samarytanie.pdf

(3117 KB) Pobierz
(anonymous)
Samarytanie
1
Samarytanie
Samarytanie ( Szomronim , Szamerim ; hebr. שומרונים , arab. سامريون
, sami często określają się mianem Bene Israel , Żydzi n adali im miano
Kutim ) niewielka semicka g rupa etniczno-religijna, której religia
samarytanizm zbliżona jest do judaizmu i przez niektórych
religioznawców wraz z judaizmem i karaimami z aliczana do
hipotetycznego mozaizmu (pierwotnej religii Mojżesz a). Są
potomkami mieszkańców starożytnej Samarii oraz imigrantów z
Grupa Samarytan
Samarytanie żyją obecnie w Izraelu oraz w Autonomii Palestyńskiej i
liczą niewiele ponad 700 osób. Grupa wychodzi obecnie z poważnego kryzysu demograficznego, którego
pozostałością jest znacznie większa częstość rzadkich chorób genetycznych w ich populacji. Są silnie zintegrowani
wokół swych wierzeń, góry Gerazim i osoby Wielkiego Kapłana (hebr. kohen ha-gadol ).
Historia Samarytan
Wersja naukowa I
"Dobry Samarytanin" ( 1633 ),
obraz Rembrandta
Starożytność
682804829.009.png 682804829.010.png 682804829.011.png
 
Samarytanie
2
Nazwa ich pochodzi od miasta Samaria. Było ono
drugą (lub trzecią) stolicą północnego królestw a
Izrael po podziale pierwotnego państwa żydowskiego
(około 928 p.n.e.) . Nazwę Samaria przejęło później
również całe państwo. Tożsamość narodowa
Samarytan zaczęła się kształtować w wyniku najazdu
(w 732 p.n.e.) i ostatecznego unicestwienia w 722
p.n.e. k rólestwa Izrael/Samarii przez króla Asyrii
Sargona II . Znaczna część mieszkających w nim
Żydów z ostała wysiedlona w głąb Asyrii, na ich
miejsce sprowadzono zaś innych mieszkańców
imperium, co przeprowadzono w czterech kolejnych
przesiedleniach w latach: 721 p.n.e., 715 p.n.e., 680
p.n.e. i w połowie VII w. p.n.e. W czasie pierwszego
przesiedlenia sprowadzono do Samarii ludność z
pięciu północnomezopotamskich prowincji, w tym
również z prowincji Kuteh ( Kutim). Z tego powodu
Żydzi w przeszłości używali wobec Samarytan
określenia Kutim, co miało sugerować, że nie są
Żydami, lecz Kutejczykami (nazywali ich również
Sydończykami, Szachemitami i Amha'aretami, czyli
cudzoziemcami). Ze względu na większą otwartość
tutejszej ludności niż mieszkańców królestwa
południowego Judy, dochodziło do licznych
małżeństw mieszanych i pewnego synkretyzmu
religijnego. Samarytanie nie chcieli również burzyć
lokalnych świątyń Jahwe i przenosić całego kultu do
Jerozolimy, co było jedną z głównych reform
religijnych z IX - VII w. p.n.e.
Góra Gerazim
Samarytanin, w tle ruiny Samarii
Po pokonaniu i zniszczeniu Judy przez króla
jeszcze surowsze Wikipedia:Weryfikowalność
wygnanie s kazano również ludność tego państwa
(pierwsze mniejsze wysiedlenie miało miejsce już w
597 p.n.e.) . Po powrocie judzkich Żydów jesienią
538 p.n.e. z niewoli babilońskiej większość z nich
nie chciała uznać Samarytan za współwyznawców.
Część z powracających była skłonna do tego pod warunkiem, że Samarytanie porzucą nieżydowskie małżonki,
zrezygnują z własnych zwyczajów i zwrócą dawne żydowskie majątki nadane im przez Babilończyków. Samarytanie
odmówili, lecz choć ich główny ośrodek religijny znajdował się na górze Gerazim zamierzali wesprzeć
odbudowę
Starożytna inskrypcja w języku samarytańskim hebrajskim
Świątyni
682804829.001.png 682804829.002.png 682804829.003.png 682804829.004.png
 
Samarytanie
3
Salomona. Tę propozycję Żydzi odrzucili, uznając
Samarytan za nieczystych rytualnie. Do dzisiaj z
punktu widzenia ortodoksyjnego judaizmu nie jest
jasne, czy Samarytanie są Żydami, którzy wyłączyli
się ze wspólnoty, czy też nie-Żydami.
W IV w. p.n.e. Samarytanie sami ogłosili się odrębną
wspólnotą religijną, a Żydów uznali za apostatów.
Najprawdopodobniej w latach 350- 330 p.n. e.
wybudowali własną świątynię na górze Gerazim.
Używali też własnego, innego niż żydowski
kalendarza. Wrogość między oboma grupami stale
się nasilała, co zwykle niekorzystniej odbijało się na
Samarytanach, gdyż Żydzi mieli większe wpływy na
dworze władców Persji , do której wówczas należała
Palestyna . Wielokrotnie w tych czasach (lecz zwykle
na krótko) Samarytanie tworzyli autonomiczne
państwo ze stolicą w Sychem ( obecnie Nablus ).
Gruzowisko na Gerazim; w tle sanktuarium
którym Samarytanie popierali Seleucydów, Żydzi
zaczęli ich prześladować i w 129 p.n.e. z niszczyli ich
świątynię na wzgórzu Gerazim. W okresie rzymskim
obie strony konfliktu oskarżały się wzajemnie wobec
cesarzy o nielojalność i dążenia niepodległościowe.
Kilkakrotnie wybuchały małe powstania
samarytańskie, ale gdy w 66 r. n.e. Żydzi powstali
przeciwko Rzymianom, Samarytanie nie przyłączyli
się do rebelii. Po powstaniu żydowskim Szymona
Bar-Kochby Rzymianie sami odbudowali świątynie na Gerazim ( Hadrian wybudował tu wcześniej świątynię Zeus a)
i umożliwili Samarytanom sprawowanie tam Paschy. Od tego momentu aż do końca ery rzymskiej Samarytanie
cierpieli poważne prześladowania jedynie za cesarza Kommodusa . Kwitły liczne kolonie samarytańskie, z których
największe istniały w Damaszku , Kairz e i Gaza. Kolonie te przestały istnieć dopiero pod koniec XVI wiek u (część
badaczy twierdzi, opierając się na zapiskach karaimskich, że upadek kolonii egipskiej miał miejsce pod koniec
Gerazim stanowisko archeologiczne
Średniowiecze i później
W okresie chrześcijańskim pojawiły się prześladowania religijne, choć wielu Samarytan dobrowolnie przyjęło
chrześcijaństwo. W pierwszej połowie IV wiek u Rzym przyjął surowe prawa antysamarytańskie (znacznie bardziej
represyjne niż dla Żydów). Za czasów wschodniorzymskiego cesarza Zenona pod koniec V w. Samarytanie zostali
zdziesiątkowani po nieudanym powstaniu w roku 484 . W roku 529 doszło do zniesienia autonomii Samarii. To
wydarzenie oraz budowa kościoła na szczycie Gerazim z jednoczesnym zakazem odprawiania kultu na świętej górze
Samarytan przyczyniły się do wybuchu wielkiego powstania. Trwało ono w latach 529 531 , a jego przywódcą był
Julianus ben Sabar. Zdławił je cesarz Justynian I Wielki , mordując większą część narodu.
W trakcie najazdu Arabów w latach 30. VII w. część Samarytan uciekła z Palestyny. Dwie największe fale emigracji
miały miejsce w 634 ( po bitwie pod Rabbath Moab ) i w 636 (po bitwie nad rzeką Jarmuk ). Uchodźcy zasilili, a być
może ustanowili na nowo kolonie w Egipcie i w Syrii . Na początku IX w. na fali fanatyzmu islams kiego niszczono
świątynie żydowskie i samarytańskie, lecz później sytuacja religijna znacznie się poprawiła.
682804829.005.png 682804829.006.png
 
Samarytanie
4
Trudny okres to XIV w., gdy Palestynę podbili Mamelucy, którzy przerobili świątynie Samarytan na meczet y i
zmusili wielu z nich do zmiany religii albo emigracji. W tym okresie jednak ponownie rozkwita ich literatura
religijna, zwłaszcza liturgiczna. Nowy najazd osmańskich Turków w roku 1516 to kolejne prześladowania. W roku
1624 z marł ostatni kapłan z rodu syna Aarona Eleazara/Pinchasa kapłanami zostali potomkowie jego brata
Itamara.
Gdy w czasie wojny egipsko-tureckiej w 1832 r oku wojska egipskie pod dowództwem Ibrahima Paszy z ajęły tereny
Palestyny, Samarytanie uzyskali niemal równy z muzułmanami status. Otrzymali również kilka nadań. Kiedy jednak
władza nad tymi terenami wróciła w 1840/ 1 d o Turcji , wprowadzono tłumacząc to reformami Tanzimatu (a w
rzeczywistości jako "karę" za zbyt dobre stosunki z Egipcjanami) prawo głoszące, że Samarytanie są poganami.
Wprowadził je ulem Nablusu, nie zważając na to, że Samarytanie od początku islamu byli uważani za " lud Księgi ".
Wyznawcom dano do wyboru nawrócenie na islam albo śmierć. Od unicestwienia uratował grupę Naczelny Rabin
Jerozolimy, który reprezentował przed sułtan em całą palestyńską gminą żydowską. Na prośbę Samarytanina Jakoba
esz-Szelaby'ego doręczył on ulemowi dokument, w którym potwierdzał, że Samarytanie są również "Ludem Izraela"
i uznają Torę. Od tej pory wielu Samarytan jest wdzięcznych Żydom za tamten ratunek. Wydarzenie to w tradycji
samarytańskiej nosi nazwę " kryzysu roku 1841 ". W latach 20. XX w. liczba Samarytan spadła do 150. W czasach
niepodległego Izraela byli oni i są wspierani przez rząd, a szczególnie prezydenta Icchaka Ben-Zwi oraz w nieco
mniejszym stopniu przez premiera Davida Ben Guriona . Dzięki poszukiwaniom małżonków wśród żydowskiej
społeczności w ZSRR i w Izraelu znacznie zwiększyła się ich liczba.
Wersja naukowa II
Zdaniem niektórych badaczy Samarytanie jako naród i religia powstali dopiero w czasach Aleksandr a
Macedońskiego i wywodzą się z wyższych warstw społecznych ówczesnej Palestyny, zarówno spośród Żydów
współpracujących z Grekami, jak i społeczności nieżydowskiej. Wersja ta jest jednak odrzucana przez zdecydowaną
większość historyków. Jest ona również sprzeczna (a przynajmniej niepełna) z badaniami mitochondrialnego DNA
Samarytan, które potwierdzają domieszkę asyryjską w ich materiale genetycznym.
Wersja samarytańska
Według Samarytan ich nazwa oznacza w najstarszej wersji hebrajskiego wiernych lub czcicieli, a oni sami są
potomkami 10 plemion Izraela ( zamieszkiwały one terytorium Samarii) głównie pokolenia Efraima i jako
odrębna grupa istnieli już w czasach Mojżesza . Samarytanie twierdzą, iż nigdy nie stanowili z Żydami jednego
narodu i nie świętowali w Jerozolimie. Wersję tę popierają muzułmańscy historycy (tzw. "kwestia Szamerim
Szomronim"), co w dość oczywisty sposób tłumaczy pojawienie się Samarytan w Koran ie razem z Mojżeszem (jako
jego przeciwników). Wersja ta jest zwalczana przynajmniej od XVIII wieku przez chrześcijańskich historyków, a
protestanccy misjonarze posługiwali się (i często nadal to robią) podkreślaniem nieścisłości tej wersji w czasie misji
w krajach muzułmańskich.
Wersja biblijna (żydowska)
Według 2 Krl 17,24 i Ezd 4,2 król Asyrii Asarhaddon s prowadził na centralne tereny dawnego Królestwa Izraela
(Państwa Północnego) osadników z Babilonii (Babilon, Kuta), Elamu lub Fenicji (Awwa) oraz Syrii (Chamat i
Sefarwaim) ( 680 p.n.e.) . Osadnicy ci czcili swoich bogów, za co Jahwe z esłał na nich plagę lwów. Wtedy poprosili
króla o przysłanie im jednego z kapłanów izraelskich, uprowadzonych do niewoli, aby nauczał ich Prawa
Mojżeszowego. Sprowadzony z Asyrii kapłan, zamieszkał w synkretycznej ś wiątyni Jahwe w Betel i rozpoczął
nawracanie Samarytan, którzy jednak po przyjęciu prawdziwej wiary nie przestali "na boku" czcić swoich bożków (2
Krl 17,25-41). W r . 622 p.n.e. , król Judy Jozjasz zburzył świątynię w Betel, przez co Samarytanie zaczęli
uczęszczać do Świątyni Jerozolimskiej (2 Krl 23, 15-20). Czynili to także (udając się już jednak do ruin Świątyni) po
likwidacji Królestwa Judy (Jr 41,5) ( 586 p.n.e.) . Po powrocie Żydów z niewoli babilońskiej ( 537 p.n.e. l ub 536
682804829.007.png
 
Samarytanie
5
p.n.e.) Samarytanie chcieli pomóc im w odbudowie Świątyni, lecz ich pomoc została kategorycznie odrzucona. Od
tej pory Samarytanie robili wszystko, aby utrudnić Żydom odbudowę (Ezd 4,1-24; 5,2-18). Mimo tej zawziętości,
część Samarytan z pogórza efraimskiego i okolic Betel w dalszym ciągu była zwolennikami odprawiania kultu w
Jerozolimie (Ne 7,32). Kiedy Ezdrasz i Nehemiasz zakazali Żydom zawierania małżeństw mieszanych, uderzyło to
także w Samarytan, ponieważ tym samym zostali uznani za pogan (Ezd 9-10; Ne 13; szczególnie Ne 13,28).
Ostatecznie Samarytanie zostali uznani za wyłączonych ze wspólnoty judaizmu przez namiestnika Judy Nehemiasza
w roku 440 p.n.e. (Ne 2,19.20). Od tej pory zaczęli się rozglądać za innym miejscem kultu niż Świątynia
Jerozolimska. Nie mogli odbudować przybytku w Betel, bo ten leżał w granicach ówczesnej Judy. Jak doniósł nam
historyk żydowski Józef Flawiusz, namiestnik Samarii Sanballat I ok. r. 430 p.n.e. l ub Sanballat II w r. 332 p.n.e.
zbudował świątynię samarytańską na górze Garizim. Pierwszym arcykapłanem w tej świątyni został Manasses, zięć
Sanballata I i syn żydowskiego arcykapłan a Jojady (Ne 13,28) lub Manasses, zięć Sanballata II i syn żydowskiego
arcykapłana Jaddui.
Samarytanie w Nowym Testamencie
Samarytanie są kilkakrotnie wspominani w Nowym Testamencie ( inaczej niż w późnych księgach
starotestamentowych i powstającej wówczas ustnej tradycji żydowskiej), wbrew opinii ówczesnych Żydów, jako
ludzie dobrzy i uczynni, a Jezus n ie stroni od nich. W pewnym momencie prosi nawet samarytańską kobietę z
Sychem (dzisiejszy Nablus ) o wodę (rozmowy między oboma wspólnotami były niemal zakazane). Szczególnie
istotny jest tu jednak fragment o "Dobrym Samarytaninie" w Ewangelii Łukasza ( 10:25-41). W przypowieści tej
Jezus zderzył miłosierne postępowanie Samarytanina z obojętnością na los pobitego Żyda ze strony żydowskiego
kapłana oraz jego pomocnika przedstawicieli bardzo szanowanych przez Żydów grup zawodowych. Dzięki tej
przypowieści Samarytanin stał się w wielu językach synonimem dobroczyńcy i wszedł na trwałe do kultury
masowej. Również wiele organizacji charytatywnych i fundacji chrześcijańskich nosi nazwy pochodzące od
Samarytan (zob. Samarytanie (organizacja) ). Mimo to pod rządami chrześcijan S amarytanie doznawali prześladowań
religijnych.
682804829.008.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin