ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.pdf

(1050 KB) Pobierz
Dz
Dz.U.99.43.430
2010-04-29
zm.
Dz.U.2010.65.407
§ 1
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 2 marca 1999 r.
w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
(Dz. U. z dnia 14 maja 1999 r.)
Na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz.
414, z 1996 r. Nr 100, poz. 465, Nr 106, poz. 496 i Nr 146, poz. 680, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 111,
poz. 726 oraz z 1998 r. Nr 22, poz. 118 i Nr 106, poz. 668) zarządza się, co następuje:
Dział I
PRZEPISY OGÓLNE
§ 1. 1. Rozporządzenie określa warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i
związane z nimi urządzenia budowlane oraz ich usytuowanie.
2. Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać autostrady płatne i drogowe obiekty inżynierskie
oraz ich usytuowanie, określają przepisy odrębne.
3. Warunki techniczne, o których mowa w ust. 1, przy zachowaniu przepisów Prawa budowlanego,
przepisów o drogach publicznych oraz przepisów odrębnych, a także ustaleń Polskich Norm zapewniają w
szczególności:
1) spełnienie wymagań podstawowych dotyczących:
a) bezpieczeństwa użytkowania,
b) nośności i stateczności konstrukcji,
c) bezpieczeństwa z uwagi na możliwość wystąpienia pożaru lub innego miejscowego zagrożenia,
d) ochrony środowiska ze szczególnym uwzględnieniem ochrony przed nadmiernym hałasem,
wibracjami, zanieczyszczeniami powietrza, wody i gleb,
2) odpowiednie warunki użytkowe zgodne z przeznaczeniem drogi publicznej,
3) niezbędne warunki do korzystania z drogi publicznej przez osoby niepełnosprawne, w szczególności
poruszające się na wózkach inwalidzkich.
§ 2. Przepisy rozporządzenia stosuje się przy projektowaniu, wykonywaniu dróg publicznych i
związanych z nimi urządzeń budowlanych, a także ich odbudowie, rozbudowie, przebudowie oraz przy
remontach objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę.
§ 3. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) drodze - rozumie się przez to drogę publiczną,
2) terenie zabudowy - rozumie się przez to teren leżący w otoczeniu drogi, na którym dominują obszary
o miejskich zasadach zagospodarowania, wymagające urządzeń infrastruktury technicznej, lub
obszary przeznaczone pod takie zagospodarowanie w miejscowym planie zagospodarowania
przestrzennego,
3) liniach rozgraniczających drogę - rozumie się przez to granice terenów przeznaczonych na pas
drogowy lub pasy drogowe ustalone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub w
decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, a w wypadku autostrady - w decyzji o
ustaleniu lokalizacji autostrady; w liniach rozgraniczających drogi na terenie zabudowy (ulicy) mogą
znajdować się również urządzenia infrastruktury technicznej nie związane z funkcją komunikacyjną
drogi,
4) klasie drogi - rozumie się przez to przyporządkowanie drodze odpowiednich parametrów
technicznych, wynikających z jej cech funkcjonalnych,
5) prędkości projektowej - rozumie się przez to parametr techniczno-ekonomiczny, któremu są
przyporządkowane graniczne wartości elementów drogi, proporcje między nimi oraz zakres
wyposażenia drogi; prędkość projektowa nie jest związana z prędkością dopuszczalną, o której mowa
w przepisach o ruchu drogowym,
6) prędkości miarodajnej - rozumie się przez to parametr odwzorowujący prędkość samochodów
osobowych w ruchu swobodnym na drodze, służący do ustalania wartości elementów drogi, które ze
względu na bezpieczeństwo ruchu powinny być dostosowane do tej prędkości,
7) pasie awaryjnego postoju, zwanym dalej "pasem awaryjnym" - rozumie się przez to część pobocza
służącą do zatrzymywania się i postoju pojazdów unieruchomionych z przyczyn technicznych,
8) pasie dzielącym:
a) środkowym pasie dzielącym - rozumie się przez to część drogi stanowiącą rozdzielenie jezdni
przeznaczonych dla przeciwnych kierunków ruchu,
b) bocznym pasie dzielącym - rozumie się przez to część drogi stanowiącą rozdzielenie jezdni o
różnych funkcjach,
9) skrzyżowaniu - rozumie się przez to przecięcie lub połączenie dróg na jednym poziomie,
zapewniające pełną lub częściową możliwość wyboru kierunku jazdy,
10) węźle - rozumie się przez to krzyżowanie się lub połączenie dróg na różnych poziomach,
zapewniające pełną lub częściową możliwość wyboru kierunku jazdy,
11) przejeździe drogowym - rozumie się przez to krzyżowanie się dróg na różnych poziomach, nie
umożliwiające wyboru kierunku jazdy,
12) zjeździe - rozumie się przez to część drogi na połączeniu z drogą nie będącą drogą publiczną lub na
połączeniu drogi z dojazdem do nieruchomości przy drodze; zjazd nie jest skrzyżowaniem,
13) wyjeździe z drogi lub wjeździe na drogę - rozumie się przez to część drogi stanowiącą połączenie
jezdni tej drogi z łącznicą na węźle albo z obiektem lub urządzeniem obsługi uczestników ruchu,
14) natężeniu miarodajnym ruchu - rozumie się przez to natężenie ruchu występujące w roku prognozy,
wyrażone liczbą pojazdów na godzinę (P/h),
15) krętości odcinka drogi - rozumie się przez to stosunek sumy bezwzględnych wartości kątów zwrotu
kierunków trasy drogi wyrażonych w stopniach do jego długości wyrażonej w kilometrach.
§ 4. 1. W celu określenia wymagań technicznych i użytkowych wprowadza się następujące klasy
dróg:
1) autostrady, oznaczone dalej symbolem "A",
2) ekspresowe, oznaczone dalej symbolem "S",
3) główne ruchu przyspieszonego, oznaczone dalej symbolem "GP",
4) główne, oznaczone dalej symbolem "G",
5) zbiorcze, oznaczone dalej symbolem "Z",
6) lokalne, oznaczone dalej symbolem "L",
7) dojazdowe, oznaczone dalej symbolem "D".
2. Drogi zaliczone do jednej z kategorii, w rozumieniu przepisów o drogach publicznych, powinny
mieć parametry techniczne i użytkowe odpowiadające następującym klasom dróg:
1) drogi krajowe - klasy A, S, GP i wyjątkowo klasy G,
2) drogi wojewódzkie - klasy G, Z i wyjątkowo klasy GP,
3) drogi powiatowe - klasy G, Z i wyjątkowo klasy L,
4) drogi gminne - klasy L, D i wyjątkowo klasy Z.
Dział II
USYTUOWANIE DROGI
§ 5. Usytuowanie drogi oznacza w niniejszym rozporządzeniu umieszczenie jej elementów w pasie
terenu wyznaczonym liniami rozgraniczającymi w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego
lub w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, w trybie określonym w przepisach o
zagospodarowaniu przestrzennym.
§ 6. Szerokość drogi w liniach rozgraniczających powinna zapewniać możliwość umieszczenia
elementów drogi i urządzeń z nią związanych wynikających z ustalonych docelowych transportowych i
innych funkcji drogi oraz uwarunkowań terenowych.
§ 7. 1. Szerokość ulicy w liniach rozgraniczających, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, nie powinna być
mniejsza niż określona w tabeli:
Najmniejsza szerokość w liniach rozgraniczających ulicy o przekroju
Klasa ulicy
jednojezdniowym (m)
dwujezdniowym (m)
1x2
2x2
2x3
1
2
3
4
S
-
40
50
GP
30
40
50
G
25
35
45
Z
20
30
-
L
12
-
-
D
10
-
-
2. W wyjątkowych wypadkach, uzasadnionych trudnymi warunkami terenowymi lub istniejącym
zagospodarowaniem, dopuszcza się przyjęcie mniejszych szerokości ulic niż podane w ust. 1, jednak pod
warunkiem spełnienia wymagań, o których mowa w § 6. Przyjęcie mniejszej szerokości ulicy w liniach
rozgraniczających wymaga przeprowadzenia analizy obejmującej:
1) wzajemne rozmieszczenie jej elementów oraz urządzeń infrastruktury technicznej, w
charakterystycznych przekrojach poprzecznych,
2) sposób etapowego i docelowego odwodnienia,
3) sposób wysokościowego rozwiązania ulicy,
4) wpływ istniejącego wartościowego zadrzewienia,
5) podstawowe uwarunkowania hydrogeologiczne i geotechniczne, a w szczególności występowanie
gruntów o małej nośności oraz terenów zalewowych,
6) podstawowe uwarunkowania ochrony środowiska, a w szczególności sposoby ochrony przed
nadmiernym hałasem, wibracjami i zanieczyszczeniami powietrza.
3. Szerokość ulicy, określona w ust. 1, powinna być odpowiednio zwiększona, jeżeli przewiduje się
umieszczenie w tej ulicy większej liczby pasów ruchu, torowiska tramwajowego, ścieżek rowerowych,
pasów lub zatok postojowych, pasów zieleni wysokiej lub urządzeń odwodnienia powierzchniowego.
4. Rozmiary terenu potrzebnego na węzeł, skrzyżowanie ulicy klasy Z lub ulic wyższych klas z ulicą
klasy Z, G lub GP oraz na plac i parking powinny być określone indywidualnie. Na skrzyżowaniu ulicy
klasy L lub D z ulicą klasy L lub D, a także na skrzyżowaniu ulicy klasy Z z ulicą klasy L lub D powinny być
stosowane narożne ścięcia linii rozgraniczających nie mniejsze niż 5 m x 5 m.
§ 8. 1. Szerokość drogi w liniach rozgraniczających poza terenem zabudowy i nie przeznaczonym
pod zabudowę nie powinna być mniejsza niż określona w tabeli:
Najmniejsza szerokość w liniach rozgraniczających drogi o przekroju
Klasa drogi
jednojezdniowym (m)
dwujezdniowym (m)
1x2
2x2
2x3
1
2
3
4
A
-
60
70
447730618.004.png 447730618.005.png 447730618.006.png 447730618.007.png 447730618.001.png
S
30
40
50
GP
25
35
45
G
25
35
-
Z
20
30
-
L
15
-
-
D
15
-
-
2. Szerokości dróg, o których mowa w ust. 1, obejmują: jezdnie, pobocza, skarpy o wysokości 0,75
m, rowy drogowe oraz pasy terenu za rowami, zgodnie z przepisami o drogach publicznych.
3. Szerokość drogi w liniach rozgraniczających powinna być zwiększona, jeżeli zawiera ona elementy
lub urządzenia inne niż wymienione w ust. 2.
4. Rozmiary terenu potrzebnego na węzeł, skrzyżowanie drogi klasy Z poza terenem zabudowy lub
dróg wyższych klas z drogą klasy Z, G, GP lub S oraz na plac i parking powinny być określone
indywidualnie. Na skrzyżowaniu drogi klasy Z z drogą klasy L lub D powinny być stosowane narożne
ścięcia linii rozgraniczających nie mniejsze niż 10 m x 10 m, a przy istniejącej zabudowie dopuszcza się
nie mniejsze niż 5 m x 5 m, zaś na skrzyżowaniu drogi klasy L lub D z drogą klasy L lub D powinny być
stosowane narożne ścięcia nie mniejsze niż 5 m x 5 m.
§ 9. 1. W celu zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego określa się
następujące warunki połączeń dróg, dopuszczalne odstępy między węzłami lub skrzyżowaniami oraz
warunki stosowania zjazdów, przy czym przez odstęp między węzłami lub skrzyżowaniami rozumie się
odległość między punktami przecięć osi dróg na sąsiednich węzłach lub skrzyżowaniach:
1) droga klasy A powinna mieć powiązania z drogami klasy G i drogami wyższych klas, odstępy między
węzłami nie powinny być mniejsze niż 15 km, a w granicach lub sąsiedztwie dużego miasta lub
zespołu miast - nie mniejsze niż 5 km; dopuszcza się wyjątkowo pojedyncze odstępy nie mniejsze niż
5 km, a w granicach lub sąsiedztwie dużego miasta lub zespołu miast - nie mniejsze niż 3 km, jeżeli
potrzeby funkcjonalno-ruchowe takie odstępy uzasadniają, przy czym stosowanie na drodze klasy A
zjazdów jest zabronione;
2) droga klasy S powinna mieć powiązania z drogami klasy G (wyjątkowo klasy Z) i drogami wyższych
klas, odstępy między węzłami (skrzyżowaniami) poza terenem zabudowy nie powinny być mniejsze
niż 5 km, a na terenie zabudowy w granicach lub sąsiedztwie dużego oraz średniego miasta - nie
mniejsze niż 3 km; dopuszcza się wyjątkowo pojedyncze odstępy między węzłami (skrzyżowaniami)
nie mniejsze niż 3 km poza terenem zabudowy, a na terenie zabudowy - nie mniejsze niż 1,5 km,
jeżeli potrzeby funkcjonalno-ruchowe takie odstępy uzasadniają, przy czym stosowanie zjazdów na
drodze klasy S jest zabronione;
3) droga klasy GP powinna mieć powiązania z drogami klasy Z (wyjątkowo klasy L) i drogami wyższych
klas, a odstępy między skrzyżowaniami (węzłami) poza terenem zabudowy nie powinny być mniejsze
niż 2000 m oraz nie mniejsze niż 1000 m na terenie zabudowy; dopuszcza się wyjątkowo pojedyncze
odstępy między skrzyżowaniami poza terenem zabudowy nie mniejsze niż 1000 m, a na terenie
zabudowy - nie mniejsze niż 600 m, jeżeli potrzeby funkcjonalno-ruchowe lub ukształtowanie
istniejącej sieci drogowej takie odstępy uzasadniają, przy czym stosowanie na drodze klasy GP
zjazdów jest dopuszczalne wyjątkowo, gdy brak innej możliwości dojazdu lub nie jest uzasadnione
bądź możliwe wykonanie albo wykorzystanie istniejącej drogi klasy D lub L do obsługi przyległych
nieruchomości;
4) droga klasy G powinna mieć powiązania z drogami nie niższej klasy niż L (wyjątkowo klasy D), a
odstępy między skrzyżowaniami poza terenem zabudowy nie powinny być mniejsze niż 800 m oraz
na terenie zabudowy nie mniejsze niż 500 m; dopuszcza się wyjątkowo odstępy między
skrzyżowaniami poza terenem zabudowy nie mniejsze niż 600 m, a na terenie zabudowy - nie
mniejsze niż 400 m, przy czym na drodze klasy G należy ograniczyć liczbę i częstość zjazdów przez
zapewnienie dojazdu z innych dróg niższych klas, szczególnie do terenów przeznaczonych pod nową
zabudowę;
447730618.002.png
5) droga klasy Z powinna mieć powiązania z drogami wszystkich klas, z ograniczeniami wynikającymi z
pkt 1 i 2, a odstępy między skrzyżowaniami poza terenem zabudowy nie powinny być mniejsze niż
500 m oraz na terenie zabudowy nie mniejsze niż 300 m; dopuszcza się wyjątkowo odstępy między
skrzyżowaniami poza terenem zabudowy nie mniejsze niż 250 m, a na terenie zabudowy - nie
mniejsze niż 150 m, przy czym na drodze klasy Z należy dążyć do ograniczenia liczby zjazdów,
szczególnie do terenów przeznaczonych pod nową zabudowę.
2. Przy przebudowie albo remoncie drogi, w wypadku uzasadnionym ukształtowaniem istniejącej
sieci drogowej, dopuszcza się wyjątkowo odstępstwa od warunków dotyczących odstępów między
skrzyżowaniami, określonych w ust. 1 pkt 3, 4 i 5, jeżeli nie spowoduje to pogorszenia stanu
bezpieczeństwa ruchu.
Dział III
DROGA i POŁĄCZENIA DRÓG
Rozdział 1
Wymagania ogólne
§ 10. 1. Droga powinna mieć w szczególności:
1) jezdnię - jeżeli jest przeznaczona do ruchu pojazdów,
2) pobocza lub chodnik - jeżeli jest przeznaczona do ruchu pieszych,
3) torowisko tramwajowe - jeżeli jest przeznaczona do ruchu pojazdów szynowych.
2. Droga klasy A powinna mieć także urządzenia łączności alarmowej.
§ 11. Droga i związane z nią urządzenia powinny mieć formę architektoniczną dostosowaną do
krajobrazu i otaczającego zagospodarowania.
§ 12. 1. Dla klas dróg, o których mowa w § 4 ust. 1, ustala się prędkości projektowe określone w
tabeli:
Klasa drogi
A
S
GP
G
Z
L
D
prędkość
projektowa
poza
terenem
zabudowy
120, 100,
80 1)
120 2) ,
100, 80
100,80,
70,60
70,60
,50
60,50
,40
50,40
40,30
drogi
(km/h):
na terenie
zabudowy
80,
70,60 1)
70, 60
60,50
60,50
,40
40,30
30
1) Dopuszcza się przy usytuowaniu drogi na obszarze intensywnie zurbanizowanym.
2) Można stosować na dwujezdniowej drodze.
2. Droga klasy A powinna mieć prędkość projektową ustaloną dla tej klasy drogi w ust. 1, z
uwzględnieniem warunków określonych w przepisach techniczno-budowlanych dotyczących autostrad
płatnych.
3. Droga klasy S i drogi niższych klas powinny mieć prędkość projektową ustaloną dla tych klas dróg
w ust. 1, stosownie do warunków terenowych i zagospodarowania.
4. Droga zaliczona do sieci dróg międzynarodowych nie powinna mieć prędkości projektowej niższej
niż wynika to z przepisów o głównych drogach ruchu międzynarodowego.
§ 13. 1. W wypadku dróg klasy G i dróg wyższych klas wprowadza się prędkość miarodajną,
określaną w następujący sposób:
1) na dwujezdniowej drodze poza terenem zabudowy:
V m = V p + 10 km/h przy V p 100 km/h,
447730618.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin