Gra edukacyjna stanowi podsumowanie materiału nauczania w klasie czwartej. Może być wykorzystana na jednej z ostatnich lekcji matematyki w tej klasie.
Zasady gry:
Gra składa się z 66 pytań – zadań matematycznych (karty do gry z numerami 28, 29, 30, 65 i 66 są puste – nauczyciel sam układa pytania, które jego zdaniem, oprócz zamieszczonych, powinny znaleźć się w grze podsumowującej materiał klasy czwartej). Za poprawne udzielenie odpowiedzi na pytania od 1 do 30 uczniowie uzyskują po 1 punkcie, natomiast za pytania o numerach od 31 do 66 po 2 punkty.
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy (kryterium podziału zależy od nauczyciela, mogą nim być na przykład rzędy ławek w klasie). Kolejno każdy uczeń wybiera numer pytania, na które będzie musiał udzielić odpowiedzi (każdy uczeń sam dokonuje wyboru zadania z łatwiejszej lub trudniejszej puli pytań). Prawidłowo rozwiązane zadanie na forum klasy oznacza uzyskanie 1 lub 2 punktów, które są dopisywane do wyniku grupy odpowiadającego ucznia. Należy dopilnować tego, by odpowiadali na przemian i w ustalonym porządku uczniowie poszczególnych grup. Wygrywa grupa, która zdobędzie najwięcej punktów.
Przed rozpoczęciem gry można również ustalić z uczniami, że w sytuacji błędnego rozwiązania zadania połowę maksymalnej liczby punktów za to zadanie może uzyskać grupa, która jako pierwsza znajdzie i poprawi błąd.
Grupę, która zwycięży (lub każdego ucznia z tej grupy) można nagrodzić dyplomem MISTRZA.
Uwaga!
Wszystkie wykorzystane w grze edukacyjnej zadania zostały zaczerpnięte z podręcznika WSiP MATEMATYKA 2001
Anna Szymczak
Szkoła Podstawa Nr 80 w Poznaniu
1. Zapisz cyframi liczbę dwieście tysięcy sto.
2. Odczytaj zapisaną liczbę 304 201.
3. Odczytaj liczby zaznaczone na osi liczbowej.
4. Oblicz w pamięci
74 – 56.
5. Oblicz sposobem pisemnym: 848 + 964.
6. Oblicz sposobem pisemnym: 936 - 758.
7. Oblicz sposobem pisemnym: 407 · 8.
8. Oblicz sposobem pisemnym: 4051 : 8.
9. Oblicz w pamięci: 34 · 5.
10. Które pary odcinków są prostopadłe, a które są równoległe?
11. Rozstrzygnij, które z narysowanych figur są prostokątami.
12. W ciągu pewnego tygodnia lutego w Poznaniu zanotowano następujące temperatury:
Poniedziałek
Wtorek
Środa
Czwartek
Piątek
Sobota
Niedziela
4˚C
-1˚C
3˚C
0˚C
-4˚C
2˚C
5˚C
Jaka jest różnica temperatury między najzimniejszym i najcieplejszym dniem?
13. Spośród liczb:
0, 1, 20, 45, 48, 75, 124, 150, 1204, 1250, 2505, 3000, 5136, 5214
wypisz te, które są podzielne przez 2.
14. Spośród liczb:
wypisz te, które są podzielne przez 5.
15. Spośród liczb:
wypisz te, które są podzielne przez 10.
16. Uzupełnij puste miejsca:
4 cm 2 mm = ………….. cm
17. Uzupełnij puste miejsca:
7 zł 65 gr = …………… zł
18. Oblicz obwód prostokąta o bokach 4 cm i 5 cm.
19. Oblicz pole prostokąta o bokach 2 cm i 9 cm.
20. Jaką część figury zamalowano na rysunku?
21. Jaką część figury zamalowano na rysunku?
22. Wstaw między liczby odpowiedni znak.
…....
23. Wstaw między liczby odpowiedni znak.
24. Oblicz
25. Oblicz
26. Ile to jest godziny?
27. godziny – ile to minut?
28.
29.
30.
31. Odczytaj liczbę zapisaną w systemie rzymskim MCVI.
32. Narysuj oś liczbową i zaznacz na niej liczby: 250, 375, 500, 625.
33. Oblicz, pamiętając o kolejności wykonywania działań:
42 – 18 + 27.
34. Oblicz, pamiętając o kolejności wykonywania działań:
32 : 2 · 4.
35. Oblicz, pamiętając o kolejności wykonywania działań:
49 – 7 · 6 + 24 : 4.
36. Oblicz, pamiętając o kolejności wykonywania działań:
(74 – 38) : 4 + 27 : 3.
37. Oblicz sposobem pisemnym:
576 · 470.
jotkate