A.Cegieła Norma wzorcowa (streszczenie).doc

(28 KB) Pobierz
Anna Cegieła :

Anna Cegieła :               NORMA WZORCOWA I NORMA UŻYTKOWA KOMUNIKACJI

WE WSPÓŁCZESNEJ POLSZCZYŹNIE

 

1.       Norma językowa jako ważny element badań, językoznawstwa normatywnego, nauczania.

2.       Dwuznaczne traktowanie normy językowej:

a)       przez językoznawców à (zjawisko wewnątrzjęzykowe, obiektywne) zbiór środków słownych i gramatycznych o największym stopniu stabilizacji i najszerszym zasięgu w tekstach, uznawanym za wzorzec.

b)       przez użytkowników à (zjawisko subiektywne) zbiór ocen i reguł określający taki sposób użycia środków leksykalnych i gramatycznych, który uchodzi za poprawny.

3.       Norma w Polsce jest: wartością narodową, powszechnie akceptowaną, wartościowaną, weryfikowana, realną, skodyfikowaną (opisywaną i ocenianą np. w słownikach). Norma jest świadomie rozpowszechniana, nauczana
i rozwijana.

4.       Warianty normy są efektem procesów innowacyjnych.

5.       Norma posiada dwa poziomy: wzorcowy i użytkowy (potoczny).

6.       Istnienie tezy o niepraktyczności terminu normy językowej:

-          rozbieżność w ustaleniach teoretycznych i praktycznych,

-          względność ocen zjawisk językowych,

-          próby zmodyfikowania definicji,

-          typ języka mówionego jako zasób wzorów językowych (wcześniej – język pisany, język wybitnych pisarzy).

7.       Charakter języka użytkownika polszczyzny:

-          związek z kulturą,

-          poszukiwanie strategii porozumienia,

-          technologia tekstu,

-          intencja komunikacyjna,

-          precyzja nastawiona na skutek mówienia, pisania,

-          język jako instrument z instrukcja obsługi,

-          nie wymaga wielkiego wysiłku.

8.       Kwestia relacji nadawca ó odbiorca (analiza transakcyjna):

a)       poziom przedmiotowy (użytkowy) – czy odbiorca zrozumiał komunikat, wykonał polecenie?

b)       poziom podmiotowy (optymalny) – wyklucza nakazowość i pretensję nadawcy, obejmuje gotowość przyjęcia informacji zwrotnej.

Norma wzorcowa „woli” propozycje (oferty), a nie rozkazy, polecenia, ponaglenia.

9.       Zasada normatywna komunikacji użytkowej:

„Każdy środek językowy jest dobry, jeśli skutecznie przekazuje informację, i każdy można zamienić na inny mający tę samą funkcję.”

Akt komunikacji jest działaniem przez mówienie.

Komunikacja wzorcowa jest działaniem w mówieniu (tworzenie więzi, spotkanie, interakcja, potrzeba akceptacji, kontaktu, dodatniego wartościowania itp.)

10.    FUNKCJA AKUMULATYWNA à zbiór wartości tworzonych i kultywowanych przez pokolenia
i przekazywanych jako dziedzictwo kulturowe (umożliwia rozpoznanie, interpretację i zrozumienie przekazu kulturowego).

(kumulatywna) polegająca na utrwalaniu, przenoszeniu i przekazywaniu przez język i jego teksty wartości i wartościowań określonych klas desygnatów oraz doświadczenia społecznego z nimi związanego.

11.    FUNKCJA SYNERGICZNA à współdziałanie zarówno w osiąganiu porozumienia w komunikacji, jak
i uwarunkowanej przez nie współpracy na poziomie aktywności pozajęzykowej.

synergiczny (etym. - gr. synergós 'współpracujący') współdziałający z innym podobnym (a. działającym w grupie podobnych)
i wzmagający jego (ich) działanie, skuteczność.

12.    FUNKCJA KONSOCJATYWNA à zdolność języka do łączenia przeszłości z teraźniejszością. W języku znajdują swój wyraz normy, wzory, wartości, struktury społeczne, historia narodu… Język jest gwarancją trwałości
i dziedziczenia kultury (chroni tożsamość narodową, umacnia tradycję).

13.    NORMA WZORCOWA KOMUNIKACJI – zespół zachowań komunikacyjnych, który umożliwia tworzenie
i utrzymanie wspólnoty komunikacyjnej oraz uczestnictwo w niej. Gwarantuje realizację funkcji: konstrukcyjnej (wobec kultury i wspólnoty kulturowej), akumulacyjnej (wobec wartości), synergicznej (wobec członków wspólnoty) oraz konsocjatywnej (wobec przeszłości).

NORMA UŻYTKOWA KOMUNIKACJI – zespół zachowań nastawionych na doraźną skuteczność aktu komunikacji na poziomie semiotycznym.

14.    Na wybór normy ma wpływ:

a)       czynniki socjolingwistyczne:

-          z kim i o czym rozmawiamy?

-          jakie role społeczne i językowe odgrywamy?

b)       czynniki pozajęzykowe:

-          konwencje,

-          uwarunkowania środowiskowe,

-          zawód.

15.    Norma użytkowa ma zasięg powszechny. Norma wzorcowa ma charakter elitarny.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin