Harvard Business Review.rewolucyjne pomysly.pdf

(333 KB) Pobierz
Rewolucyjne pomysły. Zasady marketingu nowych produktów i usług
Rewolucyjne pomys³y.
Zasady marketingu
nowych produktów i us³ug
Autor: Guy Kawasaki
T³umaczenie: Katarzyna Marcinkowska
ISBN: 83-246-0341-7
Format: A5, stron: 240
Ta ksi¹¿ka to wyprawa po z³ote runo. Porzuæ utarte œcie¿ki
i zapuœæ siê g³êboko w las, gdzie nikt jeszcze nie dotar³
Kiedy mo¿na wykrzykn¹æ „Eureka!”?
Jak stwarzaæ bodŸce, które pomog¹ ludziom zaakceptowaæ nowe rozwi¹zania?
Wizje, które zmieni³y rzeczywistoœæ: Amazon.com, Dell, Hallmark, Gillette?
Jeœli czegoœ nie da siê zrobiæ, niech zajmie siê tym ktoœ, kto o tym nie wie — przyjdzie
i to zrobi. Tobie te¿ by siê to uda³o, gdybyœ zdo³a³ oczyœciæ umys³ ze stereotypowych
przekonañ i zacz¹³ myœleæ „od nowa”. Rewolucyjne pomys³y rzadko przychodz¹ do
g³owy ot, tak sobie. Jeœli chcesz stworzyæ wspania³¹ wizjê i j¹ urzeczywistniæ, naucz siê
myœleæ nieszablonowo. Dowiedz siê, jak powstawa³y najbardziej zachwycaj¹ce produkty
ostatnich lat. Opanuj metody twórczego myœlenia. I znajdŸ w otoczeniu mnóstwo
nowych problemów, które potem przekszta³cisz w rozwi¹zania. Czyli krótko mówi¹c:
przeczytaj tê ksi¹¿kê.
Prze³omowe produkty powstaj¹ na wiele sposobów. Mo¿esz obserwowaæ konkurencjê
i wprowadziæ produkt ³¹cz¹cy mocne strony wszystkich marek, które pojawi³y siê
wczeœniej. Mo¿esz wypuœciæ na rynek ch³am i b³yskawicznie go ulepszaæ w miarê
poznawania potrzeb klientów. Mo¿esz stworzyæ produkt tak prosty, ¿e ludzie uznaj¹ go
za przejaw geniuszu. Bez wzglêdu na drogê, jak¹ obierzesz, jedno jest pewne: bêdziesz
musia³ stwarzaæ jak Bóg i harowaæ jak wó³.
Guy Kawasaki, wspó³twórca sukcesu Apple Computer Inc. i dyrektor generalny
garage.com, podpowie Ci, jak staæ siê wizjonerem i zamieniæ ideê w produkt, który jest:
g³êboki — ci¹gle odkrywasz w nim coœ nowego,
zachwycaj¹cy — poch³ania uwagê do tego stopnia, ¿e zapadasz siê w niego
jak w toñ,
pe³ny — oferuje wszelkie dodatkowe korzyœci, jakich mo¿esz potrzebowaæ,
funkcjonalny — instrukcja obs³ugi staje siê zbêdna.
„Gdyby ta ksi¹¿ka wpad³a mi w rêce na pocz¹tku kariery, dotar³bym o wiele dalej.”
Benjamin M. Rosen, prezes firmy Compaq
7458067.006.png 7458067.007.png 7458067.008.png 7458067.009.png 7458067.001.png 7458067.002.png
PODZIĘKOWANIA
11
PRZEDMOWA
15
TWÓRZ JAK BÓG
19
1 COGITA DIFFERENTER (MYŚL INACZEJ)
21
2 NIECH ŻYJE CHŁAM!
45
3 LEPSZE JEST WROGIEM DOBREGO
75
RZĄDŹ JAK KRÓL
97
4 PRZEŁAMUJ BARIERY
99
5 POTRZEBUJESZ APOSTOŁÓW, NIE HANDLOWCÓW
117
6 UNIKAJ CZARNYCH DZIUR
131
7458067.003.png
10 SPIS TREŚCI
PRACUJ JAK WÓŁ.
153
7 JEDZ JAK PTASZEK, WYDALAJ JAK SŁOŃ
155
8 MYŚL CYFROWO, DZIAŁAJ ANALOGOWO
179
9 NIE PROŚ INNYCH O COŚ, CZEGO SAM BYŚ NIE ZROBIŁ
197
ZAKOŃCZENIE
211
10 NIE DAJ SIĘ ZNISZCZYĆ DURNOCIE
213
BIBLIOGRAFIA
233
SKOROWIDZ
243
1
Wydaje mi się, że przez te wszystkie lata najczęściej słysza-
łem następujące słowa: sklep dyskontowy nie zarobi na sie-
bie w mieście, w którym mieszka mniej niż 50 tysięcy ludzi.
Sam Walton 2
1 Dziękuję Holly Camerota za przełożenie na łacinę wyrażenia
„Myśl inaczej”.
2 Sam Walton (1918 – 1992) — założyciel amerykańskiej sieci
supermarketów Wal-Mart. Pierwszy Wal-Mart powstał w 1962 roku.
Obecnie sieć jest największym sprzedawcą detalicznym na świecie
przyp. tłum.
7458067.004.png
22 KODEKS WIZJONERA
Od 1955 roku Walt Disney Company 3 tworzyła zasady prowa-
dzenia parków rozrywki. Wtedy powstał pierwszy Disneyland
i tym samym firma wyznaczyła standardy atrakcyjności, wydajno-
ści i rentowności, które od tej pory miały obowiązywać w branży.
Przed powstaniem Disneylandu niepisana zasada głosiła, że
w parku rozrywki musiała być ogromna kolejka górska, aby
interes mógł odnieść sukces. Disneyland wszystko to zmienił,
proponując atrakcje tematyczne zamiast tych dostarczających
mocnych wrażeń.
Przez następne trzydzieści lat firmy prowadzące parki roz-
rywki albo postępowały według zasad Disneya, albo prawie nie
liczyły się na rynku. A postępując według zasad Disneya, tylko
umacniały jego wysoką pozycję. Było tak dopóty, dopóki nie
pojawił się Jay Stein. Stein prowadził MCA Recreation 4 , firmę,
która była właścicielem Universal Studios, więc należała do niej
również atrakcja turystyczna, którą mieszkańcy Los Angeles są już
szczerze znudzeni — zwiedzanie wytwórni filmowej Universal
Studios (ile razy można oglądać rozstąpienie się wód Morza
Czerwonego 5 ?).
Wyznaczając sobie dodatkowy cel, obok głównego, jakim
była produkcja filmów, wytwórnia Universal stała się jednocze-
śnie graczem w biznesie parków rozrywki. Tę działalność pro-
wadziła według prymitywnej zasady: wepchnij ludzi do kolejki,
zawieź „za kulisy” filmu, po czym wysadź, licząc na to, że kupią
pamiątki.
Ale kiedy firma MCA wybudowała wytwórnię Universal
Studios Florida, Stein miał inny pomysł na to, jak rozegrać tę
partię. Jego hasłem przewodnim — zamiast „Zobacz jak robimy
filmy” — stało się „Wkrocz do świata filmu”. Film Powrót do
3 http://www.disney.com
4 http://www.mca.com
5 Chodzi o prezentację efektów specjalnych w filmach, która stanowi
atrakcję turystyczną — przyp. red.
7458067.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin