SCENARIUSZ SYTUACJI EDUKACYJNEJ – ZAJĘCIA DYDAKTYCZNEGO PRZEPROWADZONEGO W GRUPIE DZIECI 5 LETNICH
Temat: Zabawy dydaktyczne „Trójkątne kształty”
Cele ogólne: Rozpoznawanie i nazywanie figury geometrycznej - trójkąt
Kształtowanie umiejętności dokonywania wyboru.
Metody: czynne- zadań stawianych dziecku
percepcyjne- obserwacji i pokazu
słowne- objaśnienia i instrukcje
metody pedagogiki zabawy
metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne
elementy technik Dennisona, technika skojarzeń
L.p.
SYTUACJE EDUKACYJNE
ZADANIA DLA DZIECI
CELE SZCZEGÓŁOWE
ŚRODKI DYDAKTYCZNE
1.
Zabawa integracyjna „Witam wszystkich”
Dzieci siedzą na dywanie machająca powitanie jeśli wypowiadane zdanie ich dotyczy.
Dzieci uważnie słuchają słów n-lki, reagują na bodźce słowne
2.
Inscenizacja wiersza „Trójkątna Karolina”
Dzieci oglądają i słuchają inscenizacji wiersza
Dzieci uważnie i ze zrozumieniem słuchają inscenizacji
Sylwety do inscenizacji
3.
Rozmowa na temat wiersza – określanie cech trójkąta
Dzieci odpowiadają na zadawane przez nauczycielkę pytania
Dzieci odpowiadają na pytania, wykorzystują wiadomości z inscenizacji, określają cechy trójkąta
4.
„Rysujemy trójkąty” – zabawa do muzyki
Dzieci siedząc w kole na dywanie oburącz rysują trójkąty w rytm muzyki – nauczyciel podaje instrukcje gdzie ma być rysowany trójkąt i jakiej wielkości
Określają kształt trójkąta
Muzyka do ćwiczeń z kinezjologii edukacyjnej „Zbieram, poszukuję, badam” D. Dziamskiej
5.
Praca w zespole –Układamy trójkąty
Dzieci podzielone na cztery zespoły muszą z wybranego przez siebie materiału ułożyć trójkąt
Dzieci odwzorowują kształt trójkąta, współdziałają w zespołach
Sznurki, szarfy, wstążki, patyczki,
klocki , laski
Skojarzenia „Do czego podobny jest trójkąt?”
Dzieci wypowiadają się na temat swoich skojarzeń podobieństwa do trójkątów
Dzieci wyrażają własne myśli i skojarzenia
Sylweta trójkąta
Praca w zespołach – wyszukiwanie trójkątów z mozaiki geometrycznej
Dzieci w czterech zespołach wyszykują z mozaiki geometrycznej wszystkie trójkąty – każdy zespół przelicza ile znalazł trójkątów
Dzieci rozpoznają trójkąt, przeliczają elementy zbioru trójkątów
Mozaika geometryczna
Zabawa „Układamy trójkąty”
Dzieci przy użyciu ciała układają trójkąt – mogą to zrobić samodzielnie lub z kolegami
Dzieci ciałem odwzorowują kształt trójkąta
6.
Zabawy ruchowe przy muzyce
Dzieci poruszają się przy muzyce na przerwę wykonują określone zadania
- łączenie się w koło dzieci z trójkątami tego samego koloru, przeliczanie ile jest trójkątów danego koloru, wybór odpowiedniej cyfry;
- łączenie się dzieci z trójkątami tej samej wielkości, przeliczanie…..
Dzieci rozpoznają trójkąty określonego koloru i wielkości, przeliczają elementy zbiorów
Trójkątne emblematy o różnej wielkości i kolorze
Praca plastyczna „Trójkątna kraina”
Dzieci tworzą „Trójkątna kraina” wykorzystując zgromadzony materiał
Dzieci wyrażają własne wyobrażenia „Trójkątnej krainy” w działalności plastycznej
Kartony, klej, papierowe trójkąty różnej wielkości, koloru, nożyczki, kolorowy papier
7.
Prezentacja prac – nagradzanie wszystkich dzieci brawami
Każde dziecko prezentuje swoją pracę (może nadać jej tytuł).
Dzieci prezentują wykonaną pracę
Opracowała: Małgorzata Grabarczyk
PM nr 204 w Łodzi
m.g87