Temat: Metody badań pedagogicznych
1. Pojęcia i istota metod badań w pedagogice
1.1. Monografia pedagogiczna
1.2. Eksperyment pedagogiczny
1.3. Metoda indywidualnych przypadków
1.4. Sondaż diagnostyczny
Odn. 1. Pojecie i istota metod badań w pedagogice
Założenie robocze:
Metoda badawcza:
… jest pojęciem gatunkowym podporządkowanym terminowi: metoda jakiegokolwiek postępowania zmierzającego do osiągnięcia w danych warunkach założonego celu.
… jest to sposób nadający się do wielokrotnego stosowania, ilekroć w określonych warunkach ma być zrealizowany cel danego rodzaju.
… ma umożliwić rzetelne poznanie badanej rzeczywistości
… ma doprowadzić badacza do sformułowania uzasadnionych twierdzeń
Warunki poprawnej metody badawczej
Poprawna metoda badawcza powinna spełniać następujące warunki:
· być adekwatna do problemu i aktualnego etapu procesu badań
· optymalizować proces badawczy w kierunku jego skrócenia i uproszczenia
· wskazywać zasadniczy tok działalności badawczej zmierzającej do realizacji postawionych celów badań
· określać terytorialne, czasowe i materialne ramy badań
· ułatwiać uzyskiwanie materiału badawczego w postaci nadającej się do opracowania i formułowania wniosków badawczych
· być odtwarzalna
· być jasna, zrozumiała i poznawalna
Resimé
Definicja metody badań
Metoda badań
to sposób podejścia oraz całokształt operacji
powtarzających się, które prowadzą do zdobycia
odpowiednich informacji o badanej rzeczywistości,
pozwalających rozwiązać określony
problem lub problemy
A.Kamiński
… metoda badań to zespół teoretycznie uzasadnionych zabiegów koncepcyjnych i instrumentalnych obejmujących najogólniej całość postępowania badacza prowadząca do rozwiązania określonego problemu naukowego.
to zespół teoretycznie uzasadnionych zabiegów
koncepcyjnych i instrumentalnych obejmujący
najogólniej całość naszego postępowania zmierzającego do rozwiązania określonego problemu naukowego,
traktowany jako powtarzalny sposób
rozwiązywania tegoż problemu
METODY BADAWCZE
Metody gromadzenia Metody analizy Metody sprawdzania
wiadomości zebranego i uszczegółowienia
materiału danych
oparte na oparte na oparte na porównanie uogólnienie
materiale przekazie obserwa-
drukowa- słownym cji i psy-
nym i socjome- chometrii eksperyment weryfikacja
tryczne
analiza literatury analiza materiałów archiwalnych analiza dokumentów
Odn. 1.1. Monografia pedagogiczna
O tym czy dany sposób postępowania badawczego możemy uznać za metodę monograficzną decydują dwa czynniki:
PRZEDMIOT BADAŃ SPOSÓB BADANIA
przykłady:
Wniosek:
cechą badań monograficznych w sensie formalnym jest
ich ścisła lokalizacja instytucjonalna
Wykorzystanie monografii w badaniach pedagogicznych:
· … do gruntownego rozpoznania określonej placówki wychowawczej (oświatowej)
· … do opisu struktury placówki
CEL
· Opracowanie działań optymalizacyjnych
· Opracowanie prognoz rozwojowych
zmierzających do podniesienia efektywności działania danej placówki
MONOGRAFIA PEDAGOGICZNA jest metodą badań, której przedmiotem są instytucje wychowawcze w rozumieniu placówek, a także człowiek z nimi związany lub instytucjonalne formy działalności wychowawczej, prowadzącą do gruntownego rozpoznania struktury instytucji, zasad i efektywności działań wychowawczych oraz opracowania koncepcji ulepszeń i prognoz rozwojowych.
TECHNIKI WYKORZYSTYWANE W MONOGRAFII PEDAGOGICZNEJ
·
Odn. 1.2. Eksperyment pedagogiczny
EKSPERYMENT PEDAGOGICZNY
… jest metodą naukowego badania określonego wycinka rzeczywistości (wychowawczej, pedagogicznej), polegającą na wywołaniu lub tylko zmienianiu przebiegu procesów przez wprowadzenie do nich jakiegoś nowego czynnika i obserwowaniu zmian powstałych pod jego wpływem [ W. Zaczyński].
Eksperyment pedagogiczny
… jest metodą badania zjawisk, wywołanych specjalnie przez osobę badającą w kontrolowanych przez nią warunkach, celem ich poznania [ M. Łobocki].
Cechy eksperymentu
- manipulowanie zmiennymi niezależnymi – głównymi,
- kontrolowanie zmiennych niezależnych ubocznych,
- obserwowanie zmian zmiennych zależnych towarzyszących manipulacjom
zmiennymi niezależnymi ( J.Brzeziński).
Cel eksperymentu
Jest wykrycie związków i zależności przyczynowo-skutkowych między
zmienną niezależną a elementami badanego układu
Rezultat eksperymentu
Zmiany zachodzący w danym zjawisku
Eksperyment jako metoda badań naukowych, to powtarzalne postępowanie badawcze, w trakcie którego badacz określa jakie skutki w badanym układzie wywołuje wprowadzona przezeń planowa zmiana pewnych czynników, przy zachowaniu bez zmian czynników pozostałych.
Eksperyment jako metoda badań naukowych, to powtarzalne postępowanie badawcze, w którym badacz ustala zależności między zmienną niezależną i zmienną zależną, opierając się na stwierdzonych zmianach, jakie zaszły w badanym układzie po wprowadzeniu zmiennej niezależnej w kontrolowanych warunkach
Aby określone badanie zasługiwało na miano eksperymentu muszą w nim występować następujące elementy: hipoteza, weryfikacja, pomiar
PLANY EKSPERYMENTALNE (podstawowe)
...
pedagogika.koszalin