B-P-06 - Seligman (Wyuczona Bezradność).doc

(28 KB) Pobierz
E: Psy [1] (GE1) poddano serii nie dających się uniknąć szoków elektr

Poz-6. Wyuczona bezradność - teoria Seligmana



E: Psy   [1] (GE1) poddano serii nie dających  się uniknąć szoków elektr. i (GE2) nie poddano takiej procedurze;

[2] umieszczono w skrzynce wahadłowej, gdzie mogły uniknąć  szoku (skok przez płotek), zapowiadanego przez sygnał ostrzegawczy. Unikania nauczyły się psy z GE2  a nie z GE1.

Niezdolność uczenia się unikania wskutek wcześniejszego doświadczenia sytuacji, w której unikanie nie było możliwe nazwano „wyuczoną bezradnością”.

W. B. jest uogólnionym oczekiwaniem braku kontroli powstałym wskutek wyuczenia się, że nie ma związku pomiędzy działaniem a następstwem (reakcja i wzmocnienie są niezależne).

Teoria uwzględnia poznawczą reprezentację sytuacji. Ma 3 komponenty:

 

1) Informacja o następstwie

(szok)

 

2) poznawcza reprezentacja następstwa:

oczekiwanie, przekonanie

(cokolwiek zrobię szok: reagowanie jest daremne)

3) zachowanie

 

(zaniechanie)

 

Na efekt bezradności nie wpływa wielkość porażki (czy mało, czy mocno dotkliwa) - Kofta, Sędek, 1989.

W.B. = deficyt:

1. motywacyjny (spadek tendencji do inicjowania zachowań, apatia)

2. emocjonalny (pogorszenie nastroju, depresja)

3. poznawczy (obniżenie zdolności radzenia sobie w innych, kontrolowalnych sytuacjach)

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin