10 h.Temat 3. Metody badan pedagogicznych(1).doc

(113 KB) Pobierz
Temat: Metody badań pedagogicznych

Temat: Metody badań pedagogicznych

1.    Pojęcia i istota metod badań w pedagogice

1.1.        Monografia pedagogiczna

1.2.        Eksperyment pedagogiczny

1.3.        Metoda indywidualnych przypadków

1.4.        Sondaż diagnostyczny

 

Odn. 1. Pojecie i istota metod badań w pedagogice

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Założenie robocze:

Metoda badawcza:

… jest pojęciem gatunkowym podporządkowanym terminowi: metoda jakiegokolwiek postępowania zmierzającego do osiągnięcia w danych warunkach założonego celu.

 

… jest to sposób nadający się do wielokrotnego stosowania, ilekroć w określonych warunkach ma być zrealizowany cel danego rodzaju.

 

… ma umożliwić rzetelne poznanie badanej rzeczywistości

… ma doprowadzić badacza do sformułowania uzasadnionych twierdzeń

 

 

Warunki poprawnej metody badawczej

Poprawna metoda badawcza powinna spełniać następujące warunki:

·         być adekwatna do problemu i aktualnego etapu procesu badań

·         optymalizować proces badawczy w kierunku jego skrócenia i uproszczenia

·         wskazywać zasadniczy tok działalności badawczej zmierzającej do realizacji postawionych celów badań

·         określać terytorialne, czasowe i materialne ramy badań

·         ułatwiać uzyskiwanie materiału badawczego w postaci nadającej się do opracowania i formułowania wniosków badawczych

·         być odtwarzalna

·         być jasna, zrozumiała i poznawalna

 

Resimé

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Definicja metody badań

 

Metoda badań

to sposób podejścia oraz całokształt operacji

powtarzających się, które prowadzą do zdobycia

odpowiednich informacji o badanej rzeczywistości,

pozwalających rozwiązać określony

problem lub problemy

 

A.Kamiński

 

… metoda badań to zespół teoretycznie uzasadnionych zabiegów koncepcyjnych i instrumentalnych obejmujących najogólniej całość postępowania badacza prowadząca do rozwiązania określonego problemu naukowego.

 

 

Metoda badań

to zespół teoretycznie uzasadnionych zabiegów

koncepcyjnych i instrumentalnych obejmujący

najogólniej całość naszego postępowania zmierzającego do rozwiązania określonego problemu naukowego,

traktowany jako powtarzalny sposób

rozwiązywania tegoż problemu

 









                                      METODY  BADAWCZE









                   Metody gromadzenia           Metody analizy           Metody sprawdzania

                        wiadomości                         zebranego                  i uszczegółowienia

                                                                        materiału                            danych

























oparte na    oparte na     oparte na    porównanie    uogólnienie  

materiale    przekazie      obserwa-





drukowa-    słownym       cji i psy-                                           

nym             i socjome-     chometrii                                         eksperyment       weryfikacja

                      tryczne







 







analiza literatury               analiza materiałów archiwalnych         analiza dokumentów

 

 

Ogólny podział metod badawczych

 

 

Odn. 1.1. Monografia pedagogiczna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

O tym czy dany sposób postępowania badawczego możemy uznać za metodę monograficzną decydują dwa czynniki:

 







PRZEDMIOT BADAŃ                                               SPOSÓB BADANIA

 

 

 

 

 

 

 

 

przykłady:

 

 

 

 

 

 

 

Wniosek:

cechą badań monograficznych w sensie formalnym jest

ich ścisła lokalizacja instytucjonalna

 

Wykorzystanie monografii w badaniach pedagogicznych:

·         … do gruntownego rozpoznania określonej placówki wychowawczej (oświatowej)

·         … do opisu struktury placówki

 

CEL



·         Opracowanie działań optymalizacyjnych

·         Opracowanie prognoz rozwojowych

 

 

 

zmierzających do podniesienia efektywności działania danej placówki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MONOGRAFIA PEDAGOGICZNA jest metodą badań, której przedmiotem są instytucje wychowawcze w rozumieniu placówek, a także człowiek z nimi związany lub instytucjonalne formy działalności wychowawczej, prowadzącą do gruntownego rozpoznania struktury instytucji, zasad i efektywności działań wychowawczych oraz opracowania koncepcji ulepszeń i prognoz rozwojowych.

 

TECHNIKI WYKORZYSTYWANE W MONOGRAFII PEDAGOGICZNEJ

 

·          

·          

·          

·          

 

 

Odn. 1.2. Eksperyment pedagogiczny

 

 

 

 

 

 

 

 

EKSPERYMENT PEDAGOGICZNY

 

jest metodą naukowego badania określonego wycinka rzeczywistości (wychowawczej, pedagogicznej), polegającą na wywołaniu lub tylko zmienianiu przebiegu procesów przez wprowadzenie do nich jakiegoś nowego czynnika i obserwowaniu zmian powstałych pod jego wpływem [ W. Zaczyński].

 

Eksperyment pedagogiczny

 

… jest metodą badania zjawisk, wywołanych specjalnie przez osobę badającą w kontrolowanych przez nią warunkach, celem ich poznania [ M. Łobocki].

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cechy eksperymentu

- manipulowanie zmiennymi niezależnymi – głównymi,

- kontrolowanie zmiennych niezależnych ubocznych,

- obserwowanie zmian zmiennych zależnych towarzyszących manipulacjom

   zmiennymi niezależnymi ( J.Brzeziński).

 



Cel eksperymentu

 

Jest wykrycie związków i zależności przyczynowo-skutkowych między

zmienną niezależną a elementami badanego układu

 



Rezultat eksperymentu

 

Zmiany zachodzący w danym zjawisku

 

Resimé

 

      Eksperyment jako metoda badań naukowych, to powtarzalne postępowanie badawcze, w trakcie którego badacz określa jakie skutki w badanym układzie wywołuje wprowadzona przezeń planowa zmiana pewnych czynników, przy zachowaniu bez zmian czynników pozostałych.

 

      Eksperyment jako metoda badań naukowych, to powtarzalne postępowanie badawcze, w którym badacz ustala zależności między zmienną niezależną i zmienną zależną, opierając się na stwierdzonych zmianach, jakie zaszły w badanym układzie po wprowadzeniu zmiennej niezależnej w kontrolowanych warunkach

 

     Aby określone badanie zasługiwało na miano eksperymentu muszą w nim występować następujące elementy: hipoteza, weryfikacja, pomiar

 

 

PLANY EKSPERYMENTALNE (podstawowe)

 

·          

·          

·          

·          

·          

·          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin