Myszka szuka wiosny.doc

(35 KB) Pobierz

Cele w kategorii ucznia:

·         obserwuje, słucha, dotyka, smakuje, wącha

·         przejawia własną inicjatywę

·         naśladuje gesty nauczyciela

 

Metoda: stymulacja polisensoryczna, działanie twórcze

Forma aktywności: praca z całą grupą oraz praca indywidualna dostosowana do możliwości ucznia

Środki dydaktyczne: Tekst na podstawie opowiadania Agnieszki Galicy Chomik szuka wiosny (Anna Ożyńska-Zborowska Antologia literatury dla najmłodszych. KAW Warszawa 2002),pacynka Myszka, kaseta z nagraniami Odgłosy przyrody – ptaki, spryskiwacz, suszarka do włosów, gałązki bzu, gniazdko ptaków, rzodkiewki, sałata, szczypior, kartony, nożyczki, farby.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

 1.        Przywitanie przybyłych gości przez nauczyciela i dzieci

2.        Wysłuchanie piosenki o wiośnie.

3.        Inscenizacja opowiadania.

Tekst opowiadania

Czynności uczniów

Pewnego dnia mała Myszka obudziła się w swojej norce na skraju lasu. Ziewnęła, przeciągnęła się, przetarła oczy łapką i wyszła z norki szukać wiosny.

-Zimno- mruknęła zaspana Myszka.

Rozejrzała się dookoła, ale wiosny nigdzie nie było. Poszła więc dalej. Świeciło słonko, a po niebie przepływały małe chmurki.

-Halo- zawołała Myszka- Nie widziałyście wiosny?

A wtedy jedna z chmurek zasłoniła słońce i na Myszkę spadły krople deszczu.

-Brr...- skuliła się Myszka i zobaczyła kwiatki. To był bez.

-Co robicie tak wysoko?- spytała Myszka

-Rośniemy, kwitniemy- zawołały kwiatki bzu.

-A wiosny nie widziałyście?- spytała Myszka.

Ale nadleciał właśnie wiatr, bez zaszumiał gałązkami i Myszka nie usłyszała, co mówią kwiatki.

Myszka poszła dalej szukać wiosny.

W górze między drzewami fruwały ptaki. Były bardzo zajęte, bo zbierały gałązki i wiórki na budowę gniazd.

-Może wy wiecie, gdzie jest wiosna?- zawołała Myszka, ale ptaki śpiewały, ćwierkały, gwizdały i nawet nie słyszały głosu Myszki.

-Muszę iść dalej, tutaj nikt wiosny jeszcze nie spotkał- mruknęła do siebie.

Aż wreszcie myszka dotarła do ogródka, a tam... rośnie rzodkiewka, sałata, szczypiorek i wiele innych rzeczy.

- Może wy wiecie, gdzie jest wiosna?- ale te nie odpowiadały, gdyż były zajęte rośnięciem.

Myszka powędrowała dalej szukać wiosny...

 

Dzieci przeciągają się, ziewają, „budzą”.

 

 

 

Przygotowanie i zawieszenie na tablicy słonka, małych, białych chmurek.

 

 

Spryskanie twarzy ciepłą, zimną wodą – „wiosenny deszcz”.

 

 

Wąchanie, dotykanie kwiatków bzu; przyczepienie gałązek do tablicy.

 

 

Odczuwanie „wiatru” na twarzy (ciepłe powietrze z suszarki do włosów)

 

 

Oglądanie pozostawionego przez ptaki gniazda, przyczepienie go do tablicy.

Słuchanie głosów przyrody.

 

 

 

 

Smakowanie, nazywanie wymienionych warzyw. Przyczepienie pojedynczych do tablicy.

 

   

4.         Indywidualna ekspresja uczniów – malowanie „swojej” wiosny.

5.         Wykonanie wystawki prac, omówienie.

6.         Porządkowanie stanowisk pracy, zakończenie zajęć.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin