[040413] Elzbieta Krawiec - Scenariusz W poszukiwan.doc

(39 KB) Pobierz
KONSPEKT

KONSPEKT

 

 

Opracowała : Elżbieta Krawiec

Przedszkole nr 2 im Jana Brzechwy w Stalowej Woli

Temat kompleksowy: „Szukamy wiosny”

 

Temat zającia: „Co jest potrzebne roślinie ozdobnej by zakwitła?”

 

 

Cele:

 

1.       Poszerzenie wiadomości na temat hodowli wybranych roślin cebulkowych.

2.       Zapoznanie z treścią opowiadanego przez nauczycielkę utworu.

3.       Wzbogacenie zasobu słownikowego dzieci (ziemia inspektowa, notanik przyrodniczy, mieczyk ogrodowy – cebulka).

4.       Uwrażliwienie na piękno okazów przyrodniczych z podkreśleniem roli deszczu, słońca, powietrza oraz zabiegów pielęgnacyjnych człowieka związanych z hodowlą i ochroną (roślin ozdobnych).

 

Materiał programowy

 

-          zaznajamianie z niektórymi roślinami spotykanymi w ogrodzie

-          nazywanie kilku najczęściej spotykanych roślin, rozpoznawanie ich

-          wyróżnianie części roślin (korzeń, łodyga, liść, kwiat)

-          śledzenie wzrostu roślin

-          zaznajamianie z podstawowymi narzędziami służącumi do pracy w ogrodzie

-          więzania typowych zjawisk atmosferycznych, oraz zmian w świecie roślin z porą roku .

 

Forma: praca z całą grupą.

 

Wiek: grupa dzieci 4 – letnich.

 

Miejsce: sala zajęć.

 

Metody:

 

-          słowna – zagadki, rozmowa, opowiadanie, objaśnienia

-          czynna – zadania stawiane do wykonania, samodzielne doświadczenia i przeżycia

-          oglądowa – praca z ilustracją, okazami naturalnymi, obserwacja.

 

Pomoce: scenka ujmująca treść opowiadania, sylwety chmurki z deszczem, słońca i tulipana z zaznaczoną częścią nadziemną, cebulki mieczyków, tulipanów, list z tekstem wiersza

M. Kownackiej „Razem ze słonkiem” i „Notatnikiem przyrodniczym”, notatniki dla dzieci do zapoczątkowania i kontynułowania „zapisu” wzrostu roślinki, doniczki – pojemniki, ziemia inspektowa, nagranie z piosenką pt.: „Kwiatki bratki...”, magnetofon, tekst bajki.

 

Literatura pomocnicza :

 

Opowiadanie pt.: „Żółty tulipan” opr. H. Urbanek wg. M. Różyckiej.

Organizacja:

 

Zgromadzenie materiałów i pomocy. Dzieci siedzą na krzesełkach przed scenką.

 

Przebieg zajęcia:

 

1.       Zagadka

Co to za pora roku

nadchodzi po zimie,

znasz dobrze jej imię.

Kroczy w kwiatów pąkach

i w promieniach słonka.

      (wiosna)

 

2.       Nauczycielka – Powiedzcie proszę po czym poznajecie, że zbliża się wiosna?

3.       Pokaz odkrytej części (bardzo mała) zasłoniętego tulipana (cała roślinka wraz z kwiatami)

Nauczycielka – Co to może być? Czy odgadniecie?

4.       Zapowiedź bajki z podaniem problemu.

Nauczycielka – Posłuchajcie co ciekawego przytrafiło się pewnemy tulipanowi. Dowiecie się dlaczego długo nie miał ochoty na przebudzenie.

5.       Opowiadanie nauczycielki z wykorzystaniem niżej podanego tekstu, sylwet i scenki.

 

„Żółty tulipan”

 

W ciemnym domku pod ziemią mieszkał mały Tulipanek. Malenki Tulipan jak wszystkie małe dzieci, spał całymi dniami. Wokoło bowiem było bardzo cicho i ciemno. Pewnego dnia obudziło go lekkie pukanie do drzwi. – Kto tam? – Zapytał obudzony ze snu tulipanek – To ja Deszczyk, chcę wejść do ciebie. Nie bój się malenki. Otwórz! – Nie, nie chcę. Nie otworzę – Powiedział Tulipanek

i odwróciwszy się w drugą stronę smacznie zasnął. Po chwili mały Tulipanek usłyszał znowy pukanie – Puk! Puk! Puk! – Kto tam? – To ja Deszcz: pozwól mi wejść do swego domku. – Nie, nie chcę, abyś mnie zamoczył. Pozwól mi spać spokojnie. Po pewnym czasie Tulipanek usłyszał znów pukanie

i cieniutki, miły głosik wyszeptał. – Tulipanku, puśc mnie! – Ktoś ty ? – Promyk słoneczny – Odpowiedzial cieniutki głosik. O, nie potrzebyję cię. Idz sobie. Ale Promyk słoneczny nie chciał odejść. Po chwili zajrzał do domku tulipankowego przez dziurką od klucza i zapukał: - Kto tam puka? – Zapytal  zżółkły ze złości tulipanek. – To my Deszcz i Słońce. My chcemy wejść do ciebie. Wtedy Tulipanek pomyślał: ha, muszę jednak otworzyć, bo dwojgu nie dam rady. – I otworzył. Wtedy Deszc i Promyk wpadli do domky tulipankowego. Deszcz chwcil przestraszonego Tulipanka za jedną ręką. Promyk słońca za drugą i unieśli go wysoko pod sam sufit. Mały Żółty Tulipanek uderzył główką

w sufit swego domku i przebił go. – I, o dziwo, znalazł się wśród pięknego ogrodu, na zielonej trawce. Była wczesna wiosna. Promyki słońca padały na żółtą główkę Tulipanka. A rano przyszły dzieci

i zawołały : - Patrzcie ! Pierwszy żółty tulipan zakwitł dzisjaj z rana! Teraz już na pewno będzie wiosna.

 

6.       Rozmowa na temat opowiedzianej bajki.

Odpowiedź na postawiony problem - Dlaczego Tulipanek nie miał ochoty na przbudzenie?

Co jest potrzebne roślinie, by rosła i zakwitła ( woda , ciepło i czyste powoetrze).

7.       Zabawa inspirowana trścią opowiadania z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych.

8.       Zkoncentrowanie uwagi dzieci na „niespdziance” – paczkai z listem, rysunki z notatnikiem przyrodniczym.

9.       Odczytanie listu i pokaz notatnika.

10.   Omówienie budowy rośliny kwiatowej na przykładzie tulipana.

Nauczycielka – pokazuje tulipana, zapoznaje dzieci z podstawowumi częściami budowy rośliny (część podziemna i nadziemna) oraz jej rozwojem. Zapoznaje dzieci z funkcją korzeni oraz łodygi liści i kwiatu.

Dzieci : Oglądają poszczegółne części .

11.   Zasadzenie cebulek tulipanów i mieczyków – praca dzieci ze zwróceniem uwagi na ład i porządek, objaśnienie sposobu wykonywania prac.

12.   Rozdanie notatników (dzieci rysują na jednrj stronie notatnika cebulką i odkładają notatnik na wyznaczone miejsce.

13.   Podsumowamie zajęcia:

O czym musimy pamiętać?

Czego opotrzebują rośliny by rosły i zakwitły? (ziemię odpowiednio wilgotną, powietrze, i ciepło, które dostarczają: deszcz, słońce, oraz opieka ze strony ludzi).

14.   Zabawa ruchowa przy piosence pt.: „Kwiatki – bratki ..”

 

Jestem sobie ogrodniczka,

mam nasionek pół koszyczka.

Jedne gładkie, drugie w łatki,

a z tych nasion będą kwiatki

             

Ref:              Kwiatki – bratki i stokrotki

                            dla Malwinki, dla Dorotki.

                            Kolorowe i pachnące,

                            malowane słońcem.

 

Mam konewkę z dużym uchem,

co podlewa grządki suche,

mam łopatkę oraz grabki,

bo ja dbam o moje kwiatki.

             

Ref.:              Kwiatki ....

 

 

Likwidacja:

 

Zgrupowanie doniczek, pojemników z zasadzonymi roślinkami na wyznaczonym miejscu, uporządkowanie stanowisk pracy i akcesoriów.

 

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin