jak powstaje ustawa.pdf

(528 KB) Pobierz
122041694 UNPDF
Jak powstaje ustawa?
Zasadnicz˛ rol˛ w tworzeniu nowego prawa odgrywa Sejm, ktry pracuje nad projektami ustaw
podczas obrad plenarnych i na posiedzeniach komisji sejmowych. Senat ma za zadanie werykowa
ustawy uchwalane przez Sejm. W procesie legislacyjnym bierze jednak udział nie tylko legislatywa
— prawo inicjatywy ustawodawczej przysługuje rz˛dowi i prezydentowi. Prezydent mo˙e ponadto
wpływa na ostateczny kształt stanowionego prawa, dysponuj˛c prawem weta zawieszaj˛cego b˛d
mo˙liwoci˛ skierowania nowej ustawy do Trybunału Konstytucyjnego.
Cele
zostanie uszczegłowiony). Efekty mog˛ zosta
zapisane na du˙ym arkuszu papieru.
3. Zaproponuj uczniom udział w socjodramie,
ktra ma ukaza etapy pracy nad ustaw˛. Przed-
miotem prac legislacyjnych w socjodramie jest no-
welizacja kodeksu karnego — w nowej ustawie
kwesti˛sporn˛pozostaje jednak sprawa utrzyma-
nia b˛d zniesienia kary mierci. Popro uczniw
o stworzenie dwch podobnej wielkoci grup:
zwolennikw (retencjonistw) i przeciwnikw
(abolicjonistw) kary mierci i rozdaj ka˙demu
z uczestnikw socjodramy materiał pomocniczy
nr 2.
4. Wska˙ uczniw, ktrzy b˛d˛ gra rol˛ posłw
i senatorw („Sejm” powinien by dwukrotnie
liczniejszy) w taki sposb, by w „Sejmie” prze-
wa˙ali retencjonici, a w „Senacie” abolicjonici.
Po utworzeniu obu izb senatorowie i posłowie
wybieraj˛ ze swego grona marszałkw, posła-
-sprawozdawc˛ i senatorw-mwcw: przeciw-
nika i zwolennika kary mierci (senator A i R).
Wyznacz tak˙e sekretarzy Sejmu i Senatu, kt-
rych zadaniem b˛dzie liczenie głosw w czasie
głosowania (zarwno marszałkowie, jak i posło-
wie-sekretarze rwnie˙ głosuj˛). Rozdaj marszał-
kom, posłowi-sprawozdawcy i senatorom, ktrzy
wezm˛ udział w dyskusji, materiał pomocniczy
nr 3 zawieraj˛cy instrukcje post˛powania (scena-
riusz zachowa w parlamencie).
5. Kiedy ustawa — po symulacji trzeciego czy-
tania, obradach Senatu i ponownych obradach
w Sejmie — zostanie skierowana do prezydenta,
poproo powtrn˛lektur˛ lektur˛ art. 122 konsty-
tucji. Pole kilku uczniom przedstawienie mo˙-
liwych działa prezydenta: akceptacja ustawy,
weto, skierowanie ustawy do Trybunału Konsty-
tucyjnego i reakcji Sejmu na decyzje prezydenta.
6. Zaproponuj uczniom ponowne przeledzenie
losw projektu ustawy. Ochotnicy krtko oma-
wiaj˛ kolejne fazy prac legislacyjnych: zgłoszenie
projektu i pierwsze czytanie, drugie i trzecie czy-
tanie, prace w Senacie i zatwierdzenie ich wyni-
kw przez Sejm, działania prezydenta.
7. Spytaj uczniw, w ktrych stadiach post˛po-
wania legislacyjnego prace nad ustaw˛ zakocz˛
si˛ wynikiem negatywnym (odrzucenie projektu
w pierwszym czytaniu, wycofanie projektu przez
autorw podczas pierwszego czytania, odrzuce-
nie projektu w trzecim czytaniu, weto Senatu
Po zaj˛ciach uczniowie powinni umie:
3
wymieni organy władzy pastwowej uczest-
nicz˛ce w procesie legislacyjnym;
3
przedstawi głwne etapy powstawania usta-
wy;
3
okreli rol˛ Sejmu, Senatu i prezydenta
w procesie legislacyjnym;
3
wskaza zale˙noci (wspłpraca, kontrola, ry-
walizacja) mi˛dzy głwnymi uczestnikami
działa prawodawczych;
3
przedstawi tryb podejmowania decyzji przez
Senat.
rodki dydaktyczne
1. Konstytucja RP (fragmenty).
2. Role w inscenizacji prac parlamentu.
3. Argumenty „za” i „przeciw”.
4. Słowniczek terminw dotycz˛cych pracy par-
lamentu.
5. Schemat ilustruj˛cy procedur˛ uchwalania
ustawy.
Przebieg zaj˛
1. Wyjanij, ˙e tematem lekcji b˛dzie przedstawie-
nie trybu tworzenia zwykłych ustaw. Zaznacz, ˙e
nie b˛dziecie mwili o pracach nad bud˙etem,
ktre maj˛ swoj˛ specyk˛. Popro, aby ucznio-
wie przypomnieli, na czym polega zasada trj-
podziału władzy. Zapytaj, kto ich zdaniem ma
w Polsce wpływ na tworzenie prawa. Uczniow-
skie sugestie zapisuj na tablicy.
2. Rozdaj materiał pomocniczy nr 1. Popro o wni-
kliw˛ lektur˛ fragmentw konstytucji. W trakcie
pracy uczniowie mog˛ korzysta ze słowniczka
(materiał pomocniczy nr 4). Pole wskazanym
uczniom wymienienie, kto i na jakim etapie prac
legislacyjnych uczestniczy w tworzeniu ustawy
(kto ma inicjatyw˛ ustawodawcz˛, kto uchwala
ustaw˛, kto mo˙e wprowadza do niej poprawki,
kto ma prawo weta itp.). Zrekonstruujcie wspl-
nie zasadnicz˛ kolejno działa w procesie le-
gislacyjnym (w drugiej cz˛ci lekcji schemat ten
138
 
b ˛d prezydenta, ktrego Sejm nie jest w stanie
przełama). Przedstaw graczny schemat procesu
uchwalania ustawy posługuj ˛c si˛ materiałem po-
mocniczym nr 5 i razem z uczniami porwnajcie
go z efektem waszej klasy.
8. Na zako czenie zwruwag˛ uczniw, ˙e prace
legislacyjne nie odbywaj ˛si˛ w pr˙ni. Parlamen-
tarzyci nieustannie znajduj ˛ si˛ pod naciskiem
opinii publicznej, ktra dociera do nich w r˙-
nej postaci — w opiniach rodkw masowego
przekazu, deklaracjach r˙nych organizacji, wy-
nikach bada socjologicznych. Popro uczniw
o podanie przykładw takich włanie naciskw
opinii publicznej na legislatyw˛ (na przykład go-
r ˛ca dyskusja wokł aborcji, reprywatyzacji czy
reformy administracyjnej).
Poj˛cia i terminy
czytanie sejmowe klub parlamentarny ko-
misja sejmowa Konwent Seniorw marszałek
Sejmu (Senatu) posiedzenie plenarne inicjaty-
wa ustawodawcza
Prezydium Sejmu (Senatu)
kworum
MATERIAŁ POMOCNICZY NR 1
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (fragmenty)
Art. 95.1. Władz˛ ustawodawcz ˛ w Rzeczypospolitej Polskiej sprawuj ˛ Sejm i Senat.
Art. 118.1. Inicjatywa ustawodawcza przysługuje posłom, Senatowi, Prezydentowi Rzeczy-
pospolitej i Radzie Ministrw.
2. Inicjatywa ustawodawcza przysługuje rwnie˙ grupie co najmniej 100 000 obywateli
maj ˛cych prawo wybierania do Sejmu. Tryb post˛powania w tej sprawie okrela ustawa.
3. Wnioskodawcy, przedkładaj ˛c Sejmowi projekt ustawy, przedstawiaj ˛ skutki nansowe
jej wykonania.
Art. 119.1. Sejm rozpatruje projekt ustawy w trzech czytaniach.
2. Prawo wnoszenia poprawek do projektu ustawy w czasie rozpatrywania go przez Sejm
przysługuje wnioskodawcy projektu, posłom i Radzie Ministrw.
3. Marszałek Sejmu mo˙e odmwi poddania pod głosowanie poprawki, ktra uprzednio
nie była przedło˙ona komisji.
4. Wnioskodawca mo˙e wycofa projekt ustawy w toku post˛powania ustawodawczego
w Sejmie do czasu zako czenia drugiego czytania projektu.
Art. 120. Sejm uchwala ustawy zwykł ˛ wi˛kszoci ˛ głosw w obecnoci co najmniej połowy
ustawowej liczby posłw, chyba ˙e Konstytucja przewiduje inn ˛ wi˛kszo. W tym samym
trybie Sejm podejmuje uchwały, je˙eli ustawa lub uchwała Sejmu nie stanowi inaczej.
Art. 121.1. Ustaw˛ uchwalon ˛ przez Sejm Marszałek Sejmu przekazuje Senatowi.
2. Senat w ci ˛gu 30 dni od dnia przekazania ustawy mo˙e j ˛ przyj ˛ bez zmian, uchwali
poprawki albo uchwali odrzucenie jej w całoci. Je˙eli Senat w ci ˛gu 30 dni od dnia przeka-
zania ustawy nie podejmie stosownej uchwały, ustaw˛ uznaje si˛ za uchwalon ˛ w brzmieniu
przyj˛tym przez Sejm.
3. Uchwał˛ Senatu odrzucaj ˛c ˛ ustaw˛ albo poprawk˛ zaproponowan ˛ w uchwale Senatu
uwa˙a si˛ za przyj˛t ˛, je˙eli Sejm nie odrzuci jej bezwzgl˛dn ˛ wi˛kszoci ˛ głosw w obecnoci
co najmniej połowy ustawowej liczby posłw.
Art. 122.1. Po zako czeniu post˛powania okrelonego w art. 121 Marszałek Sejmu przed-
stawia uchwalon ˛ ustaw˛ do podpisu Prezydentowi Rzeczypospolitej.
2. Prezydent Rzeczypospolitej podpisuje ustaw˛ w ci ˛gu 21 dni od dnia przedstawienia
i zarz ˛dza jej ogłoszenie w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Przed podpisaniem ustawy Prezydent Rzeczypospolitej mo˙e wyst ˛pi do Trybunału
Konstytucyjnego z wnioskiem w sprawie zgodnoci ustawy z Konstytucj ˛. Prezydent Rze-
czypospolitej nie mo˙e odmwi podpisania ustawy, ktr ˛ Trybunał Konstytucyjny uznał za
z godn ˛ z Konstytucj ˛.
4. Prezydent Rzeczypospolitej odmawia podpisania ustawy, ktr ˛ Trybunał Konstytucyjny
uznał za niezgodn ˛ z Konstytucj ˛. Je˙eli jednak niezgodno z Konstytucj ˛ dotyczy poszcze-
glnych przepisw ustawy, a Trybunał Konstytucyjny nie orzeknie, ˙e s ˛ one nierozerwalnie
zwi ˛zane z cał ˛ ustaw ˛, Prezydent Rzeczypospolitej, po zasi˛gni˛ciu opinii Marszałka Sejmu,
podpisuje ustaw˛ z pomini˛ciem przepisw uznanych za niezgodne z Konstytucj ˛albo zwraca
ustaw˛ Sejmowi w celu usuni˛cia niezgodnoci.
139
 
5. Je˙eli Prezydent Rzeczypospolitej nie wyst˛pił z wnioskiem do Trybunału Konstytu-
cyjnego w trybie ust. 3, mo˙e z umotywowanym wnioskiem przekaza ustaw˛ Sejmowi do
ponownego rozpatrzenia. Po ponownym uchwaleniu ustawy przez Sejm wi˛kszoci˛ 3 5 gło-
sw w obecnoci co najmniej połowy ustawowej liczby posłw Prezydent Rzeczypospolitej
w ci˛gu 7 dni podpisuje ustaw˛ i zarz˛dza jej ogłoszenie w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej
Polskiej. W razie ponownego uchwalenia ustawy przez Sejm Prezydentowi Rzeczypospolitej
nie przysługuje prawo wyst˛pienia do Trybunału Konstytucyjnego w trybie ust. 3.
6. Wyst˛pienie Prezydenta Rzeczypospolitej do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem
w sprawie zgodnoci ustawy z Konstytucj˛lub z wnioskiem do Sejmu o ponowne rozpatrzenie
ustawy wstrzymuje bieg, okrelonego w ust. 2, terminu do podpisania ustawy.
MATERIAŁ POMOCNICZY NR 2
Argumenty „za” i „przeciw”
Dla zwolennikw kary mierci (retencjonistw):
Zagro˙enie t˛ kar˛ odstrasza od popełniania najci˛˙szych zbrodni
Kara mierci:
— chroni społeczestwo przed jednostkami zupełnie zdemoralizowanymi, nie poddaj˛cymi
si˛ reedukacji,
— jest sprawiedliw˛ zapłat˛ dla szczeglnie okrutnych i bezwzgl˛dnych mordercw,
— winna by stosowana wobec terrorystw, zdrajcw ojczyzny, patologicznych mordercw.
W opinii wi˛kszoci Polakw kara ta powinna by stosowana.
Dla przeciwnikw kary mierci (abolicjonistw):
Kara mierci:
— nie odstrasza przest˛pcw, zniesienie kary mierci nie powoduje wzrostu liczby szczeglnie
ci˛˙kich przest˛pstw,
— pozbawia przest˛pc˛ szansy wewn˛trznej przemiany, co jest istotnym celem kary,
— stanowi zemst˛, jest kar˛ okrutn˛ i niehumanitarn˛,
— zawsze zachodzi niebezpieczestwo popełnienia pomyłki, ktra w przypadku kary mierci
jest nieodwracalna,
— jest niezgodna z dekalogiem, łamie przykazanie „nie zabijaj”.
W pastwach Unii Europejskiej, do ktrej Polska chce przyst˛pi, nie stosuje si˛ kary mierci.
Fragment protokołu szstego z Konwencji o Obronie Praw Człowieka i Podstawowych
Wolnociach (z kwietnia 1983 r.) stosowanej w pastwach członkowskich Rady Europy:
Art. 1. Znosi si˛ kar˛ mierci. Nikt nie mo˙e by skazany na tak˛ kar˛ ani nie mo˙e nast˛pi
jej wykonanie.
Art. 2. Pastwo mo˙e przewidzie w swoich ustawach kar˛ mierci za czyny popełnione
podczas wojny lub w okresie bezporedniego zagro˙enia wojn˛; kara ta b˛dzie stosowana
jedynie w przypadkach przewidzianych przez te ustawy i zgodnie z ich postanowieniami. (…)
140
122041694.002.png
MATERIAŁ POMOCNICZY NR 3
Role w inscenizacji prac parlamentu
a) Marszałek Sejmu
Otwierasz posiedzenie Sejmu, ktrego tematem jest nowelizacja kodeksu karnego. Jest to
tzw. trzecie czytanie, kocz˛ce prace legislacyjne nad t˛ ustaw˛. Prosisz posła–sprawozdawc˛
o zaprezentowanie stanu prac legislacyjnych. Po tym wyst˛pieniu zarz˛dzasz głosowanie nad
zaproponowanymi przez posła sprawozdawc˛ wnioskami. Przed przyst˛pieniem do głosowa-
nia sprawdzasz, czy jest na sali kworum, i objaniasz sposb głosowania: najpierw głosowane
s˛ wnioski wi˛kszoci, nast˛pnie wnioski mniejszoci. Na kocu głosuje si˛ w całoci tekst
ustawy z wprowadzonymi poprawkami, ktre przed chwil˛ uzyskały aprobat˛ wi˛kszoci
posłw. Ustawa została uchwalona, je˙eli „za” opowiedziało si˛ wi˛cej posłw ni˙ „przeciw”
(tzw. zwykła wi˛kszo głosw). Ostateczn˛wersj˛ ustawy podpisujesz i przesyłasz do Senatu.
W przypadku zastosowania przez Senat weta b˛dwprowadzenia poprawek do tekstu ustawy
ustawa wraca do ciebie i poddajesz poprawki Senatu pod głosowanie — tym razem do podj˛cia
decyzji wymagana jest wi˛kszo bezwzgl˛dna. Poddajesz uchwał˛ Senatu pod głosowanie,
udzielaj˛c wczeniej głosu posłowi-sprawozdawcy, ktry wnosi o odrzucenie weta b˛d po-
prawek Senatu. Ka˙da poprawka Senatu głosowana jest oddzielnie. Gdy wniosek o odrzucenie
uchwały Senatu nie uzyska wi˛kszoci bezwzgl˛dnej, weto Senatu lub proponowane poprawki
uznajesz za przyj˛te. W przypadku oddalenia weta Senatu podpisujesz przegłosowany tekst
ustawy i kierujesz go do prezydenta.
b) Marszałek Senatu
Prowadzisz obrady Senatu, ktrych przedmiotem jest wyra˙enie opinii izby w sprawie
nowelizacji kodeksu karnego, przygotowanej przez Sejm. Informujesz zebranych, ˙e po wy-
słuchaniu sprawozdania Komisji Praw Człowieka i Praworz˛dnoci w sprawie sejmowej no-
welizacji kodeksu karnego otwierasz debat˛ w tej kwestii. Prosisz, by senatorowie, ktrzy chc˛
zabra głos w debacie, zgłosili ten zamiar.
Pouczasz, ˙e wyst˛pienia mwcw winny si˛ koczy wnioskiem dotycz˛cym stanowiska
senatora w sprawie rozpatrywanej ustawy: jest za przyj˛ciem ustawy bez poprawek, proponuje
odrzucenie ustawy, chce wprowadzi poprawki do rozpatrywanej ustawy.
Po tych wyjanieniach odczytujesz list˛ mwcw (senator A i R) i udzielasz głosu senato-
rowi A, a nast˛pnie senatorowi R. Po ich wyst˛pieniach zamykasz debat˛. Informujesz zebra-
nych o przyst˛pieniu do głosowania, ktre ma nast˛puj˛cy porz˛dek: najpierw głosowany jest
wniosek o odrzucenie ustawy w całoci; oddalenie tego wniosku zwykł˛ wi˛kszoci˛ głosw
umo˙liwia głosowanie wniosku o przyj˛cie ustawy bez poprawek, a gdy i ten wniosek nie
zostanie przegłosowany, nast˛puje głosowanie zaproponowanych poprawek. Przy kolejnych
głosowaniach najpierw prosisz o podniesienie r˛ki zwolennikw głosowanych wnioskw, po-
tem przeciwnikw, a na kocu wstrzymuj˛cych si˛ od głosu. Po głosowaniu ogłaszasz jego
wyniki i stwierdzasz, ˙e Senat przyj˛ł b˛d odrzucił wniosek.
Po ostatnim głosowaniu ogłaszasz, ˙e Senat przyj˛ł uchwał˛ w sprawie nowelizacji kodeksu
karnego (odrzucił, przyj˛ł bez poprawek, zaproponował poprawki).
Uwaga! Poprawki głosowane s˛ oddzielnie, a nast˛pnie głosowana jest cała, zawieraj˛ca
przyj˛te poprawki ustawa.
Ostatnim twoim zadaniem jest podpisanie podj˛tej uchwały i przesłanie jej marszałkowi
Sejmu.
c) Poseł–sprawozdawca
Referujesz efekty pracy dwch komisji sejmowych: Komisji Ustawodawczej i Komisji Spra-
wiedliwoci. Na wst˛pie przypominasz histori˛ prac nad ustaw˛: rz˛dowy projekt nowelizacji
kodeksu karnego — proponuj˛cy m.in. zast˛pienie kary mierci kar˛ do˙ywotniego wi˛zienia
— został po pierwszym czytaniu skierowany do prac w komisjach sejmowych, ktre zaapro-
bowały wi˛kszo proponowanych regulacji prawnych. Podczas drugiego czytania pochlebne
dla projektu rz˛dowego opinie komisji sejmowych napotkały zdecydowan˛ krytyk˛ ze strony
zwolennikw kary mierci. Zgłoszono wiele wnioskw sprzecznych z pierwotn˛ wersj˛ nowe-
lizacji. W toku prac w komisjach wi˛kszopoparła propozycje rz˛dowe, a mniejszoczłonkw
komisji zgłosiła własne wnioski. W imieniu wi˛kszoci posłw z komisji proponujesz poparcie
dla zast˛pienia kary mierci w przypadku najci˛˙szych zbrodni (zdrada ojczyzny, wielokrotne
141
 
morderstwa, szczeglnie okrutne morderstwo, terroryzm) kar˛ do˙ywotniego wi˛zienia. Pro-
ponujesz Wysokiej Izbie poparcie wnioskw wi˛kszoci.
W imieniu mniejszoci przedkładasz wnioski: orzekania kary mierci w przypadkach
najci˛˙szych zbrodni, rezygnacji z moratorium na niewykonywanie orzeczonych wyrokw
mierci, obni˙enie granicy orzekanie tej kary z 18. do 17. roku ˙ycia. Proponujesz Sejmowi
odrzucenie wnioskw mniejszoci.
Je˙eli ustawa powrci z Senatu, w imieniu komisji wnioskowa b˛dziesz o odrzucenie weta
b˛d zaproponowanych przez Senat poprawek.
d) Senator A (abolicjonista)
Jako przeciwnik kary mierci krytykujesz ide˛ wymierzania kary mierci w przypadku ja-
kichkolwiek, choby nawet najci˛˙szych zbrodni. Wskazujesz na negatywne strony stosowania
tej kary. Je˙eli Sejm opowiedział si˛ za utrzymaniem kary mierci, w zakoczeniu swojego wy-
st˛pienia proponujesz Senatowi przyj˛cie ustawy z nast˛puj˛cymi poprawkami: a) zast˛pienie
kary mierci kar˛ do˙ywotniego wi˛zienia; b) w przypadku szczeglnie okrutnych zbrodni
lub zdrady stanu odst˛pienie od mo˙liwoci darowania cz˛ci kary w drodze (1) amnestii,
(2) prezydenckiego prawa łaski, (3) warunkowego zwolnienia (za dobre sprawowanie).
e) Senator R (retencjonista)
Jako zwolennik kary mierci polemizujesz z wyst˛pieniem senatora A w kwestii zasad-
noci stosowania kary mierci. Krytykujesz zgłoszone przez niego poprawki. Stwierdzasz na
przykład, ˙e ograniczanie prawa łaski wkracza w kompetencje prezydenta, za problem wa-
runkowego zwolnienia reguluje kodeks karny wykonawczy, ktrego nowelizacji Sejm nie
rozpatrywał. Koczysz wyst˛pienie wnioskiem o przyj˛cie przez Senat ustawy sejmowej bez
poprawek. Je˙eli jednak w ustawie uchwalonej przez Sejm kara mierci została zniesiona,
proponujesz wprowadzenie poprawki, ktra j˛ przywraca.
MATERIAŁ POMOCNICZY NR 4
Słowniczek terminw dotycz˛cych pracy parlamentu
czytania sejmowe — omawianie przez posłw, w komisjach sejmowych i podczas obrad ple-
narnych, projektw ustaw; przeprowadza si˛ trzy czytania:
pierwsze czytanie — odbywa si˛ na ogł w komisjach, na obradach plenarnych tylko w przy-
padku bardzo wa˙nych regulacji prawnych (np. ustawa bud˙etowa); polega na przedstawieniu
przez wnioskodawc˛ uzasadnienia wniesionego projektu i na debacie o oglnych zasadach
projektu; projekt zyskuj˛cy aprobat˛ Sejmu kierowany jest do dalszych prac w komisjach
sejmowych, w czasie ktrych wnoszone s˛ poprawki;
drugie czytanie — poseł sprawozdawca referuje na obradach plenarnych wyniki prac komisji,
nast˛pnie odbywa si˛ debata poselska, po ktrej mog˛ by proponowane kolejne poprawki, co
wymaga dalszych prac w komisjach;
trzecie czytanie — sprawozdanie z prac komisji i głosowanie — bez debaty — proponowanych
poprawek, a nast˛pnie całego projektu;
głosowanie — sposb podejmowania decyzji w parlamencie, zgodnej z wol˛ wi˛kszoci; cz˛
decyzji wymaga uzyskania zwykłej wi˛kszoci głosw (wi˛cej głosw „za” ni˙ „przeciw”,
wstrzymuj˛cy si˛ od głosu nie s˛ brani pod uwag˛), cz˛ wi˛kszoci bezwzgl˛dnej (przewaga
głosw „za” nad głosami „przeciw” i wstrzymuj˛cymi si˛), niektre szczeglnie istotne decyzje
wymagaj˛ aprobaty (głosy „za”) co najmniej 2 3 lub 3 5 głosuj˛cych — jest to tzw. wi˛kszo
kwalikowana;
klub parlamentarny — formalna grupa parlamentarzystw, w Sejmie co najmniej 15 posłw,
zło˙ona z członkw jednej partii lub kilku organizacji o zbli˙onym programie politycznym;
142
122041694.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin