Czy nieuchronnie.pdf

(63900 KB) Pobierz
KONIEC_CZASOW.qxd
Tadeusz Po∏gensek
Czy nieuchronnie
nadchodzà
czasy ostateczne?
Fundacja S∏owo Nadziei
Gdynia 2007
653858959.002.png
Redakcja:
Tadeusz Po∏gensek
Sk∏ad:
POSITIVO — pracownia komputerowa
Opracowanie graficzne:
Krzysztof Komaniecki
Korekta:
Kasia i Marcin Krzywkowscy
© Fundacja S∏owo Nadziei
Wszelkie prawa zastrze˝one.
Ksià˝ka, ani jej ˝adna cz´Êç nie mo˝e byç przedrukowana ani w jakikolwiek inny sposób reproduko-
wana czy powielana mechanicznie, fotooptycznie, zapisywana elektronicznie lub magnetycznie, bez
pisemnej zgody wydawcy.
W sprawie zezwoleƒ nale˝y zwracaç si´ do:
Fundacji S∏owo Nadziei, 81-209 Gdynia 9, skrytka pocztowa 26.
ISBN 83-902804-6-9
653858959.003.png
S∏owo wst´pne
ZNACZENIE TERMINU ESCHATOLOGIA
Eschatologia to nauka rzeczy ostatecz-
nych. Jej studium mo˝e obejmowaç wszyst-
ko, co w chwili wypowiadania proroctwa
jest sprawà przysz∏oÊci, albo tylko to, co
z naszego punktu widzenia nadal nale˝y do
przysz∏oÊci. Eschatologia zainteresowana
jest proroctwami dotyczàcymi ludzi i Êwia-
ta, jak równie˝ ich wype∏nianiem si´.
Nie ma cz∏owieka, który by nie myÊla∏
o przysz∏oÊci, ka˝dy, zatem wyznaje pewien
rodzaj eschatologii. JeÊli chodzi o chrzeÊci-
jan, to Biblia przedstawia im jasnà i szcze-
gó∏owà wizj´ przysz∏oÊci, aby mogli byç
Êwiadomi i pewni wydarzeƒ i faktów, przed
którymi stoi Êwiat.
ZAKRES ESCHATOLOGII
Studium rzeczy ostatecznych, (które
z naszego punktu widzenia nale˝à
ciàgle do przysz∏oÊci) obejmuje bi-
blijnà nauk´ na temat stanu
przejÊciowego (mi´dzy Êmier-
cià a zmartwychwstaniem), na te-
mat zmartwychwstaƒ, pochwycenia Ko-
Êcio∏a, powtórnego przyjÊcia Chrystusa
i okresu tysiàcletniego, czyli milenijnego.
SPOSÓB STUDIOWANIA WYDARZE¡
PRZYSZ¸YCH
Tematy eschatologiczne mo˝na studiowaç
w ró˝ny sposób. Jednym z nich b´dzie od-
dzielenie problematyki zwiàzanej z przy-
sz∏oÊcià poszczególnego cz∏owieka od pro-
blematyki zwiàzanej z przysz∏oÊcià Êwiata.
Innym sposobem b´dzie rozró˝nienie po-
mi´dzy przysz∏oÊcià KoÊcio∏a, Izraela i po-
gan. PowinniÊmy badaç wydarzenia przy-
sz∏e pod kàtem chronologicznym. Teologia
biblijna obejmuje studia eschatologii po-
czàwszy od Starego Testamentu, poprzez
nauczanie Jezusa, Paw∏a, skoƒczywszy na
Objawieniu Jana. Do przyj´cia prawd biblij-
nych potrzebna jest wielka otwartoÊç umy-
653858959.004.png
4
CZY NIEUCHRONNIE NADCHODZÑ CZASY OSTATECZNE?
s∏u. Niebezpieczne jest skupienie uwagi na
wyk∏adni jednego cz∏owieka, „Duch Bo˝y
rozdziela ka˝demu poszczególnie jak
chce”. 1 To Duch Âwi´ty nie dana religia da-
je jasne poznanie. 2 Biblia i Historia, poka-
zuje nam niebezpieczeƒstwa, jakie kryjà si´
w zawierzeniu w tym temacie jednej religii,
czy danemu cz∏owiekowi. Cz∏owiek odro-
dzony duchowo nie boi si´ czytania komen-
tarzy ró˝nych autorów, choçby nawet nie
zgadza∏ si´ z ich g∏ównà opinià, zawsze mo-
˝e znaleêç tam coÊ ciekawego.
(d) zaznajamia z faktami o ˝yciu po
Êmierci 6
(e) uczy prawdy o kresie historii,
(f) poprzez Êwiadectwa o dok∏adnym
spe∏nieniu si´ proroctw dowodzi spolegliwo-
Êci Pisma Âwi´tego (realizacja odleg∏ych
w czasie proroctw nie mo˝e byç dzie∏em
przypadku, lecz dzia∏aniem Boga),
(g) pobudza nasze serca do wielbienia
Boga, który sprawuje ca∏kowità kontrol´
nad wszystkim i realizuje swojà wol´ wzgl´-
dem historii. Lekcewa˝enie proroctw by∏oby
wyrzekaniem si´ powy˝szych b∏ogos∏a-
wieƒstw.
NIEBEZPIECZE¡STWA WYNIKAJÑCE
Z REINTERPRETACJI?
„Nu˝e, zbudujmy sobie miasto i wie˝´,
której szczyt si´ga∏by a˝ do nieba, i uczyƒ-
my sobie imi´, abyÊmy nie rozproszyli si´
po ca∏ej ziemi”. 7 Cz∏owiek od chwili stwo-
rzenia próbowa∏ uniezale˝niç si´ od Boga.
Kierowany w∏asnymi ambicjami przekonuje
innych, ˝e takie ˝ycie jest mo˝liwe. Czyta-
jàc Bibli´ i analizujàc histori´, musimy po-
wiedzieç za królem Salomonem: „To co by-
∏o, znowu b´dzie, a co si´ sta∏o, znowu si´
stanie: nie ma nic nowego pod s∏oƒcem” . 8
Bóg widzàc but´ ludzi, powo∏a∏ sobie je-
den szczególny naród. „I wywy˝szy∏ go, po-
nad wszystkie narody , które stworzy∏, ku
chwale, s∏awie i chlubie, i ˝e b´dziesz
Êwi´tym ludem, Pana, Boga Twego, jak po-
wiedzia∏”. 9 Z tego narodu mia∏ przyjÊç Zba-
wiciel Êwiata z pokolenia Dawidowego. Gdy
oporni ˚ydzi nie chcieli s∏uchaç Ewangelii
g∏oszonej przez Paw∏a i Barnab´, aposto∏
wypowiedzia∏ prorocze s∏owa: „Wam to naj-
pierw mia∏o byç opowiadane S∏owo Bo˝e,
ZNACZENIE ESCHATOLOGII
Ze wzgl´du na znaczne rozbie˝noÊci wy-
st´pujàce w tym dziale teologii tudzie˝ ze
wzgl´du na niejasnoÊç pewnych jego za-
gadnieƒ, niektórzy uwa˝ajà, ˝e znaczenie
eschatologii powinno byç mniejsze ni˝ zna-
czenie pozosta∏ych dziedzin prawdy biblij-
nej . Czy spotkaliÊmy jednak jakàÊ dziedzin´
nauki o Bogu, która obywa∏a si´ bez dysku-
sji? Podobnie, nie powinniÊmy lekcewa˝yç
tego, co Biblia mówi o przysz∏oÊci. Znajo-
moÊç zagadnieƒ eschatologicznych pomo˝e
nam w∏aÊciwie rozpoznaç czas w jakim ˝y-
jemy, dostrzec wype∏nianie si´ proroctw do-
tyczàcych powrotu Pana Jezusa, jak te˝
ustrzec si´ nauk zwodzicieli wszelkiej ma-
Êci, którzy pos∏ugujàc si´ Biblià zwodzà lu-
dzi swoimi przepowiedniami.
W CZYM POMOCNE JEST ZROZUMIENIE
PROROCTW?
JeÊli idzie o wierzàcych, to znajomoÊç
proroctw niesie:
(a) radoÊç w cierpieniu 3
(b) oczyszcza ich i zach´ca do Êwi´tego
˝ycia 4
(c) przynosi po˝ytek w wielu dziedzinach
chrzeÊcijaƒskiego ˝ycia 5
1 1 Kor. 12: 11
2 Jan 16; 13
3 2 Kor 4: 17
4 1 Jana 3: 3
5 2 Tym. 3: 16-17
6 2 Kor 5: 8
7 Rodz. 11: 4
8 Kaznodziei Sal. 1: 8
9 5 Moj˝. 26: 19
653858959.005.png
CZY NIEUCHRONNIE NADCHODZÑ CZASY OSTATECZNE?
5
Spisywanie Objawienia Jezusa Chrystusa przez ap. Jana
Jednak ta wielka ∏aska, która
spotka∏a ludzi, zosta∏a odrzuco-
na. Zwolennicy „wolnoÊci” mó-
wià: „Bóg ogranicza naszà wol-
noÊç!” Skoro w Niego nie wierzà,
dlaczego tak mówià, dlaczego
walczà z kimÊ, kogo nie ma? Sa-
mo wmówienie sobie, ˝e czegoÊ
lub kogoÊ nie ma, przypomina za-
baw´ dzieci, które zakrywajà swe
oczka ràczkami i mówià: nie ma
mnie! A przecie˝ je widzimy, ale
udajemy, ˝e ich szukamy, i jest
fajna zabawa, która jednak koƒ-
czy si´ z wiekiem dorastania. 11
Ludzie próbujà stworzyç swój
rzàd, swoje prawa. Uczeni i poli-
tycy chcà za∏o˝yç swój system
pokojowy na Êwiecie, opracowali
j´zyk mi´dzynarodowy (esperan-
to). PacyfiÊci naprzód utworzyli
Lig´ Narodów, póêniej Organiza-
cj´ Narodów Zjednoczonych
(ONZ). Religijni przywódcy podj´-
li walk´ z mniejszoÊciami religij-
nymi, jako 'heretykami'. Ale te
wysi∏ki jak na razie sà bezsku-
teczne, choç w przysz∏oÊci na pe-
wien krótki czas uda im si´ to
wprowadziç w ˝ycie.
Fa∏szywa zewn´trzna jednoÊç
zostanie narzucona narodom
przez antychrysta i fa∏szywego
proroka, zarówno w sensie politycznym, jak
i religijnym. 'I dozwolono mu wszczàç wal-
k´ ze Êwi´tymi i zwyci´˝aç ich ; dano mu
te˝ w∏adz´ nad wszystkim plemionami i lu-
dami, i j´zykami, i narodami. I oddadzà
mu pok∏on wszyscy mieszkaƒcy ziemi, ka˝-
dy, którego imi´ nie jest od za∏o˝enia Êwia-
ta zapisane w ksi´dze ˝ywota Baranka,
który zosta∏ zabity'. 12
skoro jednak je odrzucacie i uwa˝acie si´
za niegodnych ˝ycia wiecznego, przeto
zwracamy si´ do pogan . Tak, bowiem naka-
za∏ nam Pan; Ustawi∏em ci´ Êwiat∏oÊcià
dla pogan. AbyÊ by∏ zbawieniem a˝ po
kraƒce ziemi. Poganie s∏yszàc to, radowali
si´ i wielbili S∏owo Paƒskie, a wszyscy ci,
którzy byli przeznaczeni do ˝ycia wieczne-
go, uwierzyli”. 10
10 Dz. Ap. 13: 46-48
11 Rzym 2: 14,15; 1: 20
12 Obj. 13: 7,8
653858959.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin