Cele w kategorii ucznia:
· obserwuje, słucha, dotyka, smakuje, wącha
· przejawia własną inicjatywę
· naśladuje gesty nauczyciela
Metoda: stymulacja polisensoryczna, działanie twórcze
Forma aktywności: praca z całą grupą oraz praca indywidualna dostosowana do możliwości ucznia
Środki dydaktyczne: Tekst na podstawie opowiadania Agnieszki Galicy Chomik szuka wiosny (Anna Ożyńska-Zborowska Antologia literatury dla najmłodszych. KAW Warszawa 2002),pacynka Myszka, kaseta z nagraniami Odgłosy przyrody – ptaki, spryskiwacz, suszarka do włosów, gałązki bzu, gniazdko ptaków, rzodkiewki, sałata, szczypior, kartony, nożyczki, farby.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. Przywitanie przybyłych gości przez nauczyciela i dzieci
2. Wysłuchanie piosenki o wiośnie.
3. Inscenizacja opowiadania.
Tekst opowiadania
Czynności uczniów
Pewnego dnia mała Myszka obudziła się w swojej norce na skraju lasu. Ziewnęła, przeciągnęła się, przetarła oczy łapką i wyszła z norki szukać wiosny.
-Zimno- mruknęła zaspana Myszka.
Rozejrzała się dookoła, ale wiosny nigdzie nie było. Poszła więc dalej. Świeciło słonko, a po niebie przepływały małe chmurki.
-Halo- zawołała Myszka- Nie widziałyście wiosny?
A wtedy jedna z chmurek zasłoniła słońce i na Myszkę spadły krople deszczu.
-Brr...- skuliła się Myszka i zobaczyła kwiatki. To był bez.
-Co robicie tak wysoko?- spytała Myszka
-Rośniemy, kwitniemy- zawołały kwiatki bzu.
-A wiosny nie widziałyście?- spytała Myszka.
Ale nadleciał właśnie wiatr, bez zaszumiał gałązkami i Myszka nie usłyszała, co mówią kwiatki.
Myszka poszła dalej szukać wiosny.
W górze między drzewami fruwały ptaki. Były bardzo zajęte, bo zbierały gałązki i wiórki na budowę gniazd.
-Może wy wiecie, gdzie jest wiosna?- zawołała Myszka, ale ptaki śpiewały, ćwierkały, gwizdały i nawet nie słyszały głosu Myszki.
-Muszę iść dalej, tutaj nikt wiosny jeszcze nie spotkał- mruknęła do siebie.
Aż wreszcie myszka dotarła do ogródka, a tam... rośnie rzodkiewka, sałata, szczypiorek i wiele innych rzeczy.
- Może wy wiecie, gdzie jest wiosna?- ale te nie odpowiadały, gdyż były zajęte rośnięciem.
Myszka powędrowała dalej szukać wiosny...
Dzieci przeciągają się, ziewają, „budzą”.
Przygotowanie i zawieszenie na tablicy słonka, małych, białych chmurek.
Spryskanie twarzy ciepłą, zimną wodą – „wiosenny deszcz”.
Wąchanie, dotykanie kwiatków bzu; przyczepienie gałązek do tablicy.
Odczuwanie „wiatru” na twarzy (ciepłe powietrze z suszarki do włosów)
Oglądanie pozostawionego przez ptaki gniazda, przyczepienie go do tablicy.
Słuchanie głosów przyrody.
Smakowanie, nazywanie wymienionych warzyw. Przyczepienie pojedynczych do tablicy.
4. Indywidualna ekspresja uczniów – malowanie „swojej” wiosny.
5. Wykonanie wystawki prac, omówienie.
6. Porządkowanie stanowisk pracy, zakończenie zajęć.
ATOLINTA