EMILIA_DOLATA_PSYCHOLOGIA.doc

(123 KB) Pobierz

ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ 

I.                     ZACHOWANIA ANTYSPOŁECZNE

1.        Agresja jako instynkt (Freud, Lorenz)

- agresja jest instynktem, a ludzie posiadają wrodzoną potrzebę zachowywania się w sposób agresywny.

·          Teoria Freuda:

- dwa podstawowe popędy człowieka – Eros i Thanatos są w ciągłym konflikcie, co prowadzi do nagromadzenia energii dla której akty agresji  są „zaworem bezpieczeństwa”,

- agresja nie musi być więc destruktywna, a dla jednostki uwalniającej się od energii – jest czymś konstruktywnym,

- to tzw. teoria hydrauliczna.

·          Teoria Lorenza:

- może mieć postać agresji wewnątrzgatunkowej i międzygatunkowej,

- celem agresji wewnątrzgatunkowej jest utrzymanie przedstawicieli tego samego gatunku z dala od siebie, tak, aby każdy miał terytorium i zasady niezbędne do przetrwania, ponadto agresja ta umożliwia przedłużenie gatunku dzięki umożliwieniu doboru płciowego osobników najsilniejszych.

 

2.        Procesy stanowiące podstawę społecznego uczenia się agresji:

-  agresja jest zachowaniem wyuczonym, istotne są tu dwa procesy: naśladowanie i wzmacnianie.

 

3.        Hipoteza frustracji – agresji:

- Dollard, Doob, Miller, Mowrer (1999) – hipoteza frustracji – agresji.

·          Frustracja zawsze prowadzi do agresji,

·          Agresja zawsze wypływa z frustracji

Badania Barkera (zabawki za siatką); badania Bussa z wykorzystaniem tzw. maszyny agresji – elektrowstrząsy zmienne, wpływające na związek agresja – frustracja:

- przeszkoda na drodze do celu pojawia się niespodziewanie i jest nieuzasadniona,

- przeszkoda pojawia się w momencie, gdy rozwiązanie jest już bliskie.

 

4.        Efekt broni:

·          Berkowitz przeformował hipotezę frustracji – agresji twierdząc, że warunkiem wstępnym wystąpienia agresji są dwa czynniki :

- gotowość do działania agresywnego, zazwyczaj spowodowana frustracją,

- bodźce zewnętrzne wyzwalające wyrażanie agresji,

- takim zewnętrznym czynnikiem „sugerującym zastosowanie agresji jest … broni”

 

5.        Koncepcja transferu pobudzenia emocjonalnego:

- Zillman nawiązuje do dwuczynnikowej teorii emocji Schachtera twierdzi, że pobudzenie i czynniki poznawcze współuczestniczą w kształtowaniu agresji,

- pobudzenie może być uzewnętrznione w formie agresji natychmiast po zdarzeniu, ale nie jest to zawsze możliwe,

- utrzymujące się w takiej sytuacji pobudzenie może zostać przeniesione (transferowane) na inną sytuację – nawet niepowiązaną i odległą w czasie.

 

6.        Deindywiduacja i jej skutki:

- deindywiduacja  to brak odrębności i indywidualności,

- w początkowym wariancie teoria ta głosiła, że w wielkiem tłumie człowiek jest bezimienny i anonimowy, stąd jego odpowiedzialność osobista ulega dyfuzji; rozproszeniu ulega obawa przed karą i poczucie winy; zasada ta dotyczy też dzieci (Diener halloween; maski, grupa, brak imienia- większa skłonność do zachowań antyspołecznych).

 

7.        Typ środowiska rodzinnego i rówieśniczego jako potencjalne źródło agresji:

- potwierdzeniem zależności agresji do cech osobowości jest stałość zachowań agresywnych obserwowana w toku rozwoju osobniczego – np. Olwens stwierdził korelację 0,79 pomiędzy miarami agresji uzyskanymi w różnych procesach rozwojowych,

- uzależnienie agresji od osobowości nie musi oznaczać jej wrodzonego charakteru, bardziej znaczące środowisko rodzinne i rówieśnicze,

- chłód emocjonalny,

- odrzucenie,

- modelowanie, powtarzanie i wzmacnianie agresywnych zachowań,

- niekonsekwentne karanie,

- zgoda na wyrażanie przez dziecko wrogich impulsów,

- silne związki z rówieśnikami, których zachowanie odbiega od przyjętych norm,

- ciągłość kumulatywna, osoba agresywna wybiera środowiska podtrzymujące jej dyspozycję.

 

8.        Warunki skutecznego karania:

·          Warunki społecznej kary (Bower i Hilgard):

- odpowiednia i następująca jak najszybciej po akcie agresji,

- dotkliwa i bardzo odstraszająca,

- prawdopodobna tzn. prawie zawsze stosowana.

 

9.        Katharsis:

- skutkiem każdego aktu agresji jest katharsis, które zmniejsza skłonność do popełniania wszystkich innych aktów agresji (Dollard),

- agresja powinna zostać skandalizowana w społecznie akceptowalna działania poprzez sublimację lub przemieszczanie.

 

10.     Trening atrybucji jako sposób ograniczania zachowań antyspołecznych:

- tworzenie środowisk pozbawionych agresji,

- przeciwdziałanie deindywidacji.

 

II.                   ZACHOWANIA PROSPOŁECZNE.

1.        Koncepcja altruizmu odwzajemnionego i krewniaczego:

·          Koncepcja altruizmu odwzajemnionego (Trivers):

- czyn, który wydaje się altruistyczny, może w rzeczywistości przynieść korzyść pomagającemu

- jeśli przedstawiciel jakiegoś gatunku pomoże przedstawicielowi innego, to ten drugi będzie w przyszłości skłonny odwzajemnić się za przysługę

- w ten sposób dwie jednostki odnoszą korzyść

- u podłoża altruizmu leży chęć zwiększenia szans przetrwania.

·          Altruizm krewniaczy, czyli dostosowanie łączne (Wilson - socjobiolog)

- dobór naturalny daje się lepiej wytłumaczyć nie w kategoriach przetrwania pojedynczego osobnika, lecz genotypu

- każda jednostka jest motywowana nie tylko pragnieniem przeżycia przez okres wystarczająco długi, by przekazać swe wyposażenie genetyczne, ale także zwiększenia szans reprodukcji osób z nią spokrewnionych, czyli będących nosicielami wspólnych genów.

 

2.        Społeczne uczenie się zachowań prospołecznych:

- zachowania prospołeczne są wyuczone, tak samo jak każde inne zachowania,

- można to osiągnąć na trzy sposoby:

·          Rodzice i inne osoby chwalą zachowania prospołeczne,

·          Rodzice stanowią przykład, sami zachowują się prospołecznie,

·          Dzieci obserwują inne osoby – modele roli – zachowujące się prospołecznie.

- tym, co podnosi prawdopodobieństwo powtórzenia zachowania prospołecznego jest rodzaj nagrody,

- bardziej skuteczne są pochwały adresowane do cechy – jesteś pomocny, niż ogólne – bardzo dobrze (żetony, zabawki, dzielenie się z ubogimi),

- naśladowanie modeli zachowania jest też skuteczne wśród dorosłych ( Bryan, Test – zepsute koło, pomoc/brak reakcja – 50 %),

- raz wyuczone zachowanie altruistyczne w jednej sytuacji będzie się powtarzało,

- nie istnieje jednak zasada, że zachowanie altruistyczne wyuczone w jednej sytuacji wystąpi też i innej sytuacji ,

- czego nauczymy się obserwując zachowania prospołeczne: zdolności rozpoznawania, zaspokajania potrzeb innych, rozumienia norm istniejących w danej społeczności. Oznacza to, że tym co determinuje altruizm nie jest tylko obserwacja i naśladowanie innych, ale też zdolność przyjęcia punktów widzenia tych, na których się wzorujemy.

- gotowość do pomagania innym ma postać odwróconego U,

- rośnie wraz z wiekiem – dzięki rozwojowi empatii, a potem spada – w związku z lękiem przed krytyką innych.

 

3.        Norma wzajemności i odpowiedzialności społecznej jako podstawa zachowań prospołecznych.

·          Norma wzajemności społecznej:

- czujemy się moralnie zobowiązani do udzielania pomocy tym, którzy kiedyś nam pomogli (Gouldner),

- nie chodzi tu jedynie o wzajemności wobec przyjaciół, ale też wobec innych, w tym nieznajomych, których może nigdy nie spotkamy,

- zinternalizowana forma wzajemności sprawia, że wszystkie przysługi oddane innym zostaną odwzajemnione przez kogoś innego i w ten sposób wszyscy będą sobie pomagać,

- ALE – nie wszyscy odwzajemniają pomoc, gdyż być może nie zinternalizowali normy lub ze względu na atrybucję egocentryczną oceniają wkład innych we współpracę jako mniejszy: ponadto odwzajemniać można nie tylko zachowania prospołeczne, ale i antyspołeczne.

·          Norma odpowiedzialności społecznej:

- zgodnie z tą uniwersalną normą pomagamy osobom potrzebującym naszej pomocy, ponieważ są one od nas zależne,

- dlaczego jednak niektórzy ludzie nie pomagają?:

v       Nie wszyscy poznali tę normę,

v       Oprócz tej normy w danej sytuacji zachowanie kierowane jest też innymi, w tym sprzecznymi z nią, np. pilnuj swego nosa,

v       Norma jest zbyt ogólna i nie zawsze wiadomo w konkretnej sytuacji jak ją zastosować.

 

4.        Teoria aktywizacji norm Schwartza:

- spostrzeganie potrzeby udzielenia pomocy i odpowiedzialność osobista.

 

5.        Empatia jako podstawa egoistycznych i altruistycznych motywów pomagania:

- empatia to pośrednie doświadczenie emocji przeżywanych przez innych,

- w sytuacji krytycznej mogą pojawić się egoistyczne motywy zachowania:

·          Jeżeli pomożemy to unikniemy negatywnej oceny innych obserwatorów lub negatywnej samooceny – tzw. kara zależna od empatii,

·          Jeśli pomożemy to możemy zyskać pochwały, czy nagrody od innych ludzi – tzw. nagroda zależna od empatii,

·          Jeśli unikniemy tej sytuacji, opuszczając ją możemy zmniejszyć własne, emocjonalne pobudzenie, ale udzielając pomocy także możemy zmniejszyć pobudzenie -  tzw. redukcja pobudzenia negatywnego.

 

6.        Model ulgi, empatii – altruizmu, empatycznej radości.

·          Model ulgi (Cialdini):

- pomagamy innym nie z troski o ich dobro, ale aby poczuć się lepiej i zredukować swój negatywny nastrój,

- ludzie pomagają tylko po to, by poprawić swoje samopoczucie,

- osoba obserwuje sytuację krytyczną,

- czy zostały wzbudzone negatywne emocje (nie – udzielenie pomocy mało prawdopodobne),

- czy można zmniejszyć negatywne uczucia udzielając pomocy (nie – udzielenie pomocy mało prawdopodobne),

- czy udzielenie pomocy usunie negatywne emocje (nie – udzielenie pomocy mało prawdopodobne),

- udzielenie pomocy jest prawdopodobne.

 

·          Model empatii – altruizmu (Coke, Batson):

- pomagamy innym nie z powodów egoistycznych, ale czysto altruistycznych tzn. z troski o osobę będącą w potrzebie,

- doświadczenie empatycznego współczucia motywuje nas do zredukowania cierpienia Osoby będącej w potrzebie,

- osoba obserwuje sytuację krytyczną,

- czy zostaje wzbudzona empatia wobec ofiary

TAK – udzielenie pomocy jest prawdopodobne – pomożemy nawet, gdy nie mamy w tym żadnego interesu,

NIE – udzielenie pomocy jest mało prawdopodobne – ale możemy pomóc, jeśli mamy w tym interes.

 

7.        Charakterystyka „dawcy” i „biorcy” pomocy.

·          Dawca pomocy:

- poszukiwania koncentrują się na problemie istnienia „osobowości altruistycznej”,

- wykazano, że osoby są bardziej skłonne pomagać:

- wyższe, więcej ważą,

- przygotowanie merytoryczne do pomagania,

- wierzą w sprawiedliwy świat,

- mają silnie wewnętrznie umiejscowione poczucie kontroli,

- mają wyższe poczucie sprawiedliwości społecznej,

- przejawiają zdolność do empatii,

- są nastawione mniej egoistycznie,

- bardziej cenią wartości moralne,

- czują się osobiście odpowiedzialne,

- przejawiają pozytywny nastrój,

- przejawiają negatywny nastrój.

 

8.        Efekt obojętnego przechodnia:

-wraz ze wzrostem ilości  świadków zdarzenia maleje liczba chętnych udzielających pomocy i wydłuża się czas podjęcia potencjalnego działania,

- lęk przed ekspozycją społęczną – to efekt hamujący – gdy uważamy, że brakuje nam kompetencji nie robimy nic, gdy inni są bierni,

- rozproszenie odpowiedzialności,

- zbiorowa wiedza – obserwujemy co robią inni, zwłaszcza, gdy nie jesteśmy w stanie sami zinterpretować sytuacji jako krytycznej.

 

III.                 SPOSTRZEGANIE SIEBIE

1.        Efekt odniesienia

- to lepsze zapamiętywanie informacji odnoszących się do ja. Im bardziej rozbudowana wiedza, tym więcej skojarzeń tworzy się przy jej przetwarzaniu, co ułatwia przypominanie.

 

2.        Przetwarzanie informacji przez osoby z wytworzonym w danej dziedzinie autoschematem:

- częściej oceniają informacje z uwagi na ich istotność  w danej dziedzinie,

- łatwiej przetwarzają informacje o sobie w tej dziedzinie,

- łatwiej zapamiętują informacje o sobie w tej dziedzinie,

- częściej dokonują przewidywań zachowań w tej dziedzinie,

- przejawiają większy opór wobec informacji niezgodnych z posiadanymi w tej dziedzine.

 

3.        Ja realne, idealne, powinnościowe; skutki rozbieżności między różnymi postaciami ja

·          Ja realne – jaki jestem,

·          Ja idealne – jaki chcę być – aspiracje, pragnienia, oczekiwania (sprawnościowe),

·          Ja powinnościowe -  jaki moim zdaniem być powinienem – przekonania o obowiązkach, obligacjach.

Skutki rozbieżności pomiędzy różnymi postaciami ja:

- ja realne – ja idealne – apatie, rozczarowanie, smutek,

- ja realne – ja powinnościowe – poczucie winy, wstydu, strach, niepokój.

 

4.        Treści Ja w kulturze indywidualistycznej i kolektywistycznej.

·          Kultura indywidualistyczna:

- akcent na jednostkę i wartości jej służące,

- niezależność,

- cechy indywidualne – treść myślenia o sobie,

- asymetria w ocenie różnic od innych,

- dążenie do utrzymania i podwyższania własnej wartości.

ü       SKRZYPIĄCE KOŁO ZOSTAJE NASMAROWANE.

 

·          Kultura kolektywistyczna:

- akcent na harmonie społeczną i wartości grupowe,

- przynależność i współzależność,

- cechy społeczne – główna treść myślenia i sobie,

- asymetria w ocenie podobieństwa, różnic od innych

ü       WYSTAJĄCY GWÓŹDŹ ZOSTAJE WBITY.

 

5.        Motywy związane z ja:

·          Autowaloryzacja – ja pozytywne,

·          Autoweryfikacja – ja wewnętrznie zgodne,

·          Samopoznanie – ja zawierające prawdę,

·          Samo naprawa – ja faktycznie dobre.

 

6.        Efekt lepszy niż przeciętny – autowaloryzacja:

- efekt przeceniania siebie: większy, gdy dotyczy cech pozytywnych, moralnych, kontrolowanych,

- gdy porównanie ze wszystkimi, a nie z konkretnymi osobami.

 

7.        Autoweryfikacja:

- dążenie do zgodności pomiędzy już istniejącymi przekonaniami o sobie, a informacjami nowymi,

- poszukiwanie i lepsze zapamiętywanie informacji zgodnych z istniejącymi,

- po odebraniu informacji niezgodnej – uważne przetwarzanie z tendencją do kwestionowania jej diagnostyczności i podważania wiarygodności źródła.

 

8.        ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin