Teatr samorodny
Zuchowy Teatr Wielki
Jest to swobodna inscenizacja tego, co zuchy zobaczyły, przeżyły lub wymyśliły.
Jest to przygotowane przedstawienie z określonym scenariuszem.
Jak wygląda?
Zuchy w szóstkach odgrywają krótkie scenki. Tematyka jest podobna – szóstki albo przedstawiają poszczególne części wspólnego opowiadania, albo dostają wspólny temat, albo dostają temat w podobnej konwencji (np. każda szóstka odgrywa punkt Prawa Zucha).
Zuchy na wielkiej, przygotowanej wcześniej scenie, prezentują dłuższe przedstawienie. Ogląda ich zazwyczaj zaproszona widownia. Wystawiany Teatr Wielki ma swój cel – może być prezentem na Dzień Mamy lub zwieńczeniem pracy przy zdobywaniu sprawności „Aktora”.
Ja się go przygotowuje?
Przygotowania trwają krótką chwilę. Zuchy po zapoznaniu się z tematem przedstawienia szybko ustalają jego ogólny zarys, dobierają potrzebne rekwizyty. Nie uczą się tekstu na pamięć – mówią to, co czują lub to, co wcześniej ustaliły - zgodnie z obranym tematem przedstawienia.
Przygotowania dotyczą wyboru tematu przedstawienia (najlepiej w kręgu rady), podziału rolami oraz funkcjami w teatrze (kto jest oświetleniowcem a kto charakteryzatorem). Zuchy budują scenę, robią rekwizyty, stroje bądź lalki, tworzą dekorację. Przygotowania trwają zazwyczaj kilka zbiórek, w międzyczasie zuchy uczą się swoich tekstów na pamięć.
Ile czasu trwa?
Przedstawienie jednej szóstki ok. 2-4 min.
Długość przedstawienia zależy od scenariusza, ilości aktów itp., ale powinno trwać około 20 – 30 minut.
Jak często go stosujemy?
Raz podczas zbiórki, nie na każdej zbiórce w cyklu.
W cyklu – co najwyżej raz. Nie musi występować w każdym cyklu sprawnościowym.
Jak może wyglądać przykładowy teatr?
Zuchy w szóstkach przedstawiają:
- Po jednym punkcie Prawa Zucha;
- Po jednym przysłowiu;
- Jak można codziennie spełniać dobry uczynek.
Rozbudowane przedstawienie:
- Na zakończenie zdobywania sprawności „Aktora”;
- Jako prezent z okazji Dnia Mamy;
- Jako wigilijne jasełka.
Jaka jest rola drużynowego?
Dostarcza zuchom materiału do przedstawienia. Koordynuje przebieg przygotowań i samych przedstawień (kontroluje czas itp.). Pomaga zuchom w kręgu rady ocenić i omówić przedstawienia.
Drużynowy najpierw zachęca zuchy do wystawienia teatru, później koordynuje przebieg przygotowań. Pomaga w tworzeniu sceny, rekwizytów itp. Aktywnie uczestniczy w zuchowej zabawie.
Czego możemy dzięki niemu nauczyć zuchy?
Zuchy dokonując podziału ról uczą się samorządności i samodzielności. Rozwijają swoją wyobraźnię, zmysł artystyczny, mają okazję do wykazania się inwencją twórczą. Ponadto uczą się współpracy w grupie, ćwiczą wyraźne mówienie, kształtują umiejętność wyrażania uczuć.
Madlenka44