cenzurka o gotowości szkolnej przedszk.doc

(67 KB) Pobierz
INFORMACJA O GOTOWOŚCI DZIECKA

                               INFORMACJA O  GOTOWOŚCI  DZIECKA

                      DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE PODSTAWOWEJ

 

    Zgodnie z paragrafem  3  ust. 5 nowego rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej

z dnia 28 maja 2010 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych przedszkole, szkoła podstawowa, w której zorganizowano oddział przedszkolny, zespół wychowania przedszkolnego i punkt wydają rodzicom dziecka, objętego wychowaniem przedszkolnym, informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Informację wydaje się w terminie do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej.

Równocześnie, biorąc pod uwagę paragraf 28 powyższego rozporządzenia w roku szkolnym 2009/2010 informację (wzór nr 70 – MEN-I/54/2)  o gotowości szkolnej do podjęcia  nauki w szkole podstawowej wydaje się rodzicom dziecka do dnia 15 czerwca 2010r.

 

     Przedmiotowa informacja nie jest świadectwem ukończenia przedszkola

                                                            (podpisano: Jacek Krawczyk

                                                              Dyrektor  Departamentu

                                                         Zwiększania Szans Edukacyjnych )  

 

 

Ponieważ po raz pierwszy nauczyciele zostali zobowiązani do dokonania skróconej informacji  wyników diagnozy gotowości szkolnej dziecka prowadzonej w przedszkolu w grupie pięcio i sześciolatków, poniżej podajemy przykłady oceny jakościowej gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej (treści podane w arkuszu podkreślamy i wytłuszczamy, tekst proponowany przez nas – zostawiamy bez podkreśleń i wytłuszczenia (z podanych przykładów należy wybrać te, które są charakterystyczne dla danego dziecka; warto też dopisać swoje spostrzeżenia)

 

Imię i nazwisko dziecka:  proponujemy dodatkowo podać datę urodzenie dziecka oraz wiek

                                            dziecka (lata i miesiące) w którym  dokonano diagnozy.

Rok szkolny

Forma wychowania przedszkolnego (formy te są podane na drugiej stronie arkusza).

     Informacja o stanie przygotowania dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej

I  Opanowanie wymagań określonych w podstawie programowej wychowania

    przedszkolnego  w obszarze:

 

1. Umiejętności społecznych i odporności emocjonalnej:

     1) mocne strony dziecka: np. stosuje się do norm społecznych, współpracuje chętnie i

     raczej bez konfliktów z rówieśnikami; pomaga rówieśnikom, dzieli się z nimi zabawkami,

     potrafi inicjować zabawy, chętnie bierze udział w grupowych zajęciach i zabawach, jest

     lubiane przez inne dzieci; dobre relacje ma z dorosłymi, zwraca się o pomoc, gdy nie

     potrafi sobie poradzić; dziecko jest raczej pogodne,  zaciekawione zajęciami; interesuje się

     czynnościami szkolnymi; szybko adoptuje się do nowej sytuacji, jest otwarte  w stosunku

     do innych; stosuje się do poleceń dorosłego; częściowo zaczyna panować

     nad ekspresją emocji;   próbuje pokonywać trudności, nie zniechęca się szybko itp.

     2)zauważone trudności: np. przejawia postawy lękowe, niechętnie uczestniczy w

      zajęciach i zabawach grupowych,   często siedzi z boku i trudno je namówić do wspólnej

      zabawy – izoluje się; dość często kłóci się z dziećmi, zdarzają się zachowania agresywne;

      nie potrafi  zgodnie bawić się z dziećmi; chce dominować w kontaktach z dziećmi, jak mu

     się nie udaje, to obraża się; dzieci niechętnie bawią się z nim; często nie reaguje na

       polecenia  nauczycielek w przedszkolu; niechętnie stosuje się do poleceń; zbyt tęskni za

       rodzicami, często ma smutny nastrój, czasem popłakuje i nie chce podać przyczyny, nie

       lubi zmian, trudno adoptuje się do nowych sytuacji; często jest napięte w kontaktach z

       osobami  dorosłymi;  ma kłopoty z pokonywaniem trudności  - nie próbuje, odmawia

       prób pokonywania trudności; łatwo rezygnuje w przypadku nawet małych trudności; jest

       impulsywne – łatwo płacze. łatwo wpada w złość itp.

     3) podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka: zachęcano dziecko

      do zabaw, prowadzono zabawy z dzieckiem w małych 3-5 osobowych grupkach; omawia-

      no z dzieckiem wprowadzone zasady i reguły postępowania; dobierano zajęcia łatwe dla

      dziecka i chwalono je za sukcesy; prowadzono zajęcia o różnym stopniu trudności

      dobierane do możliwości dziecka; stosowano często pochwały i zachęty itp.

     4) wskazówki dla rodziców: wskazane ograniczanie oglądania TV i gier na komputerze;

     wskazany stały tryb dnia dziecka, odpowiednia ilość snu; w celu łatwiejszego

     nawiązywania kontaktów z dziećmi warto zapraszać znajome dzieci do domu i

    organizować wspólne zabawy; zachęcać dziecko do pokonywania trudności; często chwalić

     nawet za drobne osiągnięcia; zachęcać dziecko do wspólnych prac domowych, cieszyć się

     wspólną pracą, chwalić za pomoc, nie karać za niepowodzenia, nie stosować wymówek

     itp.

 

2. Umiejętności matematyczne i gotowość do nauki czytania i pisania:

     1) mocne strony dziecka: przelicza  liczmany do (10, 15, 20 i więcej), podaje prawidłową

     liczbę przeliczonych elementów, dodaje i odejmuje w granicach 10 (15; 20 i więcej) 

     częściowo w pamięci, a częściowo na liczmanach; rozumie i potrafi wskazać:

     tyle samo liczmanów, więcej lub mniej, potrafi rozdzielić parzystą liczbę elementów na

    dwie równe części; zna liczebniki porządkowe (pierwszy, drugi, trzeci itp.);  zna figury

    geometryczne, potrafi dokonywać prostej klasyfikacji elementów;  potrafi zdanie

    podzielić na kilka wyrazów, dzieli słowa na sylaby, potrafi w wyrazach podać pierwszą

    samogłoskę i spółgłoskę; potrafi z podanych sylab złożyć wyraz; rozpoznaje litery

    drukowane, potrafi je odwzorować; potrafi wskazać w tekście określone litery; czyta proste

    wyrazy, czyta zdania lub  krótki tekst. Lubi słuchać opowiadań, czytania książek, rozumie

    treść i potrafi ją opowiedzieć itp. Prawidłowo ujmuje stosunki przestrzenne (prawo-lewo,

    nad, pod, obok, za, w górze, w dole itd.)

    2) zauważone trudności:  nie liczy nawet do pięciu (10), niechętnie liczy, często myli się

     przy liczeniu do pięciu elementów (do 10 elementów); nie zawsze podaje prawidłowo

     liczbę elementów w zbiorze; myli się w dodawaniu i odejmowaniu w granicach do 5 na

     konkretach; ma trudności w rozumieniu pojęć: mniej – więcej; myli podobne figury

     geometryczne; nie potrafi skojarzyć ich kształtu z odpowiednią nazwą; ma duże trudności

     z klasyfikowaniem elementów; niechętnie słucha czytania książek, nie zawsze rozumie

    przeczytaną treść; mimo ćwiczeń ma kłopot w wydzieleniu wyrazów w zdaniu, sylab w

    wyrazach, nie wysłuchuje głosek na początku wyrazów; mimo ćwiczeń nie różnicuje

    kształtów liter, myli litery podobne kształtem do siebie, litery pisze w odbiciu lustrzanym;

    przestawia elementy szlaczków i liter itp. nie kojarzy litery z dźwiękiem jej

    odpowiadającym.; nie próbuje czytać, niechętnie odwzorowuje kształty liter; niechętnie,

    buduje  i układa wg wzoru; ma trudności w szukaniu różnic w podobnych obrazkach; nie

    lubi oglądania książek; myli strony prawo-lewo, ma trudności w rozumieniu zależności

    przestrzennych; w nauczonych wierszach nie zawsze utrzymuje rym i rytm itp.

   3) podjęte lub potrzebne działania wspierajace potrzeby dziecka: prowadzono

   dodatkowe ćwiczenia i zabawy w liczeniu na konkretach, dodatkowe zabawy i ćwiczenia

   spostrzegania wzrokowego (puzzle, dobieranki, loteryjki, rysowanie wg wzoru itp.); zabawy

   z określeniem stosunków przestrzennych; prowadzono ćwiczenia spostrzegania

   słuchowego; konieczne są dalsze zajęcia tego typu; sugerowano konsultację w Poradni

    Psychologiczno-Pedagogicznej; dziecko od początku roku szkolnego powinno być objęte

    terapią i ćwiczeniami spostrzegania wzrokowego, spostrzegania słuchowego; konieczne

    ćwiczenia związane z liczeniem w szkole.

    4)   wskazówki dla rodziców:  kontynuowanie w domu ćwiczeń prowadzonych w

    przedszkolu w zakresie liczenia (przeliczanie, dodawanie i odejmowanie na liczmanach,

    dzielenie elementów na równe liczbowo części; zabawy klockami – figurami

    geometrycznymi;  zabawy z rozpoznawaniem i rozróżnianiem liter, domino sylabowe,

    czytanie dziecku krótkich tekstów  i sprawdzanie, czy dziecko je zrozumiało; zabawy

    ruchowe rytmiczne, granie w gry planszowe itp.

 

3.  Sprawności  motorycznej i koordynacji wzrokowo-ruchowej:

    1) mocne strony dziecka: porusza się zwinnie, ruchy płynne, skoordynowane, dobrze

    utrzymuje równowagę; lubi zabawy ruchowe, prawidłowo posługuje się ołówkiem,

    przyjmuje prawidłową postawę przy rysowaniu, lubi rysować i kolorować; rysowane

    szlaczki utrzymuje w liniaturze; prawidłowo odwzorowuje figury geometryczne,  samo

    próbuje pisać litery  pisane i pisze je we właściwym kierunku, poprawnie pisze ich kształty;

    dobrze wycina nożyczkami, lubi zabawy z plasteliną. chętnie  lepi figurki itp.

    2) zauważone trudności: unika zabaw ruchowych, niechętnie chodzi na zajęcia rytmiczne,

    nie wchodzi prawidłowo na szczeble drabinek itp.; porusza się dość ciężko, niezgrabnie,

    ma  trudności z utrzymaniem równowagi przy wykonywaniu przysiadów, skakaniu na

    jednej nodze; kładzie się na stoliku przy rysowaniu, często zmienia pozycję; ruchy nie są

    skoordynowane; niezbyt prawidłowo trzyma ołówek, nieprawidłowe ułożenie ręki przy

    rysowaniu; nie lubi rysować i kolorować, rysunki są typowe dla dzieci młodszych wiekiem;

    zniekształca szlaczki, ma trudności w mieszczeniu się w liniaturze,  niechętnie

   odwzorowuje litery drukowane i pisane; linie proste kreśli od dołu w górę, owale rysuje w

    nieprawidłową stronę mimo wielu ćwiczeń; ręka szybki się męczy – przerywa często

    rysowanie  i narzeka na ból ręki; ma trudności z wycinaniem, niechętnie lepi z plasteliny,

    woli wypełniać kontury plasteliną, niż samodzielnie coś lepić, często zmienia rękę przy

    rysowaniu lub lepieniu; buduje proste budowle z klocków,  wyższe wieże szybko

    przewracają się; obniżona jest koordynacja ruchów rąk i koordynacja wzrokowo-ruchowa

    itp.

   3) podjęte lub potrzebne działania wspomagające potrzeby dziecka: zachęcano dziecko

   o budowania z klocków różnego typu, do wylepiania i lepienia z plasteliny , do wycinania,

   nawlekania korali; zachęcano dziecko do kolorowania małych powierzchni i malowania

   pędzlem większych, dziecko rysowało po śladzie linie faliste, poziome  i pionowe, rysowało

   drogi w labiryntach itp.; ćwiczenia rąk i rysowanie odbywały się prawie codziennie, ale

   dziecko poczyniło małe postępy.

   4) wskazówki dla rodziców: dziecko codziennie powinno ćwiczyć rączki, powinno jednak

   pracować krótko, tak, by ręce nie zmęczyły się zbytnio; powinno: wycinać wylepiać,

   rysować, malować za pomocą farb, mazaków (mały nacisk i mniejsze zmęczenie rąk);

   ołówka i różnych kredek; może rysować z odpowiednią nasadką albo używać grubszych lub

   trójkątnych kredek, dziecko powinno być zachęcane i chwalone za wysiłek.

 

4. Samodzielności, w tym umiejętności wykonywania czynności samoobsługowych:

    1) mocne strony dziecka: dziecko samodzielne przy czynnościach higienicznych; samo je,

    rozbiera się i ubiera również w odzież wierzchnią; samodzielnie zakłada różne typy

    obuwia; pamięta  o potrzebie mycia rąk i zębów; poprawia odzież, aby wyglądać schludnie;

    utrzymuje porządek wokół siebie, sprząta kredki, zabawki itp.; jest samodzielne jako

    dyżurny; jest zdecydowane w wyborze zabaw i zabawek,  samodzielnie planuje treść

    wykonywanych rysunków  i innych prac plastycznych; jest samodzielne w wykonywaniu

    poleceń nauczyciela; pamięta i nie trzeba mu przypominać o zasadach zachowania się, o

    rozkładzie zajęć w przedszkolu; samo zgłasza złe samopoczucie nauczycielowi itp.

   2) zauważone trudności: ma trudności w samodzielności przy czynnościach higienicznych

   – czasem prosi o pomoc; nie zawsze samodzielnie spożywa posiłki – czasem potrzebuje

    zachęty, zwrócenia uwagi; ma trudności w pełnym samodzielnym rozbieraniu i ubieraniu

    się; ma kłopoty w ubieraniu okryć zimowych (czapka, szalik, obuwie) – czasem płacze i

    domaga się pomocy; nie jest samodzielne w planowaniu zabaw, nie podejmie decyzji co

    ma rysować, lepić itp.; w wielu sytuacjach szuka potwierdzenia i aprobaty nauczyciela –

    nie jest pewne poprawności wykonywanych czynności; nie potrafi samodzielnie ocenić

    swej pracy; często domaga się pomocy w czasie pełnienia dyżuru w przedszkolu; ma

    kłopoty z dostosowaniem się do rozkładu zajęć w przedszkolu – wymaga przypominania

    itp.

    3) podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka:  zachęcano i

    stymulowano dziecko do samodzielności, dawano dziecku więcej czasu na wykonanie

    różnych czynności  (rysowania, lepienia, zabaw klockami i innymi zabawkami; na

    ubieranie się itp.); nadal należy dziecko zachęcać  w szkole i w domu, chwalić nawet za

    małe osiągnięcia; zachęcać do pomocy rówieśnikom nauczycielowi i rodzicom.

    4) wskazówki dla rodziców: należy zachęcać dziecko do samodzielności, nie pomagać

    zbytnio i nie wyręczać dziecka w różnych czynnościach,  należy dawać dziecku więcej

    swobody w wyborze zabaw, zajęć itp.; nie należy zbytnio krytykować dziecka za efekty

    samodzielnych zajęć; nie należy wykazywać dziecku jego nieudolności i braku wiary w

    możliwości dziecka; samodzielności sprzyja: własne łóżeczko, samodzielne zasypianie,

    samodzielna kąpiel i mycie; obowiązki w domu itp.

 

II Potrzeby rozwojowe dziecka, w tym zauważone predyspozycje, uzdolnienia i zainteresowania:

    1) opis: dziecko ma dużą potrzebę ruchu – szuka możliwości biegania, skakania; dziecko

    ma potrzebę akceptacji – domaga się zwracania na niego uwagi, chwalenia; podkreślania,

    że jest lubiane; dziecko ma niezaspokojoną potrzebę bezpieczeństwa – źle znosi rozstania

    z bliskimi, stale szuka bliskości z nauczycielem; dziecko ma niezaspokojoną potrzebę

    uznania – stale domaga się pozytywnej oceny swej pracy (rysunków, ulepianek, budowli

    z klocków), ma potrzebę dominowania i pouczania dzieci; ma potrzebę opiekowania się

    innymi – pomaga słabszym rówieśnikom, podlewa kwiatki, interesuje się akwarium itp.;

    dziecko ma uzdolnienia plastyczne – dużo i chętnie rysuje; ma uzdolnienia muzyczne – lubi

    śpiewać, ma dobry słuch i poczucie rytmu; dziecko ma uzdolnienia matematyczne – dobrze

    liczy, inicjuje zabawy w sklep, w układanie w magazynie (przelicza przedmioty), wiedzą

    matematyczną znacznie przekracza wymagania programowe; ma dużą wyobraźnię

    przestrzenną – konstruuje ciekawe budowle z klocków, piasku i innych materiałów; ma

    dużą wyobraźnię i fantazję – tworzy własne bajki, opowiadania; dobrze opowiada, ma duży

    zasób słów; lubi zagadki i rebusy, lubi czytanie książek; samodzielnie czyta dość płynnie

    książeczki itp. (można wymieniać wiele innych potrzeb i zainteresowań dziecka).

   2) podjęte lub potrzebne działania służące ich rozwijaniu: rozmawiano z rodzicami na

    temat potrzeb dzieci, tworzono sytuacje wychowawcze celem zaspokojenia

    potrzeb; dzieci grały różne role odpowiadające ich potrzebom w inscenizacjach; zachęcano

    dzieci do rozwijania zainteresowań w czasie dowolnych zajęć i zabaw; dziecko korzystało

    z dodatkowych zajęć muzycznych, plastycznych, rytmicznych itp. na terenie przedszkola.

   3) wskazówki dla rodziców: przekazywano informacje o potrzebach dzieci, omawiano

   tworzenie w domu sytuacji wychowawczych sprzyjających zaspokojeniu potrzeb dziecka;

   podawano informacje o możliwościach i potrzebach rozwijania uzdolnień i predyspozycji,

    warto dziecko zapisać na zajęcia plastyczne, językowe, muzyczne. aktorskie, sportowe

    itp. w klubach,  Domach Kultury i innych placówkach.

 

III. Dodatkowe spostrzeżenia o dziecku:

    dobrze skupia uwagę, spokojne na zajęciach i zainteresowane nimi, dziecko wrażliwe

    emocjonalnie – wzrusza się i płacze przy niektórych bajkach  i opowiadaniach;  lubi

    układać historyjki – potrafi wnioskować; dziecko jest aktywne na zajęciach – często

    zgłasza się do odpowiedzi, wypowiada się zdaniami poprawną polszczyzną, ma duży zasób

    słów; bardzo chętnie pomaga w różnych czynnościach w przedszkolu itp.

    dziecko szybko męczy się zajęciami – rozprasza się i potrzebuje odpoczynku; dziecko jest

    bardzo ruchliwe – trudno mu usiedzieć spokojnie – wierci się, często zmienia pozycję; ma

    kłopoty ze skupieniem uwagi, krótko skupia uwagę; czasem  jest tak pobudliwe, że trudno

    jest je zdyscyplinować; dziecko ma utrzymującą się mimo ćwiczeń logopedycznych wadę

    wymowy; mówi zbyt szybko, a przez to mało zrozumiale; mówi bardzo głośno (może

    warto sprawdzić dziecku słuch?)     i inne informacje i spostrzeżenia o dziecku.

 

 

                   Przykładowe oceny gotowości szkolnej dzieci  opracowała

 

                                                           Bożena Janiszewska

                                                                 psycholog

Warszawa, 4.06.2010

Zgłoś jeśli naruszono regulamin