3. arch klascycyzmu niemieckiego.docx

(1186 KB) Pobierz

KLASYCYZM W NIEMCZECH, podobny do L XV, ZOPFSTIL



Berlin, Brama Brandenburska, Karl G. Langhans, 1788-91

wysokość 26 m, szerokość 65,5 m i głębokość na 11 m., na wzór propylei akropolu ateńskiego. W bramie jest pięć przejazdów, z których środkowy jest odrobinę szerszy od innych, oraz dwie przybudówki. Po obu stronach Bramy znajduje się po sześć 15-metrowych kolumn w stylu doryckim z jońskim rowkowaniem. Attyka i filary dzielące przejazdy są pokryte reliefami, które przedstawiają m.in. czyny Herkulesa. W obu przybudówkach stoją wielkie posągi przedstawiające Marsa, chowającego miecz do pochwy i boginię Minerwę z lancą. Modele obu rzeźb zostały wykonane przez 

Po obu stronach bramy od początku powstania budowli znajdowały się przybudówki dla straży i celników. Po zniesieniu Berlińskiego muru cłowo-akcyzowego na przełomie 1867/68, przybudówki zastąpiono kolumnadami. Wykonał je uczeń szkoły schinkelowskiej Heinrich Strack w 1868. Nowe kolumnady komponowały się o wiele lepiej z bramą.

Zwieńczenie Bramy stanowi 5 metrowa miedziana rzeźba, którą także wykonał Schadow. Przedstawia ona uskrzydloną boginię zwycięstwa, która kieruje kwadrygę do miasta.

Karl Schinkel

Schinkel zaprojektował wiele budowli, zarówno w samym Berlinie, jak i na całym terenie Prus. Niektóre z jego projektów weszły do europejskiego kanonu architektury neoklasycystycznej. Oprócz działalności architektonicznej, zajmował się również malarstwem, projektowaniem wnętrz oraz sztuką użytkową.

W pracach Schinkla widać wpływ klasycyzmu Friedricha Gilly'ego. Jego klarowne formy, będące w opozycji do barokowych wypukłości i wklęsłości, doskonale oddawały ducha pruskiego klasycyzmu. Dla kontrastu z kojarzonym z niedawnymi francuskimi okupantami stylem empire, projekty Schinkla nawiązywały raczej do architektury greckiej niż rzymskiej. Architekt uważany jest za jednego z protagonistów nurtu określanego ang. terminem greek revival.

Duży wpływ na prace Schinkla i jemu współczesnych miało wydane w 1762 dzieło historyków architektury Jamesa Stuarta i Nicholasa Revetta The Antiquities of Athens. Forma, masa, detale oraz zastosowanie elementów antycznych przestały być zależne jedynie od talentu i fantazji projektującego. O ile jeszcze doryckie kolumny Bramy Brandenburskiej Carla Gottharda Langhansa z 1788 otrzymały bazy, o tyle, dzięki głębokiej wiedzy architektury antycznej, kolumny doryckie Schinkla odwachu straży królewskiej (niem. Neue Wache) w Berlinie z 1818 zaprojektowane były prawidłowo – bez baz.

Najbardziej znane budowle Schinkla znajdują się w Berlinie i okolicy, m.in. budynek teatru (niem. Neues Schauspielhaus przy Gendarmenmarkt) zbudowany w latach 18191821 a zrekonstruowany po zniszczeniach wojennych w latach 80. XX w. czy gmach Altes Museum na Wyspie Muzeów (18231830), pierwszego muzeum otwartego dla publiczności w Berlinie, bazującego na wspólnym projekcie Schinkla i Johanna Carla Ludwiga Schmida.

W 1825, na zlecenie króla Fryderyka Wilhelma III, powstał projekt tzw. kościoła Schinkla (niem. Normalkirche Schinkels), który zrealizowano w wielu miasteczkach Prus, np. w Lütte, Heudeber czy Schönwalde. Wzorem dla tego projektu był ukończony w 1824 kościół św. Mikołaja w magdeburskiej dzielnicy Neue Neustadt.

Odwach straży królewskiej (niem.Neue Wache) 1816-18                             Gmach Altes Museum1823-33

Odwach straży królewskiej (niem. Neue Wache) w Berlinie                            Gmach Altes Museum

 

Neue Wasche - był nawiązaniem do stylu

grecko-doryckiego - był architektem elastycznym, korespondowało to z jego koncepcją stylu.

Widoczne nawiązania do romantycznego klasycyzmu ok. 1800, a nie do czystej klasyki. Formy

oszczędne, kubiczne.

Altes Museum

1820-33, arcydzieło Schinkla. Budowa związana z debatą o roli muzeum, umieszczono w nim kolekcję

królewską, była to też manifestacja pruskiego nacjonalizmu. W budowli widoczna nowa koncepcja

muzeum - jest to wolnostojący budynek, od początku zaprojektowany na cele muzealne. Schinkel

zaprojektował budowlę samodzielną (początkowo planowano połączyć Muzeum z Akademią), ma to

wpływ na całą symboliczną wymowę obiektu. Na fasadzie 18 kolumn - nawiązania helleńskie, stoa

(wydłużona hala kolumnowa, którą zamykała z tyłu ściana, nierzadko zdobiona malowidłami).

Wnętrze - w środku nawiązanie do rzymskiego Panteonu.

główne wejście - rysunek Schinkla przedstawiający je od wewnątrz. Fasada kryje dwie kondygnacje,

nie zapowiada również schowanego w środku Panteonu.

część centralna - rotunda zwana przez Schinkla sanktuarium, przeznaczona na kolekcję

najwybitniejszych rzeźby antycznych, ustawionych bez chronologii. Muz eum nie ma tylko funkcji

edukacyjnej, chodzi o wyeksponowanie kanonu rzeźby.

Wewnątrz także galeria malarstwa

 

 


Plik:Berlin - Friedrichswerdersche Kirche, 2006 1.jpg
Obok budowli klasycystycznych, Schinkel opracowywał projekty nawiązujące do gotyku – w stylu neogotyckim, wyprzedzając tym samym późniejszy nurt historyzmu. Jednym z pierwszych dzieł neogotyckich był pałac Ehrenburg w Coburgu. Kolejną realizacją był kościół w Berlinie-Friedrichswerder  (niem. Friedrichswerdersche Kirche) 1821 – pierwsza w tym mieście budowla sakralna z nieotynkowanej cegły od czasów średniowiecza. Niewidoczny dach, lekko zachwiane proporcje. Traktuje gotyk na równi z klasycyzmem.

 

KODYFIKACJA WILLI WOSKIEJ:

·          Odmiana asymetryczna

·          Lub typ regularny, wpływ doktryny Duranda

 

Pałace dla rodziny Fryderyka Wilhelma IV:

-Poczdam, pod Berlinem, stylistyka klasyczno-romantyczna. Miał dużą swobodę - w Berlinie nie miał

takich możliwości urbanistycznych, nie mógł tworzyć od podstaw. Tutaj także brak wielkiej

urbanistyki, ale większe możliwości projektowania.

-Glienicke, 1824-26, dla syna króla - przekształcił budynek w stylu klasycystyc znym, powstał

elegancki pałacyk.

W ogrodzie m.in.Belweder (1835) - wzorowany na budowli z Aten.

-Charlottenhof, 1826-29, dla syna króla - współpracował z architektem ogrodów Josephem Lenné

(ogród w stylu angielskim), oprócz pałacu zaprojektował też zespół budowli ogrodowych (Dom

nadwornego ogrodnika, Pawilon Herbaciany, Rzymskie łaźnie). Pojawiają się nowe inspiracje - nurt

neorenesansowy, wykorzystany typ włoskiej willi wiejskiej, wzory z fl orenckiego quattrocenta, nawet

elementy wczesnobizantyjskie, także styl arkadkowy. Schinkel dużo czerpał z publikacji Duranda, jego

inwencji stylu. Był w Anglii, mógł inspirować się także angielskimi willami w stylu włoskim.

Główna część założenia położona u zbiegu dwóch kanałów, bryła budowli nieracjonalna

(wkomponował istniejącą, starszą budowlę), niesymetryczna, malownicza, w centrum wieża.

-Babelsberg, od 1833, dla syna króla - też założenie niesymetryczne, inspirowane nurtem

malowniczym architektury angielskiej - Robert Adam itd.

Berlin, Neues Museum, A. Stuller, 1841-55 – oszczędne formy kontrast do bogactwa ekspozycji

Alte Nationalgallerie, H. Strack

Heinrich Hübsch – teoretyk i praktyk, publikuje dużo, antyk nie przystoi i nie powinien być wzorem, mówi, że należy szukać wzorów architektonicznych we wczesnym chrześcijaństwie -> STYL ARKADKOWY – kolumny i belkowanie zastępuje łukami okrągłymi.

Bardzo ważny architekt, autor pytania: w jakim stylu powinniśmy budować? Był architektem i

teoretykiem, przeciwnikiem rygorystycznego klasycyzmu a la Winckelmann, podobnie jak Schinkel

opowiadał się za relatywizmem - celem nie powinno być niewolnicze naśladowanie, lecz rundbogenstil.

Interesował się architekturą średniowieczną i starożytną, uważał, że podstawą stylu nie jest jego

symboliczne znaczenie, lecz konstrukcja (w antyku konstrukcja belkowa, w średniowieczu żebrowa).

Ich połączenie daje nowy styl - rundbogenstil

 

Drugi obok Berlina silny ośrodek jednoczących się Niemiec, główne miasto Monachium. Królem

Ludwik I Bawarski, mecenas sztuki - prowadził politykę antyfrancuską, co widoczne też w

architekturze - nawiązania do architektury Cesarstwa Niemieckiego.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin