zarzadzanie-projektami-it-w-malym-palcu- scan.pdf

(11363 KB) Pobierz
708457166 UNPDF
Zarz¹dzanie projektami
IT w ma³ym palcu
Autorzy: Susan Snedaker, Nels Hoenig
T³umaczenie: Filip Kowalczyk, Anna Zawadzka
ISBN: 978-83-246-0497-5
Format: B5, stron: 488
Kierujesz projektami IT w przedsiêbiorstwie? Zarz¹dzasz dzia³em IT? A mo¿e chcesz
podnieœæ swoje kwalifikacje, aby zwiêkszyæ konkurencyjnoœæ na rynku pracy?
Zarz¹dzanie projektami IT to specyficzna dziedzina wiedzy. Kierowanie zespo³em
projektowym, uwzglêdnianie wymagañ u¿ytkowników i osób finansuj¹cych projekt,
szybkie reagowanie na zmiany w specyfikacjach oraz rozwój technologii, kontrola
jakoœci i przede wszystkim zachowywanie terminów — to wszystko sprawia, ¿e osoba
zarz¹dzaj¹ca projektem IT musi posiadaæ rozleg³¹ wiedzê i powinna wspó³pracowaæ
ze wszystkimi komórkami przedsiêbiorstwa.
„Zarz¹dzanie projektami IT w ma³ym palcu” to ksi¹¿ka bêd¹ca kompendium wiedzy na
temat zarz¹dzania projektami IT. Czytaj¹c j¹, poznasz zasady efektywnego kierowania
projektem tak, aby zmieœciæ siê w wyznaczonym bud¿ecie i terminie. Dowiesz siê,
w jaki sposób uwzglêdniaæ politykê i strukturê korporacji w sterowaniu projektem,
a tak¿e jak skompletowaæ zespó³ i prawid³owo zdefiniowaæ cele. Nauczysz siê kontrolowaæ
jakoœæ prac, zarz¹dzaæ zmianami i reagowaæ na sytuacje krytyczne. Przeczytasz tak¿e
o procedurze zamykania projektu, przygotowywaniu dokumentacji i raportów oraz
procesie odbioru projektu przez klienta.
W ksi¹¿ce omówiono:
Czynniki sukcesu projektu
Wp³yw polityki i strategii korporacji na zarz¹dzanie projektem
Definiowanie projektu
Tworzenie zespo³u projektowego i zarz¹dzanie nim
Organizacja prac nad projektem
Kontrolowanie jakoœci
Zarz¹dzanie zmianami i ryzykiem
Testowanie produktów projektu
Zamkniêcie projektu
Jeœli chcesz, aby zarz¹dzane przez Ciebie projekty koñczy³y siê sukcesem,
koniecznie przeczytaj tê ksi¹¿kê
708457166.004.png 708457166.005.png 708457166.006.png 708457166.007.png 708457166.001.png 708457166.002.png
Podziękowania ............................................................................... 11
O autorze ....................................................................................... 13
Konsultant techniczny .................................................................... 15
Podziękowania autora .................................................................... 17
Przedmowa .................................................................................... 19
Rozdział 1. Co ma do tego zarządzanie projektem? ........................................... 21
Wprowadzenie ................................................................................................................. 21
Systemy usprawniania procesów biznesowych ............................................................... 22
Project Management Institute .................................................................................... 22
CMM i CMMI ........................................................................................................... 23
Six Sigma .................................................................................................................. 23
ISO 9000 ................................................................................................................... 24
Krótkie omówienie zarządzania projektem ..................................................................... 25
Współczynnik sukcesu i porażki projektu ................................................................. 25
Czynniki sukcesu projektu ............................................................................................... 28
Czynnik sukcesu nr 1: wsparcie kierownictwa ......................................................... 28
Czynnik sukcesu nr 2: zaangażowanie użytkownika ................................................ 28
Czynnik sukcesu nr 3: doświadczony kierownik projektu ........................................ 30
Czynnik sukcesu nr 4: jasno zdefiniowane cele projektu ......................................... 31
Czynnik sukcesu nr 5: jasno zdefiniowany (i mniejszy) zakres ................................ 32
Czynnik sukcesu nr 6: krótsze harmonogramy, dużo kamieni milowych ................. 33
Czynnik sukcesu nr 7: jasno zdefiniowany proces zarządzania projektem ............... 34
Czynnik sukcesu nr 8: standardowa infrastruktura ................................................... 35
Cztery ograniczenia projektowe ...................................................................................... 37
Projekty, programy i portfele ........................................................................................... 38
Podsumowanie ................................................................................................................. 39
Skrót rozwiązań ............................................................................................................... 40
Często zadawane pytania ................................................................................................. 42
708457166.003.png
4
Zarządzanie projektami IT w małym palcu
Rozdział 2. Co ma z tym wspólnego strategia korporacji? .................................. 45
Wprowadzenie ................................................................................................................. 45
Omówienie strategii korporacji w dzisiejszym środowisku ............................................ 46
Powiązanie technologii informacyjnej ze strategią korporacji: jeden krok dalej ................ 47
Strategia kontra taktyka ............................................................................................. 49
Przewaga nad konkurencją ........................................................................................ 49
Zrozumienie strategii firmy ............................................................................................. 53
Strategie korporacji a technologia informacyjna ...................................................... 54
Strategie biznesowe a technologia informatyczna .................................................... 56
Metody pomagające w opracowaniu strategii informatyzacji ................................... 57
Opracowywanie strategii informatyzacji ......................................................................... 61
Przechodzenie od strategii do działania .................................................................... 64
Ocenianie bieżącego środowiska informatycznego ......................................................... 68
Ocenianie projektów informatycznych ..................................................................... 68
Klasyfikowanie projektów informatyzacji ................................................................ 69
Opracowywanie operacyjnego planu informatyzacji ...................................................... 72
Podsumowanie ................................................................................................................. 73
Skrót rozwiązań ............................................................................................................... 75
Często zadawane pytania ................................................................................................. 76
Rozdział 3. Poruszanie się po polityce korporacji .............................................. 79
Wprowadzenie ................................................................................................................. 79
Polityka korporacyjna: elementarz .................................................................................. 80
Zrozumienie źródła władzy ............................................................................................. 81
