WSTĘP
Jestem nauczycielką kształcenia zintegrowanego w Szkole Podstawowej w Lubojnie. Posiadam również kwalifikacje logopedyczne, które uzyskałam w wyniku ukończenia studiów podyplomowych na Uniwersytecie Śląskim w zakresie logopedii.
Program zajęć logopedycznych przewidziany jest dla dzieci u których występuje opóźnienie rozwoju mowy. W wieku wczesnoszkolnym najczęściej występującymi wadami wymowy są: seplenienie, reranie, nieprawidłowa wymowa głosek - k, g, bezdźwięczność.
Na całokształt rozwoju dziecka i jego powodzenia szkolne w dużej mierze wpływa mowa. Jest ona atutem w nawiązywaniu kontaktów społecznych, daje możliwość precyzji komunikacji, stanowi narzędzie w zdobywaniu informacji, pozwala na wyrażanie własnych uczuć, sądów i upodobań oraz zwiększa poczucie bezpieczeństwa. Zaburzenia i wady wymowy w znacznym stopniu utrudniają osiągnięcie sukcesów w szkole.
Programowy układ tematyki ma charakter otwarty, dobór treści i ich zakres może być modyfikowany pod warunkiem zachowania kolejności postępowania w obrębie każdej głoski, szeregu lub grupy głosek i uwzględnieniu możliwości dziecka. Zajęcia logopedyczne realizowane przeze mnie mają charakter zespołowo-indywidualny.
W części pierwszej zostały omówione ćwiczenia, przyczyniające się w znacznym stopniu do likwidacji zaburzeń wymowy.
Część druga przedstawia plan pracy logopedycznej.
CELE PROGRAMU
1. Likwidacja deficytów zaburzeń mowy.
2. Wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci z zaburzeniami mowy.
3. Usprawnienie narządów mowy.
ZAŁOŻENIA PROGRAMU
METODY PRACY LOGOPEDYCZNEJ
CZĘŚĆ I
CELE:
- pogłębianie oddechu,
- rozruszanie przepony,
- wyrabianie umiejętności pełnego i szybkiego wdechu i wydłużanie fazy wydechowej,
- mówienie na wdechu,
- wdostosowanie długości wydechu do czasu trwania wypowiedzi.
PRZYKŁADY ĆWICZEŃ
- Misie śpią, oddychają nosem (wdech i wydech przez nos).
- Misie budzą się, ziewają ( wdech i wydech przez usta ).
- Misie wdychają powietrze ustami, zamykają usta i mruczą-mmmmmm
mmmmoooo,mmmmmuuuuu w taki sposób, aby a, o, u słychać było wyraźnie, aby dźwięki „brzmiały na ustach”.
Ćwiczenia języka
- raz-czubek języka na górną wargę,
- dwa- czubek języka do lewego kącika ust,
- trzy- czubek języka na dolną wargę,
- cztery-czubek języka do prawego kącika ust.
Ćwiczenia warg
Iwa.4