…………………………………
Imię i nazwisko
……………… ………..…
Data Klasa
Karta pracy
Spacer aleją Champs Élysées
[czytaj: szamps elize]
1. Przyjrzyj się reprodukcji obrazu Vincenta van Gogha „Pola Elizejskie”. Następnie dopisz po trzy przymiotniki do każdego z wymienionych elementów dzieła malarskiego.
aleja – .........................................................................................................................................
postacie – .....................................................................................................................................
drzewa – .....................................................................................................................................
liście – ........................................................................................................................................
pawilony – .................................................................................................................................
niebo – .......................................................................................................................................
2. W wyznaczonym miejscu zapisz nazwy kolorów, których artysta użył do namalowania dzieła.
………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
3. Wyobraź sobie, że jesteś jedną z postaci przedstawionych na obrazie. Opisz jesienny krajobraz, który oglądasz podczas spaceru po Polach Elizejskich. Skorzystaj ze słownictwa zgromadzonego w ramce.
jesień, aleja, promenada, spacer, piękno, pora roku, złoto, powódź liści, dostojność, kolory jesieni, symbol, czas, odpoczynek, wytchnienie, chwila, wolność, brodzić, dusza, myśli, uczucia, odrodzenie, przemiana, tęsknota, przemijanie, nadzieja
.....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
4. Wyraź swoje odczucia i spostrzeżenia dotyczące obrazu Vincenta van Gogha. W tym celu dokończ zdania.
Kiedy patrzę na obraz „Pola Elizejskie”, odczuwam ..................................................................
......................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................... .
Dzieło Vincenta van Gogha ........................................................................................................
..................................................................................................................................................... .
……………… ……..……
Zimowa dobranocka
1. Przyjrzyj się reprodukcji dzieła „Śnieg w lesie”, namalowanego przez Inez Nickmans. Spośród podanych w ramce wyrazów wybierz te, które najbardziej kojarzą Ci się z treścią akwareli. Opisz krótko swoje wrażenia.
zima, Boże Narodzenie, odwilż, wiosenny urok, bajka, czary, baśń, jesienna zaduma, lato, zadymka, uśpiony las, padający śnieg, sen dziecka
Obraz Inez Nickmans przypomina mi .........................................................................................
.......................................................................................................................................................
2. W poszczególnych rubrykach tabeli wypisz nazwy elementów występujących na obrazie.
Na pierwszym planie
Na drugim planie
W tle
3. W każdy z czterech płatków śniegu wpisz po jednym wyrazie określającym nastrój dzieła malarskiego.
4. Jak myślisz, o czym śni postać drzemiąca pod muchomorem? Za pomocą rysunku przedstaw jej sen. Następnie opowiedz go koleżankom i kolegom z klasy.
……………… …..………
1. Przyjrzyj się reprodukcji obrazu „Sójka” Józefa Chełmońskiego. Opisz krótko swoje wrażenia po obejrzeniu dzieła.
..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................
2. Określ nastrój obrazu. W tym celu wybierz z ramki odpowiednie wyrazy.
pogoda, radość, smutek, przygnębienie, cisza, spokój, zaduma, piękno, tęsknota, niepokój, strach, uspokojenie, ufność, tajemniczość, magia, niepewność
3. Opisz zimowy pejzaż przedstawiony w dziele Józefa Chełmońskiego. Skorzystaj z wyrażeń zamieszczonych w ramce.
szron, szadź, śnieżne, oszronione, mróz, biało, skrzy się, sypie, świeci, bieli się, sterczą, rzuca cień, wygląda, biały strój, niebieskie, kraina z bajki, biała ściana, zasypane, oprószone
4. Przeczytaj informacje o sójce. Porównaj opis ptaka z jego podobizną utrwaloną na obrazie. Następnie ułóż we właściwej kolejności sylaby umieszczone w gwiazdach i wyjaśnij znaczenie utworzonego zdania.
Sójka to ptak z rodziny krukowatych, występujący w 28 podgatunkach w Europie, północno-zachodniej Afryce, Azji Mniejszej, na Bliskim Wschodzie, w środkowej i południowo-wschodniej Azji, Chinach i Japonii. Zamieszkuje lasy mieszane (rzadziej iglaste oraz wysokopienne). Sójka ma różowo-beżowy tułów, biały kuper oraz pokryte ciemnymi kreskami czoło. Jej niebiesko-czarne skrzydła zdobi charakterystyczna biała plama. Żywi się owadami, małymi gryzoniami, drobnymi ptakami i ich jajami. Jesienią zjada jagody i nasiona, głównie żołędzie, które często magazynuje w różnych schowkach w ziemi. W Polsce sójka należy do ptaków zimujących. Jest gatunkiem chronionym.
KA
RZE
MO
JAK
ZA
RAĆ
...
I.Pawlak