III.docx

(16 KB) Pobierz

Wykład III - zastępstwo

Podstawowe pojęcia z zakresu europejskiego prawa administracyjnego

Sens badań nad europejskim prawem administracyjnym :

Znaczenie prawa europejskiego adm.:

·         Jako przedmiot dydaktyczny 

·         Znaczenie europejskiego prawa administracyjnego w Niemczech 3 znaczenia

1.       Przepisy ad państw członkowski UE obowiązujące w danym kraju

2.       Przepisy i zasady wyrażone w orzecznictwie tworzące część europejskiego prawa adm. która dotyczy wykonywania prawa wspólnotowego przez instytucje europejskie

3.       Regulacje i zasady prawa wspólnotowego określone w orzecznictwie które powinny być stosowane przez państwa członkowskie przy wykonywaniu prawa wspólnotowej 

 

Organy –> prawo adm. UE  ( państwa UE )–> europejskie prawo adm jako normy tworzone przez organizacje europejskie  ( dotyczy państ UE i spoza unii na obszarze europy)

 

Europeizacja prawa adm.

·         Stopniowe przyjmowanie ogólnych zasad uznanych w cywilizacji europejskiej za niezwykle ważne i fundamentalne ( mające charakter podstawowy)

·         Brak uniwersalizacji europejskiego modelu adm. pub

·         Znaczeni europeizacji prawa adm.

1.       Unowocześnienie instytucji prawnych

2.       Wymuszenie pewnych standardów traktowania obywatela

3.       Poprawia się i ujednolica status obywatela wobec adm.

 

Europejskie tradycje prawa administracyjnego

·         FRANCJA Tradycyjnie nakierowana na administrację – podstawowa cecha tego modelu to nakierowania na istnienie odrębnego sądownictwa administracyjnego kontrolującego administrację publiczna w celu skuteczniejszego wykonywania zadań  publicznych np. Francja

·         ANGLIA – tradycja nakierowana na jednostkę- traktuje ona prawo administracyjne jako instrument kontroli i ochrony jednostki przed naruszeniem ich praw. Tradycja ta związana jest z krajami anglosaskimi

·         Niemcy – tradycja nakierowana na legislatora- do zadań ustawodawcy należy stworzenie procedury adm. często bardzo szczegółowej w formie odrębnego aktu prawnego rangi ustawowej a czasem w formie przepisów konstytucji np. Niemcy Polska

·         Szwecja – tradycja nakierowana na ombudsmana – cechą charakterystyczną tej tradycji jest funkcjonowanie odrębnego niezależnego organu ( często przy parlamencie) którego zadaniem jest identyfikacja zachowań cechujących zła administrację i podejmowanie środków zaradczych

 

Poziomy europejskiego prawa administracyjnego

Kontekst  ponadnarodowy :

2Prawo krajowe -> 1prawo unijne -> system europejskiego prawa

 

Pojęcie eur. Prawa adm.

·         Składa się ze wspólnych zasad respektowanych przez państwo członkowskie których źródłem jest prawo działających Europie organizacji ( UE, Rady Europy, itp.) ale także zbiór wspólnych wartości wywodzących się z tradycji europejskiej

Tworzenie prawa administracyjnego a państwo narodowe

Nie można stworzyć jednego uniwersalnego modelu adm. pub lecz opracować jedynie wspólne zasady

 

Zasady działania i organizacji administracji publicznej

Zasady materialne:

·         Praworządności

·         Zasada równości wobec prawa

·         Zgodności z celem ustawy

·         Proporcjonalności

·         Obiektywizmu i bezstronności

·         Uzasadnionego zaufania i ochrony praw nabytych

·         Otwartości  (jawności , wgląd w akta)

·         Zasady procesowe

·         Zasada dostępu do informacji

·         Prawo do wysłuchania

·         Prawo do reprezentacji i pomocy prawnej

·         Prawo do rozpatrywania sprawy w rozsądnym terminie

·         Prawo do powiadomienia o treści aktu administracyjnego

·         Prawo do oczekiwania że akt administracyjny zostanie wydany w rozsądnym terminie

 

Prawo do dobrej administracji

·         Znaczenie prawa d dobrej administracji

·         Dowie strony prawa do dobrej administracji

·         Zła administracja

·         Podstawy normatywne – karta praw podstawowych

·         Europejski kodeks dobrej administracji

·         Rekomendacja CM/Rec (2007)7

·         Inne dokumenty

Koncepcja good governance

·         Pojęcie good governance

·         European Governance

 

Przyczyny powstania Nowych standardów zarządzania publicznego

·         Występowanie obszarów na których istnieją niezaspokojone potrzeby społeczne i publiczne gzie Unia nie potrafi wypracować właściwych rozwiązań

·         Niedostrzeganie znaczeni aktywności Unii w zakresie zwiększenia praw jednostki oraz jakości ich życia

·         Wzajemne nieinformowanie się państw członkowskich o tym jakie czynności podejmuje UE oraz o swoich działaniach w Unii

·         Nieznajomość różnic między organami i instytucjami UE

·         Brak poczucia tożsamości europejskiej

 

Kryteria dobrego zarządzania zawarte w Białej Księdze

·         Otwartość

·         Partycypacja

·         Odpowiedzialność

·         Efektywność

·         Spójność

 

Administracyjne a globalne ( międzynarodowe prawo adm.)

·         Znaczenie globalnego prawa adm.

·         Znaczenie międzynarodowego prawa administracyjnego

 

 

Międzynarodowe = globalne 

Prawo tworzone przez organizację międzynarodowe, lub między państwami oddziaływujące na prawo administracyjne.

Zgodnie z anglosaskim – Brytania USA – to prawo tworzone przez organizacje międzynarodowe – prawo globalne administracyjne

Niemcy – prawo międzynarodowe adm. to prawo powstaje  wyniku umów między państwami oddziaływujące na  prawo wewnętrzne 

 

 

Problemy międzynarodowego prawa administracyjnego

·         Zwiększenie liczby narodowych rozstrzygnięć administracji dotychczasowych nie tylko jednego państwa w związku z tym trwa dyskusja na temat ponadnarodowych aktów administracyjnych .

·         Zwiększenie się znaczenie umów międzynarodowych nakazujących ich realizację przez państwa. Przykładem są umowy międzynarodowe z zakresu ochrony środowiska które w coraz większym stopniu zawierają elementy administracyjne

·         Zwiększająca się współpraca i powiązania różnych państwowych organów administracji znajdujących się poniej administracji rzadowej. Chodzi tu zarówno o współpracę formalną jak i nieformalną

·         Znaczenie administracji na ternach podlegających mandatowi organizacji międzynarodowych np ONZ oraz stanowienie przez organizacje międzynarodowe coraz większej liczby przepisów prawa obowiązujące zarówno wewnętrznych ….

 

Międzynarodowe prawo administracyjne

·         Podmiotowe ujęcie

·         Jako zbiór zasad postępowania

·         Kwestionowanie globalnego prawa administracyjnego

·         Fundamenty

·         Narzędzia prawne

·         Problemy

·         Międzynarodowe prawo administracyjne a problemy społeczne

Grzegorz Krawc

Zgłoś jeśli naruszono regulamin