Rola gazu ziemnego w bilansie energetycznym UE.pdf

(277 KB) Pobierz
Górnictwo i Geoinżynieria · Rok 29 · Zeszyt 3/2 · 2005
Agnieszka JANAS
Karpacka Spółka Gazownictwa Sp. z o.o., Oddział Obrotu Gazem w Tarnowie – Gazownia Krakowska
email: agnieszkajanas@o2.pl
Rola gazu ziemnego w bilansie energetycznym
Unii Europejskiej
Słowa kluczowe
gaz ziemny – bilans gazowy – europejski rynek gazu – przesył i dystrybucja –
dywersyfikacja dostaw
Key words
natural gas – gas balance – europen gas market – gas transmition and distribution –
diversification of deliveries
Streszczenie
Ostatnie lata pokazują rosnące znaczenie gazu ziemnego w bilansie paliwowym Unii Euro-
pejskiej. To ekologiczne paliwo znajduje coraz częstsze zastosowanie w energetyce, gospo-
darstwach domowych i wielu gałęziach przemysłu. W artykule przedstawiono zagadnienie
wolnego i konkurencyjnego rynku gazu ziemnego. Zwrócono uwagę na kwestie bezpieczeń-
stwa dostaw, przesyłu oraz dystrybucji tego surowca. Przedstawiono obecne i perspektywiczne
kierunki dostaw oraz zużycia tego nośnika energii w Unii Europejskiej.
1. Wprowadzenie
Zrównoważony rozwój to pojęcie, które pierwotnie związane było z potrzebą ochrony zaso-
bów naturalnych oraz środowiska. Wraz z rozwojem społecznym i gospodarczym zmieniło się
to znaczenie i obecnie oznacza rozwój gospodarczy (cywilizacyjny, ekonomiczny i technicz-
ny) mający zaspokoić potrzeby zarówno pokolenia obecnego jak i przyszłego. Pojęcie to łączy
w sobie dążenie do wzrostu gospodarczego przy zachowaniu odpowiedzialności społeczeń-
stwa za środowisko oraz ograniczania niekorzystnego wpływu na nie. W sektorze energetycz-
nym oznacza to takie wykorzystanie nośników energii aby było spełnione kryterium SED –
Sustainable Energy Development . Gaz ziemny jako czyste paliwo jest jednym z najlepszych
rozwiązań w energetyce, przemyśle i gospodarce komunalnej.
119
Janas A.: Rola gazu ziemnego w bilansie energetycznym Unii Europejskiej
2. Rola gazu ziemnego w bilansie energetycznym Unii Europejskiej
Jeszcze do połowy lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku Unia Europejska nie wykazywa-
ła zainteresowania sektorem gazowniczym, jedyną kwestią poruszaną w tej dziedzinie było
bezpieczeństwo energetyczne całej Wspólnoty, pozostałe zaś zagadnienia leżały w interesie
państw członkowskich. Był to okres niekwestionowanej dominacji ropy naftowej i węgla ka-
miennego, zaś gaz ziemny traktowano jako surowiec wyłącznie do produkcji energii elektrycz-
nej. Dopiero z końcem lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku zainteresowano się tym nośni-
kiem, a następnie podjęto kroki w celu utworzenia Jednolitego Rynku Energetycznego. Rok
1999 stał się przełomowy w realizacji „wewnętrznego rynku gazu ziemnego”. Zaczęto dążyć
do wolnego i konkurencyjnego rynku pozbawionego monopolistów. Poruszono kwestie bez-
pieczeństwa dostaw surowca, efektywności użytkowania, przesyłu oraz dystrybucji.
Nieustannie prowadzone badania poszukiwawcze pokazują, iż rozmieszczenie złóż gazu
ziemnego jest nierównomierne na całym globie. Do krajów zasobnych w gaz należą kraje byłe-
go Związku Radzieckiego oraz kraje na Bliskim Wschodzie. Spośród krajów Unii Europejs-
kiej do takich należą Holandia i Wielka Brytania. Jednakże ilości te ze względu na rosnące za-
potrzebowanie nie są wystarczające i muszą być uzupełniane dostawami spoza Unii Europej-
skiej. Głównym dostawcą gazu na rynek Unii Europejskiej jest Rosja, a jej największym od-
biorcą w 42% są Niemcy, a w 26% Włochy [BP 2006]. Również Algieria ma znaczącą pozy-
cję na europejskim rynku jako dostawca gazu rurociągami do Włoch, Portugalii i Hiszpanii,
a w postaci skroplonej LNG (41% eksportu) do Francji, Hiszpanii, Belgii, Włoch oraz Grecji.
W chwili obecnej kraje Unii Europejskiej w stopniu umiarkowanym zależą od importu gazu
ziemnego, który aktualnie pokrywa 40% zapotrzebowania. Jednak ze względu na rosnące
uzależnienie od importowanych źródeł energii i coraz większe odległości od miejsca lokaliza-
cji stale wzrastają ceny transportu.
W trosce o zapewnienie dostaw i bezpieczeństwo energetyczne oraz rosnącą rolę gazu
ziemnego (druga pozycja po ropie naftowej wśród nośników energii – średnio 2,2% rocznie
według Raportu Międzynarodowej Unii Gazowniczej) podjęto zdecydowane działania w kie-
runku dywersyfikacji dostaw. Zmiany te powodują, że gaz ziemny ma coraz większe znaczenie
w bilansie energetycznym państw Unii Europejskiej i w przyszłości będzie konieczna ścisła
współpraca wszystkich krajów członkowskich w zakresie gospodarki tym paliwem
Około 90% obrotu gazem ziemnym na unijnym rynku odbywa się na podstawie kontrak-
tów długoterminowych. Warunki takiego kontraktu są tajne, jedno jest jednak pewne – odbior-
ca na podstawie takiego kontraktu jest zobowiązany do odbioru zakontraktowanego gazu. Naj-
bardziej rozwiniętym handlowo rynkiem jest rynek gazowy Wielkiej Brytanii. Jednym z pro-
blemów z jakimi muszą borykać się kraje importujące gaz z różnych źródeł (na przykład z Ro-
sji, Danii czy Norwegii) jest fakt różnicy w składzie tego paliwa, a co za tym idzie koniecz-
ność budowy specjalnych instalacji kondycjonujących gaz. Gaz sprowadzany z obszarów Mo-
rza Północnego ma wyższą wartość opałową, lecz z powodu niskiej zawartości metanu nie
wszyscy odbiorcy, szczególnie przemysłowi, mogą bezpiecznie korzystać z niego [Energia –
Środowisko 2004]. Jeśli mowa o bezpieczeństwie dostaw, to Unia Europejska ma szeroką ga-
mę zabezpieczeń między innymi kontrakty długoterminowe, dywersyfikacja dostaw, czy zapa-
sy dostaw w zbiornikach magazynowych. Kontrakty długoterminowe mają tą zaletę, iż stano-
wią stabilne źródło zaopatrzenia w gaz ziemny. Aby zapewnić sobie bezpieczeństwo kraje,
Unii Europejskiej dążą do zakupu gazu z różnych źródeł, czyli do dywersyfikacji umów. Zwy-
120
Krakowska Konferencja Młodych Uczonych 2007
kle kraje dla zapewnienia sobie bezpieczeństwa dostaw gazu ziemnego kupują paliwo od jed-
nego eksportera w ilości nie większej niż 30% całości zapotrzebowania.
3. Prognoza zużycia gazu ziemnego do 2030 roku
Wszelkie analizy rynkowe wskazują na to, iż zużycie gazu ziemnego rośnie i będzie rosło.
I tak już od lat 60 – tych ubiegłego wieku rynek gazu ziemnego jest najszybciej rozwijają-
cym się rynkiem w Unii Europejskiej. Na dzień dzisiejszy przewiduje się, iż różnica między
popytem a wielkością dostaw będzie rosła ze względu na niewystarczającą liczbę złóż gazu.
W związku z tym należy dążyć do pozyskania nowych inwestorów, którzy mogliby uatrakcyj-
nić rynek. Procesowi wprowadzania większej konkurencji w sektorze produkcji, dystrybucji
i obrocie gazem ma służyć liberalizacja rynków. Komisja europejska dąży również do rozwoju
infrastruktury technicznej, a wśród niej dużo uwagi poświęca projektom rozwoju połączeń
sieci gazowych oraz rozwoju terminali skroplonego gazu LNG. Obecnie ta część sektora, która
zajmuje się dostawami skroplonego gazu przeżywa prawdziwy rozkwit i w roku 2001 handel
nim przekroczył 30% obrotu. Wygląda na to, iż ma on szanse dorównaniu handlowi takich
paliw jak: węgiel kamienny, ropa naftowa czy rurociągowemu gazowi ziemnemu [Gromadzki
2002]. Wiadomo jest, że jeśli nie zostaną podjęte żadne kroki w ciągu kolejnych 20–30 lat,
zapotrzebowanie na surowce energetyczne będzie musiało być pokrywane w 70% surowcami
pochodzącymi z importu, przy czym obecnie stanowią one 50%. W tabeli 3.1 przedstawiono
prognozy zużycia paliw pierwotnych na rok 2030. Zasoby gazu w Europie to około 2% świa-
towych rezerw. Jak widzimy z tabeli 3.1 przedstawiającej scenariusz zużycia paliw – progno-
zowany jest wzrost zużycia gazu ziemnego.
Tabela 3.1. Prognoza żużycia paliw pierwotnych w UE w roku 2030 (%)
Table 3.1. The prognosis consumption of primary fuels in UE in year 2030 (%)
Lp.
Rodzaj paliwa
2005*
2030**
1
Węgiel kamienny
19
19
2
Węgiel brunatny
0
0
3
Ropa naftowa
44
38
4
Gaz ziemny
20
29
5
Odnawialne źródła energii
17
14
Razem
100
100
Źródło: [Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.]
Ze względu na niewystarczające zasoby gazu ziemnego bardzo ważnym elementem dla
Unii Europejskiej jest utrzymanie dobrych kontaktów szczególnie z krajami tranzytowymi. Ro-
sja jest krajem dostarczającym 42% zapotrzebowania, ale również odkryty został znaczny po-
tencjał na Morzu Kaspijskim, dlatego należy poważnie rozważyć pomoc w celu rozwinięcia
tamtejszej infrastruktury tranzytowej dla gazu ziemnego. Patrząc w przyszłość, możemy być
pewni, iż nie ma groźby powstania karteli wśród krajów dostarczających gaz, lecz biorąc pod
uwagę zasoby rosyjskie, nastąpi pewien wzrost zależności od tego kraju. Dlatego należy dążyć
do dywersyfikacji umów. Wzrost popytu oraz handlu gazem ziemnym w dłuższej perspektywie
wymagał będzie większej rozbudowy infrastruktury sieci dystrybucyjnej, zarówno śródlądo-
wej, jak i morskiej dla gazu płynnego. Usytuowanie Unii Europejskiej w stosunku do istnieją-
121
424012364.001.png
Janas A.: Rola gazu ziemnego w bilansie energetycznym Unii Europejskiej
cych już rurociągów jest bardzo korzystne, szczególnie względem takich eksporterów jak: Nor-
wegia, Rosja czy Algieria. W przyszłości dużymi dostawcami gazu ziemnego mogą stać się
kraje Bliskiego Wschodu jak Irak, czy Katar oraz kraje Azji Środkowej [Gromadzki 2002].
Z licznych prognoz wynika, że w ciągu następnych dziesięcioleci nastąpi wzrost zapotrze-
bowania na gaz ziemny w krajach Unii Europejskiej – tabela 3.2. Przewiduje się również, iż
ze względu na małą liczbę złóż rodzimych nastąpi spadek ich udziału w ogólnym bilansie na
rzecz zwiększenia importu (do roku 2020 wzrost z 40% do 70% zużywanego gazu – tabela 3.3).
Tabela 3.2. Prognozy zapotrzebowania na paliwa pierwotne w Unii Europejskiej, mtoe
Table 3.2. The prognosis of demand on primary fuels in European Union, the mtoe
RODZAJ PALIWA
ROK
1990
2000
2010
2020
2030
Paliwa stałe
431
303
243
252
296
Paliwa ciekłe
599
634
655
675
685
Gaz ziemny
259
376
510
598
630
Energia jądrowa
197
238
245
214
185
Energia odnawialna
70
97
133
152
170
Razem
1 558
1 650
1 788
1 895
1 968
Źródło: EU-25 Energy and Transport Outlook to 2030
Tabela 3.3. Prognozy produkcji paliw pierwotnych w Unii Europejskiej, mtoe
Table 3.3. The prognosis of production primary fuels in European Union, the mtoe
RODZAJ PALIWA
ROK
1990
2000
2010
2020
2030
Paliwa stałe
350,9
203,1
152,3
124,1
101,6
Węgiel kamienny
212,7
120,2
81,4
64,4
54,7
Węgiel brunatny
138,3
82,9
70,9
59,7
46,9
Paliwa ciekłe
120,4
164,1
131,5
102,0
86,4
Gaz ziemny
139,6
196,7
196,9
147,6
117,1
Energia jądrowa
197,1
237,8
245,4
213,7
185,2
Energia odnawialna
70,5
97,2
132,9
151,5
169,6
Razem
878
899
859
739
660
Źródło: EU-25 Energy and Transport Outlook to 2030
Rosja jest i będzie źródłem gazu dla Unii Europejskie. Dążenie do bezpieczeństwa dostaw
jest przyczyną dążenia Wspólnoty do porozumienia z Norwegią, która mogła by być ważnym
dostawcą gazu do części Europy Środkowo – wschodniej oraz Afryką Północną dla południo-
wej części Europy. Również bardzo ważne jest utrzymanie dostępu do algierskiego gazu ziem-
nego, dzięki czemu Unia Europejska może zachować w minimalnym stopniu niezależność do-
staw. Patrząc w przyszłość istotną kwestią będzie wyczerpywanie się zasobów gazu krajów
członkowskich. Dlatego bardzo ważne jest porozumienie z Rosją, gdyż kraj ten będzie zarów-
no eksporterem gazu do Unii, ale również krajem tranzytowym gazu importowanego z Azji
Centralnej, jak również prawdopodobnie z Azerbejdżanu (Zielona księga).
122
424012364.002.png
Krakowska Konferencja Młodych Uczonych 2007
Rosnące inwestycje w sektorze energetycznym świadczą o wzrastającym znaczeniu gazu
ziemnego. Nie tylko kraje Unii Europejskiej ale i inne kraje świata są w trakcie bądź posiadają
plany inwestycyjne związane z budową gazociągów i instalacji do skraplania gazu, co ułatwia
jego transport. A co za tym idzie rośnie jego zastosowanie. Jest to między innymi rezultatem
poszukiwań alternatywnych rozwiązań dla paliw kopalnych, których użycie wiąże się z dużą
emisją szkodliwych substancji zanieczyszczających środowisko. Liczne badania, w których po-
równano ropę naftową, węgiel kamienny, energię atomową i gaz ziemny pokazały iż ten ostat-
ni jest najbezpieczniejszym i najmniej uciążliwym dla środowiska źródłem energii. Również
takie aspekty jak: wydobywanie, magazynowanie oraz transport, które odbywają się w warun-
kach bardziej przyjaznych dla środowiska, przemawiają za jego powszechnym stosowaniem.
Ze względu na swoją czystość, komfort użytkowania jak i uniwersalność, gaz ziemny jest wy-
korzystywany jako paliwo nie tylko przez gospodarstwa domowe ale i przez zakłady przemy-
słowe na małą i dużą skalę.
Dążenie do udoskonalania obecnych procesów technologicznych oraz poszukiwanie no-
wych przyniosły coraz to nowsze zastosowanie tego paliwa zarówno w rolnictwie, handlu,
usługach jak i gałęziach przemysłu, a to ze względu na brak konieczności magazynowania
u odbiorcy, braku odpadów czy emisji dwutlenku siarki, pyłów i węglowodorów aromatycz-
nych wynikających ze spalania tego paliwa.
Ze względu na swoje liczne walory gaz ziemny znajduje szerokie zastosowanie w sektorze
spożywczym między innymi w takich urządzeniach jak: kuchnie do gotowania, smażenia i pie-
czenia, wędzarnie i grille. Innymi przemysłami stosującymi ten nośnik energii są: hutnictwo
szkła, metali nieżelaznych, żelaza i stali, szczególnie ogrzewnictwo pieców technologicznych
czy suszarń od których to zależy jakość czy barwa produktu. Również przemysł chemiczny
znalazł zastosowanie dla tego paliwa między innymi do produkcji wodoru, amoniaku, klejów
i nawozów sztucznych.
Jednak wciąż na skalę globalną gospodarstwa domowe są głównymi konsumentami tego
paliwa. Główne zastosowanie znajduje w kuchenkach służących do przygotowywania posił-
ków i do ogrzewania pomieszczeń mieszkalnych.
Również coraz większym zainteresowaniem zaczyna się cieszyć gaz ziemny jako paliwo do
napędu pojazdów samochodowych w transporcie.
Opinie wielu fachowców są zgodne, stwierdzają w nich iż gaz ziemny jest najbezpieczniej-
szym i najbardziej ekologicznym spośród pierwotnych nośników energii dostępnych na rynku.
Dlatego też troska o środowisko powinna skłaniać wszystkich do szerokiego stosowania tego
paliwa.
4. Wnioski
Zastosowanie gazu ziemnego w stosunku do innych paliw kopalnych jest bardzo korzystne
ze względu na takie walory jak: brak emisji szkodliwych pyłów, metali i węglowodorów
aromatycznych podczas spalania, minimalny współczynnik emisji, CO 2 i SO 2 oraz brak od-
padów z procesów spalania paliwa. A wiec jego użytkowanie niemal nie ma wpływu na
obecne problemy środowiskowe związane z rosnącą ilością gazów cieplarnianych w atmo-
sferze, kwaśnymi deszczami i dziurą ozonową.
Gaz ziemny jako czyste paliwo jest jednym z najlepszych w energetyce, przemyśle i gospo-
darce komunalnej.
123
Zgłoś jeśli naruszono regulamin