100_sposobow_na_PHP_100php.pdf

(544 KB) Pobierz
100 sposobów na PHP
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
100 sposobów na PHP
SPIS TREŒCI
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Jack Herrington
T³umaczenie: Rados³aw Meryk
ISBN: 83-246-0426-X
Tytu³ orygina³u : PHP Hacks
Format: B5, stron: 440
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
Zbiór rozwi¹zañ dla twórców dynamicznych witryn WWW
Korzystanie z danych pochodz¹cych z innych witryn WWW
Dynamiczne generowanie grafiki i animacji Flash
Obs³uga komunikatorów internetowych i protoko³u IRC
Jêzyk PHP zdoby³ ogromn¹ popularnoœæ jako narzêdzie do tworzenia dynamicznych
witryn WWW, a grono jego u¿ytkowników stale siê powiêksza. Programiœci i projektanci
doceniaj¹ jego mo¿liwoœci, szybkoœæ i wygodê. Standardowe ju¿ zastosowania jêzyka
PHP — ³¹czenie witryny WWW z baz¹ danych, przechowywanie treœci artyku³ów
w tabelach i obs³uga formularzy nie wyczerpuj¹ mo¿liwoœci tej platformy
programistycznej. PHP oferuje znacznie wiêcej — pozwala miêdzy innymi na
dynamiczne generowanie grafiki, korzystanie z us³ug sieciowych i protoko³u SOAP
oraz przetwarzanie plików XML.
Ksi¹¿ka „100 sposobów na PHP” to coœ wiêcej ni¿ kolejny podrêcznik tworzenie
aplikacji WWW. Znajdziesz w niej mniej znane sposoby wykorzystywania PHP przy
budowaniu witryn internetowych. Nauczysz siê korzystaæ z biblioteki PEAR, tworzyæ
interfejsów u¿ytkownika z wykorzystaniem jêzyka DHTML oraz technologii SVG oraz
generowaæ pliki RTF, CSV i XLS. Dowiesz siê, jak stosowaæ wzorce projektowe
i testowaæ aplikacje wykorzystuj¹c testy jednostkowe. Poznasz zasady programowania
obiektowego w PHP i tchniesz nowe ¿ycie w dzia³aj¹ce ju¿ aplikacje dodaj¹c do nich
ciekawe „wodotryski”, których przyk³ady znajdziesz w tej ksi¹¿ce.
Instalacja PHP oraz biblioteki PEAR
Projektowanie interfejsów u¿ytkownika
£¹czenie PHP z DHTML oraz JavaScript
Generowanie grafiki bitmapowej i wektorowej
Manipulowanie danymi w bazie za pomoc¹ plików XML
£¹czenie aplikacji WWW z GoogleMaps oraz Wikipedi¹
Wykorzystywanie wzorców projektowych
Testowanie aplikacji
Generowanie animacji Flash
Wysy³anie SMS-ów oraz wiadomoœci na serwery IRC
Poznaj nietypowe zastosowania jêzyka PHP
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
ONOWOŒCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
692013228.002.png 692013228.003.png 692013228.004.png 692013228.005.png
O autorach ...................................................................................................................................... 9
Przedmowa ................................................................................................................................... 13
Rozdział 1. Instalacja i podstawy ................................................................................................ 21
1.
Instalacja PHP .................................................................................................................. 21
2.
Instalacja modułów PEAR .............................................................................................. 32
Rozdział 2. Projektowanie aplikacji internetowych ................................................................... 35
3.
Tworzenie interfejsu z wykorzystaniem „skórek” ..................................................... 35
4.
Tworzenie nawigacji typu breadcrumb ....................................................................... 39
5.
Tworzenie ramek na stronach WWW .......................................................................... 43
6.
Zastosowanie zakładek w interfejsie aplikacji internetowych ................................. 47
7.
Zapewnienie użytkownikom możliwości formatowania stron
z wykorzystaniem techniki XSL .................................................................................... 50
8.
Tworzenie prostych wykresów HTML ........................................................................ 53
9.
Prawidłowe ustawianie rozmiaru znaczników graficznych .................................... 55
10.
Wysyłanie wiadomości e-mail w formacie HTML .................................................... 57
Rozdział 3. DHTML ....................................................................................................................... 61
11.
Umieszczenie na stronie interaktywnego arkusza kalkulacyjnego ......................... 61
12.
Tworzenie wyskakujących wskazówek ....................................................................... 64
13.
Tworzenie list w trybie przeciągnij i upuść ................................................................ 66
14.
Tworzenie dynamicznych wykresów .......................................................................... 69
15.
Podział treści na rozwijane sekcje ................................................................................. 74
16.
Tworzenie rozwijanych „samoprzylepnych” karteczek ........................................... 78
17.
Tworzenie dynamicznych menu nawigacyjnych ....................................................... 80
18.
Dynamiczne ukrywanie kodu JavaScript .................................................................... 83
19.
Tworzenie zegara binarnego za pomocą kodu DHTML .......................................... 85
20.
Ułatwienie implementacji Ajax za pomocą modułu JSON ....................................... 88
21.
Utworzenie pokazu slajdów za pomocą kodu DHTML ........................................... 91
22.
Wykorzystanie grafiki wektorowej w PHP ................................................................. 93
Spis treści
5
692013228.001.png
23.
Tworzenie narzędzia do wybierania kolorów ............................................................ 96
24.
Tworzenie grafu łączy .................................................................................................... 98
25.
Utworzenie interaktywnego kalendarza ................................................................... 101
26.
Tworzenie efektu przewijania map Google .............................................................. 105
Rozdział 4. Grafika ..................................................................................................................... 113
27.
Tworzenie miniaturek ................................................................................................... 113
28.
Tworzenie atrakcyjnej grafiki za pomocą SVG ......................................................... 115
29.
Uproszczenie obsługi grafiki dzięki wykorzystaniu obiektów ............................. 118
30.
Podział obrazu na kilka mniejszych ........................................................................... 126
31.
Tworzenie wykresów w PHP ...................................................................................... 130
32.
Nakładanie obrazów ..................................................................................................... 132
33.
Dostęp do zdjęć iPhoto z poziomu PHP ................................................................... 136
Rozdział 5. Bazy danych i XML ................................................................................................. 149
34.
Projektowanie lepszego schematu SQL ..................................................................... 149
35.
Uniwersalny dostęp do bazy danych ......................................................................... 154
36.
Tworzenie dynamicznych obiektów dostępu do bazy danych ................................ 156
37.
Generowanie instrukcji CRUD dla baz danych ........................................................ 160
38.
Zastosowanie wyrażeń regularnych do łatwego czytania dokumentów XML .. 169
39.
Eksportowanie schematu bazy danych w formacie XML ...................................... 172
40.
Prosty mechanizm obsługi zapytań do bazy danych w formacie XML ............... 174
41.
Generowanie kodu SQL ............................................................................................... 175
42.
Generowanie kodu PHP dostępu do bazy danych .................................................. 178
43.
Konwersja CSV na PHP ................................................................................................ 184
44.
Odczyt danych ze stron WWW ................................................................................... 187
45.
Odczytywanie danych z arkuszy Excela wgranych na serwer ................................ 192
46.
Ładowanie danych z Excela do bazy danych ........................................................... 196
47.
Przeszukiwanie dokumentów programu Microsoft Word .................................... 200
48.
Dynamiczne tworzenie dokumentów RTF ............................................................... 203
49.
Dynamiczne tworzenie arkuszy Excela ..................................................................... 208
50.
Tworzenie kolejki wiadomości .................................................................................... 213
Rozdział 6. Projektowanie aplikacji .......................................................................................... 217
51.
Tworzenie modularnych interfejsów ......................................................................... 217
52.
Obsługa tekstu Wiki ...................................................................................................... 221
53.
Przekształcanie dowolnych obiektów na tablice ...................................................... 224
54.
Tworzenie prawidłowego kodu XML ........................................................................ 227
55.
Rozwiązanie problemu podwójnego przesyłania .................................................... 230
56.
Tworzenie spersonalizowanych raportów ................................................................ 234
57.
Tworzenie systemu logowania .................................................................................... 236
6
Spistreści
58.
Zabezpieczenia z wykorzystaniem ról ....................................................................... 241
59.
Migracja do haseł MD5 ................................................................................................. 248
60.
Zastosowanie modułu mod_rewrite do tworzenia użytecznych adresów URL ........252
61.
Utworzenie mechanizmu przekierowania reklam ................................................... 257
62.
Wykorzystanie przycisku Buy Now serwisu PayPal .............................................. 260
63.
Odczytywanie informacji o lokalizacji użytkowników aplikacji ................................ 269
64.
Import informacji z plików vCard .............................................................................. 270
65.
Tworzenie plików vCard na podstawie danych aplikacji ...................................... 273
66.
Tworzenie koszyka na zakupy .................................................................................... 274
Rozdział 7. Wzorce projektowe ................................................................................................. 283
67.
Obserwacja obiektów .................................................................................................... 284
68.
Tworzenie obiektów z wykorzystaniem wzorca Fabryka Abstrakcyjna ............. 287
69.
Elastyczne tworzenie obiektów z wykorzystaniem wzorca Metoda Fabrykująca ....290
70.
Wyodrębnienie kodu konstrukcyjnego za pomocą wzorca Budowniczy ............ 292
71.
Oddzielenie części „co” od „jak” za pomocą wzorca Strategia ............................. 296
72.
Łączenie dwóch modułów z wykorzystaniem wzorca Adapter ........................... 299
73.
Pisanie przenośnego kodu z wykorzystaniem wzorca Most ................................. 302
74.
Rozszerzalne przetwarzanie z wykorzystaniem
wzorca Łańcuch odpowiedzialności .......................................................................... 305
75.
Podział rozbudowanych klas na mniejsze
z wykorzystaniem wzorca Kompozyt ....................................................................... 309
76.
Uproszczenie interfejsu API z wykorzystaniem wzorca Fasada ........................... 311
77.
Tworzenie stałych obiektów za pomocą wzorca Singleton .................................... 315
78.
Ułatwienie wykonywania operacji z danymi
dzięki zastosowaniu wzorca Wizytator ..................................................................... 318
Rozdział 8. Testowanie .............................................................................................................. 323
79.
Testowanie kodu za pomocą testów jednostkowych .............................................. 323
80.
Generowanie własnych testów jednostkowych ....................................................... 325
81.
Wyszukiwanie niesprawnych łączy ........................................................................... 329
82.
Testowanie aplikacji z wykorzystaniem symulowanych użytkowników ........... 331
83.
Testowanie aplikacji z wykorzystaniem robotów .................................................... 335
84.
Testowanie witryny za pomocą aplikacji typu „pająk” .......................................... 339
85.
Automatyczne generowanie dokumentacji ............................................................... 343
Rozdział 9. Alternatywne interfejsy użytkownika .................................................................... 347
86.
Tworzenie map z wykorzystaniem systemu MapServer ........................................ 347
87.
Tworzenie interfejsów GUI z wykorzystaniem biblioteki GTk ............................. 357
88.
Wysyłanie nagłówków RSS do komunikatorów za pomocą protokołu Jabber ....... 360
89.
Komunikacja z aplikacją internetową za pomocą IRC ............................................ 367
Spis treści
7
90.
Odczyt źródeł RSS na konsoli PSP ............................................................................. 369
91.
Wyszukiwanie w Google według słów kluczowych ............................................... 372
92.
Utworzenie nowego interfejsu witryny Amazon.com ............................................ 378
93.
Wysyłanie wiadomości SMS za pomocą komunikatorów ..................................... 381
94.
Generowanie animacji Flasha ...................................................................................... 385
Rozdział 10. Dla zabawy ............................................................................................................ 395
95.
Tworzenie własnych map Google .............................................................................. 395
96.
Tworzenie dynamicznych list odtwarzania .............................................................. 400
97.
Utworzenie centrum wymiany plików multimedialnych ...................................... 403
98.
Sprawdzanie statusu gry sieciowej za pomocą skryptu PHP ................................ 408
99.
Wikipedia na konsoli PSP ............................................................................................ 410
100.
Gdzie jest lepsza pogoda? ............................................................................................ 417
Skorowidz ................................................................................................................................... 421
8
Spistreści
Zgłoś jeśli naruszono regulamin