich, co ukradli księżyc”

- zapoznanie dzieci z teatrem dużych lalek;

-utrwalenie pojęć związanych z teatrem;

-wdrażanie do właściwego zachowania się w czasie oglądania przedstawienia;

-doskonalenie umiejętności swobodnego wypowiadania się na podstawie wysłuchanego tekstu;

-rozwijanie rozumowania przyczynowo-skutkowego na podstawie ustalania kolejności zdarzeń i morału obejrzanej bajki;

-estetyczne wykonanie prac plastycznych;

I. Zabawy swobodne w kącikach zainteresowań, zgodna zabawa dzieci, umiejętność przezwyciężania konfliktów;

-zabawy i gry stolikowe;

II. Teatr w przedszkolu – oglądanie przedstawienia lalkowego pt. „O dwóch takich, co ukradli księżyc”;

–właściwe zachowanie się w czasie spektaklu, rozmowa na temat obejrzanego przedstawienia –wdrażanie do wypowiedzi wielozdaniowych;

-ustalanie kolejności zdarzeń, wyciągnięcie morału bajki;

-wykonanie pracy plastycznej inspirowanej obejrzaną sztuką;

-zestaw ćwiczeń gimnastycznych w sali gimnastycznej metodą W. Sherborne - dzielenia przestrzeni z innymi ludźmi i nawiązywanie z nimi bliskiego kontaktu;

 

 

 

językowa

 

 

 

społeczna

 

 

 

ruchowa

-wie, jak należy zachować się w czasie przedstawienia i umie się do tego dostosować;

-zna i rozumie wybrane pojęcia związane z teatrem;

-ogląda przedstawienie i rozumie jego treść;

-wypowiada się swobodnie na podstawie obejrzanego przedstawienia;

-wyraża myśli w formie zdania lub kilku zdań;

-potrafi ustalić kolejność zdarzeń i morał obejrzanej bajki;

-potrafi przedstawić swoje wrażenia z przedstawienia w formie plastycznej;

 

5.„Góral

Grzegorz”

-wprowadzenie litery „G” - poznanie jej graficznego obrazu litery;

-kształcenie prawidłowych nawyków przy pisaniu; (zachowanie kierunku z lewej do prawej strony, z góry na dół);

-wyrabianie poczucia rytmu;

-wdrażanie do samokontroli i samooceny;

-rozwijanie koordynacji ruchowo - wzrokowo - słuchowej (integracji percepcyjno- motorycznej);

-układanie schematu piosenki;

I. Zabawa ze śpiewem „Pingwinki”

II. Wprowadzenie litery „G” metodą dobrego startu;

-zabawy wprowadzające, ćwiczenia usprawniające orientację w schemacie ciała i w przestrzeni;

-poznawanie piosenki „Góral Grzegorz” - ćwiczenia językowe

-ćwiczenia ruchowe, ruchowo-słuchowe (wyklaskiwanie w parach i wystukiwanie rytmu na woreczkach)i ruchowo-słuchowo-wzrokowe (prezentacja i omówienie litery „G”, uczenie się polisensoryczne, odtwarzanie litery, pisanie po śladzie z jednoczesnym recytowaniem wierszyka, ćwiczenia grafomotoryczne oraz ułatwiające umiejętność pisania litery, omówienie prac i samoocena, zabawa relaksująca;

-praca w książce „ABC” s. 36 –ćwiczenia utrwalające;

-nauka dzieci z piosenki „Zima, zima, zima” –zabawa inscenizująca treść piosenki, układanie z gotowych elementów geometrycznych schematu piosenki (formalnego i metrycznego);

-improwizacje muzyczne do wybranych zdań o tematyce zimowej;

 

społeczna

 

 

 

językowa

 

 

 

muzyczna

 

 

 

plastyczna

 

 

 

ruchowa

-potrafi wysłuchać głoskę „g” w tekście, przelicza ile razy wystąpiła;

-rozpoznaje literę „G” i identyfikuje ją z głoską „g”;

-potrafi wyszukać poznaną literę w tekście;

-rytmicznie śpiewa piosenkę ze wskazywaniem nut (sylaby);

-rytmicznie śpiewa piosenkę z jednoczesnym pisaniem litery;

-inscenizuje ruchem słowa piosenki we współpracy z grupą;

-tańczy przy muzyce;

-śpiewa piosenkę o tematyce zimowej;

-układa schemat piosenki;

                                               Cykl tematyczny: „W karnawale same bale

1„Cała sala tańczy”

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin