1
Logistyka to kształtowanie optymalnych strumieni materiałów i związanych z nimi strumieni informacji w celu zaspokojenia potrzeb w rozpatrywanym obszarze, przy racjonalnych kosztach.
Materiał oznacza tu surowce, półfabrykaty, wyroby finalne, części zamienne i materiały eksploatacyjne. Obszar ma znaczenie terytorialne (wydział, zakład, l region) oraz branżowe (przemysł spożywczy, dystrybucja leków itp.).
Tak pojętą logistyką są zainteresowani, oprócz inżynierów, ekonomiści, specjaliści w dziedzinie zarządzania oraz informatycy, pracujący w przemyśle, dystrybucji, handlu oraz w szkolnictwie i nauce. Pierwsze poważne zainteresowania wiedzą logistyczną, a jeszcze bardziej jej zastosowaniami (np. poprawne sformułowanie zadania logistycznego czy zaprojektowanie i wdrożenie systemu logistycznego w firmie), pojawiły się w Polsce w roku 1992. Rozwój tych zainteresowań oraz zapotrzebowanie na specjalistów jest wyraźny. W trakcie prac badawczych, a zwłaszcza konfrontacji teorii z praktyką, powstała potrzeba wyraźnego określenia przedmiotu i zakresu zainteresowań logistycznych inżynierów transportu. Pierwszym krokiem w tym kierunku
Logistyka stosowana jest dziedziną wiedzy i umiejętności potrzebnych do kształtowania racjonalnych strumieni materiałów i związanych z nimi strumieni informacji oraz do projektowania (kształtowania i wymiarowania) procesów przepływu materiałów i informacji, w celu zaspokojenia potrzeb w rozpatrywanym obszarze, przy racjonalnych nakładach i kosztach.
Głównymi produktami tej bardzo interdyscyplinarnej wiedzy i nabytych umiejętności mogą być:
— projekty i wdrożenia systemów logistycznych w produkcji, dystrybucji, handlu, siłach zbrojnych, szpitalnictwie itp.;
— analizy istniejących systemów logistycznych w celu ich modernizacji, rozbudowy lub intensyfikacji itp.
2
Proces logistyczny obejmuje przemieszczanie, manipulowanie, transport i składowanie „obiektów", tj. materiałów, informacji i energii. W ramach tego procesu obiekty są przekształcane ze swego stanu początkowego w stan końcowy, przy czym co najmniej jeden z elementów, takich jak czas, miejsce, liczba i artykuł zmienia się w taki sposób, że nie wywołuje to niepożądanych zmian cech obiektów.
System logistyczny to podsystem w przedsiębiorstwie, które składa się ze środków pracy, tj. maszyn i ludzi potrzebnych do przekształcenia obiektów, przy czym każdy system logistyczny zawiera w sobie charakterystyczny przepływ informacji.
Zadanie logistyczne polega na tym, aby w ramach danego systemu logistycznego przekształcić potrzebną liczbę obiektów w wymaganym miejscu i w wymaganym czasie, przy minimalnych kosztach.
Logistyka obejmuje badanie, projektowanie i eksploatację systemów i procesów logistycznych, posługując się przy tym różnymi dyscyplinami nauki i dziedzinami techniki.
W zakres logistyki wchodzą wszystkie czynności przemieszczania i magazynowania , które mogą być ujęte w układ sieciowy oraz w jego ramach sterowane lub kontrolowane .
3
Rozróżniono następujące układy logistyczne:
— zakładowy układ logistyczny (ZL),
— międzyzakładowy układ logistyczny (MZL),
— układ logistyczny w skali makro (LM).
Zakładowy układ logistyczny przedstawiono schematycznie na rys. 9.2-9.4. W przedstawionej na rys. 9.2 strukturze widoczne są podukłady: przeładunkowy, magazynowy, transportu wewnętrznego i transportu technologicznego (międzyoperacyjnego). Schemat na rys. 9.3 prezentuje grupę układów logistycznych w zakładach produkcyjnych (ZLP), a schemat na rys. 9.4 — grupę układów logistycznych w zakładach dystrybucyjnych (ZLD). Układy te można zapisać następująco:
ZLP = {P, TWp, M, SP}
ZLD ={P, TWD, MS, MK}
gdzie: P — produkty przeładunkowe, łączące układ
logistyczny z otoczeniem w sensie przepływu
strumienia materiałów na wejściu (pWE) i na
wyjściu (PWY);
TWp — podukład transportu wewnętrznego w zakładach produkcyjnych, w ramach którego odbywa się przemieszczanie materiałów w obszarze
układu, przy czym TWp == {TWW, TWT ...};
TWW — transport międzywydziałowy; TWT — transport technologiczny (międzyoperacyjny);
TWp— podukład transportu wewnętrznego w zakładach dystrybucyjnych, przy czym TWD = {TM, TS, TK}; TM - transport magazynowy, TS — transport w strefie składowania, TK — transport w strefie komisjonowania;
M — podukład magazynowy, spełniający funkcje buforowe i przechowalnicze w całym układzie z tym,że M = {MS, MK};
MS — składowanie;
MK — komisjonowanie;
SP — system produkcyjny, jako
wewnętrzne uwarunkowanie zakładowego układu logistycznego.
Rys. 9.2. Struktura zakładowego układu logistycznego; PWE — podukład przeładunkowy na wejściu, PWY — podukład przeładunkowy na wyjściu, MWE— podukład magazynowy na wejściu, MWY- podukład magazynowy na wyjściu, WEZ - wejście zewnętrzne, WEW - wejście wewnętrzne, WYZ — wyjście zewnętrzne, WYW — wyjście wewnętrzne, TW — podukład transportu wewnętrznego, TT - transport technologiczny (międzyoperacyjny), SP - system produkcyjny (całkowity, ŚPI, SPII ..SPn - podsystemy logistyczne.
Rys. 9.3. Schemat układu logistycznego w zakładzie produkcyjnym; TZ — transport zewnętrzny, TW — transport wewnętrzny, TWW — transport wewnętrzny międzywydziałowy, TWT — transport wewnętrzny międzyoperacyjny (technologiczny), PWE — podukład przeładunkowy na wejściu, PWY — podukład przeładunkowy na wyjściu, M —podukład magazynowy (na wejściu i na wyjściu), SP — podsystem produkcyjny
Rys. 9.4. Schemat układu logistycznego w zakładzie dystrybucyjnym; TZ — transport zewnętrzny, TW — transport wewnętrzny, TM — transport magazynowy, TK — transport magazynowy w strefie komisjonowa-nia, PWE — podukład przeładunkowy na wejściu, PWY— poduklad przeładunkowy na wyjściu, MS — podukład magazynowy — strefa składowania, MK — podukład magazynowy — strefa komisjonowania
Dla układów tych przyjmuje się wymuszenia: zadanie logistyczne w postaci charakterystyk wejść i wyjść, a jako ograniczenia: teren i jego zabudowę oraz dostępność urządzeń i możliwości realizacyjne podukładów P, TW i M.
4
Międzyzakładowy układ logistyczny składa się z pewnej konfiguracji podukładów wybranych z co najmniej dwóch zakładowych układów logistycznych oraz układów transportu zewnętrznego. Przykładową strukturę prostego międzyzakładowego układu logistycznego (MZL) przedstawiono na rys. 9.8. Składa się ona z:
— podukładów wybranych z 3 ZL (ZL1, ZL2, ZL3),
— podukładów transportu zewnętrznego (TZ1, TZ2). Każdy z ZLi (i = 1,2,3) składa się z następujących podukładów obsługujących system produkcyjny (SPi):
— podukładu przeładunkowego na wejściu (PWEi),
— podukładu magazynowego na wejściu (MWEi),
— podukładu transportu wewnętrznego (TWi),
— podukładu magazynowego na wyjściu (MWyi)
— podukładu przeładunkowego na wyjściu(PWYi)
Rys. 9.8. Schemat prostego międzyzakładowego układu logistycznego — MZL; SP — system produkcyjny, ZL— zakładowy układ logistyczny, PWE — podukład przeładunkowy na wejściu, PWY - podukład
przeładunkowy na wyjściu, TW — transport wewnętrzny, TZ — transport zewnętrzny, MWE — podukład magazynowy na wejściu, MWY - podukład magazynowy na wyjściu
5
Układ logistyczny w skali makro może się składać z następujących bloków funkcjonalnych (rys. 9.9):
Blok pozyskiwania surowców, półfabrykatów i wyrobów gotowych z importu (IMi). Zewnętrznym wejściem (spoza zakładu) materiałowym do bloku jest tranzyt lub wyładunek środków transportu zewnętrznego z zagranicy. W bloku zawarte są stacje i porty graniczne oraz składy celne. Główne czynności to identyfikacja materiałów z dokumentami celnymi, wyładunek i załadunek oraz tymczasowe składowaniem Wewnętrznymi wyjściami z bloku są: tranzyt lub załadunek środków transportu zewnętrznego, które są kierowane do bloku WRi, PUi i HHi.
Blok wydobycia surowców, rolnictwa i rybołówstwo WRi. Zewnętrznymi wejściami do bloku są: wydobycie surowców naturalnych, uzyskiwanie płodów rolnych i leśnych oraz połowy ryb. Wewnętrznymi wejściami są wyładunki środków transportu zewnętrznego nadchodzących z bloków IMi, PUi i HHi. W bloku oprócz czynności podstawowych, ma miejsce transport zewnętrzny i wewnętrzny, magazynowanie i przeładunki. Wyjściami wewnętrznymi z bloku są załadunki środków transportu zewnętrznego, kierowanych do bloków PUi , HHi , KZ,i , EKi.
Blok produkcji i usług (PUi) skupiający zakłady przemysłowe produkcyjne i usługowe. Wewnętrznymi wejściami materiałowymi do bloku są wyładunki środków transportu zewnętrznego nadchodzących z bloków WRi, IMi, PWi — innych zakładów kooperujących oraz HHi. Obok czynności wynikających z podstawowych funkcji skupionych w systemach produkcyjnych i usługowych, w bloku dokonywane są: przeładunki, transport wewnętrzny i magazynowanie. Wyjściami wewnętrznymi z bloku są załadunki środków transportu zewnętrznego kierowanych do bloków HHi, EKi, WRi, KZi. oraz PUi — innych zakładów kooperujących. Wyjściem specjalnym z bloku jest usuwanie odpadów. Również wyjściami specjalnymi z bloku są obiekty stacjonarne, np. budownictwo.
Blok dystrybucji i skupiający przedsiębiorstwa handlu hurtowego i zaopatrzeniowego (HHi). Wejściami wewnętrznymi do bloku są wyładunki środków transportu zewnętrznego nadchodzących z bloków PUi, IMi- oraz WRi. Głównymi czynnościami są: magazynowanie, rozdział, komisjonowanie i pakowanie. Wyjściami wewnętrznymi z bloku są załadunki środków transportu zewnętrznego kierowanych do bloków HDi, EKi, WRi, oraz KZi.
Blok dystrybucji II skupiający sieć placówek handlu detalicznego (HDi). Wejściami wewnętrznymi do bloku są wyładunki środków transportu zewnętrznego, głównie transport zaopatrzeniowy samochodowy — nadchodzących przeważnie z bloków HHi Sporadycznie mogą mieć miejsce wejścia bezpośrednio z bloków WEi, PUi, oraz IMi, co nie jest uwidocznione w schemacie blokowym układu. Głównymi czynnościami w bloku są: tymczasowe składowanie, oferowanie i sprzedaż, która stanowi wyjścia zewnętrzne z bloku.
Blok konsumpcji zbiorowej KZi skupiający sieć takich punktów, jak stołówki, restauracje, szpitale, hotele, biblioteki itp. Wejściami wewnętrznymi do bloku są wyładunki środków transportu zewnętrznego — głównie tzw. transport zaopatrzeniowy samochodowy — nadchodzący z bloków HHi, PUi, oraz WRi. Główne czynności w bloku to, obok czynności podstawowych: tymczasowe składowanie, transport wewnętrzny i przeładunki. Wyjściem zewnętrznym z bloku jest zużycie lub wbudowanie.
Blok eksportu EKi. Wejściami wewnętrznymi do bloku są wyładunki lub tranzyt środków transportu zewnętrznego nadchodzących z bloków WRi, PUi, oraz HHi. W bloku zawarte są stacje i porty graniczne, bazy eksportowe i przeładunkowe, magazyny i urządzenie przeładunkowe. Blok EKi jest bardzo często przestrzennie połączony z blokiem IMi...
Dokumentalny.PL