01. Odrodzenie.doc

(3413 KB) Pobierz
Test sprawdzający wiadomości i umiejętności

Test sprawdzający wiadomości i umiejętności

ODRODZENIE

Imię:……………………….

Nazwisko:………………………

Klasa:……………….                                                                                    Liczba zdobytych punktów:....

GRUPA I

 

Gimnazjalisto!

              Masz przed sobą arkusz, który ma za zadanie sprawdzić Twoje wiadomości i umiejętności z działu Odrodzenie.

Test składa się z dwóch części. Część 1 to zadania sprawdzające Twoje wiadomości. Część 2 ma sprawdzić umiejętność pracy z tekstem źródłowym, mapą i materiałem ikonograficznym. Przy zadaniu dotyczącym tekstu źródłowego są polecenia, obok których pojawia się określenie „wiedza pozaźródłowa”, oznacza to konieczność wykorzystania informacji nabytych podczas lekcji. Na rozwiązanie arkusza masz 45 minut.

 

Powodzenia!

 

 

CZĘŚĆ I

 

1. Napisz krótko, o kogo chodzi:

a) Tomasz Morus – ......................................................................................................

b) Vasco da Gama – .....................................................................................................

c) Leonardo da Vinci – ................................................................................................

d) Stefan Batory – ........................................................................................................

e) Grzegorz z Sanoka – ................................................................................................

…./5

2. Wyjaśnij krótko znaczenie pojęć:

a) fresk – ......................................................................................................................

b) hugenoci – ...............................................................................................................

c) humanizm –  ............................................................................................................

d) „nihil novi” –............................................................................................................

..../4

3. Napisz, który z wynalazków przyczynił się do rozpowszechnienia idei humanizmu.

..................................................................................................................................................

..................................................................................................................................................

..../1

 


4. Przyporządkuj twórcy odpowiednie dzieło, wpisz je obok nazwiska autora.

Młoda kobieta z lustrem, O obrotach sfer niebieskich, Madonna Sykstyńska,
Dama z gronostajem, O poprawie Rzeczypospolitej

 

a) Mikołaj Kopernik              ………………………………………………………..

b) Tycjan                                          ………………………………………………………..

c) Leonardo da Vinci                            ………………………………………………………..

d) Rafael Santi                            ………………………………………………………..

…./4

5. Podaj nazwę angielskiej odmiany kalwinizmu.

…………………………………………………………………………………………………

…./1

6. Napisz, co gwarantował hugenotom edykt nantejski.

…………………………………………………………………………………………………

…./1

7. Napisz imię i przydomek męża Elżbiety Habsburżanki oraz dlaczego nazywa się ją matką królów.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

..../2

8. Wyjaśnij krótko, na czym polegała trójpolówka.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

                                          ..../2

 

9. Napisz, jaki typ gospodarki rolnej występował na zachodzie, a jaki na wschodzie Europy w XVI wieku.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

..../2

10. Obok każdej z wymienionych niżej postaci wpisz wybrany z ramki odpowiedni rok i wydarzenie, które się z nią łączy. Zaznacz daty na osi czasu.

1454 r., 1519 r., 1569 r., 1466 r.

przywileje nieszawskie, unia lubelska, pierwsza podróż dookoła świata, pokój toruński

 

 

a) Ferdynand Magellan…………………………………………………………………...

b) Kazimierz Jagiellończyk………………………………………………………………



c) Zygmunt August……………………………………………………………………….

 

…./4

CZĘŚĆ II

1. Przeczytaj tekst źródłowy i wykonaj podane niżej polecenia.

Artykuły henrykowskie

 

1. [...] nie mamy mianować ani obierać jakiego składać żadnym sposobem ani kształtem wymyślonym króla, na państwo sukcesora naszego zasa­dzać, a to dlatego, aby zawdy wiecznymi czasy po zejściu naszym i potomków naszych wolne obieranie zostawało wszem stanom ko­ronnym.

[...]

3. A w sprawach koronnych, które się dotykać będą osoby naszej i do­stojeństwa naszego, poselstw do krajów cudzych wysyłanych i cudzych także poselstw słuchania i odprawowania, wojsk jakich albo żołnierzów zbierania albo przyjmowania, my i potomkowie nasi nie zaczynać i czynić nie mamy bez rady rad koronnych obojga narodu, spraw sejmowi należących w niczym się naruszając. […]

9. Sejm walny koronny we dwie lecie nadalej być ma składan, a gdzie by tego pilna a gwałtowna potrzeba Rzplitej, tedy za radą panów rad obojga państwa jako czas i potrzeba Rzplitej przynosić będzie, powinni go składać będziem, a dłużej go dzierżyć nie mamy nadalej do sześciu niedziel. [...]

17. Osobliwie to warujemy, iż podatków ani poborów żadnych w imio­nach naszych królewskich i rad duchownych, także ceł nowych miast naszych w Polsce i Wielkim Księstwie Litewskim i we wszys­tkich ziemiach naszych do Korony należących składać i postana­wiać nie mamy, bez zwolenia wszech stanów na sejmie walnym. [...]

Cyt. za: Maresz T., Juszczyk K., Historia w tekstach źródłowych, wypisy, tom 2, Rzeszów 2000

 

a) Napisz imię i przydomek króla, który pierwszy zaprzysiągł artykuły henrykowskie
(wiedza pozaźródłowa).

………………………………………………………………………………………………………………….

b) Podkreśl w tekście, a następnie wypisz pięć praw, jakie zagwarantowała sobie szlachta w tym dokumencie.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………Napisz rok, w którym zostały wydane artykuły henrykowskie (wiedza pozaźródłowa).

………………………………………………………………………………………………

…./7

 




2. Na mapce podkreśl nazwy czterech państw katolickich.

…./2



3. Przyjrzyj się rysunkowi i wykonaj polecenia.

 

a) Rozpoznaj postać i napisz jej imię i nazwisko.

………………………………………………………………………………………

b) Podaj wydarzenie historyczne, które przedstawia ten rysunek.

……………………………………………………………………………………..

c) Nazwij ruch, który zainicjowało wydarzenie przedstawione na ilustracji.

……………………………………………………………………………………..

…./3


MODEL ODPOWIEDZI I SCHEMAT OCENIANIA

ODRODZENIE (GRUPA I)

KLASA II GIMNAZJUM

 

Nr zadania

Model odpowiedzi

Schemat punktowania

Zasady przyznawania punktów

Punkty za zadanie

I/1

a) Tomasz Morus – filozof i pisarz

1 pkt

5 pkt

b) Vasco da Gama – żeglarz portugalski

1 pkt

c) Leonardo da Vinci – artysta i uczony

1 pkt

d) Stefan Batory – książę Siedmiogrodu / król Polski

1 pkt

e) Grzegorz z Sanoka – arcybiskup lwowski / pierwszy polski humanista

1 pkt

I/2

a) fresk – malowidło na tynku

1 pkt

4 pkt

b) hugenoci – zwolennicy Kalwina

1 pkt

c) humanizm – nurt w nauce

1 pkt

d) „nihil novi” – nic nowego

1 pkt

I/3

Wynalezienie druku

 

1 pkt

I/4

a) Mikołaj Kopernik – O obrotach sfer niebieskich

1 pkt

4 pkt

b) Tycjan – Młoda kobieta z lustrem                                                     

1 pkt

c) Leonardo da Vinci – Dama z gronostajem

1 pkt

d) Rafael Santi – Madonna Sykstyńska

1 pkt

I/5

Purytanizm

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin