BIOETYKA I - Ks.Pienkosz(2).doc

(258 KB) Pobierz
INSTYTUT TEOLOGICZNY w ŁOMŻY

INSTYTUT TEOLOGICZNY w ŁOMŻY

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WYBRANE ZAGADNIENIA Z BIOETYKI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MATERIAŁY DLA STUDENTÓW

 

 

 

 

 

OPRACOWAŁ:

Ks. Dr Jan Pieńkosz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Łomża 2006

 

SPIS TREŚCI

 

 

I.                   ZAGADNIENIA WPROWADZAJĄCE                                                        

1.1. Bioetyka jako nauka                                                                                           4

1.2. Bioetyka jako cała dyscyplina                                                                            4

1.3. Modele bioetyki                                                                                                   5

 

II.                OGÓLNE ZASADY ETYCZNE DO OCENY ZADAŃ MEDYCZNYCH

2.1. Zasada odpowiedzialności ludzkiej                                                                       7

2.2. Porządek miłości (ordo caritatis)                                                                        7

2.3. Normy wyznaczające porządek miłości                                                             8

2.4. Zasada działania o podwójnym skutku                                                                9

 

III.            POCZATKI ZYCIA LUDZKIEGO (prokreacja technicyzowana)       

3.1. Klonowanie                                                                                                         10

3.2. Rodzaje zapłodnienia ze względu na uczestniczących w zabiegu                      11

3.3. Rozwój prokreacji technicyzowanej                                                                  11

3.4. Ocena etyczna prokreacji technicyzowanej                                                       12

3.5. Etyka prokreacji technicyzowanej w innych religiach                                       14

 

IV.             KLONOWANIE I KOMÓRKI MACIERZYSTE                                        

4.1. Definicja                                                                                                             15

4.2. Rodzaje                                                                                                               15

4.3. Metoda                                                                                                                15

4.4. Ocean antropologiczno – etyczna                                                                       17

4.5. Klonowanie w celach terapeutycznych i komórki macierzyste                         20

 

 

 

 

V.                MANIPULACJE W DZIEDZINIE GENETYKI I EKSPERYMENTY NA EMBRIONACH LUDZKICH                                                                       

5.1. Diagnozy przedporodowe i eksperymenty na embrionach                                 24

5.2. Podział bliźniaczy                                                                                             25

5.3. Sterylizacja                                                                                                          25

 

VI.             TRANSAPLANTACJA ORGANÓW LUDZKICH                                    

6.1. Typy transplantacji                                                                                             26

6.2. Historia transplantologii                                                                                    26

6.3. Współczesna transplantacja                                                                               28

6.4. Trudności związane z transplantacją organów                                                  30

6.5. Koncepcja śmierci człowieka                                                                           31

6.6. Ocena moralna sztucznych implantów                                                              32

6.7. Rozwój problematyki moralnej o transplantacji                                                34

6.8. Socjologiczne badania o transplantacji z 1995 roku                                           36

6.9. Transplantacja organów w innych religiach                                                      37

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I. ZAGADNIENIA WPROWADZAJĄCE

 

Wyjaśnienie pojęcia: Bios – życie; ethos – nauka. Bioetyka to nauka normatywna.

Zagadnienie bioetyki pojawiło się w 1971 roku w Anglii po ukazaniu się książki: „Bioetyka – most do przyszłości”.

 

1.1Bioetyka jako nauka.

 

Jako nauka zajmuje się określeniami norm stworzonych przez nauki biologiczne w celu zachowania życia i zdrowia człowieka (etyka medyczna).

Bioetyka to nauka biologiczna dla poprawienia jakości życia, jest to studium systematyczne postępowania człowieka w świetle nauk

 

1.2 Bioetyka jako cała dyscyplina

 

1.      Bioetyka ogólna (fundamentalna),

2.      Bioetyka szczegółowa

a.      Początki życia ludzkiego (prokreacja technicyzowana, klonowanie)

b.      Czas trwania życia ludzkiego

c.      Koniec życia ludzkiego

Bioetykę można uprawiać na płaszczyźnie naturalnej i objawionej.

Przed bioetyką pojawiła się etyka lekarska, która jest relacja interpersonalną miedzy lekarzem a pacjentem. Do tego przyczynił się Hipokrates. Jako pierwszy odstąpił od medycyny magicznej na rzecz medycyny naukowej. Dokonał refleksji etycznej nad działaniem etycznym.

Etyka medyczna pojawiła się w pierwszej połowie XX wieku. Uwzględnia kontekst uwarunkowań medycznych.

Bioetyka pojawiła się ze względu na szybki rozwój nauk biologicznych i biotechnologicznych.

 

 

Działania bioetyczne:

a.      Działania terapeutyczne

b.      Działania poprawiające

c.      Działania manipulacyjne

Bioetyka jest nauką interdyscyplinarną. Podmiotem i fundamentem refleksji bioetycznej jest człowiek.

 

1.3 Modele bioetyki.

 

Modele bioetyki zależą od wyznawanego światopoglądu – myśli filozoficznej.

§        Model liberalny: związany jest z błędnym rozumieniem wolności. Granicą jest nie szkodzić drugiemu, nie naruszać wolności drugiej osoby. Dozwolone jest to, co człowiek pragnie osiągnąć organicznie. Wolność oznacza uwolnienie się od przymusu, jest to wolność bez prawdy i odpowiedzialności.

§        Model pragmatyczny: prym w tym modelu prowadzi utylitaryzm. Zdominował godność osoby ludzkiej i nienaruszalność ich dóbr:

o       Kalkulacja

o       Regulacja miedzy kosztami a tym co się osiąga

o       Konwencjonalizm

o       Proporcjonalizm

§        Model socjobiologiczny: wychodzi z założenia, że cały kosmos podlega prawu ewolucji. Prawu temu podlega społeczność ludzka, nawet zasady moralne. Człowiek tworzy prawdę, wartości, dobra. Życie ludzkie nie różni się od innych form życia – roślin i zwierząt. Dominuje ewolucjonizm i redukcjonizm. Relatywizm moralny.

§        Model biologistyczno – jakościowy: nie dostrzega w człowieku specyfiki przekraczającej świat i materię. Człowieka wyróżnia inteligencja w sensie biologicznym. Wartość człowieka ocenia się poprzez jakość jego życia, doskonałość materii. Przedstawicielem tego kierunku jest Peter Singer (1946). Zajął się relacjami człowieka do zwierząt. Wydał książkę „Wyzwolenie zwierząt”, „Rozważania o życiu i śmierci – upadek tradycji tradycyjnej”, „Jak żyć? – etyka w dobie egoizmu”. Kiedy człowiek jest osobą wyznacza charakter biologiczny. Przedstawiciela homo sapiens określa się na podstawie struktury białkowej i chromosomowej. Sam fakt bycia biologicznym człowiekiem nie upoważnia do uznania człowieka za istotę ludzką. Istota ludzka i osoba dla Singera to są dwie różne rzeczy. Definiuje kryteria przejścia od człowieka do osoby. Kryteria bycia osobą:

§ Samoświadomość

§ Samokontrola

§ Zmysłowe pojęcia

§ Zdolność nawiązywania relacji

§ Ciekawość świata

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin