proble_um_dystr.pdf

(51 KB) Pobierz
Dokument1
Problemy zwi ą zane z zawarciem umowy dystrybucyjnej
pomi ę dzy spółkami obrotu energi ą i paliwami gazowymi, a spółkami dystrybucyjnymi
na gruncie zamówie ń publicznych
Autorzy: Adam Wawrzynowicz - wspólnik i radca prawny w kancelarii prawnej
Crynhoff, Wo ź ny i Wspólnicy, Piotr Wróblewski - radca prawny, doradca podatkowy w
kancelarii prawnej Crynhoff, Wo ź ny i Wspólnicy
(„Energetyka Cieplna i Zawodowa” – nr 4/2007)
W ostatnim czasie we wszystkich zintegrowanych pionowo spółkach zajmuj ą cych si ę
obrotem i dystrybucj ą energii dokonano rozdzielenia działalno ś ci operatorskiej i
handlowej. W efekcie odbiorcy energii i gazu otrzymali mo Ŝ liwo ść wyboru dostawcy,
zgodnie z uregulowaniami Dyrektywy 2003/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
Europy oraz zapisami ustawy Prawo energetyczne. Podział taki ma głównie charakter
formalny, bowiem struktura wła ś cicielska w istocie nie uległa zmianie. W sektorze
gazowniczym 100% udziałów we wszystkich spółkach obrotu i dystrybucji nale Ŝ y do
PGNiG S.A. Rozdzielenie obrotu od dystrybucji, powstanie dwóch odr ę bnych
podmiotów, spowodowało, Ŝ e konieczne stało si ę umowne uregulowanie relacji pomi ę dzy
tymi spółkami.
Spółki obrotu paliwami gazowymi i energią stanęły po 1 lipca przed problemem szybkiego
zawarcia umów dystrybucyjnych - tak, Ŝeby zapewnić odbiorcom paliwa gazowego i energii
ciągłość świadczonych usług. MoŜliwość zawarcia umowy dystrybucyjnej pojawiła się
dopiero po wyznaczeniu przez Prezesa URE operatorów systemu dystrybucyjnego, a to w
wielu przypadkach (w zaleŜności od przyjętego modelu restrukturyzacji) nastąpiło dopiero z
końcem czerwca 2007 roku. Tymczasem kluczową umową, zarówno dla spółek obrotu, jak i
dystrybucyjnych, jest umowa o świadczenie usługi dystrybucji energii lub gazu. W praktyce
niemalŜe 100% przychodów spółki dystrybucyjnej będzie związane z realizacją umów
dystrybucyjnych.
Taka sekwencja zdarzeń, przy uwzględnieniu konieczności zapewnienia ciągłości
świadczenia usług na rzecz odbiorców paliw gazowych i energii, spowodowała, iŜ w praktyce
usługi dystrybucyjne świadczone są bez skutecznie zawartej umowy. Opóźnienie w zawarciu
tych umów wynika z wątpliwości rodzących się na tle wykładni i zastosowania przepisów
ustawy Prawo zamówie ń publicznych (dalej „PZP"). Spółki zajmujące się obrotem energią,
jako zamawiające usługę dystrybucji, są z reguły podmiotami zobowiązanymi do stosowania
ustawy Prawo zamówień publicznych ze względu na kryterium podmiotowe. Dla określenia
właściwego trybu postępowania istotne jest określenie statusu spółki obrotu jako
zamawiającego w świetle przepisów ustawy PZP. Powstaje pytanie: czy zamówienie to ma
charakter zamówienia sektorowego, czy teŜ jest to tzw. zmówienie klasyczne?
Rozstrzygnięcie tego dylematu ma powaŜne konsekwencje w toku dalszego postępowania.
Wartość zamówień na świadczenie usług dystrybucji gazu bądź energii, przyjmując właściwe
dla zamówień publicznych zasady jej ustalania, zazwyczaj znacznie przekracza progi
określone w wydanym na podstawie art. 11 ust. 8 PZP rozporządzeniu Prezesa Rady
Ministrów z dnia 19 maja 2006 roku w sprawię wartości zamówień oraz konkursów, od
których jest uzaleŜniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Oficjalnych
Publikacji Wspólnot Europejskich (211 000 EURO dla zamówień klasycznych, 422 000
455485956.001.png
EURO dla zamówień sektorowych).
Przy ocenie, czy spółka obrotu jako zamawiający, jest zamawiającym sektorowym,
przeanalizować naleŜy zasady zawarte w treści art. 132 ust. 1 ustawy PZP. Kluczową
przesłanką dla identyfikacji zamówienia sektorowego jest wykonywanie przez
zamawiającego jednego z rodzajów działalności wskazanych w tym przepisie. Ponadto,
działalność ta powinna być prowadzona w określonych uwarunkowaniach podmiotowych,
tzn. bądź na podstawie praw szczególnych lub wyłącznych (do których zalicza się
prowadzenie działalności na podstawie koncesji), bądź w ramach wskazanych w ustawie
zaleŜności w stosunku do jednostek sektora finansów publicznych, nie zaliczonych do sektora
finansów publicznych państwowych jednostek organizacyjnych lub instytucji prawa
publicznego, bądź ich związków. Wśród wymienionych w art. 132 ust. 1 PZP rodzajów
działalności w pkt 3) wskazana jest działalność w zakresie:
„tworzenia sieci przeznaczonych do ś wiadczenia publicznych usług zwi ą zanych z pro-
dukcj ą , przesyłaniem lub dystrybucj ą energii elektrycznej, gazu łub ciepła, lub
dostarczania energii elektrycznej, gazu albo ciepła do takich sieci lub kierowania takimi
sieciami"
Otwarte pozostaje pytanie, czy zamówienie usługi dystrybucji energii bądź paliwa gazowego
mieści się w przytoczonej powyŜej definicji? Czy zgodnie z wolą ustawodawcy jest to
„dostarczanie" energii, gazu albo ciepła do sieci? Przy odpowiedzi na tak postawione pytania
nie moŜemy zapominać, iŜ - w duŜym uproszczeniu - istotą usługi dystrybucji jest
dostarczenie określonej ilości energii czy gazu z pkt A do pkt B. Spółka dystrybucyjna nie
jest właścicielem przesyłanej energii czy paliwa. Właścicielem przesyłanego nośnika od
początku jest spółka obrotu. Tym samym spółka obrotu zlecając usługę dystrybucyjną niejako
dostarcza energię, gaz czy ciepło do sieci. A zatem, uzasadnione jest stwierdzenie, iŜ
przesłanka przedmiotowa wskazana w art. 132 ust. 1 pkt. 3 PZP została spełniona.
Idąc dalej - przyjęcie, iŜ spółka obrotu przy zamówieniu usługi dystrybucyjnej jest
zamawiającym sektorowym, skutkuje szeregiem uproszczeń właściwych dla zamówień
sektorowych, w tym dodatkowych wyłączeń stosowania ustawy PZP określonych w jej art.
136. Zgodnie z tym przepisem, ustawy PZP nie stosuje się do zamówień sektorowych na
usługi lub roboty budowlane, a w przypadku gdy wykonawcą jest podmiot, o którym mowa w
art. 3 ust. 1 pkt 3 lub 4 równieŜ na dostawy, jeŜeli są udzielane podmiotom:
- z którymi zamawiający sporządzają roczne skonsolidowane sprawozdania finansowe
w rozumieniu przepisów o rachunkowości,
- w których zamawiający posiadają ponad połowę udziałów albo akcji, posiadają ponad
połowę głosów wynikających z udziałów albo akcji, sprawują nadzór nad organem
zarządzającym lub posiadają prawo mianowania ponad połowy składu organu
nadzorczego lub zarządzającego,
- które posiadają ponad połowę udziałów albo akcji zamawiającego, posiadają ponad
połowę głosów wynikających z udziałów albo akcji zamawiającego, sprawują nadzór
nad jego organem zarządzającym lub posiadają prawo mianowania ponad połowy
składu jego organu nadzorczego lub zarządzającego,
- które wspólnie z zamawiającym podlegają określonemu w pkt 3 wpływowi innego
455485956.002.png
przedsiębiorcy.
Dodatkowo, jeŜeli w okresie poprzednich 3 lat co najmniej 80% przeciętnych przychodów
tych podmiotów osiąganych ze świadczenia usług, dostaw lub wykonywania robót
budowlanych, pochodziło ze świadczenia usług, dostaw lub wykonywania robót budowlanych
na rzecz zamawiającego lub podmiotów, o których mowa w pkt 1-4, w przypadku gdy okres
prowadzenia działalności jest krótszy niŜ 3 lata, uwzględnia się przychody uzyskane w
okresie tej działalności oraz przychody, które przewiduje się uzyskać w okresie pozostałym
do upływu 3 lat.
W modelowej sytuacji polskiego rynku gazowego zarówno spółka obrotu jako zamawiający,
jak i spółka dystrybucyjna jako wykonawca, naleŜą do Grupy Kapitałowej PGNiG S.A. w
Warszawie. W kaŜdej z tych Spółek PGNiG S.A. posiada 100% udziałów i sporządza
skonsolidowane sprawozdanie finansowe grupy kapitałowej, w którym ujmowane są wyniki
zarówno spółek obrotowych, jak i dystrybucyjnych. Przewiduje się równieŜ, iŜ blisko 100%
przychodów spółek dystrybucyjnych będzie pochodziło bezpośrednio od spółek obrotu.
Tym samym, uznając zasadność powyŜszych argumentów, przyjąć naleŜy, iŜ przy zawarciu
umowy dystrybucji energii bądź gazu, zastosowanie znajdzie określona w przepisie art. 136
ust. 1 ustawy PZP przesłanka wyłączająca konieczność stosowania przepisów ustawy PZP w
tym zakresie. Niestety praktyka, być moŜe wynikająca jedynie z daleko posuniętej
ostroŜności, poszła w innym kierunku.
W pierwszej kolejności uznano, iŜ spółki obrotu nie są zamawiającym sektorowym, tym
samym nie moŜna stosować wyłączenia z art.136 PZP. Co do wyboru trybu, to nie ma
wątpliwości, iŜ zastosowanie znajdzie zamówienie z wolnej ręki, bowiem z przyczyn
technicznych o obiektywnym charakterze, usługę świadczyć moŜe jeden podmiot (właściciel,
uŜytkownik sieci). Wartość zamówienia powoduje, iŜ postępowanie prowadzone będzie pod
nadzorem Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Sporna jest kwestia, czy ustawodawca w
katalogu zawartym w art. 67 ust. 3 lit. f) ustawy PZP wymieniając m.in. usługi przesyłowe
energii elektrycznej, ciepła i paliw gazowych, ujął równieŜ usługi dystrybucji. Tym samym,
czy istnieje juŜ obowiązek zawiadomienia Prezesa UZP w trybie art. 67 ust. 2 ustawy PZP o
samym wszczęciu takiego postępowania? Wydaje się, iŜ na gruncie prawa zamówień
publicznych ustawodawca nie dokonał rozróŜnienia usług przesyłowych i dystrybucyjnych.
Ponadto, zgodnie z treścią art. 167 ust. 2 ustawy PZP Prezes Urzędu Zamówień Publicznych
przeprowadza kontrolę uprzednią, jeŜeli wartość zamówienia albo umowy ramowej dla:
- robót budowlanych - jest równa lub przekracza wyraŜoną w złotych równowartość
kwoty 20 000 000 euro;
- dostaw lub usług - jest równa lub przekracza wyraŜoną w złotych równowartość
kwoty 10 000 000 euro.
Szacowana wartość usługi dystrybucyjnej zazwyczaj wielokrotnie przewyŜsza wskazane
wyŜej progi, czyli uprzednia kontrola Prezesa UZP jest obligatoryjna. W takiej sytuacji spółka
obrotu jako zamawiający, zobowiązana jest niezwłocznie po wyborze najkorzystniejszej
oferty (a jeŜeli wniesiono protest na wybór najkorzystniejszej oferty - po ostatecznym
rozstrzygnięciu protestu), a przed zawarciem umowy, do przekazania Prezesowi UZP kopii
dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia potwierdzonej za zgodność z
oryginałem przez kierownika zamawiającego.
455485956.003.png
Wspomnieć naleŜy, iŜ w zamyśle kontrola uprzednia ma charakter prewencyjny. Przed
zawarciem umowy sprawdzona zostaje poprawność postępowania prowadzonego przez
zamawiającego. W przypadku postępowań dotyczących zamówień na świadczenie usług
dystrybucji energii bądź paliwa gazowego, trudno mówić o prewencyjnej roli kontroli
uprzedniej Prezesa UZP. W istocie ma ona charakter kontroli następczej, bowiem usługa
faktycznie jest w sposób ciągły świadczona.
Wartość zamówienia obliguje takŜe spółki obrotu - zgodnie z przepisem art. 92 ust. 2 ustawy
PZP - do poinformowania Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego o wyborze
najkorzystniejszej oferty (przyjmuje się, Ŝe obowiązek ten dotyczy równieŜ trybu zamówienia
z wolnej ręki, mimo, iŜ w trybie tym nie mamy do czynienia z ofertą, o której mowa w art. 92
PZP).
Podsumowując: zdaniem autorów, przy zawieraniu umów dystrybucyjnych celowa i
uzasadniona jest wykładnia przepisu art. 132 ustawy PZP, uznająca spółki obrotu za
zamawiającego sektorowego. Tym samym stosowanie ustawy zostałoby wyłączone na
podstawie art. 136 ust. 1 ustawy PZP, co w konsekwencji pozwoliłoby na zawarcie
stosownych umów pomiędzy spółkami obrotu, a spółkami dystrybucyjnymi niezwłocznie po
wydzieleniu. Jest to moment faktycznego rozpoczęcia świadczenia usług. Odmienne
stanowisko, niestety stosowane w praktyce, powoduje tworzenie sztucznych rozwiązań
prawnych. ZwaŜywszy, Ŝe zawarcie umowy dystrybucyjnej pomiędzy spółką dystrybucyjną a
spółką obrotu stało się moŜliwe dopiero po rozdzieleniu działalności handlowej od
dystrybucyjnej (czyli po 1 lipca 2007 r.), uprzednia kontrola takiej umowy przez Prezesa UZP
jest w zasadzie niemoŜliwa. W praktyce problem ten rozwiązać moŜna wskazując w umowie
dystrybucyjnej, Ŝe zasady z niej wynikające znajdują zastosowanie równieŜ do okresu
pomiędzy 1 lipca 2007 roku, a dniem zawarcia umowy. Wydaje się jednak, Ŝe takie
rozwiązanie nie jest zgodne z celami ustawy. Trudno bowiem uznać za racjonalne
dokonywanie uprzedniej kontroli umowy, której postanowienia i tak obowiązują pomiędzy
stronami, i to z mocą wsteczną. Nie taki z pewnością był cel ustawodawcy.
455485956.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin