plan na grudzień 2008 r. dla 3, 4 latków.doc

(74 KB) Pobierz

Plan wychowawczo – dydaktyczny dla grupy 3 – 4 latków na miesiąc grudzień 2008 r.

 

Tematy kompleksowe:

1 Poznajemy pracę górnika

2 Przedszkolaki czekają na zimę

3 – 5. Święta w domu i przedszkolu

 

Zadania edukacyjne w obrębie obszarów:

ABC Program wychowania przedszkolnego XXI wieku

1.    Ukazywanie piękna przyrody i uczenie dostrzegania, odkrywania, odbierania i przeżywania wrażeń estetycznych, których dostarcza świat przyrody.

2.    Tworzenie więzi uczuciowej z rodziną i środowiskiem, w którym dziecko wzrasta.

3.    Kształtowanie podstawowych powinności moralnych tj.: życzliwość, tolerancja, uczciwość, sprawiedliwość.

4.    Wyrabianie sprawności i zwinności ruchowej oraz reagowania na umowne sygnały, dotyczące różnorodnych sposobów zachowań w zabawach, grach i ćwiczeniach gimnastycznych.

5.    Kształtowanie wrażliwości muzycznej poprzez słuchanie, śpiewanie, uczestniczenie w zabawach rytmicznych przy muzyce.

6.    Umożliwienie poznania zwyczajów, tradycji i sztuki ludowej wybranych regionów Polski.

7.    Tworzenie warunków do wyrażania za pomocą różnej ekspresji plastycznej własnych emocji oraz nabywanie umiejętności posługiwania się narzędziami i materiałami niezbędnymi przy tej twórczości.

Program Edukacji Zdrowotnej

8.    Wdrażanie do rozpoznawania sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu.

9.    Rozwijanie dbałości o własne zdrowie i higienę osobistą.

10.                       Doskonalenie nawyków higieniczno – kulturalnych i sprawności samoobsługowych.

Program Edukacji Komunikacyjnej

11.                       Tworzenie sytuacji sprzyjających poznawaniu bezpiecznych zabaw na śniegu w celu bezpieczeństwa własnego i innych.

Program Artystyczny

12.                       Uwrażliwianie na piękno otaczającego świata.

13.                       Obcowanie z przyrodą w różnych porach roku.

14.                       Poznanie różnych technik plastycznych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tydz.

 

Tematy do realizacji

 

Cele operacyjne

 

Ewaluacja

1 tydzień

Poznajemy pracę górnika

1.        T. Kubiak  „W kopalni” –  słuchanie wiersza.

 

 

 

 

 

 

Zabawa matematyczna „Co z czego?” – grupowanie przedmiotów ze względu na ich przeznaczenie (np. klocki do budowania)

„Jak powstał węgiel?” – praca z obrazkiem.

 

 

 

 

 

2.        H. Zdzitowiecka „O czym szeptały iskierki” – słuchanie opowiadania.

 

     Dziecko poznaje dłuższe, pogodne w nastroju utwory literackie o różnorodnych wartościach – poezja; swobodnie wypowiada się na określony temat, cierpliwie oczekuje na swoją kolej, wie na czym polega praca górnika i w jaki sposób jest wydobywany węgiel; poznaje strój galowy i roboczy górnika oraz przedmioty potrzebne górnikowi w pracy: kilof, młotek, łopata, wagon, kask.

     Dziecko grupuje przedmioty ze względu na ich przeznaczenie np. klocki do budowania)

 

     Dziecko wie z czego powstały pokłady węgla na terenie Górnego Śląska, ogląda na zdjęciach odciski paproci               i widłaków w węglu, pogłębia wyobraźnię; wie co jeszcze wydobywamy (ogląda zdjęcia przedstawiające różne minerały wydobywane z ziemi, poznaje sposoby ich wykorzystania przez człowieka)

     Dziecko poznaje dłuższe, pogodne w nastroju utwory literackie o różnorodnych wartościach – proza; potrafi wysłuchać opowiadanie i dopowiedzieć na pytania dotyczące jego treści, poznać rolę jaką spełnia węgiel w życiu człowieka oraz sposób jego powstania. 

 

3.        „Górnik” – słuchanie  piosenki.

 

Zabawa muzyczno – ruchowa „Hej w kopalni” – śpiew połączony z pokazywaniem czynności wykonywanych przez górnika.

Zabawa ruchowa „Kruszenie węgla” z elementem ćwiczeń mięśni grzbietu i ćwiczeniami ortofonicznymi „buch”, „bach”.

     Dziecko słucha muzyki na żywo śpiewanej przez nauczycielkę z tekstem ilustrowanym obrazkiem, zabawką.

     Dziecko podejmuje próbę śpiewania piosenki i pokazuje czynności wykonywane przez górnika pod ziemią podczas wydobywania węgla.

     Dziecko wykonuje proste ćwiczenia mięśni narządów artykulacyjnych na zgłoskach: „buch”, „bach” oraz ćwiczenia mięśni grzbietu.

 

4.        „Górnicza czapka” – kolorowanie obrazka kredkami świecowymi.

 

5.        „W kopalni” – lepienie kół z szarej gazety, naklejanie ich na karton i zamalowywanie czarną farbą.

     Dziecko przyzwyczaja się prawidłowego trzymania narzędzia rysunkowego; podczas kolorowania obrazka nie wyjeżdża za linię.

     Dziecko tworzy kompozycje przestrzenne                         i półprzestrzenne z gazet, ugniata gazetę w celu wykonania z niej kulek, przyzwyczaja się prawidłowego trzymania narzędzia malarskiego, odkłada pracę na ustalone miejsce.

 

6.        Zestaw zabaw ruchowych nr 7                     wg K. Wlaźnik i W. Gniewkowskiego.

 

 

 

 

7.        Zabawa muzyczno – ruchowa przy piosence „Jedzie pociąg” połączona z ćw. ortofonicznymi „tur”, „tur”, „puf”, „puf”, „paf”, „paf”.

8.        Zabawa ruchowa „Pełne i puste wagony” – naśladowanie ruchu pociągu pełnego węgla             i pustego.

     Dziecko ćwiczy umiejętność rzucania do określonego celu, czworakuje w podporze na całych dłoniach i palcach stóp, ćwiczy umiejętność zachowania równowagi ciała w utrudnionych warunkach w życiu codziennym, biega wraz z całą grupą w jednym kierunku bez potrąceń (na krótkich odcinkach).

     Dziecko wykonuje proste ćwiczenia mięśni narządów artykulacyjnych na zgłoskach: „tur”, „puf”, „paf”; wykonuje ćwiczenia doskonalące reakcje na różnorodne sygnały.

     Dziecko naśladuje ruchem wagony puste i pełne, reaguje na polecenia n – lki.

 

2 tydzień

Przedszkolaki czekają na zimę

9.        Cz. Janczarski „Zima” – słuchanie wiersza.

 

 

 

10.   Podróż ze Śnieżynką – opowieść ruchowa wg metody G. Thulina.

 

     Dziecko poznaje dłuższe, pogodne w nastroju utwory literackie o różnorodnych wartościach – poezja; swobodnie wypowiada się na określony temat, cierpliwie oczekuje na swoją kolej.

     Dziecko potrafi ruchem ciała prawidłowo obrazować treść opowiadania, rozwija swoją wyobraźnie, rozróżnia pojęcia wysoko, nisko, szybko, wolno.

 

11.   „Sypie śnieg” – słuchanie piosenki.

 

 

Zabawa muzyczno – ruchowa „Sanki” połączona z reakcją na sygnał dźwiękowy.

Zabawa muzyczno – ruchowa „Śnieżyca” przy akompaniamencie piosenki – reagowanie ruchem na zmiany dynamiki w muzyce.

 

„Śnieg” – ćw. oddechowe; dmuchanie na małe kulki z waty w celu ich zdmuchnięcia z dłoni.

     Dziecko słucha muzyki na żywo śpiewanej przez nauczycielkę z tekstem ilustrowanym obrazkiem, zabawką; utrwala właściwe zachowanie się na drodze.

     Dziecko bierze udział w zabawie ruchowej przy muzyce, doskonali reakcje na różnorodne sygnały.

     Dziecko biega wraz z całą grupą w jednym kierunku bez potrąceń (na krótkich odcinkach); wykonuje ćwiczenia doskonalące reakcje na różnorodne sygnały: rozróżnia pojęcia „cicho”, „głośno”.

     Dziecko wykonuje łatwe ćwiczenia oddechowe, doskonali umiejętność nabierania powietrza nosem                i wydmuchiwania ustami.

 

12.   „Gwiazdki śniegowe, bałwanki” – stemple ziemniaczane.

13.   Temat dowolny – układanie z mozaiki geometrycznej.

     Dziecko koloruje wykonane przez n – lkę stemple kolorowymi farbami, stempluje nimi kartkę.

     Dziecko manipuluje figurami geometrycznymi płaskimi, układa dowolne kompozycje (np. dom, gwiazdkę śniegową itp.), utrwala  nazwy figur geometrycznych (koło, prostokąt, kwadrat).

 

14.   Zestaw zabaw ruchowych nr 8 wg K. Wlaźnik i W. Gniewkowskiego.

 

 

 

 

 

15.   Spacer ulicami w okolicy przedszkola: bezpośrednia obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie.

 

16.   Zabawa bieżna „Zaprzęgi” połączona            z reakcją na sygnały dźwiękowe.

 

17.   Zabawa z elementem skoku „Konie biorą przeszkodę”.

     Dziecko poprawnie wykonuje ruch polegający na obiciu się i zeskoku na ugięte kolana, czworakuje w podporze na całych dłoniach i palcach stóp, biega wraz z całą grupą w jednym kierunku bez potrąceń (na krótkich odcinkach), ćwiczy umiejętność zachowania równowagi ciała w utrudnionych warunkach w życiu codziennym, słucha           i rozumie polecenia wyrabiające orientację w otoczeniu.

     Dziecko dostrzega zmiany w późnojesiennej przyrodzie; obserwuje przyrodę przygotowującą się do zimy.

 

 

     Dziecko biega wraz z całą grupą w jednym kierunku bez potrąceń (na krótkich odcinkach); wykonuje ćwiczenia doskonalące reakcje na różnorodne sygnały.

     Dziecko poprawnie wykonuje ruch polegający na odbiciu się i zeskoku na ugięte kolana oraz przeskoku przez przeszkodę.

 

3 tydzień

Święta w domu i przedszkolu

18. H. Ożogowska Jedzie Zima– nauka wiersza.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin