ZACHOWANIA ORGANIZACYJNE - Treści programowe:
1. Uwarunkowania zachowań organizacyjnych.
· Obszar zainteresowań nauki o zachowaniach w organizacji: cele nauki o zachowaniach;
· Poziomy analizy zachowań w organizacji;
· Wyzwania i możliwości współczesnych organizacji w zakresie kształtowania zachowań w organizacji;
· Czynniki kształtujące zachowania w organizacji.
2. Postawy wobec pracy i zachowania jednostek w organizacji
· Wieloznaczność pojęcia praca. Stosunek do pracy – postawy wobec zawodu i miejsca pracy, zadowolenie z pracy.
· Więź społeczna w miejscu pracy.
· Aktywność społeczno – zawodowa jednostek oraz społeczny aspekt wydajności i jakości pracy.
· System społeczny zakładu pracy. Elementy kształtujące zachowania społeczne w procesie pracy.
3. Grupy i zespoły w organizacji
· Zachowania i postawy grup społeczno-zawodowych w organizacji – podstawowe rodzaje grup w organizacji.
· Budowanie i kierowanie zespołem: Specyfika pracy grupowej. Umiejętność budowania zespołów. Efektywność zespołu. Psychospołeczne mechanizmy funkcjonowania zespołów zadaniowych - wpływanie na zachowania w zespole i specyfika funkcjonowania zespołu. Zagadnienia spójności zespołu, norm, ról zespołowych. Decyzje zespołowe.
4. Interakcja a zachowania społeczne we współczesnych organizacjach
· Budowanie relacji interpersonalnych. Współpraca i współdziałanie jako podstawowy element synergii.
· Kształtowanie systemu komunikowania organizacyjnego: Znaczenie komunikowania się w zarządzaniu ludźmi. Charakter procesów porozumiewania się w organizacji. Wymiary komunikowania się w organizacji. Uwarunkowania komunikowania się w organizacji. Przeszkody skutecznej komunikacji, które opóźniają lub zniekształcają komunikat.
5. Czynniki sterujące i aktywizujące działaniem pracowników
· Ujęcie motywacji i motywowania; Podstawowe koncepcje i poglądy na motywację; Potrzeby pracowników a motywacja;
· Rodzaje i narzędzia motywacji oraz zasady, i sposoby motywowania - warunki skuteczności stosowania nagród i kar.
6. Problemy i konflikty w organizacji
· Istota konfliktów; Uwarunkowania konfliktów w organizacji;
· Przebieg i diagnoza konfliktów;
· Następstwa konfliktów: i sposoby rozwiązywania konfliktów;
7. Organizacja wobec wymagań otoczenia
· Przeprowadzanie zmian w organizacji
· Zmiana i wpływ zmian na zachowania społeczne – akceptacja zmian, opór wobec zmian
· Rola pracowników w procesie zmian.
8. Kultura organizacji
· Pojęcie kultury organizacyjnej. Powstanie i trwanie kultury;
· Klimat organizacyjny jako element kultury organizacyjnej;
· Wielokulturowość organizacyjna.
Wykaz literatury:
Literatura podstawowa:
· Kożusznik B., Wpływ społeczny w organizacji, PWE, Warszawa 2005.
· Kożusznik B., Zachowania człowieka w organizacji, PWE, Warszawa 2002.
· Penc J., Kreowanie zachowań w organizacji – Konflikty i stresy pracownicze, zmian i rozwój organizacji, Agencja Wydawnicza Placent, Warszawa 2001.
· Potocki A. red., Zachowania organizacyjne – wybrane zagadnienia, Difin, Warszawa 2005.
· Robins S.P., Zasady zachowania w organizacji, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2001.
· Sikorski Cz., Zachowania ludzi w organizacji, PWN, Warszawa 2001.
Literatura uzupełniająca
· Berenstein J., S. C. Rozen, Trudni współpracownicy, GWP, Gdańsk 2002.
· Błaszczyk W., Metody organizacji i zarządzania – Kształtowanie relacji organizacyjnych, PWN, W-wa 2005.
· Hartley P., Komunikacja w grupie, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 1997.
· Juchnowicz M. Red., Kapitał ludzki a kształtowanie przedsiębiorczości, Wyd. Poltext, Warszawa 2004.
· Kardas J., Wójcik – Augustyniak M. Red., Zarządzanie w przedsiębiorstwie – środowisko, procesy, systemy, zasoby, Difin, Warszawa 2008.
· Sikora J., Zarządzanie konfliktem w zakładzie pracy \, Wyd. NOiK, Bydgoszcz 1998.
· Szczepanik R., Budowanie zespołu – przygotowanie i prowadzenie szkoleń outdoor, Wyd. One Press, Gliwice 2002.
· Sztumski J., Konflikty społeczne i negocjacje jako sposoby ich przezwyciężania, wyd. WZPCz, Częstochowa 2000.
lol511