TEMAT TYGODNIA: Co pamiętamy z wakacji
materiały uzupełniające
AUTOR: Bożena Forma
GRUPA WIEKOWA: dzieci 5-letnie
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA
CELE OGÓLNE
CELE SZCZEGÓŁOWE
PONIEDZIAŁEK
Wybór nowych dyżurnych. Przypomnienie obowiązków dyżurnych i rozmowa na temat czy dyżurni w poprzednim tygodniu wykonywali prawidłowo swoje zadania. Zabawa ruchowa Rybki w akwarium.Słuchanie piosenki śpiewanej przez nauczycielkę B. Forma: Jak to na wakacjach było. Rozmowa na temat treści i charakteru melodii. Przygotowanie do zajęcia, gromadzenie przyniesionych przez dzieci rekwizytów (okulary, płetwy, ciupaga, koło ratunkowe). Przygotowanie miejsca do ich wyeksponowania.
- wyrabianie poczucia obowiązku i odpowiedzialności za wykonywane zadania- uświadomienie dzieciom, że są gospodarzami swojej sali i ciążących na nich obowiązków
- dziecko chętnie pełni różne funkcje w grupie- dziecko lubi pomagać nauczycielowi w przygotowaniach do zajęć- dziecko chętnie przynosi do przedszkola rekwizyty potrzebne do zajęć
Słuchanie opowiadania B. Forma: Wakacyjny upominek. Po zapoznaniu z treścią opowiadania nauczycielka zadaje dzieciom pytania dotyczące miejsc w których spędzały wakacje. Dzieci zajmują miejsca przy stolikach i oglądają widokówki i ilustracje przedstawiające różne krajobrazy. Dzieci uczestniczą w tworzeniu kącika tematycznego, opowiadają o przyniesionych do przedszkola wakacyjnych pamiątkach. Praca plastyczna Co pamiętamy z wakacji. Wykonanie z grubej tektury ramek na zdjęcia. W rogach dzieci przyklejają muszelki (klejem do drzewa lub taśmą obustronną). Ramki można "posypać" ziarenkami piasku, ozdobić małymi kamykami lub suchymi trawami i kwiatami. Na zakończenie ponownie słuchają piosenki Jak to na wakacjach było. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [019]
- rozpoznawanie na widokówkach i ilustracjach różnych rodzajów krajobrazów i określanie ich charakterystycznych cech- ćwiczenia w mówieniu- zachęcanie do wypowiedzi dzieci nieśmiałych- wzbogacanie języka- doskonalenie wyobraźni i sprawności manualnych palców i dłoni- nauka nowej piosenki
-dziecko nazywa i opisuje różne krajobrazy- dziecko odpowiada całymi zdaniami na zadawane pytania- dziecko wykonuje ciekawą pracę- dziecko śpiewa pierwszą zwrotkę piosenki
Zabawy w przedszkolnym ogrodzie. Poznanie sprzętów i ich przeznaczenia na ścieżce zdrowia. Próby pokonywania przeszkód na ścieżce zdrowia. Zabawy w piaskownicy Budujemy zamki.
- reagowanie na polecenia nauczycielki- poznanie pojęcia "ścieżka zdrowia", zapoznanie z kolejnymi przeszkodami i sposobem ich prawidłowego pokonywania
- dziecko chętnie wykonuje ćwiczenia sprawnościowe- dziecko słucha poleceń nauczycielki- dziecko rozumie, że ruch na powietrzu to zdrowie
WTOREK
Słuchanie piosenek śpiewanych przez nauczycielkę. Określanie ilości zwrotek, przypomnienie pojęcia: refren, zwrotka. Zaznaczanie rytmu dwudzielnego klaśnięciem. Taktowanie. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [021].
- utrwalanie pojęć: refren, zwrotka- nauka taktowania w metrum dwumiarowym- rozwijanie koordynacji słuchowo - ruchowej- reagowanie na ustalone sygnały
- dziecko prawidłowo określa ilość zwrotek w piosence- dziecko potrafi taktować w metrum dwumiarowym- dziecko respektuje polecenia wydawane w trakcie ćwiczeń
Utrwalanie pojęcia krajobraz. Słuchanie wiersza B. Forma: Co to jest krajobraz. Rozpoznawanie krajobrazów na ilustracjach przedstawianych przez nauczycielkę. Malowanie na dużych arkuszach szerokimi pędzlami na temat Krajobraz.
- utrwalanie charakterystycznych krajobrazów występujacych w Polsce- słuchanie wiersza i rozmowa na temat jego treści- zwracanie uwagi na sposób rozmieszczania elementów na powierzchni arkusza
- dziecko potrafi odpowiedzieć na pytanie: "co to jest krajobraz"- dziecko wykonuje ciekawe prace na dużych powierzchniach
Utrwalanie nazw i wskazywanie różnych części ciała. Nauka wiersza B. Forma: Ręce, nogi. Zabawy w przedszkolnym ogrodzie. Rysowanie kredą na twardej powierzchni. Opisywanie swoich prac.
- utrwalanie nazw i wskazywanie części ciała- poznanie nowego wiersza
- dziecko zna krótki wierszyk- dziecko prawidłowo posługuje się kredą
ŚRODA
Rozmowy indywidualne podczas schodzenia się dzieci w sali. Zabawy ze śpiewem Murzynek malutki, Kotek Puszek, Mam chusteczkę haftowaną. Zabawy ruchowe Nazywanie stron: lewa, prawa. Dzieci zwracają się twarzami do prowadzącej i wykonują polecenia.- podnieś lewą nogę- podnieś prawą nogęDzieci dobierają się parami.- pokaż lewą rękę kolegi- pokaż prawą nogę kolegiOglądanie czasopism i ilustrowanych książek. Wyszukiwanie ilustracji przedstawiających bawiące się dzieci.
- utrwalanie umiejętności nazywania stron ciała: lewa, prawa i wskazywanie ich podczas zabaw- doskonalenie spostrzegawczości podczas oglądania książek i czasopism dziecięcych
- dziecko prawidłowo wskazuje i nazywa strony ciała- dziecko zwraca uwagę na szczegóły podczas oglądania ilustracji
Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych. Słuchanie opowiadania B. Forma: Rzeka. Rozmowa na temat treści. Zwracanie uwagi na poprawny sposób wyrażania się podczas odpowiedzi. Rysowanie kredkami ołówkowymi scen z opowiadania.
- rozwijanie sprawności ruchowej- uświadomienie jakie zagrożenie dla człowieka może stanowić rzeka- ocena postępowania bohatera- przedstawienie konsekwencji wynikających z nieposłuszeństwa
- dziecko prawidłowo wykonuje ćwiczenia- dziecko rozumie dlaczego należy przestrzegać ustalonych przez dorosłych zakazów- dziecko trafnie ocenia zachowanie bohatera opowiadania
Zabawy w sali wybranymi zabawkami. Gry planszowe przy stolikach. Praca indywidualna z dziećmi.
- wyrabianie nawyku odkładania zabawek na swoje miejsce- umiejętność przyjmowania przegranej podczas gry- przestrzeganie ustalonych zasad w grach
- dziecko potrafi zgodnie bawić się z rówieśnikami- dziecko gra w gry planszowe stosując obowiązujące w nich zasady- dziecko po skończonej zabawie odkłada zabawki na swoje miejsce
CZWARTEK
Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych. Słuchanie piosenek z płyty, związanych z tematyką przedszkola. Przygotowanie do zajęcia, wykonanie kulek z karbowanej bibuły.
- wyrabianie sprawności ruchowej- zachęcanie do swobodnych improwizacji podczas zabaw ruchowych do piosenek- doskonalenie sprawności manualnych
- dziecko chętnie wykonuje ćwiczenia- dziecko tańczy, wymyślając nowe figury do piosenek- dziecko starannie wykonuje kulki z bibuły
Rozmowa na temat historyjki obrazkowej Dzień Januszka. Praca przy stolikach. Układanie kolejnych obrazków historyjki, wypełnienie kolorem obrazków i przyklejanie na kartkę.
- stosowanie określeń dotyczących pór dnia, określanie wykonywanych w ich czasie czynności- wyrabianie umiejętności logicznego myślenia- zwracanie uwagi na staranność wykonywanej pracy
- dziecko określa porę dnia- dziecko opowiada co bohater historyjki wykonuje rano, w południe i wieczorem- dziecko według kolejności zdarzeń układa historyjkę
Zabawy w przedszkolnym ogrodzie. Korzystanie ze sprzętów ogrodowych. Zabawy w piaskownicy. Zabawy integracyjne połączone z wykonaniem popularnych tańców i śpiewem piosenek.
- przestrzeganie ustalonych reguł podczas zabawy w przedszkolnym ogrodzie- nadawanie nazw i opisywanie budowli wykonanych z piasku- zachęcanie do wspólnych zabaw ze śpiewem dzieci nieśmiałych
- dziecko słucha poleceń nauczycielki podczas zabaw w ogrodzie przedszkolnym- dziecko potrafi dokładnie opisać i nazwać swoją piaskową budowlę- dziecko chętnie uczestniczy w zabawach
PIĄTEK
Zabawa integracyjna Popatrz co robię i przekaż dalej. Zabawa kształtująca spostrzegawczość Przyjrzyj się dokładnie kogo brakuje. Słuchanie wierszy dla dzieci w wykonaniu znanych polskich artystów.- ćwiczenie umiejętności przekazywania określonych gestów- ćwiczenie spostrzegawczości- rozbudzanie zainteresowania literaturą dziecięcą
- przestrzeganie ustalonych zasad podczas zabawy- ćwiczenie umiejętności słuchania w skupieniu- zachęcanie do indywidualnych wypowiedzi
- dziecko wykonuje prawidłowo polecenia nauczyciela- dziecko starannie przekazuje gesty swoich kolegów- dziecko potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące treści wysłuchanych wierszy
Zajęcia tematyczne w przedszkolnym ogrodzie. Praca plastyczna Nasz ogród wykonana techniką collage.
- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej- określanie nazw drzew, krzewów i kwiatów- poznanie warunków w jakich rozwija się roślina
- dziecko potrafi nazwać rośliny występujące w przedszkolnym ogrodzie- dziecko zna kolejne etapy rozwoju roślin
Konkurs piosenek - śpiew zbiorowy i indywidualny. Zabawy manipulacyjno - konstrukcyjne klockami drewnianymi. Zabawy dowolne w kącikach zabaw. Praca indywidualna z dziećmi.
- słuchanie piosenek w wykonaniu innych dzieci- wyrabianie sprawności manualnych- wyrabianie umiejętności współdziałania w grupie podczas zabaw dowolnych
- dziecko chętnie uczestniczy we wspólnym śpiewie- dziecko wykonuje ciekawe budowle z klocków- dziecko chętnie bawi się z rówieśnikami
kaczita82