Wykład III - zastępstwo
Podstawowe pojęcia z zakresu europejskiego prawa administracyjnego
Sens badań nad europejskim prawem administracyjnym :
Znaczenie prawa europejskiego adm.:
· Jako przedmiot dydaktyczny
· Znaczenie europejskiego prawa administracyjnego w Niemczech 3 znaczenia
1. Przepisy ad państw członkowski UE obowiązujące w danym kraju
2. Przepisy i zasady wyrażone w orzecznictwie tworzące część europejskiego prawa adm. która dotyczy wykonywania prawa wspólnotowego przez instytucje europejskie
3. Regulacje i zasady prawa wspólnotowego określone w orzecznictwie które powinny być stosowane przez państwa członkowskie przy wykonywaniu prawa wspólnotowej
Organy –> prawo adm. UE ( państwa UE )–> europejskie prawo adm jako normy tworzone przez organizacje europejskie ( dotyczy państ UE i spoza unii na obszarze europy)
Europeizacja prawa adm.
· Stopniowe przyjmowanie ogólnych zasad uznanych w cywilizacji europejskiej za niezwykle ważne i fundamentalne ( mające charakter podstawowy)
· Brak uniwersalizacji europejskiego modelu adm. pub
· Znaczeni europeizacji prawa adm.
1. Unowocześnienie instytucji prawnych
2. Wymuszenie pewnych standardów traktowania obywatela
3. Poprawia się i ujednolica status obywatela wobec adm.
Europejskie tradycje prawa administracyjnego
· FRANCJA Tradycyjnie nakierowana na administrację – podstawowa cecha tego modelu to nakierowania na istnienie odrębnego sądownictwa administracyjnego kontrolującego administrację publiczna w celu skuteczniejszego wykonywania zadań publicznych np. Francja
· ANGLIA – tradycja nakierowana na jednostkę- traktuje ona prawo administracyjne jako instrument kontroli i ochrony jednostki przed naruszeniem ich praw. Tradycja ta związana jest z krajami anglosaskimi
· Niemcy – tradycja nakierowana na legislatora- do zadań ustawodawcy należy stworzenie procedury adm. często bardzo szczegółowej w formie odrębnego aktu prawnego rangi ustawowej a czasem w formie przepisów konstytucji np. Niemcy Polska
· Szwecja – tradycja nakierowana na ombudsmana – cechą charakterystyczną tej tradycji jest funkcjonowanie odrębnego niezależnego organu ( często przy parlamencie) którego zadaniem jest identyfikacja zachowań cechujących zła administrację i podejmowanie środków zaradczych
Poziomy europejskiego prawa administracyjnego
Kontekst ponadnarodowy :
2Prawo krajowe -> 1prawo unijne -> system europejskiego prawa
Pojęcie eur. Prawa adm.
· Składa się ze wspólnych zasad respektowanych przez państwo członkowskie których źródłem jest prawo działających Europie organizacji ( UE, Rady Europy, itp.) ale także zbiór wspólnych wartości wywodzących się z tradycji europejskiej
Tworzenie prawa administracyjnego a państwo narodowe
Nie można stworzyć jednego uniwersalnego modelu adm. pub lecz opracować jedynie wspólne zasady
Zasady działania i organizacji administracji publicznej
Zasady materialne:
· Praworządności
· Zasada równości wobec prawa
· Zgodności z celem ustawy
· Proporcjonalności
· Obiektywizmu i bezstronności
· Uzasadnionego zaufania i ochrony praw nabytych
· Otwartości (jawności , wgląd w akta)
· Zasady procesowe
· Zasada dostępu do informacji
· Prawo do wysłuchania
· Prawo do reprezentacji i pomocy prawnej
· Prawo do rozpatrywania sprawy w rozsądnym terminie
· Prawo do powiadomienia o treści aktu administracyjnego
· Prawo do oczekiwania że akt administracyjny zostanie wydany w rozsądnym terminie
Prawo do dobrej administracji
· Znaczenie prawa d dobrej administracji
· Dowie strony prawa do dobrej administracji
· Zła administracja
· Podstawy normatywne – karta praw podstawowych
· Europejski kodeks dobrej administracji
· Rekomendacja CM/Rec (2007)7
· Inne dokumenty
Koncepcja good governance
· Pojęcie good governance
· European Governance
Przyczyny powstania Nowych standardów zarządzania publicznego
· Występowanie obszarów na których istnieją niezaspokojone potrzeby społeczne i publiczne gzie Unia nie potrafi wypracować właściwych rozwiązań
· Niedostrzeganie znaczeni aktywności Unii w zakresie zwiększenia praw jednostki oraz jakości ich życia
· Wzajemne nieinformowanie się państw członkowskich o tym jakie czynności podejmuje UE oraz o swoich działaniach w Unii
· Nieznajomość różnic między organami i instytucjami UE
· Brak poczucia tożsamości europejskiej
Kryteria dobrego zarządzania zawarte w Białej Księdze
· Otwartość
· Partycypacja
· Odpowiedzialność
· Efektywność
· Spójność
Administracyjne a globalne ( międzynarodowe prawo adm.)
· Znaczenie globalnego prawa adm.
· Znaczenie międzynarodowego prawa administracyjnego
Międzynarodowe = globalne
Prawo tworzone przez organizację międzynarodowe, lub między państwami oddziaływujące na prawo administracyjne.
Zgodnie z anglosaskim – Brytania USA – to prawo tworzone przez organizacje międzynarodowe – prawo globalne administracyjne
Niemcy – prawo międzynarodowe adm. to prawo powstaje wyniku umów między państwami oddziaływujące na prawo wewnętrzne
Problemy międzynarodowego prawa administracyjnego
· Zwiększenie liczby narodowych rozstrzygnięć administracji dotychczasowych nie tylko jednego państwa w związku z tym trwa dyskusja na temat ponadnarodowych aktów administracyjnych .
· Zwiększenie się znaczenie umów międzynarodowych nakazujących ich realizację przez państwa. Przykładem są umowy międzynarodowe z zakresu ochrony środowiska które w coraz większym stopniu zawierają elementy administracyjne
· Zwiększająca się współpraca i powiązania różnych państwowych organów administracji znajdujących się poniej administracji rzadowej. Chodzi tu zarówno o współpracę formalną jak i nieformalną
· Znaczenie administracji na ternach podlegających mandatowi organizacji międzynarodowych np ONZ oraz stanowienie przez organizacje międzynarodowe coraz większej liczby przepisów prawa obowiązujące zarówno wewnętrznych ….
Międzynarodowe prawo administracyjne
· Podmiotowe ujęcie
· Jako zbiór zasad postępowania
· Kwestionowanie globalnego prawa administracyjnego
· Fundamenty
· Narzędzia prawne
· Problemy
· Międzynarodowe prawo administracyjne a problemy społeczne
Grzegorz Krawc
ulcik99