ZACHOWANIA ORGANIZACYJNE- TREŚCI PROGRAMOWE.doc

(40 KB) Pobierz

 

ZACHOWANIA ORGANIZACYJNE - Treści programowe:

 

1.      Uwarunkowania zachowań organizacyjnych.

·      Obszar zainteresowań nauki o zachowaniach w organizacji: cele nauki o zachowaniach;

·      Poziomy analizy zachowań w organizacji;

·      Wyzwania i możliwości współczesnych organizacji w zakresie kształtowania zachowań w organizacji;

·      Czynniki kształtujące zachowania w organizacji.

2.      Postawy wobec pracy i zachowania jednostek w organizacji

·      Wieloznaczność pojęcia praca. Stosunek do pracy – postawy wobec zawodu i miejsca pracy, zadowolenie z pracy.

·      Więź społeczna w miejscu pracy.

·      Aktywność społeczno – zawodowa jednostek oraz społeczny aspekt wydajności i jakości pracy.

·      System społeczny zakładu pracy. Elementy kształtujące zachowania społeczne w procesie pracy.

3.      Grupy i zespoły w organizacji

·      Zachowania i postawy grup społeczno-zawodowych w organizacji – podstawowe rodzaje grup w organizacji.

·      Budowanie i kierowanie zespołem: Specyfika pracy grupowej. Umiejętność budowania zespołów. Efektywność zespołu. Psychospołeczne mechanizmy funkcjonowania zespołów zadaniowych - wpływanie na zachowania w zespole i specyfika funkcjonowania zespołu. Zagadnienia spójności zespołu, norm, ról zespołowych. Decyzje zespołowe.

4.      Interakcja a zachowania społeczne we współczesnych organizacjach

·      Budowanie relacji interpersonalnych. Współpraca i współdziałanie jako podstawowy element synergii.

·      Kształtowanie systemu komunikowania organizacyjnego: Znaczenie komunikowania się  w zarządzaniu ludźmi. Charakter procesów porozumiewania się w organizacji. Wymiary komunikowania się w organizacji. Uwarunkowania komunikowania się w organizacji. Przeszkody skutecznej komunikacji, które opóźniają lub zniekształcają komunikat.

5.      Czynniki sterujące i aktywizujące działaniem pracowników

·      Ujęcie motywacji i motywowania; Podstawowe koncepcje i poglądy na motywację; Potrzeby pracowników a motywacja;

·      Rodzaje i narzędzia motywacji oraz zasady, i sposoby motywowania - warunki skuteczności stosowania nagród i kar.

6.      Problemy i konflikty w organizacji

·      Istota konfliktów; Uwarunkowania konfliktów w organizacji;

·      Przebieg i diagnoza konfliktów;

·      Następstwa konfliktów: i sposoby rozwiązywania konfliktów;

7.      Organizacja wobec wymagań otoczenia

·      Przeprowadzanie zmian w organizacji

·      Zmiana i wpływ zmian na zachowania społeczne – akceptacja zmian, opór wobec zmian

·      Rola pracowników w procesie zmian.

8.      Kultura organizacji

·      Pojęcie kultury organizacyjnej. Powstanie i trwanie kultury;

·      Klimat organizacyjny jako element kultury organizacyjnej;

·      Wielokulturowość organizacyjna.

 

Wykaz literatury:   

Literatura podstawowa:

 

·      Kożusznik B., Wpływ społeczny w organizacji, PWE, Warszawa 2005.

·      Kożusznik B., Zachowania człowieka w organizacji, PWE, Warszawa 2002.

·      Penc J., Kreowanie zachowań w organizacji – Konflikty i stresy pracownicze, zmian i rozwój organizacji, Agencja Wydawnicza Placent, Warszawa 2001.

·      Potocki A. red., Zachowania organizacyjne – wybrane zagadnienia, Difin, Warszawa 2005.

·      Robins S.P., Zasady zachowania w organizacji, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2001.

·      Sikorski Cz., Zachowania ludzi w organizacji, PWN, Warszawa 2001.

Literatura uzupełniająca

·      Berenstein J., S. C. Rozen, Trudni współpracownicy, GWP, Gdańsk 2002.

·      Błaszczyk W., Metody organizacji i zarządzania – Kształtowanie relacji organizacyjnych, PWN, W-wa 2005.

·      Hartley P., Komunikacja w grupie, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 1997.

·      Juchnowicz M. Red., Kapitał ludzki a kształtowanie przedsiębiorczości, Wyd. Poltext, Warszawa 2004.

·      Kardas J., Wójcik – Augustyniak M. Red., Zarządzanie w przedsiębiorstwie – środowisko, procesy, systemy, zasoby, Difin, Warszawa 2008.

·      Sikora J., Zarządzanie konfliktem w zakładzie pracy \, Wyd. NOiK, Bydgoszcz 1998.

·      Szczepanik R., Budowanie zespołu – przygotowanie i prowadzenie szkoleń outdoor, Wyd. One Press, Gliwice 2002.

·      Sztumski J., Konflikty społeczne i negocjacje jako sposoby ich przezwyciężania, wyd. WZPCz, Częstochowa 2000.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin