Anna Łojewska
SCENARIUSZ ZAJĘCIA W GRUPIE II (4 LATKI)
TEMAT: „Sankami po Europie” – zapoznanie z wybranymi państwami Unii Europejskiej w oparciu o obrazki
Hasło programowe – poznanie wybranych państw należących do Unii Europejskiej, charakterystycznych zwyczajów
Cel główny - poznanie wybranych państw Unii Europejskiej, ich flagi, stolic, niektórych zwyczajów, tradycji i języka, jakim posługują się mieszkańcy tych krajów
Cele operacyjne
- zapoznanie z wybranymi państwami UE: Francją, Wielką Brytanią, Finlandią, Polską – ich stolicami, niektórymi zwyczajami, tradycjami i językiem jakim się posługują
- określanie kolorów flag
- używanie zwrotów grzecznościowych: dzień dobry, do widzenia (również w językach obcych)
- kształcenie logicznego myślenia, uważnego słuchania i wypowiadania się całym zdaniem
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- zna godło i barwy narodowe
- zna niektóre kraje UE, ich zabytki, zwyczaje oraz język, którym się posługują
- potrafi śpiewać piosenkę
- uczestniczy w zabawach i zajęciach zmierzających do rozwijania procesów poznawczych;
- uczestniczy w zabawach ruchowych
- układa puzzle
- rozwiązuje zagadkę
- zna kolory
- rozpoznaje figury geometryczne
- liczy w zakresie 1-4
- nabywa umiejętności kolejnego wypowiadania się podczas rozmów z całą grupą,
- wypowiada się całym zdaniem
- uczy się używania zwrotów grzecznościowych w określonych sytuacjach: dzień dobry,
METODY PRACY:
¨ czynne: samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych;
¨ słowne: rozmowa, opis;
¨ oglądowe: obserwacja, pokaz.
FORMY PRACY:
z całą grupą, zespołowa i indywidualna
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
¨ flagi krajów UE i Polski;
¨ plansze i zdjęcia z krajów UE;
¨ płyty CD i kasety magnetofonowe z melodiami z krajów UE i magnetofon;
¨ piosenki: „Tak się zachmurzyło”, „Dobra zabawa”
¨ zagadka;
¨ szarfy;
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Zabawa dzieci przy piosence „Tak się zachmurzyło”.
2. Rozpoznawanie odgłosów: chodzenie po śniegu, jazda na nartach i rzucanie śnieżkami
3. Rozwiązanie zagadki słownej – nawiązanie do tematu
trzymaj mocno przywiązany do nich sznurek,
bo jak tylko sznurek wymsknie ci się z dłoni
wnet za nimi będziesz musiał na dół gonić.” (SANKI)
4. „Podróż kuligiem” – zabawa ruchowa przy piosence
5. Przystanek pierwszy – FRANCJA
To właśnie do Francji przyjeżdżają zimą turyści, którzy w Alpach uprawiają sporty zimowe. Dzieci witają się ze sobą i z rodzicami, mówiąc „Bon jour”.
Odszukanie Francji na mapie
Ułożenie flagi - puzzle, omówienie kolorów
Omówienie niektórych zabytków i atrakcji Wieża Eiffla, Disneyland.
Francja to kraj artystów: muzyków, pisarzy, ale przede wszystkim malarzy.
Dzieci dobierają się parami, jedno z dzieci maluje obraz – a drugie odgaduje co zostało namalowane – praca w grupach
6. Przystanek drugi – WIELKA BRYTANIA
W Wielkiej Brytanii wszyscy mówią w języku angielskim, witamy się mówiąc „Hello”.
Odszukanie Wielkiej Brytanii na mapie
Ułożenie flagi - puzzle, omówienie kolorów i wzoru
Omówienie niektórych zabytków i atrakcji
W Londynie jest duży, sławny zegar o nazwie Big Ben. Anglicy są bardzo punktualni i zawsze o godzinie piątej po południu piją herbatę – dzieci naśladują picie herbaty.
Zabawa ze śpiewem przy tradycyjnej melodii angielskiej Mały ptaszku
7. Przystanek czwarty - FINLANDIA.
Finlandia to kraj, w którym na północy zima trwa nawet pół roku, a w porze zimowej niemal przez całą dobę panują tu ciemności, natomiast latem – dzień polarny.
Odszukanie Finlandii na mapie
Omówienie niektórych atrakcji
Zabawa muzyczno-ruchowa przy tradycyjnej melodii Fińskiej Ti-Ti-Tyy Jenka
Tu w Laponii mieszka św. Mikołaj. W Finlandii wymyślono również śmieszne stworki, przypominające trochę misie, trochę hipopotamy – są to muminki (nauczycielka prezentuje maskotkę).
8. Powrót „kuligiem” do naszej ojczyzny.
Odszukanie Polski na mapie
Ułożenie flagi - puzzle, omówienie kolorów, pokaz godła
Zabawa oddechowa Smoki.
9. Wybór pamiątek z poszczególnych państw – praca w grupach.
piotrianka