Wykład 12.01.2011r.
Zasada pewności prawa wraz z zasada proporcjonalności stanowią szeroko rozumiane pojęcie bezpieczeństwa prawnego które wiążą się z ideą rządów prawa
Nieodzownymi składnikami zasady pewności prawa są:
· Zasada ochrony uprawnionego oczekiwania ( uprawnionych oczekiwań)
· Zasada nieretroakcji
Wspólna dla wszystkich państw członkowskich
· Opiera się na założeniu że stosowane prawo do konkretnych sytuacji musi być przewidywalne w określony sposób czy te podejmując decyzje muszą być w s tanie przewidzieć jakie prawo będzie miało zastosowanie.
Co dla UE oznacza konieczność stosowania zasady pewności prawa
· UE i jej instytucje nie mogą naruszać pozycji prawnej podmiotów których dalsze istnienie stanowi lub może stanowić przedmiot ochrony
· Chroniona jest pewność prawa i zaufanie do prawa
· Trwałość ochrony zależy od okoliczności pojedynczych przypadków oraz treści celu przepisu z którego wynika potencjalnie ochroniona pozycja
Zasada pewności prawa służy także do kontroli działań państw członkowskich.
ETS podkreślił zasadę pewności prawa, prawo wspólnotowe nie wymaga zatem zawsze wzruszenia niezgodnych z nim decyzji zgodnie z art. 10 istnieje obowiązek ponownego zbadania sprawy zakończonej ostatecznie decyzją jeśli spełnione są przesłanki:
Zasada pierwszeństwa i efektywności musi uwzględniać zasadę pewności prawa i autonomię proceduralną państwa członkowskiego.
Zgodnie z zasadą pewności prawa normy prawne powinny być jasne i przewidywalne dla wszystkich zainteresowanych podmiotów, stąd np.:
· Aby akt WE wywiera skutki prawne musi być oparty na odpowiedniej podstawie prawnej
· Akt musi zawierać uzasadnienie i zostać notyfikowany wszystkim zainteresowanym podmiotom
· Nulla poena sine lege
· Prawo nie może działać wstecz
Uprawnionym oczekiwaniem jest oczekiwanie rozsądnej osoby, że nastąpią wydarzenia, jakie w normalnych okolicznościach miałby miejsce. Nie oznacza to niezmienności prawa
Zakres zakaz działania prawa wstecz:
· Prawo jako regulator przyszłych zachowań prawnych
· Ochrona praw nabytych
· Teoria umowy społecznej Johna Locke’a
· Pewność prawa
Zasada lex retro non agit
· Nie należy regulować kwestii uregulowanych
· W razie wątpliwości należy przyjąć, że każdy przepis normuje przyszłość, a nie przeszłość.
Prawo europejskie- zasad lex retro non agit odnosi się głownie do aktów prawa wtórnego
· Akty prawne WE nie powinny wywoływać skutków prawnych zanim nie zostaną one oficjalnie ogłoszone, czyli zanim jednostki nie otrzymają okazji poznania ich treści.
Zasada nieretroakcji w prawie karnym
· Zasada nieretoakcji ma charakter absolutny w prawie karnym
Wyjątki od zasady:
Środek może skutkować retroaktywnie pod warunkiem, że:
· Jego retroaktywny charakter jasno i wyraźnie wynika z jego treści lub z celów ogólnego systemu, którego jest częścią
· Jest to uzasadnione istnieniem ważnego interesu wspólnotowego
· W należyty sposób ochronione zostało uprawnione oczekiwanie podmiotów, których dotyczy
Zasada otwartości i przejrzystości – Organ – Obywatel
· Organ – obowiązek udzielania informacji – obowiązek uzasadniania podjętego rozstrzygnięcia
· Obywatel0 prawo do tego by wiedzieć, -Prawo dostępu o informacji
Otwartość administracji można zdefiniować dostępność do informacji, czy też możliwość „ zbadania z zewnątrz” administracji jako całości
Przejrzystość administracji.
Zasada jawności w prawie europejskim:
· Traktat ten wprowadził jeszcze dwa istotne postanowienia
· Art. 21 zd. 3 TWE
· Art. 255 TWE
Kodeks publicznego dostępu do dokumentów
· Komisja i Rada uzgodniły Kodeks postępowania w sprawach związanych z dostępem do dokumentów Komisji i Rady
· Stanowi on podstawę systemu publicznego dostępu do dokumentów
· Kodeks i jego zasady wprowadzenia w Zycie stosuje się tylko do dokumentów tworzonych przez te instytucje, Ponadto Kodeks określa 5 obowiązujących wyjątków od tej zasady. Zaliczamy do nich: interes publiczny, prywatność, tajemnica handlowa itp.
Przesłanki ograniczeń
Interes publiczny- rozumiany w szczególności jako bezpieczeństwo publiczne obronność stabilność pieniądza stosunki z innymi państwami interesy finansowe i ekonomiczne obejmuje poufność obrad w celu zapewnieniu dokumentów będących w fazie przygotowawczej
Prawa osób trzecich- stanowią ograniczenie zasady jawności i przejrzystości ze względu na ochronę danych osobach oraz innych wrażliwych danych m.in. pochodzenie rasowe i etniczne, poglądy polityczne przekona religijne lub filozoficzne, kwestie stany zdrowia czy orientacji seksualnej
Inne dokumenty regulujące jawność i przejrzystość administracji UE:
· Karta praw podstawowych UE
· Rozporządzenia WE itp.
ulcik99