wojtyla_karol.pdf

(146 KB) Pobierz
„Abym tylko miłować umiała”
WOJTYŁA K AROL ( Jan Paweł II ) – filozof, teolog, poeta, humanista, twórca
personalistycznej antropologii i etyki w ramach lubelskiej szkoły filozoficznej,
od 16 X 1978 papież, ur. 18 V 1920 w Wadowicach, zm. 2 IV 2005 w Rzymie.
W latach 1938–1939 studiował polonistykę na UJ (studia przerwane z
powodu II wojny światowej), w latach 1942–1946 odbył studia filozoficzno-
teologiczne w ramach tajnego nauczania w Krakowskim Seminarium
Duchownym, a w latach 1946–1948 na Uniwersytecie „Angelicum” w Rzymie,
zakończone doktoratem w 1948 na podstawie rozprawy Doctrina de fide apud
s. Joannem a Cruce pisanej pod kierunkiem R. Garrigou-Lagrange’a (doktorat
nostrifikowany na UJ). W 1953 habilitował się na UJ na podstawie rozprawy
Ocena możliwości zbudowania etyki chrześcijańskiej przy założeniach systemu
Maxa Schelera . Od 1954 do 1978 pracował na Wydziale Filozofii KUL na
stanowisku docenta, później zastępcy prof., kierownika Katedry Etyki (ze
względów ideowo-politycznych nie wyraził zgody, by Wydział Filozofii KUL
podjął starania o nadanie mu tytułu prof. zwyczajnego). W 1976 Senat KUL
nadał W. tytuł prof. honorowego. Okres pracy akademickiej był najbardziej
owocny dla kształtowania się myśli filozoficznej W.; czerpiąc inspirację ze
środowiska naukowego KUL, jednocześnie kształtował je i ubogacał w
dziedzinie antropologii i etyki przez uwzględnienie podmiotowego wymiaru
bytu ludzkiego. Utrzymywał kontakty z uniwersytetami zagranicznymi (m.in.:
Fryburg Szwajcarski, Mainz, Genua, Mediolan, Rzym, Waszyngton). W 1977
otrzymał doktorat h.c. Uniwersytetu Jana Gutenberga w Moguncji.
Równolegle z działalnością naukową uczestniczył w życiu Kościoła: jako
bp pomocniczy Krakowa (1958), abp Krakowa (1963), uczestnik Soboru
Watykańskiego II (1962–1965), kard. (1967), papież Jan Paweł II (1978).
Dokumenty papieskie i twórczość teologiczna W. zawierają duży ładunek
głębokiej myśli filozoficznej.
Ważniejsze dzieła W.: Ocena możliwości zbudowania etyki
chrześcijańskiej przy założeniach systemu Maksa Schelera (Lb 1959); Miłość i
odpowiedzialność (Lb 1960, 1986 4 ); Osoba i czyn (Kr 1969, 1985 2 ; pt. Osoba i
czyn oraz inne studia antropologiczne , Lb 1994 3 ); Elementarz etyczny (Wr
1982, Lb 1999); Wykłady lubelskie (Lb 1986, 2006 2 ); Zagadnienie wiary w
dziełach św. Jana od Krzyża (Kr 1990); Człowiek w polu odpowiedzialności
Wojtyła Karol PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
1
(Lb 1991); Zagadnienie podmiotu moralności (Lb 1991); O poznawalności i
poznawaniu Boga (Kr 1999, 2003 2 ); Rozważania o istocie człowieka (Kr 1999,
2003 2 ); Świętego Jana od Krzyża nauka o wierze (Lb 2000). Ważniejsze
artykuły: Problem oderwania przeżycia od aktu w etyce na tle poglądów Kanta
i Schelera (RF 5 (1955–1957) z. 3, 113–140); W poszukiwaniu podstaw
perfekcjoryzmu w etyce (tamże, z. 4, 303–317); Zagadnienie woli w analizie
aktu etycznego (tamże, z. 1, 111–135); O kierowniczej lub służebnej roli
rozumu w etyce. Na tle poglądów Tomasza z Akwinu, Hume’a i Kanta (RF 6
(1958) z. 2, 13–31); Osoba i czyn. Refleksywne funkcjonowanie świadomości i
jej emocjonalizacja (Studia Theologica Varsaviensia 6 (1968), 101–119);
Osoba i czyn na tle dynamizmu człowieka (w: O Bogu i o człowieku , Wwa
1968, I 201–226); Problem doświadczenia w etyce (RF 17 (1969) z. 2, 5–24);
Problem teorii moralności (w: W nurcie zagadnień posoborowych , Wwa 1969,
III 217–249); Osoba: podmiot i wspólnota (RF 24 (1976) z. 2, 5–39);
Subjectivity and the Irreducible in Man (Analecta Husserliana 7 (1978), 107–
114); Uczestnictwo czy alienacja (Summarium 7 (1978), 7–16); The Person.
Subject and Community (RMet 33 (1979) z. 2, 273–308); Problem
konstytuowania się kultury poprzez ludzką praxis (RF 27 (1979) z. 1, 9–20).
K ONCEPCJA
FILOZOFII . W. był filozofem oryginalnym, dociekliwym,
obdarzonym pasją poznawczą. Łączył umiejętność analizy z kontemplacyjnym
ujęciem prawdy, bezpośredniego oglądu z sięganiem do korzeni. Filozofię
uważał za podstawową dziedzinę poznania, za wiedzę-mądrość autonomiczną
wobec nauk szczegółowych i wiary religijnej; filozofia o wymiarze
metafizycznym pełni niezastąpioną rolę w kulturze („zwierciadło kultury”) i w
teologii (zob. encyklika Fides et ratio , Lb 2003).
Twórczość filozoficzna W. zmierzała do odpowiedzi na pytanie, kim jest
człowiek, jak działa i w jaki sposób powinien urzeczywistniać swoje ludzkie
powołanie. W. dążył do integralnego ujęcia i zrozumienia rzeczywistości
człowieka w całej jej złożoności, bogactwie i oryginalności. Sformułował
antropologię jako filozofię osoby oraz związaną z nią etykę (filozofię
moralności).
Poprzez własny styl i metodę filozofowania dążył do połączenia
przedmiotowego ujęcia człowieka – zgodnie z filozofią bytu wywodzącą się od
Wojtyła Karol PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
2
Arystotelesa i św. Tomasza z Akwinu („zobiektywizowana metafizyka osoby”)
– z ujęciem świadomościowym, właściwym dla filozofii podmiotu (głównie
Schelera).
Podstawowym źródłem refleksji filozoficznej W. było doświadczenie
człowieka: bezpośrednie, przedmiotowe, rozumiejące. Człowiek może
doświadczać siebie, swego wnętrza, dzięki refleksji towarzyszącej każdemu
działaniu (czynowi). Refleksyjna analiza ludzkiego działania, doświadczenie
rozumiejące, prowadzi do odkrycia podmiotu – sprawcy działania i tego, kto
przeżywa swoją podmiotowość – a więc do odkrycia osoby.
W procesie refleksji filozoficznej opartej na doświadczeniu człowieka
dostrzegał 3 wzajemnie przenikające się etapy: doświadczenie, zrozumienie,
interpretowanie i wyjaśnianie. Wskazuje to na przejście od „fenomenu” do
„fundamentu”. W wyjaśnieniu uwzględniał wymiar poznawczo-
świadomościowy, moralny, społeczny i (scalający je wszystkie) wymiar
metafizyczny („Nie można zatrzymać się na samym doświadczeniu; także
wówczas, gdy wyraża ono i ujawnia wewnętrzność człowieka i jego
duchowość, refleksja racjonalna winna docierać do poziomu istoty duchowej i
do fundamentu, który jest jej podłożem” – tamże, 83). „Problematyka osoby
stanowi szczególnie dogodny teren, na którym dokonuje się spotkanie z bytem,
a tym samym z refleksją metafizyczną” (tamże).
W. wykazywał nierozłączność realnego bytowania człowieka w świecie –
jako „suppositum personale” (aspekt bytowy) – z doświadczeniem „subiectum
personale” (aspekt świadomościowy) („Być podmiotem” i „przeżywać siebie
jako podmiot” to wymiary wprawdzie różne, ale spójne. „[...] w tym drugim
dopiero wymiarze dotykamy właściwej rzeczywistości ludzkiego »ja« [...].
Można także powiedzieć, że ludzkie suppositum staje się ludzkim »ja« i
objawia się jako takie dzięki świadomości” ( Osoba: podmiot i wspólnota , w:
Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne , 382) Nie jest ono jednak
sprowadzalne do ludzkiej „świadomości czy też do tzw. samoświadomości.
Jest ono tylko kontynuowane za jej pośrednictwem w suppositum humanum na
gruncie całego bytowania ( esse ) i działania ( operari ), które temu suppositum
jest właściwe” (tamże).
Wojtyła Karol PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
3
W toku analiz W. uwzględniał i aspekt bytowy, i świadomościowy, a
wykazując ich spójność, zawsze respektował pierwszeństwo horyzontu bytu
przed horyzontem świadomości. Świadomość istnieje dlatego, że istnieje
obiektywna rzeczywistość, z którą podmiot wchodzi w kontakt poznawczy.
Połączenie aspektu bytu i aspektu świadomości było możliwe, ponieważ W.
inaczej niż zwolennicy filozofii podmiotu (w tym Scheler) rozumiał
świadomość. Odmawiał jej cechy absolutności i intencjonalności. Dzięki temu
jego antropologia, a następnie etyka są integralnym ujęciem istniejącej realnie
rzeczywistości człowieka, który działając moralnie, realizuje realne dobro.
Toteż jego filozofia jest próbą przekroczenia opozycji idealizm – realizm,
subiektywizm – obiektywizm, a przez to wewnętrznego rozbicia podmiotu. Jest
integralnym ujęciem prawdy o człowieku.
A NTROPOLOGIA
FILOZOFICZNA ( METAFIZYKA
OSOBY ). Punktem wyjścia
antropologii filozoficznej W., zawartej przede wszystkim w pracy Osoba i
czyn , jest całościowe doświadczenie człowieka, zwł. doświadczenie
wewnętrzne, którego bezpośrednim przedmiotem jest specyficznie ludzkie
wydarzenie: człowiek działa, czyli spełnia czyn świadomy i wolny (czyn
moralny). Chodzi o doświadczenie rozumiejące, czyli „ogląd intelektualny
dany na gruncie faktu »człowiek działa« w całej jego niezliczonej
częstotliwości [...]. Fakt »człowiek działa« w swej pełnej doświadczalnej
zawartości pozwala się [...] zrozumieć jako czyn osoby” ( Osoba i czyn , w:
Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne , 58). Człowiek dzięki swym
wewnętrznym przeżyciom, samowiedzy i samoświadomości jest „świadkiem
siebie”, swego wnętrza, swego człowieczeństwa i swojej osoby. Na tej drodze
następuje odsłonięcie „tego, co nieredukowalne w człowieku” – bytu
osobowego. Swoją antropologię W. określił jako „studium czynu, który
ujawnia osobę: studium osoby przez czyn” (tamże, 59).
Osobową naturę człowieka ujętego doświadczalnie w aspekcie czynu
wyrażają 3 istotne elementy: świadomość (samoświadomość), wolność
(samostanowienie) oraz rys społeczny (uczestnictwo).
Osoba i czyn w aspekcie poznawczo-świadomościowym.
Człowiek nie tylko świadomie działa, lecz jest także świadomy siebie, czyli
Wojtyła Karol PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
4
tego, kto działa. Posiada świadomość czynu i świadomość osoby oraz ich
wzajemnej korelacji.
Świadomość pełni w człowieku dwie funkcje: poznawczą, dzięki której
tzw. refleksja towarzysząca odzwierciedla każdy czyn (funkcja refleksyjna).
Druga funkcja pozwala oglądać czyny i ich związek z własnym „ja”. Polega to
na „upodmiotowieniu”, „uwewnętrznieniu”, „subiektywizacji” tego, co
przedmiotowe, czyli przeżywanie własnej sprawczości czynu (funkcja
refleksywna).
Zgodnie z realistyczną, dynamiczną koncepcją człowieka świadomość
ludzka i samoświadomość nie jest kategorią pierwotną, nie ma cechy
intencjonalności. Świadomość zależy od poznania (wiedzy) i samowiedzy,
której przedmiotem jest własne „ja”. Świadomość odzwierciedla czyny i ich
relację do własnego „ja” dzięki samowiedzy. Samowiedza wciela świadomość
w całokształt realnej osoby. Świadomość świadczy o byciu osobą i o jej
wymiarze duchowym (transcendencja osoby w czynie), dotyczy tej sfery
dynamizmu osobowego, w której człowiek najwłaściwiej się urzeczywistnia –
sfery działań osobowych.
Dynamizm właściwy osobie – podmiotowość sprawcza.
Doświadczenie ujawnia w człowieku dwie formy dynamizmu. Pierwsza forma
to czyn. Człowiek przeżywa swój czyn jako działanie, przyczynowo związane z
własnym „ja”. Druga – to „dzianie się” (uczynnienie), „coś dzieje się w
człowieku”, czyli dynamizm bez udziału świadomej sprawczości.
Dana w doświadczeniu rzeczywistość domaga się metafizycznej
interpretacji i wyjaśnienia („[...] podmiot jako byt tkwi u podstaw [...] każdego
działania oraz dziania się, każdej sprawczości oraz podmiotowości. Jest to byt
realny, byt-»człowiek« realnie istniejący, a w konsekwencji realnie działający.
Pomiędzy istnieniem a działaniem zachodzi ścisły związek [...]: »operari
sequitur esse« [...]. Samo esse [...] znajduje się u początku działania, znajduje
się również u początku wszystkiego, co w człowieku się dzieje; znajduje się u
początku właściwego człowiekowi dynamizmu” – tamże, 122). Pierwotność
dynamizmu wyrażającego się w doświadczeniu „człowiek działa” domaga się
afirmacji esse człowieka jako bytu osobowego, swoiście zespolonego z naturą.
„W czynach zawiera się sprawczość, sprawczość uwydatnia konkretne »ja«
Wojtyła Karol PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin