niewygodna_prawda_pressbook.pdf

(2443 KB) Pobierz
446320310 UNPDF
446320310.003.png 446320310.004.png 446320310.005.png 446320310.006.png
NIEWYGODNA PRAWDA
O fIlmIE
„Tym, co wpędza nas w kłopoty nie jest to, czego nie wiemy,
ale to, że jesteśmy przekonani, że tak nie jest.”
Mark Twain
Ludzkość siedzi na bombie zegarowej. Jeśli większość
naukowców ma rację, mamy 10 lat, żeby zapobiec
olbrzymiej katastrofie, która może zniszczyć cały
system klimatyczny naszej planety doprowadzając
do niespotykanych zmian pogodowych, powodzi,
suszy, epidemii i zabójczych uderzeń fal gorąca.
Reżyser Davis Guggenheim prezentuje przebój Festi-
walu Filmowego Sundance, NIEWYGODNA PRAW-
DA , który oferuje pełne pasji i inspirujące spojrzenie
na zaangażowanie jednego człowieka w zdemaskowa-
nie mitów i błędnych wyobrażeń dotyczących global-
nego ocieplenia, a także inspirowanie do podejmowa-
nia działań mających temu zapobiec. Tym człowiekiem
jest były wiceprezydent Stanów Zjednoczonych
Al Gore, który pokonany w wyborach prezydenckich
w 2000 roku zdecydował się poświęcić życie wy-
siłkom zmierzającym do uratowania ziemi przed
nieodwracalnymi zmianami. W tym przejmującym
portrecie Gore’a i jego „objazdowego show dotyczą-
cego globalnego ocieplenia”, widzimy jak w zabawny,
pełen zaangażowania i otwarty sposób przekazu-
je zwykłym obywatelom zaskakującą prawdę o tym,
co nazywa „planetarnym stanem kryzysowym”.
zenit - i Gore nie oszczędza nas starając się wyjaś-
nić przyczyny tej tragicznej sytuację. Przeplatany
odważnymi faktami i próbami przewidywania przy-
szłości, film jest opowieścią o osobistej podróży
Gore’a: od pełnego ideałów studenta college’u, który
dojrzał pęczniejący kryzys dotyczący środowiska natu-
ralnego; poprzez młodego Senatora borykającego się
z tragedią rodzinną, która zmieniła jego postrzega-
nie świata; po człowieka, który prawie został Pre-
zydentem i który powrócił do spraw, które były jego
pasją - przekonany, że ciągle jeszcze jest czas na dzia-
łanie.
Z humorem i inteligencją NIEWYGODNA PRAWDA
podaje jeden z argumentów Gore’a twierdzący,
że nie możemy dłużej pozwalać sobie na postrzeganie
globalnego ocieplenia jako tematu politycznego - jest
to bowiem największe moralne wyzwanie, jakiemu
musi stawić czoła światowa cywilizacja.
Paramount Classics i Participant Productions przed-
stawiają film w reżyserii Davisa Guggenheima,
NIEWYGODNA PRAWDA . Film z udziałem Ala
Gore’a został wyprodukowany przez Laurie David,
Lawrence’a Bendera i Scotta Z. Burnsa. Producenta-
mi wykonawczymi są Jeff Skoll, Davis Guggenheim,
Diane Weyermann, Ricky Strauss i Jeff Ivers.
Mając za sobą najgorszy sezon burzowy – 2005 – jaki
przeżyła Ameryka, wydaje się, że właśnie osiągamy
1
446320310.001.png
ZAANGAŻOWANIE DO FILMU ALA GORE
lemy stojące przed współczesnym światem, Al Gore
zdecydował na zaangażowanie się właśnie w ten
problem. I to problem, który nie ma charakteru po-
litycznego. Nauka jest bowiem z definicji wolna
od stronniczych manipulacji. Stojąc na scenie, Al nie
prosił o nasze głosy - prosił, abyśmy zwrócili uwagę,
na to co możemy zmienić.”
Producenci od początku rozumieli, że to czym mają
zamiar się zająć nie będzie zwyczajną produkcją fil-
mową. „Dokładnie wiedzieliśmy, jaka jest stawka,”
mówi Laurie David, „Była nią cała planeta. Musieli-
śmy jednak przekonać co do naszego projektu pana
Gore”.
Jak przyznaje Bender zwrócenie się do byłego wice-
prezydenta Stanów Zjednoczonych z pomysłem na
film było trochę stresującym wydarzeniem. „Nawy-
kłem do różnego rodzaju spotkań dotyczących filmów,
ale tym razem był to człowiek, który mógł zostać
Prezydentem”, stwierdza Bender. Na szczęście Gore
szybko go uspokoił. „Był czarujący i zdał sobie sprawę
z tego, że dzięki naszemu filmowi jego przesłanie może
potencjalnie dotrzeć do milionów ludzi na świecie.”
„Ten pogłębiający się globalny kryzys związany
z naszym klimatem wymaga odważnego i mądrego
działania,” mówi Gore, który zobaczył w filmie
NIEWYGODNA PRAWDA kolejną możliwość zwróce-
nia uwagi świata na tę niepokojącą sytuację.
Aby nadać filmowi szybkie tempo i wizualną atrak-
cyjność filmowcy zaangażowali reżysera Davisa
Guggenheima, który wcześniej reżyserował głównie
na potrzeby telewizji, a produkowana przez niego,
świetnie przyjęta seria HBO „Deadwood” znana była
ze świetnie nakreślonych, skomplikowanych bohate-
rów. Dzięki filmowi NIEWYGODNA PRAWDA Gug-
genheim zyskał szansę powrotu do swoich korzeni
jako dokumentalisty, jednocześnie mogąc opowiedzieć
pełną humanizmu historię.
Im więcej reżyser dowiadywał się na temat badań
naukowych będących podstawą ostrzeżeń Gore’a
przed globalnym ociepleniem, tym bardziej intrygował
go temat filmu. „Rzeczą, o której marzy każdy filmo-
wiec jest znalezienie tematu, który po prostu zmusi
go do zrealizowania danego filmu” wyjaśnia, „a temat
tego właśnie filmu okazał się dla mnie idealny. Miałem
wrażenie, że gdybym już nigdy w życiu niczego nie
zrobił, ten film by mi wystarczył”.
Kiedy produkcja zaczynała biec swoim torem, filmow-
cy nie byli pewni, co do tego, jak widzowie i media
podejdą do dwóch głównych tematów filmu - Gore’a
i globalnego ocieplenia - które od dawna były dosyć
kontrowersyjne. Wszystkie te obawy znikły jednak,
kiedy film został pokazany na Festiwalu Filmowym
Sundance i został entuzjastycznie przyjęty 3 owacja-
mi na stojąco.
Przez wiele lat przedstawiano go jako „kolejnego
Prezydenta Stanów Zjednoczonych” - ale w obli-
czu druzgocącej osobiście i kontrowersyjnej porażki
w wyborach w 2000 roku, Al Gore zrobił coś zupełnie
niespodziewanego. Zdecydował się wyruszyć w drogę.
I to nie w poszukiwaniu miejsca odosobnienia,
ale jako wędrujący showman.
Jego „show” to multimedialna prezentacja, która
wyjawia, poprzez oryginalną mieszaninę humoru,
rysunków i przekonujących dowodów naukowych,
skutki, jakie globalne ocieplenie powoduje na naszej
planecie. To także bardzo inspirujące „wezwanie
do broni” pokazujące możliwości, jakie stoją przed
Amerykanami w zwalczaniu kryzysu. Gore zapre-
zentował swój show ponad 1000 razy w ciasnych
salach wykładowych i salach konferencyjnych hote-
li, zarówno w dużych jak i małych miastach, mając
nadzieję, że słuchaczom zacznie zależeć na planecie,
inaczej bowiem może dojść do największej katastrofy
w historii ludzkości.
Ludzie, których zainteresował show Gore’a to m.in.
czołowa aktywistka środowiskowa Laurie David i pro-
ducent filmowy Lawrence Bender. David prowadziła
dwie cieszące się olbrzymią popularnością prezenta-
cje Gore’a w Nowym Jorku i w Los Angeles, i wywarło
to na nią ogromny wpływ. „Poczułam, że Al Gore stał
się swego rodzaju Paulem Revere naszych czasów,”
mówi David, „podróżującym po kraju i ostrzegającym
nas przed sprawami, których nie wolno nam zignoro-
wać.”
David zdała sobie także sprawę z tego, że Gore stawił
czoła przytłaczającej i żmudnej walce o to, aby jego
przekaz dotarł do naszej kultury. „Nikt nie rozumie
tego tematu lepiej niż Al Gore, który badał go przez
ostatnie 40 lat. Nikt też nie potrafiłby wyjaśnić tego
zwykłemu laikowi w sposób tak bardzo klarowny,”
stwierdza David. „Ale musiałby być w trasie przez
365 dni w roku, aby dotrzeć chociaż do ułamka ludzi,
do których należy dotrzeć, a na to po prostu nie ma
czasu.”
Zainspirowani działalnością Gore’a, David i Bender
zwrócili się do swojego długoletniego przyjaciela,
Scotta Z. Burnsa, scenarzysty i reżysera - zdobywcy
nagrody Clio za reklamę kreatywną, oraz do Jeffa Skoll
z Participant Productions – firmy, która w 2005 roku
wyprodukowała takie prowokujące do myślenia filmy
jak „Good Night and Good Luck” i „Syriana.”
Podobnie jak sam Gore, wszyscy producenci byli
świadomi zagrożeń związanych z globalnym ocieple-
niem. Tak komentuje to Scott Burns: „Byłem poruszo-
ny faktem, iż piastując pozycję, która pozwoliła mu
na zmianę o 360 stopni poglądów na wszystkie prob-
2
ZDOBYWANIE ZAUFANIA GORE
PROBLEMY ZWIĄZANE
Z GlOBAlNYm OCIEPlENIEm
Od samego początku, Davis Guggenheim wiedział,
że kluczem do filmu NIEWYGODNA PRAWDA było
zdobycie zaufania Ala Gore. Będąc pod wrażeniem
głębi przekonań Gore’a i jego charyzmy, Guggen-
heim miał nadzieję poznać także najbardziej intymne
motywy byłego wiceprezydenta powodujące, że zajął
się on problemem globalnego ocieplenia.
Początki okazały się trudne, nawet bowiem po spę-
dzeniu mnóstwa czasu na podróżowaniu z Gore,
kilka tygodni zajęło Guggenheimowi przejście z for-
malnego „Panie Wiceprezydencie” na dużo mniej for-
malne „Al.”
Kiedy, jednak Guggenheim zaczynał drążyć coraz
głębiej okazało się, że zaczyna docierać do bardzo
humanistycznej historii, która zresztą napędza cały
jego film. „Zacząłem postrzegać Ala Gore jako niezwy-
kłą postać, która w traumatycznym momencie decy-
duje się odłożyć wszystko na bok i poświęcić życie
tematowi, o którym mało kto ma ochotę rozmawiać”,
mówi reżyser. „Jestem filmowcem, który uwielbia
silne emocje i byłem pewien, że kiedy widzowie zoba-
czą Ala Gore podnoszącego się po porażce 2000 roku
i usiłującego ratować świat, zrobi to na nich niezatarte
wrażenie”.
W trakcie prac nad filmem, Gore otworzył się przed
Guggenheimem, opowiadając mu o tym, jak jego
życie osobiste zderzyło się z silną wiarą w piękno,
świętość i emocjonalne wartości Ameryki. Guggen-
heim pokazuje trzy kluczowe wydarzenia w życiu
Gore’a, które pomogły wzmocnić jego zaangażowa-
nie w sprawy środowiska: wypadek samochodowy,
w którym o mały włos nie zginął jego syn; śmierć
siostry na raka płuc - szczególnie istotne, jeśli weź-
miemy pod uwagę fakt, że jego rodzina uprawiała
tytoń; oraz jego historyczną porażkę w wyborach pre-
zydenckich 2000 roku.
Globalne ocieplenie i jego efekty zostały po raz ko-
lejny uświadomione całemu światu w samym środku
zdjęć do filmu NIEWYGODNA PRAWDA . W czasie,
kiedy ekipa realizacyjna planowała podróż do Nowe-
go Orleanu, w wybrzeże uderzył z niewiarygodną siłą
huragan Katrina powodując największą katastrofę
w dziejach Stanów Zjednoczonych i bezprecedensowe
zniszczenie na obszarze Nowego Orleanu.
Były to dni grozy dla całego kraju, a Davis Guggenheim
otrzymał kolejne czerwone światło potwierdzające
to, iż ostrzeżenia Gore’a muszą zostać potraktowane
serio. „Kiedy Katrina uderzyła mieliśmy już bilety do
Nowego Orleanu”, wspomina Guggenheim. „Cała
ironia polegała na tym, że jechaliśmy tam, aby roz-
mawiać z przedstawicielami firm ubezpieczeniowych
na temat zwiększających się strat powodowanych
globalnym ociepleniem, które zagrażają ich intere-
som. Okazało się wtedy, że temat naszego spotkania
wcale nie jest abstrakcyjny - to coś, co zdarza się obok
nas każdego dnia”.
Ważnym elementem prezentacji Ala Gore dotyczą-
cej globalnego ocieplenia oraz filmu NIEWYGODNA
PRAWDA jest kilka szokujących obrazów: zdjęcia
Kilimandżaro i innych szczytów w Himalajach, które
pokazują, że największe lodowce na ziemi topią się
w dramatycznym tempie. Takie zjawiska mają także
miejsce bliżej nas: Gore informuje, że w samych Sta-
nach Zjednoczonych, w Narodowym Parku Lodowco-
wym pozostało alarmująco mało lodowców.
Jeśli wcześniej mogło nam się wydawać, że zmiany
w przyrodzie zachodzą zbyt wolno, żeby je zauważyć,
lub, że ziemia jest zbyt rozległa, a jej naturalne siły
zbyt potężne, abyśmy mogli poczynić jakiś uszczerbek
na jej kondycji - wiemy teraz, jak bardzo się mylili-
śmy. Gore jasno nam uświadamia, że ziemia zmienia
się teraz dosłownie z minuty na minutę i przedstawia
kolejne niepodważalne dowody.
Dziesięć najgorętszych lat wystąpiło w ciągu ostatnich
14 lat. Woda w oceanach gwałtownie się ociepla,
przyczyniając się do coraz bardziej niebezpiecznych
tropikalnych burz i huraganów, takich jak huragan
Katrina czy inne niemniej groźne, jakie wystąpiły
w ostatnim okresie. Zmieniające się pory deszczowe
powodują powodzie i susze, a wyższe temperatury
są odpowiedzialne za rozprzestrzeniające się epi-
demie. Także związane z temperaturą zmiany w ich
naturalnym środowisku mogą prowadzić do wyginię-
cia najbardziej majestatycznych gatunków dzikich
zwierząt. Chodzi tu między innymi o niedźwiedzie
polarne, które po raz pierwszy w historii, jak raportuje
Gore, toną w desperackim poszukiwaniu dryfujących
kawałków lodu, na których mogłyby polować.
Mimo tych wszystkich potwierdzonych naukowo
informacji, Gore przerażony jest tym, iż ciągle zbyt
wielu Amerykanów i ich przywódców nie wierzy
w globalne ocieplenie. Przytacza tutaj liczne
statystyki: podczas, gdy ostatnie badanie (Science
Magazine, grudzień 2004) dotyczące zmian klima-
tycznych pokazało, że 928 pism wsparło global-
ne ocieplenie, podobne informacje dotyczące mass
mediów, pokazują, że 53% z nich sugeruje, że prob-
lem globalnego ocieplenia pozostaje nie potwierdzo-
ny. Innymi słowami, okazuje się, że informacje, jakie
są przekazywane ludziom nie są zgodne z faktami.
Gore uważa, że naszym największym problemem
jest błędne przekonanie - a największym błędnym
przekonaniem jest takie, że jeśli nasza planeta jest
w olbrzymim niebezpieczeństwie nic nie możemy
w związku z tym zrobić. Nie mając zamiaru pod-
dać się bez pełnej pasji walki, Gore wskazuje na to,
że Amerykanie poradzili sobie z wieloma rodzajami
przytłaczających problemów - od zniesienie niewol-
nictwa, poprzez lądowanie człowieka na księżycu
3
czy powstrzymanie powiększania się dziury ozonowej
- i wierzy, że globalne ocieplenie powinno dołączyć
do chlubnej tradycji zajmowania się pozornie wyda-
wałoby się niemożliwymi do zwalczenia problemami.
Sukces można jednak odnieść tylko wtedy, kiedy
Amerykanie zjednoczą się w walce z tym problemem,
troszcząc się o problem środowiska w codziennym
życiu i wywierając nacisk na polityków, aby ci starali
się robić więcej w tym celu. Al Gore wierzy, że pewne
zmiany już zachodzą. Widzi organizujących się oby-
wateli różnych stanów i należących do różnych partii
politycznych. Zarówno Gore, jak i autorzy filmu mają
nadzieję, że NIEWYGODNA PRAWDA będzie swego
rodzaju inspirującym katalizatorem.
Jako amerykański senator, a następnie wiceprezy-
dent brałem udział w licznych rozmowach na ten
temat, między innymi podczas Szczytu Ziemi w Rio
de Janeiro w 1992 roku czy podczas negocjacji
związanych z Protokołem z Kyoto w 1997 roku.
Kiedy każde z kolejnych badań naukowych potwier-
dzało i pogłębiało powody mojego niepokoju, zaczą-
łem pojmować konieczność uświadomienia światu
tego globalnego kryzysu, jako rodzaj misji. Ale jeszcze
nie skończyłem. Każdego dnia uczę się, jak bardziej
efektywnie informować innych o tym temacie.
Q: Czy może Pan opowiedzieć o wypadku syna
i o tym, jak to osobiste wydarzenie wpłynęło na pań-
ską misję?
WYWIAD Z AlEm GORE
GORE: Możliwość utraty dziecka była bardzo
bolesnym doświadczeniem, które udzieliło mi kil-
ku lekcji. Na przykład, do tamtej chwili nigdy nie
zdawałem sobie sprawy z tego, że jedną z tajemnic
ludzkości jest to, że cierpienie zbliża do siebie ludzi.
Dowiedziałem się tego, kiedy inni, którzy doświad-
czyli takiego bólu jak ja, wyciągnęli do mnie ręce
i połączyliśmy się ze sobą w sposób jednocześnie
uzdrawiający i całkowicie nas zmieniający. Potem,
w zupełnie nowy sposób zrozumiałem, że możemy
utracić Ziemię (lub przynajmniej przyjazne dla ludzi
środowisko, które znamy od tysięcy lat).
P: Już od pewnego czasu interesuje się Pan
sprawą globalnego ocieplenia - w jaki sposób się
Pan w to zaangażował i co sprawiło, że zdecydował
się Pan na swój objazdowy show?
GORE: Zacząłem zajmować się tym tematem pod
koniec lat 1960-tych, zaalarmowany przez jedne-
go z moich profesorów w college’u, Rogera Revelle.
Pomagałem także organizować pierwsze przesłu-
chania w tej sprawie w Kongresie pod koniec lat
1970-tych, po wybraniu mnie do Izby Reprezentan-
tów. W latach 1980-tych dyskutowałem o global-
nym ociepleniu z przywódcami innych krajów świata
i zorganizowałem międzynarodową sieć ustawodaw-
czą, która miała się zająć właśnie tym tematem.
Q: Dlaczego właśnie firma Participant okazała
się odpowiednia, aby wyprodukować ten dokument?
Będzie Pan brał udział w społecznej kampanii,
którą ta firma przygotowuje dla każdego ze swoich
filmów?
4
446320310.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin