12 SESJA interpersonalne.doc

(251 KB) Pobierz

Klub

Pracy

K

 

Sesja 12

 

                  Umiejętności

                interpersonalne

Wstęp

 

 

 

         Umiejętności interpersonalne są niezwykle ważne w procesie poszukiwania pracy. Wiele nieporozumień i niepowodzeń w relacjach interpersonalnych, zarówno prywatnych jak i zawodowych, jest wynikiem złej lub nieumiejętnej komunikacji. Komunikowanie się ludzi może mieć formę wypowiedzi ustnej lub pisemnej, przekazu wizualnego oraz odbywać się niewerbalnie, poprzez tzw. mowę ciała.

Szukając pracy często musimy zaprezentować się potencjalnemu pracodawcy, przedstawić swoje umiejętności  i  cechy  charakteru. Znajomość zasad skutecznej komunikacji i technik autoprezentacji pozwala bardzo często rozproszyć obawy pracodawcy co do tego czy nadajemy się na określone stanowisko pracy.

Cele

 

 

1.        Nabycie wiedzy dotyczącej komunikacji werbalnej, mowy ciała i relacji interpersonalnych.

2.        Przygotowanie uczestników do prezentowania własnych możliwości, umiejętności i wiedzy.

Czas trwania

3 godziny

Program sesji

 

 

 

 

 

1.        Sztuka prowadzenia rozmowy – komunikacja werbalna.

Ćwiczenie 12.1: Wypowiedź doskonała.

Ćwiczenie 12.2: Wspomnienia z wakacji.

Ćwiczenie 12.3: Rysowanie „ze słuchu”.

2.        Rola słuchania w komunikacji.

Ćwiczenie 12.4: Skuteczne słuchanie.

Ćwiczenie 12.5: Rozdaj role.

Ćwiczenie 12.6: Plotka.

3.        Komunikacja niewerbalna.

Ćwiczenie 12.7: Kwiat.

4.        Autoprezentacja.

Ćwiczenie 12.8: Prezentacja.

Ćwiczenie 12.9: Przedstaw się.

5.        Podsumowanie sesji.

6.        Zapowiedź programu następnej sesji.

Materiały pomocnicze

 

Materiały dla lidera

Umiejętność prowadzenia rozmowy  (L 12.1)

Komunikacja jedno. i dwukierunkowa (L 12.2)

Aktywne słuchanie  (L 12.3)

Bariery w komunikacji  (L 12.4)

Komunikacja niewerbalna  (L 12.5)

Plakaty

Jak mówię  (P 12.1)

KOMINIKACJA JEDNO. I DWUKIERUNKOWA (P 12.2)

POZIOMY SŁUCHANIA w komunikacji interpersonalnej (P 12.3)

ZASADY AKTYWNEGO SŁUCHANIA (P 12.4)

BARIERY W KOMUNIKACJI (P 12.5a,  P 12.5b)

JĘZYK CIAŁA (P 12.6)

JAK ZROBIĆ DOBRE WRAŻENIE ( P 12.7)

SKŁADNIKI AUTOPREZENTACJI (P 12.8)

Materiały dla uczestnika

FIGURA A (U 12.1)

FIGURA B (U 12.2)

SKUTECZNE SŁUCHANIE (U 12.3)

KWIAT (U 12.4)

 


3

 


Sesja 12

Umiejętności interpersonalne

 

 

1. Sztuka prowadzenia rozmowy – komunikacja werbalna

 

         Ważnym elementem komunikacji są słowa. To dzięki nim ludzie przekazują sobie informacje, przekonują się nawzajem i wywierają wpływ na postępowanie innych osób. Komunikacja interpersonalna ma bezpośrednie oddziaływanie na nasze życie zarówno prywatne jak i zawodowe. Porozumiewanie się jest jedną z podstawowych umiejętności życiowych, pozwalających kształtować dobre relacje z innymi ludźmi. Jeżeli potrafimy prawidłowo odczytać funkcje przypisane poszczególnym elementom komunikacji, to możemy domniemywać intencji towarzyszących komunikatowi. Złudzeniem jest, że nasz rozmówca myśli i odbiera świat tak samo jak my oraz że pewne rzeczy są oczywiste dla wszystkich ludzi. Zrozumienie tego faktu może poprawić naszą komunikację - zwiększymy tolerancję w stosunku do naszego rozmówcy, bo przyznamy mu prawo do posiadania odmiennego wyobrażenia o świecie.

 

J            Omów z uczestnikami zagadnienie „wypowiedzi doskonałej”. Zapytaj: Co dla nich znaczy wypowiedź doskonała?

1              Odpowiedzi zapisz na arkuszu.

 

Ćwiczenie 12.1

Wypowiedź doskonała

¸  10  minut

 

1.    Rozdaj uczestnikom czyste kartki i poproś o zapisanie na nich odpowiedzi na pytanie: Co to jest zszywacz?

 

Przykładowe odpowiedzi:

-  Zszywacz ma dźwignię, dzięki której po naciśnięciu zszywa kartki ze sobą.

-  Urządzenie, które służy do zszywania.

-  Przyrząd, którym zszywa się karki aby utrzymać porządek w dokumentach.

-  Przyrząd, który się naciska od góry i dzięki temu zszywa luźne kartki w całość.

 

2.      Zbierz kartki od uczestników i przeczytaj głośno odpowiedzi.

 

3.      Poproś uczestników o dokonanie wyboru “wypowiedzi doskonałej”.

 

Zwróć uwagę aby wybrana odpowiedź spełniała następujące wymagania: celna, prosta, zawierająca fakty, konkretna, wyrażona precyzyjnie, bez uogólnień lub niepotrzebnych szczegółów.

 

Podsumuj:

Wypowiedź doskonała polega na dokładnym wyrażeniu tego, co chcemy przekazać, w taki sposób by nasi rozmówcy bez trudu mogli zrozumieć przekaz. Wypowiedź doskonała to precyzja i jasność.

 

x              Przedstaw plakat à Jak Mówię  (P 12.1)

              Omów jego poszczególne elementy.

         Wiedza o tym jak mówimy może nam posłużyć do oceny samych siebie. Po sposobie formułowania i przekazywania komunikatu oceniają nas też inni ludzie.

 

Pamiętaj!

 

 

 

Słowa mają wiele znaczeń – precyzja w ich używaniu prowadzi do doskonałości w działaniu.

 

 

 

 

 

 

 

 

         Pytania otwarte to takie, na które nie możemy odpowiedzieć krótko “Tak” lub “Nie”. Zaczynają się one od słów: Dlaczego? Gdzie? Kiedy? Jak? Jaki? Kto? Co? Ile?

              Na pytania zamknięte możemy lapidarnie odpowiedzieć “Tak”, “Nie”. Zaczynają się od `              słowa: Czy?

 

Ćwiczenie 12.2

Wspomnienia z wakacji

¸ 10 – 15  minut

 

W ćwiczeniu tym można zaproponować inny temat wypowiedzi. Należy jednak pamiętać aby nie był to temat, przy którym uczestnicy mogliby zadawać zbyt osobiste, krepujące pytania.

 

1.    Poproś jedną osobę, by w ciągu 5 minut opowiedziała o swoich ostatnich wakacjach.

 

2.    Następnie każdy uczestnik zadaje jedno pytanie dotyczące tematu, a ochotnik odpowiada w dowolny sposób: albo krótko, jednym słowem (tak, nie, nie wiem, ...) albo buduje bardziej wyczerpującą, obszerną wypowiedź.

 

3.    Zapisuj na arkuszu rodzaje zadawanych pytań. Po zakończeniu poproś grupę
o określenie, które pytania  miały charakter otwarty, a które zamknięty.

 

J              Zapytaj: Kiedy i w jakim celu zadajemy pytania otwarte i zamknięte?

 

PODSUMUJ:

Podczas rozmowy kwalifikacyjnej zarówno odpowiadamy na pytania pracodawcy jak
i pytamy. W zależności od tego jak sformułujemy pytanie możemy otrzymać odpowiedź prostą, lapidarną, czasami ograniczoną do krótkiego „tak” lub „nie”  lub bardziej rozbudowaną, wyczerpującą.

 

         Dokonując wymiany informacji, przekazując sobie wzajemnie treści stosujemy tzw. komunikację dwukierunkową. Komunikację jednokierunkową stosujemy w przypadkach, gdy nie oczekujemy informacji zwrotnej.

 

x              Przedstaw plakat à Komunikacja jedno. i dwustronna (p 12.2)

              Omów zalety i wady jednego i drugiego sposobu komunikacji.

Wykorzystaj materiał dla lidera à komunikacja jednokierunkowa
i dwukierunkowa (L 12.2)

Ćwiczenie 12.3

Rysowanie „ze słuchu”

¸ 6  minut

 

1.                       Poproś jedną z osób na środek sali. Posadź ją na krześle –  będzie ona nadawcą komunikatu.

 

2.                       Podaj jej materiał àFIGURA A” (U 12.1). Zadanie polega na opisaniu rysunku
w dowolny sposób, ale wyłącznie przy użyciu słów – nie wolno gestykulować
np. „rysować” figur w powietrzu.

 

3.                       Pozostali uczestnicy sporządzają rysunek według opisu nadawcy. Nie wolno
...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin