Plan wychowawczo – dydaktyczny dla grupy 3 – 4 latków na miesiąc grudzień 2008 r.
Tematy kompleksowe:
1 Poznajemy pracę górnika
2 Przedszkolaki czekają na zimę
3 – 5. Święta w domu i przedszkolu
Zadania edukacyjne w obrębie obszarów:
ABC Program wychowania przedszkolnego XXI wieku
1. Ukazywanie piękna przyrody i uczenie dostrzegania, odkrywania, odbierania i przeżywania wrażeń estetycznych, których dostarcza świat przyrody.
2. Tworzenie więzi uczuciowej z rodziną i środowiskiem, w którym dziecko wzrasta.
3. Kształtowanie podstawowych powinności moralnych tj.: życzliwość, tolerancja, uczciwość, sprawiedliwość.
4. Wyrabianie sprawności i zwinności ruchowej oraz reagowania na umowne sygnały, dotyczące różnorodnych sposobów zachowań w zabawach, grach i ćwiczeniach gimnastycznych.
5. Kształtowanie wrażliwości muzycznej poprzez słuchanie, śpiewanie, uczestniczenie w zabawach rytmicznych przy muzyce.
6. Umożliwienie poznania zwyczajów, tradycji i sztuki ludowej wybranych regionów Polski.
7. Tworzenie warunków do wyrażania za pomocą różnej ekspresji plastycznej własnych emocji oraz nabywanie umiejętności posługiwania się narzędziami i materiałami niezbędnymi przy tej twórczości.
8. Wdrażanie do rozpoznawania sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu.
9. Rozwijanie dbałości o własne zdrowie i higienę osobistą.
10. Doskonalenie nawyków higieniczno – kulturalnych i sprawności samoobsługowych.
11. Tworzenie sytuacji sprzyjających poznawaniu bezpiecznych zabaw na śniegu w celu bezpieczeństwa własnego i innych.
Program Artystyczny
12. Uwrażliwianie na piękno otaczającego świata.
13. Obcowanie z przyrodą w różnych porach roku.
14. Poznanie różnych technik plastycznych.
Tydz.
1 tydzień
Poznajemy pracę górnika
1. T. Kubiak „W kopalni” – słuchanie wiersza.
Zabawa matematyczna „Co z czego?” – grupowanie przedmiotów ze względu na ich przeznaczenie (np. klocki do budowania)
„Jak powstał węgiel?” – praca z obrazkiem.
2. H. Zdzitowiecka „O czym szeptały iskierki” – słuchanie opowiadania.
– Dziecko poznaje dłuższe, pogodne w nastroju utwory literackie o różnorodnych wartościach – poezja; swobodnie wypowiada się na określony temat, cierpliwie oczekuje na swoją kolej, wie na czym polega praca górnika i w jaki sposób jest wydobywany węgiel; poznaje strój galowy i roboczy górnika oraz przedmioty potrzebne górnikowi w pracy: kilof, młotek, łopata, wagon, kask.
– Dziecko grupuje przedmioty ze względu na ich przeznaczenie np. klocki do budowania)
– Dziecko wie z czego powstały pokłady węgla na terenie Górnego Śląska, ogląda na zdjęciach odciski paproci i widłaków w węglu, pogłębia wyobraźnię; wie co jeszcze wydobywamy (ogląda zdjęcia przedstawiające różne minerały wydobywane z ziemi, poznaje sposoby ich wykorzystania przez człowieka)
– Dziecko poznaje dłuższe, pogodne w nastroju utwory literackie o różnorodnych wartościach – proza; potrafi wysłuchać opowiadanie i dopowiedzieć na pytania dotyczące jego treści, poznać rolę jaką spełnia węgiel w życiu człowieka oraz sposób jego powstania.
3. „Górnik” – słuchanie piosenki.
Zabawa muzyczno – ruchowa „Hej w kopalni” – śpiew połączony z pokazywaniem czynności wykonywanych przez górnika.
Zabawa ruchowa „Kruszenie węgla” z elementem ćwiczeń mięśni grzbietu i ćwiczeniami ortofonicznymi „buch”, „bach”.
– Dziecko słucha muzyki na żywo śpiewanej przez nauczycielkę z tekstem ilustrowanym obrazkiem, zabawką.
– Dziecko podejmuje próbę śpiewania piosenki i pokazuje czynności wykonywane przez górnika pod ziemią podczas wydobywania węgla.
– Dziecko wykonuje proste ćwiczenia mięśni narządów artykulacyjnych na zgłoskach: „buch”, „bach” oraz ćwiczenia mięśni grzbietu.
4. „Górnicza czapka” – kolorowanie obrazka kredkami świecowymi.
5. „W kopalni” – lepienie kół z szarej gazety, naklejanie ich na karton i zamalowywanie czarną farbą.
– Dziecko przyzwyczaja się prawidłowego trzymania narzędzia rysunkowego; podczas kolorowania obrazka nie wyjeżdża za linię.
– Dziecko tworzy kompozycje przestrzenne i półprzestrzenne z gazet, ugniata gazetę w celu wykonania z niej kulek, przyzwyczaja się prawidłowego trzymania narzędzia malarskiego, odkłada pracę na ustalone miejsce.
6. Zestaw zabaw ruchowych nr 7 wg K. Wlaźnik i W. Gniewkowskiego.
7. Zabawa muzyczno – ruchowa przy piosence „Jedzie pociąg” połączona z ćw. ortofonicznymi „tur”, „tur”, „puf”, „puf”, „paf”, „paf”.
8. Zabawa ruchowa „Pełne i puste wagony” – naśladowanie ruchu pociągu pełnego węgla i pustego.
– Dziecko ćwiczy umiejętność rzucania do określonego celu, czworakuje w podporze na całych dłoniach i palcach stóp, ćwiczy umiejętność zachowania równowagi ciała w utrudnionych warunkach w życiu codziennym, biega wraz z całą grupą w jednym kierunku bez potrąceń (na krótkich odcinkach).
– Dziecko wykonuje proste ćwiczenia mięśni narządów artykulacyjnych na zgłoskach: „tur”, „puf”, „paf”; wykonuje ćwiczenia doskonalące reakcje na różnorodne sygnały.
– Dziecko naśladuje ruchem wagony puste i pełne, reaguje na polecenia n – lki.
2 tydzień
Przedszkolaki czekają na zimę
9. Cz. Janczarski „Zima” – słuchanie wiersza.
10. Podróż ze Śnieżynką – opowieść ruchowa wg metody G. Thulina.
– Dziecko poznaje dłuższe, pogodne w nastroju utwory literackie o różnorodnych wartościach – poezja; swobodnie wypowiada się na określony temat, cierpliwie oczekuje na swoją kolej.
– Dziecko potrafi ruchem ciała prawidłowo obrazować treść opowiadania, rozwija swoją wyobraźnie, rozróżnia pojęcia wysoko, nisko, szybko, wolno.
11. „Sypie śnieg” – słuchanie piosenki.
Zabawa muzyczno – ruchowa „Sanki” połączona z reakcją na sygnał dźwiękowy.
Zabawa muzyczno – ruchowa „Śnieżyca” przy akompaniamencie piosenki – reagowanie ruchem na zmiany dynamiki w muzyce.
„Śnieg” – ćw. oddechowe; dmuchanie na małe kulki z waty w celu ich zdmuchnięcia z dłoni.
– Dziecko słucha muzyki na żywo śpiewanej przez nauczycielkę z tekstem ilustrowanym obrazkiem, zabawką; utrwala właściwe zachowanie się na drodze.
– Dziecko bierze udział w zabawie ruchowej przy muzyce, doskonali reakcje na różnorodne sygnały.
– Dziecko biega wraz z całą grupą w jednym kierunku bez potrąceń (na krótkich odcinkach); wykonuje ćwiczenia doskonalące reakcje na różnorodne sygnały: rozróżnia pojęcia „cicho”, „głośno”.
– Dziecko wykonuje łatwe ćwiczenia oddechowe, doskonali umiejętność nabierania powietrza nosem i wydmuchiwania ustami.
12. „Gwiazdki śniegowe, bałwanki” – stemple ziemniaczane.
13. Temat dowolny – układanie z mozaiki geometrycznej.
– Dziecko koloruje wykonane przez n – lkę stemple kolorowymi farbami, stempluje nimi kartkę.
– Dziecko manipuluje figurami geometrycznymi płaskimi, układa dowolne kompozycje (np. dom, gwiazdkę śniegową itp.), utrwala nazwy figur geometrycznych (koło, prostokąt, kwadrat).
14. Zestaw zabaw ruchowych nr 8 wg K. Wlaźnik i W. Gniewkowskiego.
15. Spacer ulicami w okolicy przedszkola: bezpośrednia obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie.
16. Zabawa bieżna „Zaprzęgi” połączona z reakcją na sygnały dźwiękowe.
17. Zabawa z elementem skoku „Konie biorą przeszkodę”.
– Dziecko poprawnie wykonuje ruch polegający na obiciu się i zeskoku na ugięte kolana, czworakuje w podporze na całych dłoniach i palcach stóp, biega wraz z całą grupą w jednym kierunku bez potrąceń (na krótkich odcinkach), ćwiczy umiejętność zachowania równowagi ciała w utrudnionych warunkach w życiu codziennym, słucha i rozumie polecenia wyrabiające orientację w otoczeniu.
– Dziecko dostrzega zmiany w późnojesiennej przyrodzie; obserwuje przyrodę przygotowującą się do zimy.
– Dziecko biega wraz z całą grupą w jednym kierunku bez potrąceń (na krótkich odcinkach); wykonuje ćwiczenia doskonalące reakcje na różnorodne sygnały.
– Dziecko poprawnie wykonuje ruch polegający na odbiciu się i zeskoku na ugięte kolana oraz przeskoku przez przeszkodę.
3 tydzień
Święta w domu i przedszkolu
18. H. Ożogowska „Jedzie Zima”– nauka wiersza.
...
stokrotka83