Władza z pozycji ....................................................................................................... 82
Władza z informacji .................................................................................................. 83
Władza z zasobów ..................................................................................................... 84
Władza z wiedzy specjalistycznej ............................................................................. 84
Władza z wyników .................................................................................................... 85
Władza z cech osobistych ......................................................................................... 85
Zrozumienie metod wpływu ............................................................................................ 86
Groźby ....................................................................................................................... 87
Wymiana lub barter ................................................................................................... 88
Odwoływanie się do wartości, emocji lub rozsądku ................................................. 89
Paradoks władzy .............................................................................................................. 91
Wydajna praca w środowisku politycznym ..................................................................... 92
Zaakceptuj istnienie polityki ..................................................................................... 92
Stwórz pozytywne relacje ......................................................................................... 93
Rozwiń wymianę ....................................................................................................... 94
Słuchaj uważnie ......................................................................................................... 94
Przekazuj więcej, nie mniej ....................................................................................... 94
Wiedz, czego nie mówić ........................................................................................... 95
Dziel się władzą ........................................................................................................ 96
Poznaj wyznawane przez siebie wartości .................................................................. 96
Spodziewaj się, że polityka będzie wpływać na Twoją pracę ................................... 96
Bądź świadom zmian w polityce ............................................................................... 97
Rozładowywanie zatorów politycznych .......................................................................... 98
Wsparcie wysokiego szczebla ................................................................................... 98
Opracowanie przypadku biznesowego ...................................................................... 99
Obliczony i wykazany zwrot z inwestycji (obniżony całkowity koszt posiadania) 100
Skuteczne środki zaradcze ............................................................................................. 100
Polityka obsługi ....................................................................................................... 100
Współpraca z odpowiednikami z działów biznesowych ......................................... 101
Zespół projektowy ................................................................................................... 102
Spis treści
5
Udział klientów i użytkowników ............................................................................ 102
Plan komunikacji ..................................................................................................... 103
Podsumowanie ............................................................................................................... 104
Skrót rozwiązań ............................................................................................................. 104
Często zadawane pytania ............................................................................................... 107
Rozdział 4. Zarządzanie zespołem projektowym .............................................. 111
Wprowadzenie ............................................................................................................... 111
Dzisiejsze środowisko zarządzania ............................................................................... 112
Czego naprawdę pragną ludzie? .................................................................................... 113
Powody niezadowolenia z pracy ............................................................................. 113
Podstawowe czynniki satysfakcji z pracy ............................................................... 118
Style pracy i zespół projektowy ..................................................................................... 122
Zarządzanie różnymi stylami pracy ........................................................................ 127
Czynniki kulturowe ....................................................................................................... 134
Zarządzanie ludźmi z różnych kultur ...................................................................... 134
Zarządzanie zespołem wielopokoleniowym ........................................................... 142
Mężczyźni, kobiety i technologia .................................................................................. 146
Tworzenie zespołów o wysokiej wydajności ................................................................ 147
Upewnij się, że skład zespołu odpowiada zadaniu ................................................. 147
Jasno zdefiniuj cel projektu i zespołu ..................................................................... 148
Jasno zdefiniuj role członków zespołu, wykorzystując niepowtarzalne
umiejętności i talenty ........................................................................................... 148
Jasno sformułuj obowiązki członka wobec zespołu ................................................ 148
Stwórz jasne wytyczne dla produktów cząstkowych .............................................. 148
Wspólnie z zespołem zdefiniuj jego tożsamość i normy kulturowe ....................... 149
Wspólnie z zespołem opracuj wytyczne dotyczące rozwiązywania problemów
i konfliktów .......................................................................................................... 149
Stwórz środowisko, w którym sprzyja się szacunkowi i uprzejmości .................... 149
Wyrażaj uznanie za indywidualne i grupowe osiągnięcia ...................................... 149
Zarządzaj efektywnie czasem zespołu .................................................................... 150
Ustal wytyczne dotyczące komunikacji .................................................................. 150
Wykorzystuj technologię do poprawienia komunikacji i porozumiewania się
w czasie rzeczywistym ......................................................................................... 151
Podsumowanie ............................................................................................................... 151
Skrót rozwiązań ............................................................................................................. 152
Często zadawane pytania ............................................................................................... 154
Rozdział 5. Definiowanie projektu ................................................................... 159
Wprowadzenie ............................................................................................................... 159
Proces zarządzania projektem IT ................................................................................... 160
Źródła projektu .............................................................................................................. 163
Zatwierdzenie propozycji projektowej .......................................................................... 165
Stworzenie małego, wstępnego zespołu projektowego ........................................... 166
Analiza istniejącej propozycji projektowej ............................................................. 166
Sprawdzenie informacji projektowych .................................................................... 167
Definiowanie projektu ................................................................................................... 168
Definiowanie problemu ........................................................................................... 170
Określanie celu projektu .......................................................................................... 173
Określenie potencjalnych rozwiązań ....................................................................... 175
Wybór optymalnego rozwiązania ............................................................................ 177
Rozwijanie propozycji projektowej ............................................................................... 179
Szacowanie .............................................................................................................. 181
6
Zarządzanie projektami IT w małym palcu
Określenie zleceniodawcy ............................................................................................. 185
Uzyskanie aprobaty (zatwierdzenia) dla propozycji projektu ....................................... 186
Podsumowanie ............................................................................................................... 189
Skrót rozwiązań ............................................................................................................. 190
Często zadawane pytania ............................................................................................... 193
Rozdział 6. Organizowanie projektów informatycznych ..................................... 197
Wprowadzenie ............................................................................................................... 197
Identyfikowanie celów projektu .................................................................................... 202
Deklaracja celu projektu .......................................................................................... 202
Cele projektu lub główne produkty cząstkowe ....................................................... 203
Zdefiniuj, co ZAWIERA, a czego NIE ZAWIERA projekt ................................... 203
Identyfikowanie udziałowców ....................................................................................... 205
Identyfikowanie udziałowców projektu informatycznego ...................................... 205
Przypisywanie priorytetu lub klasyfikowanie udziałowców ................................... 208
Zarządzanie oczekiwaniami udziałowca ................................................................. 210
Identyfikowanie wymogów projektowych .................................................................... 211
Zarządzanie wymaganiami ...................................................................................... 217
Dopracowywanie parametrów projektowych ................................................................ 221
Kryteria sukcesu ...................................................................................................... 221
Kryteria akceptacji .................................................................................................. 225
Zakres, koszt, czas realizacji i jakość ...................................................................... 226
Siatka lub lista elastyczności ................................................................................... 226
Ograniczenia i zastrzeżenia ..................................................................................... 230
Ryzyko .................................................................................................................... 230
Kamienie milowe .................................................................................................... 230
Specyfikacja zakresu prac lub karta projektu .......................................................... 231
Definiowanie infrastruktury projektu ............................................................................ 233
Definiowanie procesów projektu ................................................................................... 234
Kryteria akceptacji .................................................................................................. 236
Plan zarządzania ryzykiem ...................................................................................... 236
Plan zarządzania zmianami ..................................................................................... 236
Plan komunikacji ..................................................................................................... 237
Plan zarządzania jakością ........................................................................................ 237
Raportowanie o stanie projektu ............................................................................... 237
Śledzenie usterek, błędów i problemów .................................................................. 240
Procedury eskalacji ................................................................................................. 243
Procedury dokumentowania .................................................................................... 244
Procedury zatwierdzania ......................................................................................... 245
Plan wdrożenia ........................................................................................................ 246
Plan działań ............................................................................................................. 246
Plan szkoleń ............................................................................................................. 246
Podsumowanie ............................................................................................................... 248
Skrót rozwiązań ............................................................................................................. 250
Często zadawane pytania ............................................................................................... 252
Rozdział 7. Jakość od podstaw ....................................................................... 257
Wprowadzenie ............................................................................................................... 257
Przegląd zagadnień związanych z jakością ................................................................... 260
Jakość kontra klasa .................................................................................................. 260
Elementy zarządzania jakością ................................................................................ 260
Satysfakcja użytkownika ......................................................................................... 261
Działania zapobiegawcze a działania korygujące ................................................... 261
Ciągłe doskonalenie ................................................................................................ 261
Zgłoś jeśli naruszono regulamin